{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.515 visninger | Oprettet:

Bedøvelse ved tandraspning? {{forumTopicSubject}}

Hej derude;-)

Min pony fik i dag raspet tænder. - med bedøvelse. Jeg kom til at snakke med dyrlægen om bedøvelse og spurgte hvor tit de brugte det. Hun sagde, at det gjorde de næste hver gang. Der var enkelte heste/ponyer som ikke behøvede, men det var sjældent. Hun synes man skal gøre det så hesten ikke finder det ubehageligt og dyrlægen kan gøre sit arbejde ordentligt. Jeg er meget enig med hende. Jeg vil hellere give de ekstra penge for bedøvelsen, så dyrlægen får gjort det ordentligt og hesten får den bedst mulige oplevelse ud af det.
Jeg kender en anden dyrlæge som ikke bruger bedøvelse. Hun er ikke så pylret, som folk siger.
Hvad mener I? Er man for pylret, når man bruger bedøvelse?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedøvelse ved tandraspning?
  • #1   8. feb 2013 Nej, under ingen omstændigheder. Hvis hesten har en maskine i munden, så SKAL den være bedøvet. Et lille ryk med hovedet, og både hest og tandlæge kan komme slemt til skade.

  • #2   8. feb 2013 min dyrlæge giver bedøvelse. også hesten får en god oplevelse og så dyrlægen kan gør sit arbejde ordenligt. og det vil jeg sådan set give hende ret i. Jeg ville i hvert fald ikke være særlig glad for at få slebet tænder uden bedøvelse smiley

  • #3   8. feb 2013 Heste synes sjældent det er vanvittig behageligt, så både for at være lidt venlig overfor hesten, men bestemt også for at dyrlægen (eller hestetandlægen) kan gøre sit arbejde ordenligt !
    Prøv bar selv at nå de bagerste kindtænder (men pas nu på fingrene smiley ), det er næsten umuligt fordi hesten føler det ubehageligt med fremmedlegeme i munden... hvis du skal have alle mulige instrumenter ind, så ér det umuligt v en hest som ikke er bedøvet smiley


  • #4   8. feb 2013 Nemlig det jeg tænker:-) Man kan da umuligt få gjort det ordentligt hvis hesten står og rykker med hovedet og alt muligt??;-)

  • #5   8. feb 2013 Min hest er umulig at raspe tænder på, selv med bedøvelse, så jeg tør ikke tænke på hvordan det ville gå, hvis der var uden bedøvelse.

    Hun får normalt 3 gange som meget som normalt, og da stritter hun stadig ret meget imod.


  • #6   8. feb 2013 CTS
    Uha, kan lige forestille mig det!


  • #7   8. feb 2013 Mine heste blir raspet med en manunuel en.... og der er ingen a dem der blir bedøvet smiley men de står os ganske pænt og finder det ikk vildt ubehageligt.... det udtrykker de i hvert fald ikk smiley

  • #8   8. feb 2013 Hvis hesten ville stå stiller til at få raspet tænder uden bedøvelse ville jeg fortrække det, men det gør mine bare ikke :0) jeg syntes det er så uhyggeligt når hestene er bedøvet.

  • #9   8. feb 2013 Stald Kastaniely:
    Hvis det fungerer for dine heste er det jo skønt. Står de bare stille og gør ingenting?:-)

    Christina1 k:
    Uhyggeligt med bedøvelse? Jeg vil mere synes det er uhyggeligt uden;-)


  • #10   8. feb 2013 Min gamle dyrlæge rasper tænderne manuelt. Og min gamle hest (Filippa) var helt ligeglad og var aldrig bedøvet. Men de fleste dyrlæge i dag, bruger maskine og der ville jeg aldrig kunne drømme om at foreslå at det blev gjort uden bedøvelse.
    Og som din dyrlæge siger: Hellere at dyrlægen kan få lov at gøre sit arbejde og hesten får en god oplevelse smiley


  • #11   8. feb 2013 Men med den store rasp som de fleste bruger til manuelt kan altså ikke ordenligt tage tænderne inde bag ved.

    Jer hvis heste der får det klaret manuelt, har jeres nogensinde fået klaret fortænderne?


  • #12   8. feb 2013 Jeg synes egentlig heller ikke det er voldsomt rart når min er bedøvet, og vil egentlig også beskrive det som uhyggeligt. Men nu får hun jo så også x3, hvilket altså er ret meget. Så hun er fuldstændig væk bagefter, og kan knap holde sig på benene, og kan slet ikke flytte sig. Der går oftest en time før hun reagerer på lyde og bevægelser og 2-3 timer før hun kan flytte sig ordentligt. Så ja, jeg synes faktisk også det er ret uhyggeligt at se sin hest sådan. smiley

  • #13   8. feb 2013
    Den ene gang jeg har set heste få raspet tænder, var de ikke bedøvede. Maja så red ligeglad ud, men det var heller ingen maskine det blev gjort med :o)


  • #14   8. feb 2013 Mine skal bedøves uanset hvad,synes ikke andet er fair for dem
    Mine skal have tandlæge på mandag og de skal begge bedøves
    Det er min datters pony på 84 cm som skal ha rykket en ulvetand ud og så han raspet da hun har en stor krog,som han siger tandlægen så ser de tit at de små shetlænder ikke får gjort noget ved tænderne,selvom de har brug for det,men sådan skal vores datters pony ikke gå
    Min egen dv hoppe skal ha fjernet 2 ulvetænder,da de sidder lige ved bidet og raspet


  • #16   9. feb 2013 Min får ordnet mellem 6-8 måneder hvert år. Hvis jeg følger planen. De sidste gange er han ikke bedøvet, dog ønsker hun enten næste gang eller gangen efter at vi gør det, da hun gerne vil måle højderne og noget. For at være 100 på alt er perfekt. Alm rasp klarer hun uden problemer. Hun laver ikke andet end tænder. Så er ikke i tvivl om hun har forstand på tænder. Min game fik en gang af dyrlæge uden og en gang med. Fortræk den uden dyrlægen tog lige fat han bakkede op i væggen og fik det hurtigt ordnet. Bedøvelsen var ikke rar. Og svært at have ham inde han hadede at stå i boks, svært at lukke ud, for var han klar nok i hoved!

    Ved godt man ikke overhoved kan sammenligne for vi ved hvad der sker hos tandlægen. Men jeg har tit fortrukket de 5-10 min smerte og haft sved på panden, men sluppet for bedøvelsen på den måde.

    Tænker vi her som mennesker er forskellige, og derfor ud fra vores eget liv vælger forskelligt på hestens vejene.

    Fortænder! Har da aldrig hørt, at man rasper fortænderne. De slider dem vel naturligt når de spiser Græs! Men skal de ordnet er jeg sikker på det kan gøres uden bedøvelse hvis hesten har et godt hoved. Maskiner osv fair nok folk bruger bedøvelse. Og ja helkere bedøve en det går galt. Men kan min klarer sig uden så gør han det. Samme med sko, kan han klarer sig uden, så gør han det smiley


  • #17   9. feb 2013 tina c
    haha, men hesten slider da også sine kindtænder v at græsse smiley Problemet er begge steder at de kan slides skævt. Fortænderne kan fx danne "smil", hvor "side"tændern i undermunden slides mindre end dem i overmunden, så undermunden bliver højere end overmunden)

    Jeg fortrækker også normalt smerten v tandlægen, men husk på, vi véd hvorfor det gør ondt (vi gider ikke smide penge i kassen smiley / det er ovre om lidt), det ved hesten ikke. Det er ikke dem som har bestilt tandlægen smiley


  • #18   9. feb 2013 Bryder mig ikke om det. Sidste gang stod han og hang med hovedet helt nede og med ret tung vejrtrækning en halv time efter. Det vil jeg ikke udsætte ham for igen hvis det kan undgåes.

  • #19   9. feb 2013 Men hvad hvis nu hesten lige pludselig bliver forskrækket over noget og rykker med hovedet? Det kan jo gå virkelig galt... Er det så ikke bedre at hesten er lidt døsig nogle timer, men ikke kommer til skade?:-)

  • #20   9. feb 2013 Min plejede ikke at få bedøvelse , men pludselig fik hun mere end almindeligt ondt i nakken, og var ved at sprænge kæderne, og uanset hvor meget bedøvelse, kunne dyrlægen knap komme til hende.

    Ligeså snart mundspærret kom af - faldt hun helt i søvn.

    Bagefter rettede kiropraktoren nakken, den var helt skæv! Ikke at det blev bedre, jo lidt klart, men jeg kunne stadig ikke ride hende i hallen, da hun truede med at slå mig ihjel, hvis jeg bøjede hende til den ene side!! Altså pga. nakke-smerter..


  • #21   10. feb 2013 Mulle
    Det lyder ikke særlig rart!


Kommentér på:
Bedøvelse ved tandraspning?

Annonce