{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.037 visninger | Oprettet:

Gøder mindre end normalt {{forumTopicSubject}}

Hej alle HG'er

Jeg håber I kan hjælpe mig og min hyp.

Først: Jeg har 3 heste, vi står på fuldpas og muger derfor ikke dagligt, men er i stalden 1-2 gange dagligt og sørger for vand, tjekker hestene mm.
Jeg tjekker mine hest dagligt over hele kroppen og en dag måtte jeg ikke rører min hoppe på bugen uden at hun forsøgte at lette bagbenene. Jeg tog i stalden om natten og tjekkede hende, måtte stadig ikke rører ved bugen og hun havde kun gødet 1 gang (fra ca. kl. 17 til ca. kl. 01). Jeg tilbraget en time med hende hvor hun virkede ok. Jeg masserede hende på bagdelen hvorefter hun gødede igen. Hun gødede ikke mere indtil hun blev lukket ud om morgenen. Jeg satte hende på sygefold (enefold) og tog halmen fra hende. NB. hun har adgang til vand døgnet rundt.
Hun havde ingen andre symptomer og ædelysten har ikke været nedsat. Dette var tirsdag nat. De næste dage fortsatte hun med kun at gøde ca halvdelen af normalt. Stadig ingen andre symptomer og normal ædelyst.
Lørdag kom dyrlægen og tjekkede alt (ja, en rektalundersøgelse) og kunne konstatere at alt virkede ok. Denne dag måtte vi selvfølgelig godt røre ved bugen. Han konstaterede en "ubalance i fordøjelsessystemet".
Jeg gav hende Zoolac, gulerødder, æbler og tørgær og motionerede hende. Hun gødede så lidt mere de efterfølgende dage, men stadig ikke normalt.
Nu er hun så tilbage til at jeg ikke må rører ved bugen og hun gøder kun ca. 50%.

Hjælp, hvad dælen kan der være galt????

Hun er en 19 årig tyroler haflinger, ved godt huld og ellers sund og rask. Bliver holdt med alt (dyrlæge, vacc., tænder, smed mm) og hestefysioterapeut...............

Hun er også begyndt at sparke på væggene i boksen??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gøder mindre end normalt
  • #1   15. feb 2013 Jeg vil foreslå at du giver hende olie i foderet(det må meget gerne være opblødte roepiller), 2 dl rapsolie om dagen + evt. loppefrø, dette for at samle jord der ligger i tarmene. Lyder som en kolik under opsejling, så også motion/gåture.
    Håber det går væk snart.

• Michelle
    Michelle Tilmeldt:
    mar 2009

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 10
    #2   15. feb 2013 Hej Belinda..
    Øv, det er noget trist noget når de hestemavser ikke fungerer som de skal. Jeg bed mærke i, at du skrev du tog hendes halm fra hende? Får hun halm som det eneste stråfoder, eller er der også hø eller wrap inde over?
    For halm kan danne nogle ærgerlige stop på hestens tarm, da det er svært at fordøje. (nogle heste tåler det fint, men personligt er jeg ikke fan af det)
    Jeg tænker også om, der er mulighed for, at hun kan have fået spist sand eller jord?
    For selvom doktor dyr har været inde og mærke, er der jo virkelig meget tarm. Det lyder lidt som tendenser til kolik, men som heldigvis når at passere, så det ikke bliver til voldsom kolik. Hvad kolikken så kommer af, er jo så spørgsmålet.. Der kan være mange årsager. (sandkolik, mangel på stråfoder, mavesår osv)
    Mvh Michelle

• #3   15. feb 2013 Tak begge for svar.
    Jeg glemte dog at skrive at hun får Solanum fiskeolie hver dag pga. hendes alder. Dagene efter gav jeg hende også rapsolie i nogle dage. Jeg har også tjekket hendes gødning for sand og der var intet. Hun får 6 kg. wrap om dagen, det er der ikke ændret på.
    Jeg har heller aldrig været glad for halm, vi har altid fodret med frøgræs men vi står på fuldpas er der er kun halm........

• #4   15. feb 2013 zoolac og tørgær hjælper ikke. Her i al fald.

Kør YSY fuld mængde (4 skeer) eller probiotikum plus i nogle uger.

Og hørfrø, min får forebyggende 1 dl hveranden dag. Som kur må de får 3 dl om dagen. Det og loppefrø er det eneste, der faktisk danner slim i tarmen, så sandet (evt) bliver taget med ud.

Tror dog mest på en lille forstoppelse. Der skal dyrlægen se grundigt efter, så er pærerne lidt mørke udenpå, fordi det har opholdt sig for længe i tarmen.

For at sandprøven skal være sikker, skal man teste flere gange om dagen i en uge. Jeg kendte en, som viste INGEN symptomer, men pludselig kolik. Den havde ekstremt meget sand i maven, som kom ud bagefter.

Ps. Olie virker ikke. Dyrlægen siger, det ikke "hjælper det sted, det skal". Jeg ved ikke helt, hvor de skyller igennem med olie ved kolik, men spørg dyrlægen, så forklarer han nok hvorfor.

Kommentér på:
Gøder mindre end normalt

Annonce