{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
807 visninger | Oprettet:

Undren over spore-debatten og bid-debatten? {{forumTopicSubject}}

Noget undrer mig: Hvis folk bruger sporer er det helt iorden, men hvis folk så meget som tænker på at bruge et skarpere bid bliver de hakket ned fordi de ikke gider træne stopsignalet.

For mig at se er det det samme. Sporer forstærker signalet. Man skal ikke 'sparke' nær så hårdt som man ellers skulle og hesten reagere hurtigere og kraftigere. Det samme med bid. Et stærkere bid forstærker også signalet, man skal ikke 'rykke' så hårdt i tøjlerne og hesten reagere hurtigere.

Hvorfor er det så at man skal træne stopsignalet men det er de færreste der får at vide at de skal træne hesten til at reagere bedre på schenklen.

Hvad er jeres mening og holdning til det her? Hvad er ok og hvad er ikke og hvor ligger forskellen?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Undren over spore-debatten og bid-debatten?
  • #1   18. feb 2013 At hvis sporen bruges til andet end at forfine, er det misbrug.
    Sporer hører til i de højere klasser, hvor der skal lægges en del øvelser ind, hvor en sporer kan give et mere præcist signal.

• #2   18. feb 2013 DD: Det har jeg sikkert smiley

• #3   18. feb 2013 Sporer forfiner signalet smiley

Jeg rider selv med sporer, og synes det er et dejligt redskab. Men synes også det er rigtig flot hvis man kan klare det uden smiley

Har ikke det store imod hvis man putter et stærkere bid på, hvis man ligger færre kræfter i det, og trykket i hestens mund derfor forbliver det samme. Ser bare ikke rigtig nogen grund til det smiley

• #4   18. feb 2013 Det kaldes signal døv, det er præcis det samme og den diskussion har også været oppe en trilliard gange..

Du kan evt søge i forum smiley

• #5   18. feb 2013 Og før i overfalder mig så - snakker jeg her om det med træning af fx stopsignalet og træning af schenkel signal, når hesten ikke reagere..

Men er ellers enig.. Kan ikke se, hvad man skal med en spore...

• #6   18. feb 2013 Man skal slet ikke sparke med spore på

• #7   18. feb 2013
    Sporen skal forfine signalet, ligesom kandaren også skal.
    Selvom det for mig fint giver mening, så syntes jeg med begge ting at det sjældent er noget der udøves i praksis :o). Det er de færreste jeg ser sidde stille med benene og kun give signal når der sker en øvelse fx.

Også er det meningen går af det.

Laura Johnsen. - Presset i et stærkere bid, trods man tager med samme vægt/tryk vil aldrig være det samme - ellers ville hesten jo ikke reagere :o)

• #8   18. feb 2013 Krikken: Nej, det er heller ikke det jeg mente. Men hvis man har et stærkere bid på, og tager mindre i tøjlen, så der er det samme pres i hestens mund som før, så kan jeg ikke se hvad der er galt med det. Kan heller ikke se hvad det skal hjælpe, men altså smiley

• #9   18. feb 2013 Jeg synes det er ærgerligt at sporer er et krav hvis man vil ride stævner. Det er den eneste grund til jeg har brugt dem ihvertfald

• #10   18. feb 2013
    Laura Johansen - Men det vil jo netop aldrig blive samme pres i hestens mund, fordi ellers ville der ingen mening være i et stærkt bid. Hvis presset var det samme.

• #11   18. feb 2013 Sofie - Sav dornen af. Man kunne engang købe sporer uden dorn, men de findes desværre ikke mere..

Det havde jeg planer om, dengang jeg havde en feber fantasi om at stille op til stævner smiley

• #13   18. feb 2013 mange bruger sporer forkert, men der er også mange der bruger sporer forkert. Hvis hesten ikke vil gå frem, skal du ligge sporerne væk og starte forfra - hvis man skal sparke meget til sin hest skal man ikke have sporer på.
    Det samme gælder bid, vil hesten ikke stoppe, så start forfra på et normalt bid, i stedet for at ligge et skarpt bid i munden på den - det vil kun gøre det værre.
    Spore og skarpe bid er til små fine signaler og veluddannet heste og ryttere der har styr på hjælperne. Jeg tog først sporer på da min ridelærer forsikrede mig om at mine ben sad stille og jeg var klar til at bruge dem - jeg rider stævner så skal ride med sporer. Mener min hest skal være lige så fælsom med sporer som uden sporer.
    sporer og skarpe bid må bare ikke være en løsning på et problem - for det er de ikke.

• #14   18. feb 2013 Jeg gider ærligt talt ikke at blande mig i hvad folk gør, det ender ofte bare op i diskussioner :)! Derudover ser jeg intet galt i et skarpere bid, eller sporer for den sags skyld, hvis folk kan finde ud af at ride med det.
    Hvis jeg skulle have bid på min pony igen, ville jeg ride med blank kandar af egne årsager :)! Og jeg rider allerede med spore når vi rider "seriøs" dressur.

Har derimod noget imod folk der skifter til et skarpere bid fordi de ikke kan kontrollere hesten. Jeg kunne forstå at man ville skifte for at få effekten fra feks. et stagbid i stedet for et normalt todelt el. tredelt. Men det der med skarpere bid fordi hesten ikke kan styres - der er det vidst noget grundridning der manger :3! Men stadig... Faktisk synes jeg at de må gøre hvad der passer dem, bare de ikke hakker ned på min ridning. Jeg ville intet have imod hvis jeg fik en pæn besked om at folk synes at jeg red med et.. for.. hårdt.. bid... Hvis en hackamore da er et bid... Og en soft en er hård.... Men altså! Pointen er at pæne beskeder kan jeg ærligt talt ikke se at folk skulle blive fornærmede over - det bliver de alligevel, så jeg blander mig slet ikke 83!

... Sikke noget vollapyk jeg har fået skrevet, må hellere smutte i seng xD

• #15   19. feb 2013 Som flere er inde på er meningen med spore ikke fremdrift, men at kunne forfine sine signaler.. Men mange bruger dem til fremdrift og der har du helt ret..
    Jeg mener dog også at et skarpere bid kan være løsningen men kun for at kunne komme igennem og netop træne stop signalet uden at sætte livet på spil imens..

• #16   19. feb 2013 Sporer er en benforlænger, og bør anvendes med omtanke.. lette små, præcise signaler og at slippe pres på rette tidspunkt, ellers er fidusen væk.. det samme gælder bid.. man bør ikke vælge bid ud fra "skarphed", men ud fra hestens mund-anatomi, og man bør kunne ride sin hest for løse tøjler med ganske små signaler på biddet.. ellers er man ikke klar til at ride med bid i mine øjne smiley

Kommentér på:
Undren over spore-debatten og bid-debatten?

Annonce