Undren over spore-debatten og bid-debatten? {{forumTopicSubject}}
Noget undrer mig: Hvis folk bruger sporer er det helt iorden, men hvis folk så meget som tænker på at bruge et skarpere bid bliver de hakket ned fordi de ikke gider træne stopsignalet.
For mig at se er det det samme. Sporer forstærker signalet. Man skal ikke 'sparke' nær så hårdt som man ellers skulle og hesten reagere hurtigere og kraftigere. Det samme med bid. Et stærkere bid forstærker også signalet, man skal ikke 'rykke' så hårdt i tøjlerne og hesten reagere hurtigere.
Hvorfor er det så at man skal træne stopsignalet men det er de færreste der får at vide at de skal træne hesten til at reagere bedre på schenklen.
Hvad er jeres mening og holdning til det her? Hvad er ok og hvad er ikke og hvor ligger forskellen?
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.642
Sporer hører til i de højere klasser, hvor der skal lægges en del øvelser ind, hvor en sporer kan give et mere præcist signal.
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.820
nov 2008
Følger: 56 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 48 Svar: 1.231
Jeg rider selv med sporer, og synes det er et dejligt redskab. Men synes også det er rigtig flot hvis man kan klare det uden
Har ikke det store imod hvis man putter et stærkere bid på, hvis man ligger færre kræfter i det, og trykket i hestens mund derfor forbliver det samme. Ser bare ikke rigtig nogen grund til det
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Du kan evt søge i forum
apr 2005
Men er ellers enig.. Kan ikke se, hvad man skal med en spore...
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Sporen skal forfine signalet, ligesom kandaren også skal.
Selvom det for mig fint giver mening, så syntes jeg med begge ting at det sjældent er noget der udøves i praksis :o). Det er de færreste jeg ser sidde stille med benene og kun give signal når der sker en øvelse fx.
Også er det meningen går af det.
Laura Johnsen. - Presset i et stærkere bid, trods man tager med samme vægt/tryk vil aldrig være det samme - ellers ville hesten jo ikke reagere :o)
nov 2008
Følger: 56 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 48 Svar: 1.231
jan 2005
Følger: 68 Følgere: 74 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 726
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Laura Johansen - Men det vil jo netop aldrig blive samme pres i hestens mund, fordi ellers ville der ingen mening være i et stærkt bid. Hvis presset var det samme.
apr 2005
Det havde jeg planer om, dengang jeg havde en feber fantasi om at stille op til stævner
aug 2012
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 132
Det samme gælder bid, vil hesten ikke stoppe, så start forfra på et normalt bid, i stedet for at ligge et skarpt bid i munden på den - det vil kun gøre det værre.
Spore og skarpe bid er til små fine signaler og veluddannet heste og ryttere der har styr på hjælperne. Jeg tog først sporer på da min ridelærer forsikrede mig om at mine ben sad stille og jeg var klar til at bruge dem - jeg rider stævner så skal ride med sporer. Mener min hest skal være lige så fælsom med sporer som uden sporer.
sporer og skarpe bid må bare ikke være en løsning på et problem - for det er de ikke.
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.317
Hvis jeg skulle have bid på min pony igen, ville jeg ride med blank kandar af egne årsager :)! Og jeg rider allerede med spore når vi rider "seriøs" dressur.
Har derimod noget imod folk der skifter til et skarpere bid fordi de ikke kan kontrollere hesten. Jeg kunne forstå at man ville skifte for at få effekten fra feks. et stagbid i stedet for et normalt todelt el. tredelt. Men det der med skarpere bid fordi hesten ikke kan styres - der er det vidst noget grundridning der manger :3! Men stadig... Faktisk synes jeg at de må gøre hvad der passer dem, bare de ikke hakker ned på min ridning. Jeg ville intet have imod hvis jeg fik en pæn besked om at folk synes at jeg red med et.. for.. hårdt.. bid... Hvis en hackamore da er et bid... Og en soft en er hård.... Men altså! Pointen er at pæne beskeder kan jeg ærligt talt ikke se at folk skulle blive fornærmede over - det bliver de alligevel, så jeg blander mig slet ikke 83!
... Sikke noget vollapyk jeg har fået skrevet, må hellere smutte i seng xD
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Jeg mener dog også at et skarpere bid kan være løsningen men kun for at kunne komme igennem og netop træne stop signalet uden at sætte livet på spil imens..
feb 2008
Følger: 41 Følgere: 36 Emner: 31 Svar: 672
Undren over spore-debatten og bid-debatten?