{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.285 visninger | Oprettet:

BananaSplit100
BananaSplit100
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 9

Min hest har kolde øre og næsen løber?! {{forumTopicSubject}}

Ved i om hesten fryser hvis næsen løber og ørene er kolde?
Hendes næse løb specielt meget i dag, har ik rigtig lagt mærke til det normalt, men i dag dryppede hun på min hånd. (og det er i begge næsebor)
Hun står med dækken og er varm inden under.

Burde jeg tilkalde dyrelæge?? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest har kolde øre og næsen løber?!
  • #1   19. feb 2013 Måske skal du ikke kalde dyrlæge med det samme smiley
    Men giv hende et tykkere dækken på hvis du har et og ellers se om det går over eller bare snak med en dyrlæge smiley

• #2   19. feb 2013 Det kan sagtens være noget influenza eller forkølelse.. smiley
    Men prøv at se om det går over om 2-3 dage og ellers ville jeg ringe til dyrlægen. smiley

• #3   19. feb 2013 Jeg tror ikk at hun fejler noget..
    Min hest's næse løber tit lidt, det er helt normalt..

• #4   19. feb 2013
    Jeg ville ikke tilkalde dyrlæge over en næse der løber lidt :o)
    Ligesom koldeøre, er noget hesten let kan få i og med ørene stritter op i luften, de er ret udsatte for kulde, ligesom vores øre. Kan sagtens fryse på ørene, uden at gøre det på resten af kroppen.

Hvis hesten er varm inde under dækkenet ville jeg ikke blive bekymret, den har nok bare stået i træk også får man en næse der løber. Det kender vi ryttere vist fra at have været på en længere ridetur i blæsevejr, snotnæse bagefter ;o)

• #5   19. feb 2013 Tag hesten temperatur?

• #6   19. feb 2013 vinden har været ret kold i dag.. tror bare det er en af de dage.. vores næser løber også når vi er ude i koldt vejr.. smiley

• #7   19. feb 2013 Hestens næse løber, ligesom vores egen når det er koldt, fordi luften er rigtig tør. smiley
    Så udskiller vores næse en masse slim, der bla. forebygger næseblod.

• #9   19. feb 2013 Ørerne og mulen har meget at sige om hesten fryser/er kold. Det er i hvert fald sådan jeg finder ud af, om min skal have mere eller mindre på i dækken. Du skal ikke mærke toppen af ørerne, men nede i bunden. Hvis de og mulen er kolde, ville jeg putte noget varmere på hesten.
    Sådan har jeg gjort, og hun har altid været tilpas varm indenunder dækkenet. Har også læst at andre gør sådan smiley

• #10   20. feb 2013 Kan man putte et fleece dækken inden under vinter dækkenet? Eller hvilket skal man bruge? Sorry jeg har ik haft hende så længe så er lidt ny i det hele.
    Og super tak for alle svarene! smiley

• #11   20. feb 2013 Ja, ører og hen ad kroppen mærker du, og ja præcis, ikke i toppen men i bunden af øret!

Ørernes varme har ALT at sige om hesten kan holde varmen. Tro mig, jeg har en, der har svært ved at holde varmen, og sidste år, da jeg ikke ville lægge dækken på, fordi hun var 2 år, var ørerne iskolde i boksen, og hun var KONSTANT forkølet. I 2 måneder ad gangen.

Lagde dækken på, vupti, frøs ikke, mere energi, ikke syg.

Og har faktisk ikke været syg i år, hvor hun har haft et dækken på, præcis efter vejret. Hvis hun er det mindste fugtig, fordi dækkenet er for tykt, er ørerne meget varme, og så begynder hun at klø sig. Så hvis nogen mangler en eksakt indikator til at lære noget, så kom ud og oplev min hest. smiley

Lunkne ører er ok, brandvarme så lægger jeg et tyndere dækken på. Iskolde skulle de helst ikke være, så fryser den.

Selv min hest i løsdrift uden dækken, som har gået ude i -20 grader, er altid varm på bringe og ører. Men det er også fordi hun går rundt, og har stråfoder hele dagen, så hun holder sig varm.

Du kan godt lægge et fleece under, men ville ikke anbefale. Så skøjter dækkenerne rundt, tit i hver deres retning. Ser tit, hestene har tabt underdækkenet på folden, eller de træder i det, fordi det hænger henad jorden.

• #12   20. feb 2013 Mærk på kroppen om den fryser. Den kolde vind kan også få næsen til at løbe ligesom den gør ved din egen næse smiley

Kommentér på:
Min hest har kolde øre og næsen løber?!

Annonce