{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor fælder hun?
  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #1   4. feb 2013 Min plejer også at starte tidligt. smiley

• #2   4. feb 2013 Filina er også begyndt at fælde smiley Tror det fordi det har været koldt også pludselig lunt smiley

• #3   4. feb 2013 Det er skam helt normalt. smiley

• #5   4. feb 2013 det meget normalt da heste ikke fælder efter temperatur men efter lyset...

så når dagene begynder at blive længere (forår) begynder de at fælde og igen når de bliver kortere (efterår)

så heste kan sagtens fælde imens det er -10 grader fordi det er som sagt ikke varmen der afgør det

• #6   4. feb 2013 Tina - Hvordan kan det så være at min fælder mindre når det er koldt end når der er varmere? Hun stoppede fx næsten helt med at fælde da der blev koldere for et par uger siden, og er nu begyndt at fælde igen, efter der er kommet plus grader igen.

• #7   4. feb 2013 Jeg tror det er forskelligt for hest til hest min part er aldrig blevet klippet på kroppen eller noget kun man og hale og hun har ikke den mest tryggeste vinterpels smiley mest sommerlig

• #8   4. feb 2013 fordi det har noget med lyset at gøre og ikke noget med kulden.... en hest kan godt risikere at stå med sommerpels i slut februar hvor der er minus grader....

det er simpelthen lyset der afgør det

• #9   4. feb 2013 Når der er minusgrader er der oftest klarere i vejret og mere lyst - burde hun så ikke begynde at fælde i minusgrader, i stedet for at holde på pelsen?

• #10   4. feb 2013 nej fordi det er ikke fra dag til dag de fælder det er fra den "dag" det begynder at blive lysere.... min startede så smut i slut dec start jan.

Det er en god ide at give dem b-vitamin tilskud / kur da de bruger meget energi på at fælde.

• #11   4. feb 2013 Det er pga lyset;-)

• #12   4. feb 2013 Tina - Tror ikke du forstår hvad jeg mener. smiley

Hun har fældet siden december, men her for et par uger siden da der pludselig blev koldere igen, stoppede hun næsten helt med at fælde, og nu er hun så begyndt igen i sidste uge, da temperaturen steg til plusgrader igen.

Hun får b-vitamin.

• #13   4. feb 2013 fordi de smider ikke det hele inden for 14 dage så derfor kan det godt lige holde en "pause"

• #14   4. feb 2013 min startede jo på benene i dec/jan og så har det bredt sig siden og er lige pt. mest på halsen selvom det startede på benene... vi er endnu ikke noget til baglåret så det er forskelligt hvorhenne de starter og slutter

• #15   4. feb 2013 Ja. Det er helt normalt så lenge pelsen ser fin nok ud så er det normalt kender enbsom har fællet i flere måneder det er så også en islænder.

• #16   4. feb 2013 Min fælder også allerede!:)

• #17   4. feb 2013 min fælder også rigtig meget smiley

• #18   4. feb 2013 Ingen af mine er begyndt at fælde :S

Så den med at det er blevet lysere holder altså ikke, det er vidt forskelligt:S

Jeg har 3 meget forskellige heste, og ingen af dem fælder endnu

• #19   4. feb 2013 fordi vejret er blevet varmere, viktor fælder også en smule. det gør de andre heste også i stalden.

• #20   4. feb 2013 Min mors heste har også fældet længe. Mine er dog ikke begyndt endnu. Det veksler hvornår de fælder og er ret individuelt.

• #21   4. feb 2013 Tja min gamle kat 3 havde smidt vinterpelsen helt midt i februar og fik vinterpels igen i august

• #22   4. feb 2013 Heste fælder ikke efter temperatur men efter lyset. Og de kan sagtens holde en pause hvor de fælder knap så meget.

• #23   4. feb 2013 Men det er da sært, at hun tilfældvis ALTID stopper HELT med at fælde når der bliver koldere i vejret? Og så altid begynder igen, så snart det bliver varmere.
    Det er jo sådan hvert eneste år? Hvorfor gør hun det tilfældigvis på samme måde hvert eneste år?

• #24   4. feb 2013 Hvis alle heste starter med at fælde fordi det bliver lysere, burde alle heste være startet så småt nu..
    Men mine 3 fælder overhovedet ikke..
    Ikke den mindste smule

• #25   4. feb 2013 Vi har også nogle af vores heste ( mest de ældre hingste) der begynder at fælde nu. Så det er vel også forskelligt fra hest til hest smiley

• #26   4. feb 2013 der er jo også forskel på dem som har proppet 500 gram på deres heste iår til dem som har gået uden...

hvis igen af hestene gik med dækkener ville de fælde på grund af lyset... problemet er når vi giver hestene dækkener på så ødelægger vi hestens pels rytme....
    Derfor nogle ikke sætter så meget pels fordi de ikke har behov for det.

• #27   4. feb 2013 Tina, ingen af mine går med dækken smiley og ingen af dem har nogensinde gået med dækken smiley
    Så hvorfor er mine ikke begyndt at fælde ingen af dem ?

Jeg har det stadig sådan, det er forskelligt fra hest til hest smiley

• #28   4. feb 2013 Maria jeg siger også bare at dem som går med dækken får ødelagt cyklussen fordi det ikke er "naturligt" at gå med dækken....

det jo derfor de ikke bliver langhåret hvis man starter tidligt med at lægge dækken på. Fordi det skal være før "lyset" vender.... fordi ellers ender det ud med man må klippe dem selvom de går med mange gram... (sjovt nok)....

Dagslyset afgør hestens pels
    14-12-2004 kl. 11:00:00 af Dyrlæge Randi Lintrup
    Når hesten sætter pels, bruger den ekstra energi. Man kan reducere vinterpelsen ved at bruge dækken - ikke undgå den. Den primære årsag til, at hesten sætter vinterpels, er nemlig styret af det begrænsede dagslys om vinteren.

Tykkelsen og væksten af hestens pels varierer med årstiden. Hårene dannes i og vokser ud fra hårsækkene, der er lokaliseret i huden. Hårene gror ikke hele tiden, men følger en bestemt cyklus, idet hvert hår gennemgår en aktiv vækstfase og en overgangsfase, efterfulgt af en hvilefase. I hvilefasen er håret dødt og vil ende med at blive afstødt.

Hårene er primært opbygget af protein, så det koster hesten en del energi at opretholde en pæn og velfungerende pels. Fejl- og underernæring samt generel sygdom kan derfor give hesten en kedelig pels.

Den væsentligste faktor, der bestemmer væksten af hestens pels, er dagslyset. Hudtemperaturen spiller dog også en rolle, og derfor kan dækkener og opstaldning i opvarmede stalde mindske udviklingen af vinterpels noget, men ikke stoppe den helt.

Selvom vinterpelsen kan være generende for rytteren, skal man passe på med at udsætte sin hest for et dårligt staldmiljø med fugtig varme, ammoniak i luften og dårlig ventilation, idet mange heste, der holdes under sådanne forhold, udvikler luftvejslidelser.

Fælder når dagslyset kommer
    Hestene begynder at fælde, når foråret kommer, og dagene bliver lysere og varmere. Fældningsperioden kan tage op til 7 uger.

Nogle af de oprindelige hesteracer fælder kun en gang om året, nemlig om foråret. Når sommeren går på hæld, begynder disse heste ikke at fælde sommerpelsen. Den fortsætter blot sin vækst og bliver længere og tættere. Andre mere forædlede hesteracer fælder sommerpelsen, når vinterpelsen gør sit indtog.

• #30   4. feb 2013 Har stadig ikke fået et svar på hvorfor mine 3 heste ikke er begyndt at fælde smiley er egentlig det eneste jeg spørger om

• #31   4. feb 2013 Tykkelsen og væksten af hestens pels varierer med årstiden. Hårene dannes i og vokser ud fra hårsækkene, der er lokaliseret i huden. Hårene gror ikke hele tiden, men følger en bestemt cyklus, idet hvert hår gennemgår en aktiv vækstfase og en overgangsfase, efterfulgt af en hvilefase. I hvilefasen er håret dødt og vil ende med at blive afstødt.

Hårene er primært opbygget af protein, så det koster hesten en del energi at opretholde en pæn og velfungerende pels. Fejl- og underernæring samt generel sygdom kan derfor give hesten en kedelig pels.

Den væsentligste faktor, der bestemmer væksten af hestens pels, er dagslyset. Hudtemperaturen spiller dog også en rolle, og derfor kan dækkener og opstaldning i opvarmede stalde mindske udviklingen af vinterpels noget, men ikke stoppe den helt

Der måske?

• #32   4. feb 2013 de følger en bestem cycklus, hudtemperaturen kan have en rolle, opvarmede stalde m.m.

• #33   4. feb 2013 Mine heste står i løsdrift :S og intet opvarmet her :S

Tja jeg spørger for at lære, kan stadig ikke se årsagen til at de ikke fælder hvis alle starter når det bliver lysere :S

• #34   4. feb 2013 Lyset afgør pelsen hos hesten, eller det gjorde det i gamle dage, men de meget meget selekterede tamheste vi har idag, har angiveligt fået ødelagt det instinkt hvad angår at følge lyset, derfor fælder nogle ikke endnu.... Dem med godt bevaret instinkt fælder som lyset, min den ene fælder og har gjort det et par uger, den anden fælder ikke, men ar også haft dækken på denne vinter, derfor er hans cyklus lidt skæv...

• #35   4. feb 2013 det kan måske være på grund af deres cyklus... jeg kan ikke svare dig 100% der er ikke videnskabs mand men dette er "generelt" om hestene og noget viden derfra.

• #36   4. feb 2013 Jeanette H
    Tak for det svar smiley det kunne jeg bruge til noget

• #37   4. feb 2013 Glad for det gav mening Maria... Vi har jo en koloenorm indflydelse på vores tamheste idag, og det ses blandt i de heste der ikke følger lyset.. Ikke at det er en skidt ting, men selvfølgelig har selektiv avl osv en stor indflydelse på dyrene og deres instinkter/cyklus smiley

• #38   4. feb 2013 det ga skam rigtig meget mening smiley
    ja ved mine må det være avlen, da jeg som sagt har dem i løsdrift uden nogen former for dækner, og gør alt for at have dem så naturligt som muligt

• #39   4. feb 2013 det passer ikke helt fordi eks bliver fuldblods heste avlet med tynd pels og min er 40% fuldblod men han får altså en vinterpels på 4-5 cm hvis jeg ikke giver dækken på...

han har ikke haft dækken på i år...

Vi har kun indflydelse hvis vi går og lægger dækkener på og selvfølgelig er længden af pelsen efter avl.

Men bare fordi det er en fuldblod betyder det jo ikke at den ikke avler... Som sagt det jeg skrev er fra en dyrlæge og ikke bare Jeanette H's mening...

Vi kan alle mene noget men jeg er nu til det videnskabelige.....

• #40   4. feb 2013 Tina: Jamen det er da også korrekt det linket du indsatte fortæller? Men faktorere som avl, miljø og opvækst har også stor indflydelse på deres pelssætning osv smiley

• #41   4. feb 2013 Forstår dog stadig ikke hvorfor min hest 'tilfældigvis' altid følger temperaturerne, når hun fælder. smiley Det slår aldrig fejl - bliver der koldere, så fælder hun SLET ikke, og når der så bliver varmere fælder hun igen.
    Uanset om hun går med dækken eller ej. smiley

• #42   4. feb 2013 men spørg jeres dyrlægere hvis i er meget i tvivl om jeres heste.... smiley

• #43   5. feb 2013 Ved nu ikke om jeg er i tvivl, og det ændrer da heller ikke på noget. smiley
    Undrer mig bare, at det er efter lyset, når hun så tydeligt kun reagerer på temperaturen. smiley

Kommentér på:
Hvorfor fælder hun?

Annonce