{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
725 visninger | Oprettet:

At gøre stop signalet bedre? {{forumTopicSubject}}

jeg har en sød fjordhest som jeg rider bidløst, jeg kan sagtens ride hende uden at hun stikker af men hun er bare meget stærk og når jeg har redet et kvarter så har jeg ondt i armene af at hun løber sådan. så snart jeg slipper tøjlen så sætter hun farten op.

hva skal jeg gøre for at hendes signal bedre? for jeg vil helst ikke til at ride med noget stærkere da jeg jo ved det er fordi hun ikke har lært det rigtigt, men hvordan lære je hende det bedst?

jeg har også en underviser men tænkte hg måske havde nogle gode råd til det også?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At gøre stop signalet bedre?
  • #2   6. mar 2013 en sidepull og nej det ved jeg godt, men når hun bliver hidsig stopper hun ikke for sædet. men tager ogs gerne gode råd til hvordan jeg lære hende det bedre.

når jeg siger stop signal mener jeg ikke fra trav til skridt osv. jeg mener at hun går roligere i trav og jeg ikke føler hun løber frem i tøjlen osv. for hun er meget stærk.

• #5   6. mar 2013 Temposkift har hjulpet mig sindsygt meget:)

• #6   6. mar 2013 med bid er der ingenting. der går hun roligt og afslappet og kan endda ride hende både i schenkelvigninger og små volter, men i sidepull bliver hun bare stærk og "tramper" igennem signalet.

• #7   6. mar 2013 Hvis det kun er der, tænker jeg mere at hun nok ikke forstår signalerne ordentligt.

• #8   6. mar 2013 Ja grunden kan jeg næsten selv gætte, mit spørgsmål er hvad jeg gør ved det...

• #9   6. mar 2013 Jeg er enig med jannie, problemet ligger nok i at hun ikke forstår signalet ordentligt.
    Du kunne måske prøve at lægge biddet under din sidepull. Altså kun bid og nakkerem. Ingen næsebånd eller pandebånd. Og så ride med to tøjler. Først giver du signalet som det skal være med sidepull, og umiddelbart efter giver du signalet med bid og så træne stop. Sådan at du kæder de to signaler sammen og viser at det betyder det samme. Efterhånden kan du bruge mindre og mindre signal med biddet.

• #10   6. mar 2013 Freja:

Man lære altid en hest at stoppe for tøjlen, før man lærer den at stoppe for sædet. Først derefter kan man koble sæde på og senere hen kun bruge sædet alene.

Jeg vil bare hoppe ned fra sadlen og indlære stopsignalet bedre. Stil dig ved siden af hesten, ca. der hvor sadlen ligger. Tag i tøjlerne, som når du sidder på ryggen af den. Lig et lille pres i tøjlerne, indtil hesten reagerer ved at bakke ét skridt bagud - så snart den gør dét, slipper du al pres med det samme.
    Hvis hesten ikke reagerer på presset, skal du øge det, indtil du får den ønskede respons.
    Hesten vil lære, at et blidt pres i tøjlen betyder, at den skal ligge vægten bagud, altså sænke farten, og så vil stopsignalet blive bedre.

Prøv at undgå at sidde og ha' fat i tøjlen konstant - hvis hesten vil løbe stærkt i trav f.eks, så lad den gøre det. Det kan være at dens balance er dårlig. Så snart den sænker farten af sig selv, roser du den.

• #11   6. mar 2013 Træning, træning, træning. Du skal være super konsekvent med at give efter, når hun endelig stopper.
    Start på en dressurbane indtil der er styr på det. Og så skal dine signaler påføres hesten indtil den stopper. Dvs ikke noget med at tage og slippe, tage og slippe. Du fortsætter dit tilbagesignal til hun sætter tempoet ned, og med det samme giver du efter. Lige så langsomt lærer hesten, at den ikke kan ignorere dit signal, og så vil den reagere ved mindre pres.

• #12   6. mar 2013 Og nå ja - prøv at google klikkertræning- det er rigtig godt at have med, når man indlære nye ting, f.eks. stopsignal.

• #13   6. mar 2013 mange tak! det vil jeg prøve.

men når hun så gasser op ville i så bare bede hende gå langsommere også løsne og rose, eller stoppe helt op også løsne?

• #14   6. mar 2013 Så ville jeg bare bede hende om at sætte tempoet ned - altså en halv parade. Du har jo bedt hesten om den gangart, så en halv parade ned i noget mere kontrollabelt tempo vil være min måde.
    Og ja, som der er en der nævner - temposkift. Rid rundt på en volte og skiftevis saml den helt ned i meget langsom trav, når den så går dernede og slapper af, beder du den om at øge. Kun sådan at den ikke mister al samling og kontrol. Og saml så sammen igen. Gentag mange gange, så bliver den mere og mere opmærksom på dine hjælpere.

• #16   6. mar 2013 Når jeg træner stopsignal, så giver jeg det signal, jeg vil have hesten til at reagere på, og så holder jeg signalet, til hesten reagerer - hvor jeg så slipper alt pres. Når jeg skriver "holder signalet" mener jeg selvfølgelig ikke, at man skal hive og flå i hesten, men sætte sig ekstra tungt, klemme med den øverste del af schenklen og have et let pres på tøjle - alle tre ting konstant, ti hesten reagerer. Det fungerer super fint for mig med de heste, jeg rider/har redet smiley

• #17   6. mar 2013 Jeg ville flexe.. Det er en hurtig og nem "håndbremse" Som virker på både heste med og uden bid.. Det kræver noget træning, men så snart det er på plads er det så effektiv at bare man ligger an til at flexe stopper hesten.. Jeg "insteller" den på ALLE heste jeg har mellem hænderne for hest og rytters skyld:-) Og så er det godt til hestens hals muskler og ballance:-D

• #18   6. mar 2013 Hvad er at flexe? smiley

• #19   6. mar 2013 nogle heste har det bare bedst med "kontakt" til rytteren.. smiley

• #20   6. mar 2013 Ja det er lidt svært at forklare over tekst uden det kommer til at lyde helt mærkeligt.. men det bliver brugt meget i western i usa. ved de gode træner.. som f.eks Scott Downs en rigtig go træner..

jeg har lovet nok at skal lægge en video ind af hvordan man flexer og lærer at flexe og hvordan man bruger det.. Og den kommer snart:-)

• #21   6. mar 2013
    Er flexe det samme som one rein stop? Altså at hestens hals drejse om til dens skulder?

• #22   6. mar 2013 Hvor i Sønderjylland bor du ? ( du må gerne skrive pb )

• #23   7. mar 2013 Ang om du skal stoppe helt op, eller give efter når den går ned i tempo..

Jeg har altid den hovedregel, at når der kommer pres i tøjlen, betyder det sæt farten ned/stop. Hvis hesten sætter farten ned, men stadig er tung fortil, hænger på tøjlen eller lignende, så stopper jeg den helt op, og evt lige laver et lille bak, til den flytter vægten bagud og fjerner vægten fortil. Det foregår helt stille og roligt og tager den tid det tager. Så får vi lige repeteret, hvad tøjlen betyder. Hvis det giver mening smiley hvis den ikke hænger fortil, slipper jeg igen så snart den har sat farten ned.

• #24   7. mar 2013 Helt enig med Sandra F.. smiley

Kommentér på:
At gøre stop signalet bedre?

Annonce