Halt hest- keder sig! {{forumTopicSubject}}
Har desværre været så uheldig og få mig en halt hest. Dyrlægen siger at han det første stykke tid kun må gå en enkelt tur ud af stalden og tilbage igen . Han er en ret tændt DV som er vant til at være flere timer på fold hver dag og blive redet hver dag så det er desværre ret svært for ham lige nu. Han keder sig helt vildt i boksen. Når jeg er det bliver han self striglet osv men resten af døgnets 22 timer står han bare der og når jeg ikke er der har jeg fået og vide af de andre han er ret frustreret. Står og skraber mens han kigger ind i væggen ( noget han Aldrig har gjort før!) osv..
Han har altid halm og tygge i, saltsten, fået en fender op og hænge til at lege med men den rør han ikke...stiller jeg en spand ind gør han alt for at bide og ødelægge den.
Så frustrerende Hvad har i gjort for at jeres heste ikke keder jer??
apr 2011
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 72
Ved godt det ikke er dyrlægens anbefaling, men hvis hesten står på fold alene, er der ingen der kan jage rundt med ham .
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 916
Væk med det meste krybbefoder. Det er sundt og hestens natur at beskæftige sig med at spise hele tiden. Evt i et hønet med små masker.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Dyrlægen tror nemlig ikke på det med at stå inde - så hellere en fold med en enkelt anden kammerat
jan 2011
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 303
Hvor slemt er det med dens ben, for jeg ville nu også lukke min hest ud hvis jeg vidste hun ikke ville jorde rundt på folden.
Synd for den når den er til den varme side. Man ska passe på de ikke udvikler en stereotopi fordi de bliver indespærret.
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 62 Heste: 7 Emner: 41 Svar: 341
jeg ville lukke hesten på en lille fold, altså fx 20x10, der er plads til at den kan gå frem og tilbage, men den har ikke plads nok til direkte at gå amok på folden..
maj 2010
Så det afhænger vel af skaden, hestens opførsel på fold samt dyrlægens anbefalinger. Fold er ikke altid svaret.
maj 2011
Følger: 74 Følgere: 77 Heste: 1 Emner: 29 Svar: 891
han var/er også en hest der elsker en god jordetur på folden. og ellers bare lege med de andre hest. så da vi fik afvide han skulle have boksro tænkte vi bare åh åh..
men det vi gjorde var vi fik lavet en lille fold(på størelse med en stor boks) ved siden af en anden fold, så stod han ude og fik hø i hønet ude på folden, og han kunne lege grimeleg med de andre på den anden side af hegnet, det var han så glad for.
så kommer hesten også lidt ud og "oplever" noget
mar 2012
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 770
jun 2009
Følger: 73 Følgere: 74 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 158
mar 2012
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 770
Flyttede hende på ene-fold, hvor hun kunne se over til sine tidligere foldkammerater. Men hun var stadig på fold i alle døgnets lyse timer - og så gik vi ture 5 gange om ugen. I starten kun 20 minutter, efterhånden længere og længere. Gav hende ultralyd og laser, og købte back on track-staldgamacher. Efter 3 mdr blev hun scannet igen - og da var der næsten ikke noget tilbage af skaden! Dyrlægen var mildt sagt målløs. Desværre var der noget arvæv, og hesten havde mistet megen muskelmasse, så jeg satte hende derefter i aquatræning - noget, jeg i virkeligheden skulle have gjort fra starten af, men jeg vidste ikke bedre. I dag er skaden ikke engang 6 mdr gammel, og den er stort set væk! Hesten er rengående, fin i scanningen, kun en mikroskopisk rest af skaden sidder endnu - og dyrlægen spår, at den er væk om max en måned.
Vi fortsætter aquatræningen og er begyndt at ride - og det er stensikkert, at jeg ALDRIG nogensinde vil sætte min hest i boks, hvis jeg skulle få konstateret en sådan skade igen. Ved godt, at nogle dyrlæger frygter for tidlig motion, men hvis hesten står stille, vil ophelingen foregå langsommere - husk, at blodgennemstrømning til vævet er med til at øge ophelingen - og at det væv, der opheles, bliver svagt og usmidigt, hvis det ikke bevæges igennem. For din egen og din hests skyld, så lad den ikke stå stille....Vil henvise dig til Healthy Horse, hvor min hest får aquatræning. Giv hende et ring og forklar din situation. Jeg er sikker på, at hun vil overbevise dig om, at du skal i gang med kontrolleret genoptræning STRAKS. Helst i vand.
(link fjernet)
maj 2010
I stedet gjorde vi det, at vi skridtmotionerede ham enten fra ryggen eller fra hånden min 2 gange om dagen i en halv time.
Han mistede ingen muskelmasse, og dyrlægen var også her imponeret over, at skaden var helet på trods af, at han havde fået senen rykket næsten helt over efter sygefold sammenlignet med før sygefolden.
Så alt afhængigt af hesten. Jeg ville ønske, at jeg enten havde fortsat på den store fold, eller havde taget ham ind med det samme. For sygefolden gjorde kun ondt værre, på trods af, at han gik lige op og med af andre heste, havde masser af græs og hø.
Uanset hvor lille en fold man laver, kan hesten lave mærkelige spring. Og jeg vil næsten sige, at jo mindre, jo værre. Det er jo ikke galoppen, der gør det slemt. Det er hop/drej+vrid, og dem får man altså rigtig mange af, hvis ens hest løber rundt på en sygefold, for der kan den ikke andet end at dreje hele tiden.
Men det kræver selvfølgelig, at man vil stå op kl 5.30 og tage ud og trække rundt med hesten, samt tage ud alle eftermiddage og trække rundt i min en halv time hver gang i det halve år, eller hvor lang tid hesten nu er skadet.
maj 2011
Følger: 74 Følgere: 77 Heste: 1 Emner: 29 Svar: 891
Vil heller have min hest ud på en fold på størrelse med en stor boks, så hans hjerne kan blive stimuleret,af at evt lege grimeleg med de andre heste på den anden side af hegnet. Også kommer hesten også ud og oplever lidt andet en boksvæggen...
maj 2010
Halt hest- keder sig!