{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.767 visninger | Oprettet:

At hoppe af og trække hesten {{forumTopicSubject}}

I forbindelse med en ridetur idag kom jeg til at tænke på;
Hvordan ser du på det at hoppe af og trække et stykke på tur? Er det noget du kan finde på? Hvorfor/hvorfor ikke?

Kom til at tænke på det i forbindelse med at når jeg rider en tur på kære Gudrun så når jeg vel 300meter væk fra stalden også vil han ikke gå længere. Presser man ham, så begynder han at bakke og det hjælper ikke at klappe ham en bag i med pisk eller at forsætte med at presse. Han kan bakke, bakke ret hurtigt.
Og hvis det går "voldsomt" til så kommer der buk også, buk imens han står stille eller bakker.

Nogle dage kan jeg istedet for at få ham over broen, få ham ud på vejen og over men i dag gik det ikke så jeg hoppede ned og trak ham max 20 meter og hoppede op igen også var der ingenting.
På hjemturen har han ingen problemer med det stykke.

Men han er ikke så rutineret i det at ride tur, samt han er lidt pivet ang. at være væk fra andre heste så jeg tror at han skal over den " humble " med at forlade de andre heste, som han kan se på en fold når man skridter væk.

Så lige pt. hedder det forsøg at skridt over ved vejen eller hoppe af og trække, det andet er kun noget der giver dårlig humør og dårlig oplevelse.

Men til spørgsmålet; kan du finde på at hoppe af og trække?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At hoppe af og trække hesten
  • #1   16. feb 2013 Hvis der opstår en situation, hvor der er bedst, så ville jeg da helt klart gøre det.

• #4   16. feb 2013 Sagtens! Hvis jeg bliver utryg eller hesten gør, så hopper jeg af...Hellere hoppe af en gang for meget end en gang for lidt smiley

• #5   16. feb 2013 ja (; det tidligere sted jeg stop opstaldet, skulle jeg ride over nogle motervejsbroer for at komme rundt i skoven, der hoppede jeg næsten altid af og trak over (;

• #6   16. feb 2013 jeg kan godt finde på at hoppe af men det er i forbindelse med hvis jeg bliver nervøs smiley

• #7   16. feb 2013 Ja, når jeg ser et rådyr, men det er fordi jeg er utrolig bange for rådyr. Haha smiley
    Ej, men ellers kan jeg også godt finde på at trække et stykke, bare for hyggens skyld. Eller vis jeg ved at hesten har et problem det sted, for så ikke at gører det værrer end det er smiley
    Jeg kan også godt finde på at hoppe af det sidste stykke, og så ligesom lade hesten gå og slappe rigtig af det sidste stykke. Men det er mest bare for hyggens skyld smiley

• #8   16. feb 2013 Har aldrig haft behov for det eller gjort det.

Men kommer der en situation, hvor det er nødvendigt - bedst, ville jeg helt sikkert også hoppe af og trække smiley

• #11   16. feb 2013 For mig kommer det lidt an på situationen.

Vil helst undgå at hoppe af, for at trække min hest, forbi det "farlige". De kan lige så godt lære at det er det samme der sker, om jeg sidder på ryggen eller står ved siden af. Jeg har før siddet på heste der har stejlet, bukket og bakket fordi der har siddet en løve på lur i en busk, og der har jeg det sådan lidt "den går sku ikke makker".

Men igen, hvis hesten panikker og jeg ikke længere føler mig tryg, så af, træk forbi og på igen. Tit hvis mine heste har været bange for noget, rider jeg lidt frem og tilbage forbi det farlige sted, og til sidst er der ikke et problem.

Men hvis hesten - som du beskriver - ikke helt er vant til tur, eller til at være alene, er det jo meget at bede den om, at skulle gå forbi noget, som den virker utryg ved. Jeg vil dog foreslå dig - hvis du har muligheden - at have en person med, som kan trække hesten forbi, imens du sidder der - så den ikke tror at hver gang du rider der, så hopper du af.

• #12   16. feb 2013 Det gør jeg tit. Jeg plejer at hoppe af og gå den sidste km hjem, hvis det er en længere tur ponyen og jeg har været på. En længere tur er mellem 15 og pt op til 40 km. Det giver en god afslutning hver gang. Jeg sætter bøjlerne op, løsner gjorden og går ved siden af hende hjem, mens jeg klør hende på halsen, roser og giver godbider. Det er ikke engang nødvendigt at holde fast i tøjlen, for hun følger bare med.
    Når jeg er ude på en lang tur, kan jeg også sagtens finde på at hoppe af og trække et par km hvis hun virker træt. Så hopper jeg op igen, når hun begynder at småtrave, for det er hendes tegn til mig om at hun ikke er træt mere.
    For mig virker det som en helt naturlig ting at hoppe af og trække! (:

• #13   16. feb 2013
    Lama - Ham her kan ikke galopere endnu, det har han ikke lært ;o).
    Men kan han sagtens gå tur, når man lige er gået de 20 meter, så er der ingenting så det er ikke fordi han ikke kan komme på tur eller ikke vil videre :o).

Christina Hyldgaard . - Det er besværligt at skulle have fat i en frivillig et par gange om ugen, på samme tidspunkt som man er der ;o). Lige pt. ser jeg om jeg kan få ham over fra ryggen som lykkeds ind imellem og ser om han bliver ok med at gå selv når han bliver mere tryg på tur.
    Han har gået og kaldt før, det gjorde han ikke idag. Men han har stadig travlt og slapper ikke af i starten, så tager det ikke så tungt at skulle hoppe af :o)

• #14   16. feb 2013 Vil helst blive på, men går det op i hat og briller, så hellere trække end få en dårlig oplevelse ud af turen smiley det skal være hyggeligt for os begge og være på tur. Men ja tolmodighed er svær når hesten har dage hvor et strå ikke må ligge på vejen smiley og andre dage kan der sidde både hun kat og høns uden der bliver rynket på næsen. Men jo jeg kan godt hoppe af.

• #16   16. feb 2013 Hvis jeg skal forbi en mark med køer, så trækker jeg min hoppe forbi, da hun ellers stejler og forsøger at stikke af. Hun hader bare køer der kommer løbende mod hende på en mark.

• #18   16. feb 2013 Hvis det er fordi hun er bange for noget eller utryg ved en situation, så ja smiley hvis jeg går foran hende, så synes hun ikke det er så farligt, og kan lettere se på mig, at jeg ikke er nervøs ved det.

• #20   16. feb 2013 Hvis hesten er bange eller utryg er det bedre at hoppe af og vise den vejen, i stedet for at tvinge den med spark og pisk for det gør kun situationen værre smiley .

• #21   16. feb 2013 Jeg hopper af og trækker, hvis hun bliver bange for noget, idet hun langt hellere vil forcere en pressening med mig ved sin side end på ryggen. Jeg er så "heldig", at hun ikke finder på at stoppe op og blive stående for ikke at gå videre - jeg rider aldrig med pisk, fordi jeg synes, det er for bøvlet, og beslutter hun sig for, at hun ikke vil videre, skal du bare røre hende med hælene, før hun springer frem igen ... lidt kedelig og gammel er man da, hun orker ikke tage kampen op, hvilket jeg på en måde synes er dejligt, men på den anden side er det endnu en af de ting, der gør, at jeg ikke rigtigt får noget erfaring af at ride den dumme krikke - den er simpelthen for sød smiley Jeg får kun gode rideture med hende, jeg har aldrig haft en dårlig tur på hende. Så ja, jeg trække, men kun når hun bliver bange for noget, og jeg ikke kan få hende forbi.

• #22   17. feb 2013 Rider du på en vallak der hedder Gudrun? Seriøst?

Jeg gør det selv en gang imellem smiley Hvis min hest bliver bange for noget (Små hvide miniature heste er meget farlige i mørke) Eller hvis jeg er på en længere tur kan jeg også finde på lige at trække en 5-10 minutters tid, både for at aflaste mig og hesten lidt smiley

• #23   17. feb 2013 Jeg vil helst undgå at hoppe af da det i mine øjne er at så "vinder" hesten, men gør det hvis der ikke er andet jeg kan gøre eller hvis jeg virkelig føler mig utryg smiley

• #24   17. feb 2013 kan jeg sagtens finde på. Nu skaber min part sig ikke rigtigt, jeg hopper af, for at den får en pause i ryggen, og så er det også bare hyggeligt at være nede på plan med hesten et stykke tid smiley

• #26   17. feb 2013 Jeg er aldrig hoppet af fordi at der kom noget min hest ikke kunne lide, jeg lader den kigge og hvis der er noget den ikke tør så venter jeg lidt og lader den kigge det an den er bange for og så rider vi forbi eller over smiley men jeg er så heldig at jeg har en hest som ikke er bange for en skid, den er kold i hovedet selv om at det er en araber smiley

• #27   17. feb 2013 Jeg kunne aldrig finde på at hoppe af eller vende om, for for mig får det bare hesten til at føle at den har fået mere magt end rytteren og så finder den ud af at den bare kan stoppe og vende om når man når et hvis sted og så viser det sig at hesten har lidt magt hvad det angår

jeg ville presse hesten LIDT ikke for meget men lidt og vise den at der ikke er noget farligt og så lade den gå forbi imens man snakker med en blød og dejlig stemme til den og så rose den når den er kommet forbi det den var bange for smiley for så giver man ikke hesten den tanke "nå hun lod mig slippe, mon jeg ikke også kan gøre det sammen næste gang?"
    Altså det er bare min opfatning og mening smiley

• #29   17. feb 2013 Af princip NEJ!

Meeeen - Hvis det er farligt - Så beholder jeg da hovedet på skuldrene og tager det ikke under armen og stiger af kræet smiley Hellere stige af end en tur på skadestuen, trods alt..

Jeg har bakket over motervejs broer, forbi mange farlige sten osv.. Fordi hesten nægtede at gå fremad.. Tja hvis ikke 1 gear virker, så virker bak gear som regel.. Så kan man altid vende dem halvejs og se om 1 gear stadig er i stykker eller om vi stadig skal køre den "hjem" i bak smiley
    eller også har jeg stået med hesten i laaaaaaaang tid.. Så kan man også nyde naturen.. Det er så dejligt, det eneste den ikke må det er at gå tilbage af den vej vi kom fra.. så tager vi enten lidt bak, nogle små volter osv.. men frem skal vi nok komme..

• #30   17. feb 2013 Lama: Jeg orkede ikke lige at læse pga. der stod så meget og jeg er lidt træt, læser det imorgen smiley

• #32   17. feb 2013 Alle de gange det har været nødvendigt at bakke, fordi kræet ikke ville gå frem, er vidst utællelige, men jeg er da glad for at jeg ikke er den eneste, der gør det! (:
    Jeg har bakket over smalle broer, forbi store maskiner, endda bakket ud af ridehuset, fordi hun ikke ville gå forlæns...

• #33   17. feb 2013 okay har læst det nu smiley kan godt lide det du skriver smiley

• #35   17. feb 2013 jeg hopper meget sjældent af, fordi jeg ved at hvis juncker får lov at kigge lidt på det "farlige" så plejer han at gå forbi. men også fordi jeg er bange for at han river sig fri fra mig mens jeg trækker ham og bliver væk eller noget. så kan jeg bedre lide at blive væk sammen med ham så jeg ved hvor han er. smiley

• #36   17. feb 2013 jeg hopper af hvis der kommer en situation hvor jeg ikke kan forudsige hvad der vil ske, fx. en hurtigkørende knallert/motorcykel (hun har haft en dårlig oplevelse med sådan en desværre), når vi møder en af påfuglene, eller hvis hun bare ikke vil ind til siden når der kommer en bil (vi rider på en smal vej hvor der kun er plads til én bil), for det er ikke altid at hun vil ud i det høje græs smiley

• #37   17. feb 2013 Jeg hopper ikke af på en tur, kun hvis hesten går helt i spåner.

• #38   17. feb 2013 Det kommer helt an på hesten om jeg hopper af eller ej. Er det en ung hest uden meget erfaring med at være på tur så hopper jeg af og trækker forbi det "farlige" de første gange men så forlanger jeg efterhånden at hun går forbi med mig på ryggen. Vi stopper også op og "hilser" på det farlige så det ikke er farlig mere.
    Er det en erfaren hest så bliver jeg ved med at præsse til den går forbi. Dog kan der være undtagelser....

• #39   17. feb 2013 Jeg kan godt finde på at hoppe af hvis han nægter at gå forbi!
    Men man skal også tænke på hvis en hest bliver rigtig bange har du ingen jordisk chance for at kunne stoppe den fra jorden, som du ville har hvis du sad på ryggen af den!(:
    Det er sådan noget man skal tænke på når man gør det!(: men ja jeg har hoppet a en eller to gange og trukket ham forbi, aldrig det sammen, og hvis du kommer forbi det samme to gang på en dag eller sådan noget, og hesten stadig ikke vil kan jeg godt finde på at presse ham over og kigge behøver ikke komme helt hen men så han ser der ikke er noget at være bange for! Og så rose når vi er kommet forbi(/

• #40   17. feb 2013 Krikken

Et lille råd til en bakkende hest smiley

Min gamle hoppe gjorde det også da jeg lige havde købt hende.
    Hun kunne virkelig også bakke stærkt, når hun først fik begyndt.
    Der blev jeg også nødt til at hoppe af, og trække hende et par meter og hoppe igen. Da jeg en dag endte med at trække hende 3 km til undervisning, besluttede min underviser at tage med mig dagen efter, så vi kunne få det løst.

Hver kan jeg kunne mærke at hun begyndte at sænke farten det mindste, sad jeg hende i trav. Og det virkede!
    Min ridelærer kørte bag ved hele vejen med en longepisk ud af vinduet (ja, folk gloede), i tilfælde af det ikke virkede.
    Hun måtte en enkel gang lige vifte med pisken uden at ramme hende, og har aldrig haft problemet siden.

Så mit råde er helt klart at være obs på hvornår den begynder at tænke på at tøve. Sæt i trav, og slå derefter over i skridt igen.
    Jeg gjorde det på den ENE tur, og har ikke haft behov for det efterfølgende.

• #41   17. feb 2013 Jeg har aldrig følt behov for at hoppe af for at trække, - hverken hvis den blev bange, eller ikke ville gå videre.. Så har jeg været stædig og ville have den forbi, - eller ville kunne berolige den fra ryggen.. Synes at det bliver sværere at styre en nervøs hest fra jorden, og du kan også lettere komme til skade, fordi den nervøst kommer til at vælte dig eller træde på dig.. Når jeg sidder på ryggen af den, så følger jeg helt automatisk med, og kan tale beroligende til den..

Og så tror jeg nogle gange at det kan være mere forstyrrende end gavnligt.. Jeg havde engang en veninde med på tur på en af vores frieser-hopper, - og hun er sådan en som gerne vil gå ned og lave lidt hidsig-lyde, men uden at hun nogensinde kunne finde på at gøre noget farligt, - hun forsøger bare at lyde lidt farlig smiley Men min veninde var overbevist om at hesten var ved at springe i luften, og hoppede af 7-8 gange på turen.. Og at hun sådan hoppede af hele tiden, gjorde bare hesten totalt forvirret, og nervøs over hva pokker det lige var, der foregik, - og hesten troede pludselig at der var noget, den skulle være nervøs/bange for, hvilket den ikke havde gjort før.. Så hendes "hoppen af" fik faktisk gjort en totalt ufarlig situation til noget potentielt farligt.. Og jeg havde ubegribeligt ondt af hesten, fordi hun pludselig havde et helt forvirret og nervøst udtryk i øjnene, fordi min veninde ikke forstod hendes signaler.. Det var en dum situation..

Men ja, - det er jo alt efter situationer og hesten, - for nogle heste/ryttere kan det måske være den rette løsning indimellem..

• #42   17. feb 2013
    Louise R - Jeg kan prøve, men må indrømme jeg er skeptisk ;o).
    Hans reaktion på at blive presset er at bakke eller bukke, så måske jeg kan få ham i trav men så er mit gæt at han stopper op igen.
    En longepisk er iøvrigt noget der raaaager ham ;o).

Men lige pt. er det ikke noget problem, kun på en strækning på 20 meter - det skal selvfølgelig ikke blive værre og længere han ikke vil gå. Men han er "undskyldt" grundet hans milde seperationsangst og det nye i tur.

• #43   17. feb 2013
    Og ps. Le Couer - han hedder teknisk set ikke Gudrun, det er låner der døbte ham det da hun hentede ham, hun havde ikke set at det var en vallak. Så fik hun udleveret pas og så han var vallak da hun kom hjem med ham, men så har Gudrun hængt ved ;o)

Han hedder teknisk Cæsar vist.

• #44   17. feb 2013 Det er jo en ung hest du rider ud på, Der ikke kan galopper.. Tænker hvorfor ride ud allerede unden en erfaren hest?
    Når det er sagt synes jeg bare du hopper af hvis du får ham op på vej, og der kommer en bil.. Så hverken du, hesten eller en chaffør kommer tilskade.. Synes i det hele taget det er iorden at du hopper af.. Ville ikke selv gøre det på min egen men ville heller ikke ride ud på en så ny tilreden hest uden erfaren hest og rytter med.. Så føler du at situationen bliver farlig for dig og hesten så hop af

• #45   17. feb 2013 Jeg er tit hoppet af og trukket mine heste forbi et eller andet hesteædende smiley

• #46   17. feb 2013
    For at øve gangarterne og få noget kondi i ham :o). Han er ikke ung, vist ca. syv år. Ridehuset er lille, støver let og er lidt ujævnt så jeg foretrækker at trave lige ud på en lang strækning istedet for et lille ridehus. Og samtidig bliver han trænet i at være væk fra andre og oplever noget nyt.

Men situationen er nu ikke spor farlig. Han bakker når han bliver nervøs eller føler sig presset og det bliver han lige på det punkt fordi han skal "over" det at komme væk fra at kunne se andre heste. Han er ikke spor farlig at ride ;o).
    Stikker ikke af e.l, han bakker bare og hopper man af så er der intet hvis han lige bliver trukket de 10-20meter :o)

Så jeg hopper ikke af fordi det bliver farligt, men fordi han bakker og ikke vil frem ellers lige på de meter. For at sikre det bliver en god oplevelse, istedet for at det bliver en dårlig oplevelse på det sted.

Jeg er også lidt af den indstilling, at jeg ikke forstår hvorfor man ikke rider mere tur på ungheste, istedet for at bruge så meget tid i ridehuset.

• #47   17. feb 2013 Krikken - Er helt enig i det med at træne heste fra starten at ride på tur. Både alene og med en ældre hest. Det gør at de ikke bliver så pivete med tingerne og de lærer at rytteren er til at stole på og aldrig udsætter en for farer. De bliver mere modige.:-) Jeg ville dog betegne 7 år som forholdsvis ung men igen kommer det også an på hvad den har blevet udsat for ift turer igennem de tidligere år. Vi har en Dv på 12 år som endnu ikke er god til at rides på tur da alt fra postkasser til andre heste på folde er dødsens farlige. Og det er en stor fejl i mine øjne. De har været for pivet med ham...

• #48   17. feb 2013
    Aner ikke hvad han har oplevet, kommer fra hestehandler :o) Så det er er vidt begreb.

• #49   17. feb 2013 Ja det må man sige....Det bliver spænnende så:-)

• #50   17. feb 2013 Lama smiley : ja okay sådan har jeg ikk rigtig set på det før smiley men nu er det også sjældent det sker smiley

• #52   18. feb 2013 Hej Bettemus:-) Du er tilbage så man kende dig;-) Jippi:-)

Kommentér på:
At hoppe af og trække hesten

Annonce