{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor bliver islændere kaldt heste?
  • #1   9. feb 2013 Er det ikke fordi de har styrke som en hest? Eller tager jeg fejl? Har ikke forstand på islændere...

• #3   9. feb 2013 Anatomisk er de bygget som heste og ikke ponyer tros deres højder.

Btw så findes der islænder der har heste mål smiley

• #4   9. feb 2013 Fordi de ligner heste af bygning, altid er redet af voksne og derfor kan holde til langt mere vægt end den gennemsnitlige pony. Derudover deltager de heller ikke i samme slags konkurrencer som ponyer, så der gælder ikke samme regler for dem indenfor dét område.

• #7   9. feb 2013 Sikke folk kan snakke nedladende om islændere i sådan et indlæg.
    Jeg har islænder - kald det en hest eller pony, jeg er ligeglad. smiley

• #9   9. feb 2013 Det er rigtig nok... Jeg har også hørt noget med at de har en ryghvirvel mere, og er anatomisk bygget som en hest smiley

• #10   9. feb 2013 Der er nu ingen som taler nedladende om islænder, men mere om at nogle mener de skal betegnes som hest.
    Har selv redet islænder engang og for mig er det en pony så længe den har ponymål. Har selv ikke set en islænder endnu som er vokset over ponymål. smiley

Men uanset, så synes jeg det er en dejlig race. smiley

• #12   9. feb 2013 Hmmm...tror nu ikke de tæller ryghvirvler når de måler om det er en 1. pony eller lille hest. Hihihi. smiley

• #13   9. feb 2013 Om man finder det er latterligt eller ej så synes jeg at folk bør respektere det. Vi finder det nedladende og sådan er det.
    For mange handler det om at ordet pony hører til en anden kultur og ikke bruges indenfor islænderverdnen. Det svarer lidt til hvis du er fodboldspiller og der kommer en hokeyspiller hen til dig og siger "Hey, det er da en fjollet puk du har der!"

Du kan læse denne artikel som handler om emnet: http://horseconsult.com/articles/showarticle.asp?ArtID=815

• #14   9. feb 2013 Mato: Nedladende - hvor? smiley

Jeg har faktisk ingen anelse om hvorfor de hedder heste - har også selv tænkt på det smiley

• #15   9. feb 2013 Åbenbart et spørgsmål om sproglig udvikling smiley

http://horseconsult.com/articles/showarticle.asp?ArtID=815

• #17   9. feb 2013 Ordet "hest" i forbindelse med islænder stammer flere tusind år tilbage, fra Island, hvor den blev betegnet som hest pga den styrke. Både fysisk og psykisk. Det er kun derfor. Det har ikke noget at gøre med en ekstra ryghvirvel eller hvadfolk ellers Lan finde på at bilde andre ind smiley har selv søgt neget efter det på nettet engang, og fandt en helt oprindelig side, hvor man fik svar på dette.

• #18   9. feb 2013 Det er det samme med fjordheste smiley
    Mange fjordheste har godt nok heste højde, men der er også mange der ligger under smiley

• #19   9. feb 2013 Nikoline - læs smiley

LadyBlacksheep - tak! Vi to kunne blive enige om mange ting!

• #20   9. feb 2013 LadyBlacksheep: jeg erklærer mig fuldstændig enig!

• #21   9. feb 2013 Har slet ikke forstand på det, men har da hørt flere "islænder folk" er blevet sure fordi man kaldte det en pony o.o?

For mig er det en Pony og intet andet! De har ponymålene.. Bum så er den fastlagt! ^_^
    Hader ogs når man kigger på heste ( bla. på Dba) og så dukker der 30 millioner islændere op -.- Jeg mener bare at de skal under ponyer! :b

• #23   9. feb 2013 For mig har en Islænder altid været en hest, sidden jeg som 6-7 årig gik i klasse med en pige der boede på et Islænderstutteri, + det hedder en Islandsk HEST smiley

• #24   9. feb 2013 Undskyld det er slet ikke for at fornærme, men ja jeg skære mine meninger ud i pap :-D...

Ligesom når folk siger jeg har en Ic.. -.-

• #25   9. feb 2013 Sassie&Sasu:

Hva så med fx fjordHeste? Er de så alle sammen ogs Heste? :b
    Eller Irish Cob.. De slutter på Cob som jo er et hestemål inde for hesteverden :-D? Er de så alle i den str.. Håber du forstå princippet i det^^

• #26   9. feb 2013 Tja, jeg er bare vokset op med at det er en hest :).

En Irish Cob kan fåes i både pony- og heststørrelser, det samme med en Fjordhest :).

• #27   9. feb 2013 Sisse - det lyder hårdt. I sådanne situationer må man prøve at accepter, at islændere kan gå under begge kategorier - og så er det jo heldigt at man på dba kan se racen inden du åbner annoncerne og bliver hater over at det er en islænder smiley

• #28   9. feb 2013 Der er da intet fornærmende i at kalde en spade for en spade.
    Islænder som har ponymål skal starte som pony hvis de vil deltage i spring eller dressurstævner...så kan de hoppe og danse så meget de vil, den bliver ikke en hest af den grund. smiley
    Kan ikke se noget diskriminerende eller fornærmede i at kalde alt som har ponymål for en pony.
    smiley

• #29   9. feb 2013 Ticktack - det er så der man skal tænke på hvordan andre opfatter din Holding smiley det er fint du har dit, men begynde at lære andre hvordan det bestemt ikke er nedladende er lidt underligt. Hvis vi såkaldte "islændermennesker" finder det provokerende er det vel sådan landet ligger smiley

• #30   9. feb 2013 Hvis i ikke vil stå ved at i rider pony som køb dog en hest.
    Jeg kalder da heller ikke en brunette for blond fordi hun godt kunne tænke sig at være det. smiley

Jeres islænder er nok total ligeglad med om man kalder den hest eller pony ! smiley

• #31   9. feb 2013 Sassie&Sasu:

Jep det er nemlig det! En Ic( og Fh ) fås i begge Str. Det gør en islænder (i princippet) ikke ^_^ Kan du ikke forstå mig der :-)?

Mato:
    Jeg er stadigvæk træt af det.. Det er ponyer, ikke hest! smiley Ligesom at Dsp, heller ikke skal ligge under "Heste" osv :b Sådan er min holdning bare ^^
    Men er faktisk ret enig med TickTack! For mig er og forbliver det bare en pony! smiley

• #32   9. feb 2013 Godt sagt Ticktack!! smiley

• #34   9. feb 2013 jeg forstår virkelig ikke folk går så meget op i det. kan det ikke være komplet ligegyldigt om en islænder kaldes en hest eller en pony?

jeg er fuldstændig hamrende ligeglad om min islænder bliver kaldt en pony eller en hest

• #35   9. feb 2013 Jo, jeg forstår skam udmærket, men jeg er vokset op med at det hedder en hest, og jeg ændrer det ikke :).

• #36   9. feb 2013 Sassie
    Meget modent...
    (Ironisk ment)

• #37   9. feb 2013 TickTack - Og det skulle komme fra en 42 årig kvinde?
    Må man lige pludselig ikke have sin egen mening mere?
    Det er mit synspunkt på en Islænder, at det er en hest. Folk kan ikke ændre min mening, ligesom de ikke kan ændre på min personlighed.

• #38   9. feb 2013 Det hedder en islandsk hest, ikke en islandsk pony, og på islandsk har man ikke noget, der hedder en pony. Der er en masse andre grunde, men jeg vil brokke mig først!

Jeg synes selv, det er meget fornærmende, når folk kalder min hest en pony, og jeg synes virkelig, folk skal respektere, at det er en hest i vores øjne - I kan kalde den, hvad I vil, når vi ikke hører på det, men en islandsk pony skal I gå meget langt for at finde. Desuden gik der en del tid, før man satte et direkte mål på, hvor høj en "pony" måtte være - hesten havde ligesom eksisteret lang tid før det, og i starten var pony bare en betegnelse for en lille hest.
    Det kan godt være, I ikke forstår det, men hvis I har en hest, der er 149 høj, og I ser den som en hest, kalder vi (forhåbentlig) den heller ikke for en pony, fordi den ser ud som en, hvis I finder det fornærmende, når det faktisk er en hest. Ja, hesten er da fuldstændig ligeglad, men det er vi (de fleste af os) ikke, og det mindste, man kan gøre, er et respektere dette.

Det med, at man kan gå ud og købe sig en "rigtig hest", synes jeg, er noget værre sudder, for vi har vores hest, og det er lige den hest, vi vil have, om I ser den som en pony eller ej. Ligesom en irish cob og en fjordhest kan fås i hestemål, kan en islænder også, omend det ses meget sjældent.
    Det med, at det er, fordi de kan bære meget mere end en "almindelig pony", er også noget sludder; det er altså ikke meningen, at islænderen skal udsættes for et læs på 100 kg, så går man altså hen og finder sig en større hest eller taber sig. Sorry to say, men en hest på 135 er slet ikke bygget til det, islænder eller ej. De 20% af kropsvægten er nok endda så meget sagt, for skulle min kunne bære det, ville det være omkring 75 kg, og det ville jeg aldrig smide op på hende, i hvert fald ikke for mere end lige at få lov at sidde der og ned igen.

• #39   9. feb 2013
    Jeg undersøgte det med om man har noget der hedder pony på islandsk... Det har man :o). Om man altid har haft det, det ved jeg ikke. Men der var en der havde slået det op i en islandsk ordbog og taget et billed af det.

Har skrevet maaaasse indlæg i en af de mange debatter omkring emnet, hvor jeg kiggede lidt rundt efter for og imod :o)

• #43   9. feb 2013 Ja men den ligger inde under ponymålet, og er derfor en pony! ^_^
    Alle fjorheste er jo heller ikke heste o.o?

• #45   9. feb 2013
    Jeg omtaler folk der rider islændere som fx "islænderfolk" for at putte de der rider islænder under samme kasse, da jeg har erfaret at de samme ting går igen og igen ved islændere ryttere ang. sadel placering, placering af numse, mening om hvor meget en islænder kan bære osv.

Men selvfølgelig, så tilføjes der ofte ordet " en del " eller " mange " foran, altså alle.

Det er ikke for at nedgøre ;o)

• #46   9. feb 2013 Enig med Krikken ang. dette ^_^

• #47   9. feb 2013 Forstår ikke hvorfor i/man finder det nedladende at blive kaldt en del af "islænder folket"? Det er skuda ligesom at man er dansker og bliver kaldt en dansker? smiley

• #48   9. feb 2013 Taaaak :-D!!

• #49   9. feb 2013 Aldrig i livet om jeg skal have en hest - og udtale dig om hvad du mener jeg skal anskaffe mig ud fra en holdning er bare mærkeligt smiley
    Som sagt fra start, kald det hvad du vil - min hest/pony har 4 ben og en mule. Hvor svært kan det være. Min holdning går ikke ud på, hvad i kalder det - det handler om jeres udtalelser og måden at skrive den på.

• #50   9. feb 2013 Sissel - hvor står der beskrevet at det er dét der er nedladende Thinker menneske?

• #51   9. feb 2013 Mato:
    Hvis jeg har forstået dig ret ^_^ Er forvirret pga, noget medicin smiley
    Det er ikke noget jeg har nævnt? Hvis du hentyder til det med at jeg er træt af at folk siger jeg har en Ic når det ikke er det jeg har :)? Eller hva fabler du om? smiley

• #52   9. feb 2013 Aner ikke hvad du snakker om?
    Du skriver : "Forstår ikke hvorfor i/man finder det nedladende at blive kaldt en del af "islænder folket"? Det er skuda ligesom at man er dansker og bliver kaldt en dansker? "

Jeg svare : "hvor står der beskrevet at det er dét der er nedladende Thinker menneske?"
    Kommentere kun på det indlæg. smiley

• #53   9. feb 2013 Tinker menneske *

• #54   9. feb 2013 Mato:
    Aha.. Så jeg er et Tinker menneske! :'D Finder ikke sådan noget nedlandende, og slet ikke når det sker i sådan en sammenhæng smiley Om jeg blev kaldt et, islænder, tinker osv menneske så er jeg ligeglad! smiley Nogen tar det som en kompliment, andre som noget nedladende og dømmende! smiley

Men jeg ser bare at folk syntes det er nedladende længere oppe ^_^ Og bare noget jeg generelt har hørt udenfor Hg ogs! smiley

• #55   10. feb 2013 Sissel - aha. Kan ikke se nogle skrive at det decideret er dét folk syntes er nedladende. Jeg er ligeglad hvad folk kalder mig og min bedste ven - fuldstændig - men måden tingene bliver skrevet på, mener jeg er nedladende og man ville sagtens kunne omformulere det så det lød pænere, men folk skal være så smarte at høre på smiley

• #56   10. feb 2013 Min vitus er kun pony når han ik opfører sig pænt:-D

Isheste hafferlaffer og fjordbasser en del af gruppen småheste.ponymål eller ej:-)

• #57   10. feb 2013 Mato:
    Okaii? smiley Hvert menneske har sin måde at omformulere tingene på, om man så finder det nedladende eller noget andet, er jo op til sig selv! smiley

Men hvis (fx) en islænder, fjordhest eller tinker, har ponymålene er det en pony.. Har den hestemålene er det en hest! Sådan er det efter min mening, og jeg holder fast i det ^_^

• #58   10. feb 2013 Sissel - Når det er din mening, så forventer du vel også andre respekterer det :)?
    Hvorfor så ikke respektere at der er nogen som er af den mening, at det er en hest :)? Ikke at jeg siger DU ikke respektere det, men der er nogen her, som ikke respektere det :).
    Jeg ændrer f.eks. Heller ikke min mening om at det er en hest, eftersom jeg er vokset op med det, og folk kan ikke ændre mit synspunkt, ligesom de ikke kan ændre min personlighed :).

• #59   10. feb 2013 Sassie&Sasu:

Jeg er egentlig ret ligeglad med hvad folk mener om min mening :b Det bedste er jo at jeg ved hvad Jeg mener! Sådan kommer man bedst frem.. At folk vil respektere den sætter jeg da pris på! Men folk skal ikke tvinges til noget.. Jeg respektere altid folks mening, men ved ikke om det er svært at se? smiley Dog har jeg da mine holdninger om hvad folk mener osv. Det har alle jo! smiley

At du ser en islænder som en hest, kan jeg ikke ændre på.. Men for mig er det en pony.. Så vi når jo ikke til enighed omkring dette, men derfor kan vi jo godt diskutere og tage vores eget parti op! smiley

Det jeg egentlig prøver på er bare at svare på det folk spørge mig og, eller forsvare det de "kritisere" smiley

• #60   10. feb 2013 Du får lige et svar når jeg sidder ved computeren, jeg sidder med mobilen og kan ikke huske en dyt af hvad du har skrevet xD.

• #61   10. feb 2013 Hhha okaii så x'D!

• #62   10. feb 2013 Nå, lad os se om jeg kan få skrevet noget, der giver mening :P.

Det med andres mening og respekt, det var mere princippet i det xD. Jeg er også praktisk talt ligeglad med, om andre respekterer mine valg osv, for jeg står ved det :).
    Og ja, jeg har også meninger om folks holdninger, blablabla :p.

"At du ser en islænder som en hest, kan jeg ikke ændre på.. Men for mig er det en pony.. " Det var noget alla dét jeg ville frem til!:D At du har en anden holdning end mig, synes jeg er fint n_n. Så længe du ikke pådutter mig din holdning osv, og siger: "Du SKAL synes en Islænder er en pony!!" xD. For vi ER jo forskellige :D.

Jeg håber, at dette kunne forstås xD.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #63   10. feb 2013 Det er noget pjat i mine øjne og jeg kalder konsekvent Islændere for ponyer, for det er det, de er. smiley

• #64   10. feb 2013 Tak Sassie, fint skrevet.

Sissel - Jeg beder heller ingen steder om at du skal ændre din mening. Jeg beder, som Sassie, om at blive respekteret for at have en anden holdning og mening til tingene end dig. Eftersom denne tråd overhoved er oppe, må vi ligesom kunne blive enige om at islænderen kan gå under begge kategorier - om du bryder dig om det eller ej. En dsp er der ingen tvivl om hvad der, men islændere kan gå under begge kategorier.
    Nogle vokser op med at det hedder pasta med kødsauce, andre siger spaghetti med kødsauce - same shit but different. Ligemeget hvad skal det accepteres at nogle har levet med at en islænder er en hest. desuden er jeg ret sikker på, at folk ikke ændre deres mening fordi der kommer en og skriver "DET ER EN PONY!!!" På hg, ærlig talt. smiley

• #65   10. feb 2013 CSF - du er pjat smiley

• #66   10. feb 2013 Lige meget hvilken race hesten er, så er det en pony når den går under målet 149. Går den over, er det en hest.
    Skal du starte din islænder til et springstævne, starter du den jo som pony hvis den er under 149, og ikke som hest? smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #67   10. feb 2013 Ja, jeg har også kun en fjordhestepony. smiley

• #68   10. feb 2013 CFS
    lige præcis. Jeg springer også nogle gange min venindes fjordhest, og når jeg starter den til stævnerne starter jeg den da som 1'er pony og ikke hest ;o)

• #69   10. feb 2013 Sassie&Sasu:

Jeg prøver ikke at ændre din mening eller noget, den er jo en del af dig ^^ Men ja jeg har da min mening osv :b

Begge ( Mato og Sassie )

Jeg prøver ikke at ændre jeres mening.. Jeg kommer blot med min egen smiley At nogen vælger at sige at deres islænder er en hest er fint nok, men for mig vil det stadigvæk være en pony ^_^

• #70   11. feb 2013 Sissel - Tror ikke du har læst eller forstået min tekst helt, for jeg siger ikke at DU vil ændre min mening, men at der er nogen der ikke vil respekterer at min mening er, at det betegnes som en hest :p.
    For jeg er helt enig, vi har forskellige meninger, og det var det jeg ville frem til xD

• #71   11. feb 2013 Sassie&sasu:

Haha min fejl da ^_^
    Men det er jo folk eget problem, de må da så gå i deres egen bobbel smiley

• #72   11. feb 2013 Fordi islændere ikke er en ponyrace men en hesterace. Ligesom miniatureheste, de er heste og ikke ponyer smiley

• #73   11. feb 2013 Altså jeg synes ikke jeg går i min egen bobbel, jeg står bare ved min mening n_n.

• #74   11. feb 2013 Det var nu heller ikke dig jeg mente, men dem der ikke acceptere andres meninger og holdninger smiley de går da vidst i deres egen bobbel^^

• #75   11. feb 2013 Aaah n_n

• #76   11. feb 2013 <b>Jeg</b> mener at de er ponyer når de er under 149 cm og overder, er de heste. Men ikke før smiley

• #77   11. feb 2013 Sikke en masse fordomme der er herinde. Nå men en islandsk hest bliver kaldt hest da det er race betegnelsen som en fjordhest også høre under. Desuden ligger sadlen på islænder anderledes pga deres ekstra gangarter. Sadlen kommer længere frem da det er med til at hjælpe hesten til at tølte osv. Desuden er den der holdning som var i gamle dage med at alle islændere kunne passe alle islandske sadler væk. Vi er lige så langt fremme med sadlerne som alle andre. Derudover er jeg ligeglad hvad andre mener om isheste. De er kanone dyr der skønne at ride. Ville alle bytte min for noget andet. Hilsen en tidligere dressur rytter:-)

• #78   11. feb 2013
    Nu har en islænder stadig en skulder, så at ligge sadelen oven på den og for langt fremme er lige så dårligt som på en anden hest. Men en del islandske heste render også rundt med sadeler der ligger for langt tilbage eller er for lange.

• #79   11. feb 2013 Hvad er det for noget sludder med, at sadlerne skal ligge anderledes på islændere? :o)
    Islændere skal have sadler der er tilpasset deres krop, således at de hverken ligger over skulderen eller trykker på krydset. Præcis ligesom alle andre heste.

Sadlen bør ikke have den mindste indvirkning på hestens tölt, hvis den ellers tölter korrekt. Vi har 16 islændere ude ved os, hvoraf den ene har været med til DM, og de tölter skam også ufejlbarligt uden sadel. Hvis man kun kan få sin hest i tölt via en sadel, der ligger langt fremme, er der vist noget galt med den måde, hesten har lært at tölte på. ;o)

• #80   11. feb 2013 DD helt enig ^_^

• #81   11. feb 2013 Daydreamer

Nu er det jo langt fra alle islændere, der har ponymål smiley
    Min gamle var 150 cm, og har også kendt en på 156.
    Så det var da alligevel lidt af en generalisering.

• #82   11. feb 2013 Jo Daydreamer, din miniature er faktisk en hest, at DU vælger at kalde den noget andet, er dit valg, men det er vel ikke forbundet den er gal med smiley

Starter du Islænder eller fjordhest for den sags skyld til alm. stævner, ja, så går den under pony, da den har ponymål. Men selve racen er hest i ponystørrelse.

• #83   11. feb 2013 Krikken - hvad er det for noget at skrive? Haha, det ses da hos alle racer at sadlerne ikke passer på nogle heste? Det er da ikke primært islændere der har sadler som sidder langt fremme eller tilbage. Mærkeligt noget at skrive.

• #84   11. feb 2013 Mato, tror det Krikken mener, at mange islændere får for lange sadler på, da deres ryttere ellers ikke kan være på ryggen af dem. Dette sker selvfølgelig også på andre racer, men gør det vel ikke okay.

Ja, i din verden. Det er jo ikke ensbetydende med at det er fakta smiley

• #85   11. feb 2013 Det er helt enkelt. En islandsk hest kaldes nu engang en hest smiley
    Jeg synes også, at det er lidt fjollet, men det er nu engang en realitet. Tror også det er derfor visse islænderejere kan finde det stødende, at folk kalder deres heste ponyer. Lidt nedsættende, om du vil. Jeg synes dog personligt, at det er fuldstændig ligegyldigt, om folk kalder mine heste for heste eller ponyer - men det er der andre, der ikke synes. Og så er det mindste man kan gøre da at respektere det. Når "storheste-ejere" går højt op i, at islænderen ER en pony, kan det godt opfattes som en smule nedladende. Jeg tror ikke, at det selve betegnelsen "pony" folk har noget imod, mere den lidt nedsættende måde, det bliver brugt på. For hvis det ikke betød noget, ville storhesteejerne vel bare kunne tænke "herregud, lad dem bare kalde deres heste hvad de vil." ;o)

• #86   11. feb 2013 - Skal se om jeg kan få liv i den gamle computer, hvor jeg har link til flere undersøgelser omkring forskellen på heste og ponyer bygningsmæssigt. Disse undersøgelser vil vel være fakta.

Tja, hvis de mener at pony er et nedladende ord om deres hest, så skal de da have lov til at blive sure over det. Ikke at jeg selv ville gide det, men jeg kan da sagtens forstå dem.

• #87   11. feb 2013 Johanne
    Kam bare ikke forstå hvorfor det tager det nedladende? Hvad er der galt i en pony? Hvis de virkelig ikke vil udsættes for at deres islænder bliver kaldt pony, skal de nok købe en islænder der har heste højde, så er de ovre den? smiley

• #88   11. feb 2013 Tror mere det er fordi, at andre folk er så opsatte på, at "din islænder er altså IKKE en hest," så kommer folk jo til at tillægge det en betydning. Ikke fordi der er noget galt i en pony. Men simpelthen fordi andre folk åbenbart ser en vigtighed i at udpensle, at islænderne "kun" er ponyer. Så står man som islænderrytter og tænker "okay, og hvorfor går du lige så meget op i det? Det må være fordi du synes det er finere, at have hest" og så ryger folk pludselig i forsvarsposition og vil for alt i verden forsvare deres heste/ponyer :o).

Den logiske reaktion her ville jo være at sige, at sige 'ja okay, min islænder er en pony,' og hvad så? Det ændrer da ikke noget som helst ift. selve hesten.
    Men der er kommet en eller anden form for prestige over at kunne sige, at man ejer en HEST. Det er jo så bare det, vi må prøve at ændre.

• #89   13. feb 2013 Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det er et problem for islænderryttere, at deres ponyer bliver kaldt ponyer. For det er jo dybest set det de er. En 'hest' under 149 cm er en pony.
    Havde der været én bestemt forklaring, kunne jeg måske forstå det, men prøv lige at tjekke dette forum for argumenter - det er jo ikke småting.
    Nogle påstår at det er fordi den har ryghvirvel mere, hvilket andre modsiger. Nogle siger at de har styrke som en hest, andre siger at de 'bare' opfylder 20 % reglern.
    At islændere ofte er redet af voksne, at man på islandsk ikke har et ord for pony, at man er vant til de bliver kaldt heste, at sadlen ligger længere fremme på en islænder, er hvad folk kommer af argumenter.
    I er jo ikke engang enige, plus det meste af det kan modbevises..
    Og lad os nu ikke glemme det velkendte "Det hedder en islandsk hest og ikke en islandsk pony, derfor er det en hest" - okey? õ.Õ

Personligt har jeg aldrig hørt en fjordhestrytter, blive sur over at en fjordhest er blevet kaldt en pony. Eller en dressurrytter som er blevet sur over at blive kaldt en dressurrytter. Dog bliver mange islænderryttere herinde stødt, hvis de bliver kaldt for en del af 'islænder-folket'.
    Det er jo ikke nedladne, det er blot jer der tolker det som nedladne. Nogle her mener at man ofte ser islænderryttere som snoppede, og selvom jeg personligt ikke mener dette, kan jeg da godt se lidt pointen i den påstand.

Det er jo ikke fordi man vil nedgøre nogle, men alle racer kan vel ikke have sine særregler. Desuden ville det jo være det samme som hvis en shetlænder blev kaldt for en hest, for i mine øjne minder islændere og shetlændere meget om hinanden.

Det er jo ikke for at støde nogen, men hvorfor skulle det dog det?
    Islandere er nogle fantastiske ponyer og jeg har selv redet skovture på dem af og til, men udenset hvordan i vender og drejer det, så er de jo ponyer så længe de er under 149 cm.

• #90   13. feb 2013 Som Team Grafik skrev: "Fordi islændere ikke er en ponyrace men en hesterace. Ligesom miniatureheste, de er heste og ikke ponyer ;)"

Jeg er selv ligeglad med hvad man kalder en Islænder, jeg er bare vokset op med at det er en hest, og sådan bliver det for mig :).

• #91   13. feb 2013 Så enig med TS! :b

• #92   13. feb 2013 Trådstarter - Som sagt kunne en af grundene til, at folk finder det stødende, være at storhesterytterne går så meget op i dette. Hvis det var ligemeget, ville folk være ligeglade med hvad dælen islænderrytterne kaldte deres heste. Alligevel er der altid én, der er fiks til at pointere at "det ER altså bare en pony". Dermed gives udtryk for, at det på den ene eller den anden måde alligevel betyder noget. Og så ryger folk i forsvarsposition.

• #93   13. feb 2013 Racer og typer, der ikke er ponyer

De fuld størrelse heste, der anvendes til polo kaldes "polo ponyer," selv om de er højere end ponyer
    Nogle hesteracer er ikke defineret som ponyer, selv når de har nogle dyr, der måler under 14,2 hænder. Dette er normalt på grund af kropsbygning, traditionelle anvendelser og samlet fysiologi. Racer, der anses for heste uanset af højde omfatter arabiske hest , American Quarter Horse og Morgan hest , som alle har individuelle medlemmer både over og under 14,2 hænder.

Den islandske hest betragtes som en hest, ikke en pony, af dem, der ejer og opdrætte dem.
    Andre hesteracer, såsom islandske hest og Fjord Horse , kan nogle gange være pony-størrelse eller har nogle pony egenskaber, såsom en kraftig pels, tyk manke, og tunge ben, men er generelt klassificeret som "heste" af deres respektive registre. I sager som disse, kan der være en betydelig debat om, hvorvidt at kalde visse racer "heste" eller "ponyer." Dog enkelte racer registre normalt er smagsdommere af sådanne debatter, der vejer den relative hest og pony egenskaber ved en race. I nogle racer, såsom den walisiske pony , hesten-versus-pony kontrovers løst ved at oprette separate divisioner for konsekvent hest mellemstore dyr, såsom "Afsnit D" Welsh Cob

Nogle heste kan være pony højde på grund af miljøet mere end genetik . For eksempel Chincoteague pony , en vildtlevende hest , der lever på Assateague Island ud for kysten i Virginia , ofte modnes til højden af en gennemsnitlig lille hest når den er hævet fra et føl under tamme forhold.

Der er debat om, hvorvidt de vildtlevende Chincoteague ponyer af Assateague Island er heste eller ponyer
    Omvendt er udtrykket "pony" lejlighedsvis bruges til at beskrive heste af normal højde. Heste, der anvendes til polo er ofte kaldet " polo ponyer "Uanset højde, selv om de ofte er af Fuldblod avl og ofte langt over 14,2 hænder. American Indian stammer har også tradition for at henvise til deres heste som "ponyer", når man taler i engelsk, selv om mange af de Mustang heste , de brugte i det 19. århundrede var tæt på eller over 14,2 hh, og de ??fleste heste ejet og opdrættet af indfødte folk i dag er fuld hest højde. Udtrykket "pony" er også undertiden bruges til at beskrive en fuld størrelse hest i en humoristisk eller kærlig sans.

De Forenede Stater Pony Club definerer "pony" at være nogen mount, der er redet af et medlem uanset dens race eller størrelse. Personer op til 25 år, er berettiget til medlemskab, og nogle af medlemmernes "ponyer" faktisk er i fuld størrelse heste.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har selv 3 dejlige ismuler - og om i kalder dem heste eller ponyer kunne jeg ikke være mere ligeglad med smiley

Mvh Jannie

• #94   13. feb 2013 Hej igen TS fandt også lige det her som måske forklarer det bedre smiley

Islænderen - hvorfor er den islandske hest en hest?
    Det er af og til oppe til diskussion, hvorvidt islænderen er en pony eller en hest. Dette bidrag fra Marit Jonsson giver en historisk vinkel og forklarer, hvordan ordet pony er opstået.

Hvorfor er islænderen en hest?
    Det er ganske enkelt fordi det netop er denne og andre gamle hesteracer fra vor del af verden, som har størst ret til navnet. Logisk set er dette både sproglig, kulturelt og historisk korrekt.

Det oldnordiske ord var ’hestr’
    Det hedder stadig hest både på dansk, norsk, svensk og islandsk. Ordet fortæller intet om dyrets størrelse eller type. Der har været heste i Europa siden istiden, hvad man blandt andet kan se på de ældgamle hulemalerier i Frankrig og Spanien. Har du nogen sinde hørt om altamira-ponyerne? Eller ville det være tænkeligt at Odin red på en ottebenet pony? Ordet hest indgår i vores historie, fordi det tilhører vores sprog.

Verdens eneste overlevende vildhest hedder przewalskii hesten, den er ikke særlig stor. Det hedder nordlandshest, fjordhest (eller fjording), færøsk hest, mongolsk hest og dülmenerhest, på trods af at alle disse heste ikke har krav om særlig størrelse, og langt de fleste af dem er under 147 cm. Verden over findes der masser af hesteracer, kun få af dem har størrelseskrav, og mange af dem er små. De har forskellige navne afhængig af det lokale sprog.

Ordet ’pony’ er kommet fra England
    Ordet ’pony’ har en ret morsom forhistorie. Ordet stammer fra klassisk latin hvor det hed pullus, som betød et ungt dyr. Den videre udvikling ser sådan ud: Pullanus (sen latin) fik betydningen føl, og gik på fransk over til at lyde poulain, og diminutiv af dette blev poulenet, et lille føl, som herefter vandrede til Skotland, som historisk set havde meget med Frankrig at gøre på grund af katolicismen. På skotsk blev ordet til ’powny’.

Betegnelsen gik videre til England som pony, som både der og andre steder kom til at betyde en lille hest under 14 hands (147 cm.) Betegnelsen har kun betydning i ridekonkurrencer og væddeløb, hvor heste og ponyer ikke må starte i samme klasse. Desuden må ponyer i konkurrencer kun rides af børn.

Betegnelsen pony bør bruges om små heste (under 147 cm.) som hovedsagelig nedstammer fra England og Skotland.

Størrelsen på en hest er ikke nogen konstant faktor. For tusinde år siden havde de islandske heste en mankehøjde på noget over 135 cm. Det viser udgravninger af skeletter fra vikingetiden. Gennemsnitshøjden var i 1970 132 cm. Gennem de sidste 35 år er den steget til vikingestørrelse, 136 cm. Ikke ved anden påvirkning end udvælgelse blandt avlsdyrene og fremfor alt bedre fodring om vinteren på Island. Den største islandske hest der har været målt ved kåringer var 147,5 cm. Men det er slet ikke målet at få dem større. De bliver hverken stærkere eller sundere, ej hellere bedre rideheste af at få længere ben.

Alle gamle hesteracer som renavles har, uanset størrelse, ret til betegnelsen hest på dansk. Og de islandske heste har, mere end nogen anden race med hen imod 1000 års renavl bag sig og ved altid at have været brugt som rideheste for mennesker i alle størrelser og aldre, ret til at være heste.

Og hvad så med alle de store hesteracer vi har i dag? Ja, de er jo alle blandinger af heste som er kommet sydfra på et meget senere tidspunkt. Måske er det dem, der burde skifte navn?

Forfatter: Marit Jonsson

• #95   13. feb 2013 dejligt emne, mange mange meninger smiley hvad forskellen på pony og hest er meget forskellige, ponyer er ofte bygget lidt anderledes (læg mærke til at jeg bruger ordet ofte og ikke alle) bygget, falabela fx siger man er bygget som en heste ... personligt er jeg ikke helt enig. i bund og grund synes jeg at en pony er alle dyr inden for arten hest der er under 149 cm høj - det er en måde at kategorisere hestene på. alle racer der har standarthøjder under 149 cm er ponyer, selvom man har en islænder eller en fjordhest på 153 cm så tilhører de stadig en ponyrace, dog er de hestestørrelse, og kan kaldes hest. arabere er også tit under 149 cm og så er det en pony. Ponyer er dejlige! ponyer er små heste, det er en måde at kategorisere ligesom koldblod og varmblod, brygger og ædeltype. hvis man er 180 høj og har brug for en hest over 170, og søger op heste, så nytter det jo ikke at der dukker islændere og miniature op. og omvendt søger man pony vil man finde det underligt hvis der dukker heste op på 165+ i søgningen. Og hestene er nok ret ligeglade med om de bliver kaldt pony eller hest ... jeg har en stor PRE på 165 cm, som jeg kalder pony, hvorfor? fordi ponyer er dejlige smiley

• #98   15. feb 2013
    Syntes da de fleste islændere jeg har set har pony bevægelser - det er ikke lige gummigang og den mest rummelige galop jeg har set ;o).

• #100   15. feb 2013
    Jeg troede at fordelen ved islændere netop var en helt stille ryg fordi at man skal kunne sidde på dem lang tid på Island, samt at de er eminente til ryttere med skader i ryggen ;o).

Nej, jeg må indrømme at islændere ikke har det jeg forbinder med heste gang.

• #101   15. feb 2013 Er enig med Stine og Mathilde Præstholm smiley

• #102   15. feb 2013 Krikken: For flere år siden, ja. Men nu bliver en stor del af Islandske heste avlet med henblik på konkurrencer. Man stræber efter rummelighed og svæv nu til dags.

• #103   15. feb 2013
    Tjekker lige videoen når jeg kommer hjem, men tvivler som sagt på at det er det jeg forbinder med heste gang for jeg har vitterligt aldrig set en islænder med heste gang, ej heller efter at have kigget youtube videoer fra stævner :o)

• #104   15. feb 2013
    Har set videoen på mobil nu. Det er pony trav for mig og se, en med lidt mere sving ja, men stadig ingen kanon trav med rummelighed og sving som en hest. Galoppen er er opadspringene, men rummelig er den ikke.

Det her er hestegang, som de færreste ponyer har:
    https://www.youtube.com/watch?v=U7Df61et1Ws

• #105   15. feb 2013 Krikken : Jeg kunne godt tænke mig at se dig i den omtalte trav og gallop på din egen "hest" smiley

Kunne du ikke finde nogle flere og mere "anonyme" heste som eksempel smiley

• #106   15. feb 2013

Pony er vel et ord der er opstået inden for DRF, så de kan konkurrere mod deres egne str, og så børn ikke skal konkurrere mod mere erfarne vokse...
    Og når nu man alligevel er under DRF, så er det vel en hest indtil den er målt som noget andet.

Det er godt nok ikke noget der sætter mit pis i kog over at man mener en islænder er en hest trods DRF siger noget andet. DRF holder så vidt jeg ved ikke islænder stævner, så deres politik burde man holde uden om islændere.

• #107   15. feb 2013 Krikken : Jeg kunne godt tænke mig at se dig i den omtalte trav og gallop på din egen "hest" smiley

Kunne du ikke finde nogle flere og mere "anonyme" heste som eksempel smiley da det mig bekendt også er de færreste storheste som har det viste.

• #108   15. feb 2013 Egen hest har jeg ikke, men jeg skal finde et klip senere når jeg kommer på en computer.

• #109   15. feb 2013 nu har jeg redet islænder siden jeg var 7 år og har fået undervisning af en som avler og tilrider hendes heste selv, jeg har redet på flere af hendes islænder og ingen af dem selv dem hun red konkurrencer og vild flotte og elegante islænder ingen af dem havde den der hestebevægelse, de havde pony bevægelser.

undskyld hvis jeg fornærmer eller nogen med dette ord "islænder folket" de fleste islænderfolk har meget travel med at deres islænder er en hest og ikke en pony, det har de ret til, jeg syntes personlig at det kan være lige meget om de vil kalde dem hest. men hvad jeg er ret undrene over er at i lige frem bliver fornærm over at vi "storheste folket" kalder jer islænderfolket? kan det ikke være lige meget, jeg rider fjordhest og om i kalder os fjordheste folket tror jeg at det fleste af os med fjordheste er ret ligeglad med?

Btw Islænder petegnes som en hest og ja der er som jeg har læst helevejen ned delte meninger om det er hest eller pony, min mening er efter som jeg også har læst virkelig mange steder med islanske heste at det er en hest, undtaget når du rider stævner så skal du stille op som pony og må ikke være ældre end 16 i "alm ridestævner" men det er joså derfor der er lavet islænder stævner for at voksne som har islænder kan være med netop fordi de fleste islanske heste går under pony mål og ikke kan stille op til alm pony/hestestævner med voksne rytter.

og jo islænder og fjordheste er genrelt meget kraftiger og "stærker" bygget krop og kan derfofr bære mere vægt en en spinkel newforest, om hvor meget i vil have op på jeres hest er self jeres valg ikke mit eller nogen andres.
    men de kan holde til mere end vi liiige går og regner med!

• #110   15. feb 2013 islanske heste bevæger sig ogå meget anderledes end en alm hest gør smiley

• #111   15. feb 2013 HG har kategoriseret islænderen under rubikken "hest" på markedet

• #113   15. feb 2013 Stine: ja det er jeg godt klar over og det var ikke ment som om det kun er derfor?

• #114   15. feb 2013 Amen jeg eeeeeeeelsker simpelthen de her diskussioner! Man kan virkelig se forskellen på "Islænderfolket" og "Storhestefolket" smiley
    Selv høre jeg til først omtalte og det er jeg pænt tilfreds med!

Det indlæg Jannie W smed ind giver mening! Fakta, jo tak!
    Jeg har altid fået at vide, at det er fordi Islændingene ikke havde et ord for pony, men kun et for hest.

Lige et par andre ting:
    1. Jeg ved godt at nogle er MEGET uenige om dette, men JEG mener at NOGLE Islændere kan bære meget mere end en alm. pony.
    Islændere avles efterhånden meget sporty og slanke og ligner mest af alt DSP'er og nej! De kan ikke bære mere end en DSP. Men min 140 cm høje islænder, der har nogle ordentlige stolper af nogle ben og en bred ryg og bringe, hun kan sagtens bære mig, som i hvert fald vejer mere end det er "tilladt".
    Jeg mener det skal vurderes udfra den enkelte hest. Som jeg vejer nu, ville jeg aldrig sætte mig op på min gamle Islænder, som kun var 132 cm og var meget spinkel.
    2. Nej, sadlen skal ikke ligge langt fremme på NOGEN heste! Og nej, den skal HELLER IKKE ligge helt ude på krydset. Men den SKAL lægge så skulderen har så meget plads til at arbejde som muligt, for det skal den når kræet skal tølte!
    I mine øjne lægger "storhestefolket" (nogle) deres sadel ALT for langt fremme! Og MANGE (særligt ældre) islænderryttere, lægger sadlen langt tilbage. (Heldigvis er de ved at lære!)
    3. I dont fucking care! Det hedder en Islandsk hest og det er et faktum og det kan vi sjovt nok ikke gøre noget ved. Så hvorfor diskutere det?
    Jeg kalder den en pony, når den er under 148 cm. Men den måde nogle siger det på (den der meget nedladende måde), gør det bare enormt svært at være ligeglad.

Jeg har ikke accepteret det, men jeg prøver at leve med, at vi (Islænderfolket) aldrig rigtig bliver anerkendt hos jer andre (storhestefolket).

• #115   15. feb 2013 Janni w:
    Jeg kunne ikke helt se pointen i den første artikkel du fremviste. Jeg kan ikke se hvor det er at grunden til at "en islænder er en hest" kom frem..
    Den anden artikkel synes jeg er dybt irrealevant. Marrit jonsson, som skrev artiklen, er jo uenig med selve begrebet 'hest'. Hun mener jo at det er noget helt andet, end hvad det er. Hun synes at mene, at ordet hest er noget en race skal opnå - og ikke noget der kommer af højde.

Og dét at e islænder er en hest, fordi det hedder en islandsk hest og ikke en islandsk pony, er nok det dårligeste argument jeg længe har hørt?
    Der er jo også et insekt der hedder en sommerFUGL. Bare fordi det hedder 'fugl', er det da stadig et insekt.
    Jeg tror, at grunden til at man kalder det en islandsk hest, er fordi ordet 'hest' er en overbetegnelse.
    Men går men ind i blot en anelse mere ned i detaljerne, deler man det jo op efter højde.
    Det svarer jo til en ko. En ko er det overordnede begreb, men går man blot en anelse ned i detaljerne, så deles det jo op i ko og tyr.
    Og så kan i jo nok vende og dreje det mok så meget. En tyr er en tyr, og en islænder er en pony - right? ^^

Og så vil jeg da godt tilføje, at jeg endnu ikke har set en islænder med 'storhestegangarter'.
    Det kan godt have noget at gøre med jeres idealer inden for islandsk ridning, men det gør jo ikke jeres gangarter mindre ponyprægede smiley

Beklager hvis i finder mig lidt stram i det, men jeg kan virkelig ikke se pointen i at i med næb og klør, holder fast i at det er heste i rider rundt på, på trods af ikke ikke har et eneste holdbart argument for det - eller blot er enige om et smiley

• #116   15. feb 2013 Kathrine:
    Vil du så godt vise mig en islænder der ligner en DSP?

- for jeg har endnu ikke set sådan en smiley

• #117   15. feb 2013 Nathalie : Din alder taget i betragtning kan jeg godt forstå du ikke forstår mit indlæg, det ville jeg heller ikke selv have gjort for over 20 år siden smiley

Dit indledende indlæg som trådstarter rummede følgende spørgsmål :
    "hvorfor siger man at islændere er heste, når de jo teknisk set er for lave?"

- det har jeg så forsøgt at forklare dig smiley Da der jo rigtig nok er forskellige meninger om dette.

Jeg forsøgte blot at give dig den historiske - og faktiske - forklaring på hvordan ordene "hest" og "pony" er kommet ind i det danske sprog, hvor det må konkluderes at :
    "Alle gamle hesteracer som renavles har, uanset størrelse, ret til betegnelsen hest på dansk".

Men vil du snakke på DRF niveau eller internationalt så er det jo heldigvis helt op til dig selv smiley *og møder du en dag mine 3 ismuler må du meget gerne kalde dem ponyer - men de 2 store skal du nok tiltale heste da de ellers kan blive fornærmede smiley

*Joke

• #118   15. feb 2013 Jeg kan ikke forstå hvorfor folk ikke kan acceptere at der er forskellige meninger. Synes virkelig folk er egoistiske, og mener deres er det rigtige, og andre har ikke ret på nogen måde.
    Dette er MIN mening om denne, og mange andre debatter. Slut herfra.

• #119   15. feb 2013 "Alle gamle hesteracer som renavles har, uanset størrelse, ret til betegnelsen hest på dansk" - er jo en personlig holdning, hvilket var det jeg prøvede at forklare.
    Det er artiklens forfatter der kommer med denne påstand. Hun dokumenterer jo ikke for at en islænder burde være en hest, hun forklarer bare hvilken betydning HUN synes ordet burde have af betydning.

Desuden forstår jeg skam godt den første artikel, jeg ser blot ikke pointen i den.
    At heste brugt til polo, bliver kaldtpoloponyer, eller at nogle heste nogle heste er lave pga. miljø, ændrer jo ikke på at en islænder har ponymål.
    Poloponyer er jo heste (hvis de har det rette mål) og islændere er stadig ponyer, selvom de bliver kaldt islandske heste.
    En islænder har jo ikke ponymål pga. dens miljø, faktisk har den bedst mulige vilkår til at vokse nu når den er i fangenskab.

• #120   16. feb 2013 DRF har en´ opdeling af heste/ponyer, som benyttes pga. stævner, men så har resten af verdenen en anden, som er næsten den samme, bortset fra at nogle få hesteracer betegnes hest af både historiske og fysiologiske årsager.

Men held og lykke i din vidre søgen efter forklaringen smiley og tak for debatten.

• #121   16. feb 2013 TS: Kan nok ikke finde en Islænder der ligner i DSP fuldstændig, men det var for at sætte tingene lidt i perspektiv.. Du ved, overdrivelse fremmer forståelse! (:
    Det er for at sige, at der er uhyre stor forskel på hvordan Islænderen er bygget.

• #123   16. mar 2013 <i><b>TS: de der bygget som heste:) og så tror jeg det har noget at gøre at islænderen ofte bærer voksne ryttere og så er det jo lidt træls hvis ingen stævner de kan gå fordi rytteren har overskredet ponyårerne;)

taget fra wiki: Mange tror den islandske hest er en pony, men den er registreret som hest – Folk som er over 16 må gerne starte stævner på dem, så selvom de er 1.40 cm er det en hest, det er kun ved islandske heste denne undtagelse finder sted.

• #124   9. apr 2013 ved ikke om det er rigtigt men jeg syntes jeg har hørt det er noget med hvor mange ribben de har

• #125   9. apr 2013 Synes det er latterligt, at folk ikke bare kan respektere, at det hedder heste.

Det har intet at gøre med hvad man mener og synes, men er simpelthen bare fakta. At sige en islandsk pony er ukorrekt, da det ikke er dette, racen hedder. Lige så vel som en fjordhest ikke hedder en fjordpony. Så kan jeg mene nok så meget, men det ændrer ikke ved, at dette difinitivt er racens navn.

• #126   9. apr 2013 en islænder er (efter wiki) en hest selvom den fx er 148 cm eller under, men en fjordhest er er pony når den har pony mål og den er hest når den har hestemål, så dem kan du ikke samme ligne da der er forskel smiley

• #127   9. apr 2013 Johanne: Enig - synes for at sige det lige ud, at det er røvirriterende, at en åndssvag, nyopfunden regel, der kun er til, for at man som ponyrytter kan ride stævner, skal få folk til at kalde vores heste ponyer. Jeg er ikke normalt en, der tager ting personligt, men min HEST, den skal man sgu ikke tale ukorrekt om, så bliver jeg gal.

• #128   9. apr 2013 Skal vi nu til det her igen....?

• #129   9. apr 2013 Sassie&Natash: hvis du ikke gider så tryk følg ikke længer smiley

• #130   9. apr 2013 Linnea - Det kunne jeg sagtens gøre. Men derfor undrer det mig stadig meget, at vi skal have gang i denne debat endnu engang, især nu hvor denne her tråd er en ældre tråd.

• #131   9. apr 2013 Der er nogle, der vil deltage, og som jeg ser det, er der stadig en del, der ikke kan finde ud af, at det er en hest, tihi.

• #132   9. apr 2013 Linnea - Om end fjordhesten er over eller under 148 cm hedder det ALDRIG en fjordpony. Hvad der står på wikipedia er, at heste fjordheste både kan være heste og ponyer rent højdemæssigt. Men derfor hedder racen stadig en fjordhest, og så kan hesten være 120 eller 170cm. Og det samme gør sig gældende for islænder.

• #133   22. maj 2013 Fra gammel tid har man brugt ordet hest om tre racer, der som oftest ses i ponymål: haflingeren fjordhesten og islandshesten. Jeg har læst, at det er fordi disse tre racer er stærkere end ponyer, og derfor ofte rides af voksne smiley

• #134   9. jun 2013 Læs evt. her hvad DRF kalder dem også ..... smiley

http://www.rideforbund.dk/da/Ridesport/Discipliner/Islaender.aspx

• #135   9. jun 2013 Lol folkens, emnet er ligesom dødt nu, det er jo halt tilbage fra starten af Januar, find jer nu et nyt smiley

Kommentér på:
Hvorfor bliver islændere kaldt heste?

Annonce