Hvorfor alle disse "hjælpemidler" {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Nu er jeg simpelthen nødt til at høre jeres mening.
Jeg går på en rideskole, hvor alle nybegyndere rider med chambon. Jeg har spurgt flere gange, hvorfor det er nødvendig, men får altid at vide, at det er for at hjælpe hesten, så den ikke får ondt i ryggen.
Ligeledes er der altid mindst
en hest på hvert undervisningshold der har indspændingstøjler på, også hvor de bliver redet af en urutineret rytter. Igen undres jeg hvorfor der gøres dette. Hesten bliver jo tvunget ned med hovedet og ikke redet til det.
Men forklaringen er den samme plus at det kan være fordi den er for stærk for rytteren.
Jeg synes ikke det er vejen frem, hvorfor ikke lære at ride ordentlig uden.
Og er der ikke noget med, at den slet ikke bruger ryggen rigtig, når den bliver tvunget ned med hovedet?
Håber I gider bruge tid på at svare mig, da jeg synes det er synd for hesten.
På forhånd tak.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
desværre er der ikke meget at gøre ved det, andet end at komme i klubbens bestyrrelse og forsøge at ændre forholdene
sep 2011
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 21
apr 2006
Følger: 49 Følgere: 52 Heste: 9 Emner: 90 Svar: 355
jul 2011
Følger: 70 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 85 Svar: 748
jul 2011
Følger: 70 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 85 Svar: 748
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.191
(Billedet er måske lidt gammelt, men den pony kunne gå LA klasser hvis den havde været yngre og haft den helt rigitge rytter!!!)
feb 2004
Følger: 190 Følgere: 194 Heste: 14 Emner: 314 Svar: 2.557
Chambonen hjælper hesten med, at rytteren ikke flår biddet igennem munden. Og hvis den urutinerede rytter trækker hårdt i højre tøjle, vil rytteren også møde modstand pga chambonen holder imod. Chambonen sænker hovedet en lille smule på hesten, så den ikke bare smider ryggen mod jorden og får ondt i ryggen efter 5 minutter.
Men alt andet høre slet ikke til på en rideskole. Dog før en chambon for hestens skyld
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 601
I den alder/på det stadie, handler det bare om at få en god oplevelse på en sød pony man kan hygge sig med og blive tryg ved, samt få trænet sin balance.
Hvor den holder sit hoved er fuldstændig ligegyldigt, sålænge den går stabilt og regelmæssigt rundt.
Noget andet er når man virkelig skal træne sit sæde. Så kan det i nogle tilfælde være hensigtsmæssigt ikke at skulle tænke på at holde tøjlen, og så får hesten et nemmere rygsving at sidde på når den bøjer nakken. <b>Men det har intet at gøre med at få hesten til biddet, og gavner på ingen måde hesten eller dens uddannelse!!!</b> Det er alene for rytterens skyld og skal kun bruges i longe.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Indrømmer glædeligt at jeg pt. bruger et hjælpemiddel til longering, det eneste jeg ser nogen logik i; en fast chambon, IKKE af forveksle med en elastik chambon.
Og ikke noget jeg ville ride med.
Den med bare at proppe en elastik chambon på alle heste, sådan en rideskole har jeg også gået på. Alle nye heste/ponyer der kom ind fik sådan en på i 1-2år ind til de var blevet til "rigtige" rideskole heste der var blevet schenkeldøve, hårde i munden osv.
Men jeg forstår så ikke hvorfor man køber en hest, til rideskole der vil stikke af mm. ligesom det for mig ikke handler om at få hesten til bidet når man skal lære og ride. Det handler om at lære letridning, sidde ned, bruge benene osv.
Så kommer alt det "sjove" bagefter som man ikke så ofte lære på en rideskole.
Hvis hesten oven i chambonen har dårlig sadel, mug, ikke får særligt meget grovfoder mm. så tror jeg egentligt chambonen er lidt lige meget. Jeg har også set en del heste der var spændt sammen med dem, dvs. istedet for at forhindre den tage hovedet op, så var hesten klemt godt sammen bag log og det mener jeg på ingen måde er gavnligt for ryggen. Ligesom jeg har set en del heste der går og spænder imod.
Så jeg ser ikke det gavnlige i at spænde en hest hoved ned.
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Men indspændninger er slet ikke til at ride med, men er noget man bruger i longering, og det kan virkelig gå galt, hvis hesten bliver skræmt over noget..
okt 2009
Følger: 20 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 1.267
Jeg rider en unghest i rebgrime og det er hun blevet redet til med, så hvis dette kan lade sig gøre burde det også være muligt at ride uden indspænding og alt muligt andet jeg ikke ved hvad er..
Hjælpemidler er noget man bruger som hjælp, ikke fordi man er doven:)
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
nov 2010
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 4
I øvrigt ville jeg ikke støtte en rideskole der bruger tvangsmidler i stedet for at lære eleverne at ride rigtigt, de får jo et absurd øje for hvad en hest har behov for.
Hvorfor alle disse "hjælpemidler"