2.285 visninger
|
Oprettet:
Min hest har kolde øre og næsen løber?! {{forumTopicSubject}}
Ved i om hesten fryser hvis næsen løber og ørene er kolde?
Hendes næse løb specielt meget i dag, har ik rigtig lagt mærke til det normalt, men i dag dryppede hun på min hånd. (og det er i begge næsebor)
Hun står med dækken og er varm inden under.
Burde jeg tilkalde dyrelæge??
jun 2010
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 36 Svar: 936
Men giv hende et tykkere dækken på hvis du har et og ellers se om det går over eller bare snak med en dyrlæge
jun 2011
Følger: 99 Følgere: 94 Heste: 2 Emner: 335 Svar: 636
Men prøv at se om det går over om 2-3 dage og ellers ville jeg ringe til dyrlægen.
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
Min hest's næse løber tit lidt, det er helt normalt..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jeg ville ikke tilkalde dyrlæge over en næse der løber lidt :o)
Ligesom koldeøre, er noget hesten let kan få i og med ørene stritter op i luften, de er ret udsatte for kulde, ligesom vores øre. Kan sagtens fryse på ørene, uden at gøre det på resten af kroppen.
Hvis hesten er varm inde under dækkenet ville jeg ikke blive bekymret, den har nok bare stået i træk også får man en næse der løber. Det kender vi ryttere vist fra at have været på en længere ridetur i blæsevejr, snotnæse bagefter ;o)
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.619
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
nov 2008
Følger: 74 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 199
Så udskiller vores næse en masse slim, der bla. forebygger næseblod.
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 2.001
Sådan har jeg gjort, og hun har altid været tilpas varm indenunder dækkenet. Har også læst at andre gør sådan
dec 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 9
Og super tak for alle svarene!
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Ørernes varme har ALT at sige om hesten kan holde varmen. Tro mig, jeg har en, der har svært ved at holde varmen, og sidste år, da jeg ikke ville lægge dækken på, fordi hun var 2 år, var ørerne iskolde i boksen, og hun var KONSTANT forkølet. I 2 måneder ad gangen.
Lagde dækken på, vupti, frøs ikke, mere energi, ikke syg.
Og har faktisk ikke været syg i år, hvor hun har haft et dækken på, præcis efter vejret. Hvis hun er det mindste fugtig, fordi dækkenet er for tykt, er ørerne meget varme, og så begynder hun at klø sig. Så hvis nogen mangler en eksakt indikator til at lære noget, så kom ud og oplev min hest.
Lunkne ører er ok, brandvarme så lægger jeg et tyndere dækken på. Iskolde skulle de helst ikke være, så fryser den.
Selv min hest i løsdrift uden dækken, som har gået ude i -20 grader, er altid varm på bringe og ører. Men det er også fordi hun går rundt, og har stråfoder hele dagen, så hun holder sig varm.
Du kan godt lægge et fleece under, men ville ikke anbefale. Så skøjter dækkenerne rundt, tit i hver deres retning. Ser tit, hestene har tabt underdækkenet på folden, eller de træder i det, fordi det hænger henad jorden.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Min hest har kolde øre og næsen løber?!