{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.715 visninger | Oprettet:

Føl født udenfor {{forumTopicSubject}}

Hej alle! Her i foråret fik vi os en kæmpe overraskelse, vi fik et føl. Da Luckys mor var "hemmelig" drægtig gik hun på fold for sig selv da hun skulle fedes op. En dag kom vi ud fordi hun skulle fodres og der sprang et lille rødbrun føl rundt og legede med kattene. Så for et par dage siden skrev en pige herinde at det ligefrem "var ulovligt at lade sin hoppe fole udenfor, og det var dyremishandling, og vores føl ville nok dø fordi, at føl der blev født udenfor havde kortere levetid!" Hvad er jeres holdning til denne Holding? Jeg syndes personligt selv det er godt føl bliver født udenfor under ordentlige forhold, da det er deres natur. (:

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl født udenfor
  • #1   24. jan 2013 Jeg personligt ville nok være glad for at have opsyn med hoppen under dagene.

Og uden at det lyder bebrejdende eller noget, så har jeg bare aldrig forstået at man ikke kan opdage, at ens hoppe er drægtig. Jeg har selv stået i en stald hvor det samme skete. Men hvis jeg var omkring min hoppe hver dag i 11 måneder uden at opdage at hun var drægtig, tror jeg ikke at jeg ville føle mig som verdens bedste hesteejer for at være ærlig ..

Men det er jo en naturlig ting, og at den har folet udenfor tror jeg nu ikke har påvirket føllet eller hoppen hvis de begge virkede friske efterfølgende. Dyrlægen har vel også været forbi efterfølgende??

• #2   24. jan 2013 Hvor er det et kært f'øl smiley tænker det er deres natur, så det er der da ikke noget galt i at den er blevet født på folden smiley

• #3   24. jan 2013 Det mest naturlige er at føllene kommer til verden på folden med andre heste. Der er mange årsager til at de fleste vælger at lade hoppen fole inde i en bokds, bl.a. at mankan overvåge og kontrollere hvis noget går galt. Samtidig har nye føl utrolig dårligt syn, og de kan hurtigt komme på den forkerte side af tråden på folden.

Når nogen vælger at få ekstremt tidlige føl (vinterføl - eller føl født i frost) er der ofte mindre foldtid og socialt samvær med andre heste/føl, men man holder dem jo inde for at mindske risici for sygdomsudvikling.

At sige, det burde være ulovligt at lade hopper fole ude, er noget vås. Har man ordnede forhold vil det ofte være det mest optimale. Personligt vil jeg helst have hopperne foler i foråret - inde i boks, men således at de hurtigst kan komme mange timer på fold. smiley

• #4   24. jan 2013 Troja fik også sit føl på folden og han stortrives hos hende der ejer ham så..

• #5   24. jan 2013 sikke noget pjat !

Min føl er født på marken, oven i købet 2 måneder for tidligt ( ingen troede han kunne overleve, når han var født så meget for tidligt ) men en morgen stod han der.

Hoppe og føl gik alene, dog lige op ad en anden mark med mange heste i 6 måneder. de sidte 3 mdr kom følle og mor i boks et par timer om dagen for at spise.

Efter 6 mdr blev hoppe og føl sluset samme med de andre.

Mit føl lever i bedste velgpående, har ikke været syg, står utrolig korrekt på benene og har perfekte hove.
    og han blev altså født uden for OG 2 måneder for tidligt.

• #6   24. jan 2013 Smut: Jeg har oplevet det, ikke verdens fedeste følelse, men når hesten ikke synligt vokser, måske viser brunst, og fagfolk (avlere, smede og sågar dyrlæge) og andre hestefolk (som dagligt ser hesten) siger hoppen ikke er drægtig, og der så pludselig er et føl, tja, så føler man sig måske nok lidt dum - men "dumheden" kunne heldigvis deles med andre ,-) Du vil måske en dag blive overrasket selv smiley

• #7   24. jan 2013 Louise: Forhåbentlig ikke smiley Jeg står ikke et sted med hingste, og gjorde jeg, og fandt ud af at der var risiko for at en hingst havde været på min hoppe, ville hun også blive tjekket over de næste måneder af dyrlægen.

Men som sagt, det er ikke for at lyde bebrejdende, ej heller bedrevidende. Jeg kan bare slet ikke sætte mig ind i, at man ikke kan opdage det.

• #8   24. jan 2013 Ville da sige at vi fik en glædelig overraskelse i efteråret smiley
    Og dyrlægen have været der. Og hun ville ikke umildbart siger at der var føl i maven på hoppen smiley
    Men det var der så smiley

Så min dejlige dreng nåede og blive far smiley

• #9   24. jan 2013 Det er da noget pjat at det skulle være ulovligt. Næsten alle vores er født i løsdrift, og det er gået fint. Vi plejer at skiftes til at stå op og checke om natten, men da vi flyttede fra min mormor og hun altså er over 70 er det ikke blevet gjort med 2010 føllene, men begge hopper folede så også morgen/formiddag.
    Jeg synes ærlig talt bedst om at have dem til at fole i løsdrift. Det er mest naturligt. Og så længe man har muligheden for at isolere hoppen og føllet kan jeg ikke se problemet.

• #10   24. jan 2013 Jeg brækker mig over hestefolk nu om dage...

Dit føl skal sgu nok klare sig. Fra naturens side blev føl født udenfor, og det er et menneskabt fænomen at det skal de ikke længere. Sagen med det er, at der kan gå noget infektion i navlen på føllet, så vær opmærksom på det.

Jeg vil mene, at det må være ligesom med menneskebørn.. De bliver så overbeskyttet nu til dags, at de ikke må slå sig og får skrammer. Men jeg kan så informere jer om, at barnets immunforsvar bliver opbygget af de skrammer det IKKE får fordi forældre er alt for følsomme. Det er sundt for hesten at blive født udenfor hvis man ved hvordan man skal pleje det og hvad man skal være forsigtig med. Hesten får et immunforsvar.

Så dit føl er pisse heldigt ! held og lykke med det og vær opmærksom på navlen smiley

• #11   24. jan 2013 Naturligvis ikke alle hestefolk smiley der er mange sunde meninger her !

• #12   24. jan 2013 jeg vil til hver en tid vælge at lade min hoppe fole ude, såfremt jeg mulighed for at planlægge folings tidspunkt

• #13   24. jan 2013 Ja, det er skam noget pjat og det er på ingen måde ulovligt... Selv har vi fået flere føl og alle er født på fold. De lever skam i bedste velgående! smiley Faktisk kender jeg en hel del islændermennesker, som har fået føl og alle er født på fold...

• #14   24. jan 2013 Sikke noget pjat, hvis det er varmt nok hvad er problemet så ? Så vidt jeg ved har vildhestene ikke nogen mennesker der lige kommer og tjekker, og trækker dem med ind i en stald når de skal fole. Og når i ikke vidste hun var gravid kan i ikke gøre så meget. Og på den anden side, skulle hun så bare stå i boks den sidste mdr fordi i ikke lige vidste præcis hvornår hun skulle fole, så hun kunne ligeså godt have født hvor hun var normalt på fold ( hvilket jeg regner med hun var ) . Jeg syns det er utrolig flot hun klarede det helt selv, og det må da være en fantastisk overraskelse ! smiley

• #15   24. jan 2013 Det er noget PJAT !...

Det er deres natur og det er sundt for dem/den at blive født udenfor... smiley
    Læklker følle ! smiley

• #16   24. jan 2013 mine føl er begge født på folden sammen med alle de andre heste. og der har ikke været det mindste problem i det.
    De er i dag 7 og 9 mdr gamle, og lever i bedste velgående i flokken smiley

• #17   24. jan 2013 Vores føl blev også født udenfor, d. 7 august, 4dage før termin. Vi vidste godt hoppen var drægtig, for havde selv ifolet hende, men alligevel snød hun os, aftenen inden blev hun tjekket og der var hverken vokspropper eller andre tegn, dagen efter tjekkede gårdejer hende kl 12 om middagen, stadig intet, men da vi kom derud efter en halv time, altså 12.30, ville jeg lige tjekke op på om hun nu var okay, der var Magic født, kommet på benene og havde fået hans første tår mælk, så det fik rigtig stærkt...

Magic er født i løsdrift og gik der med hans mor og far i knap 4mdr inden de kom på boks og han lever da i bedste velgående og er blevet ret stor allerede smiley

profilbillede
  • #19   24. jan 2013 der er ikke noget galt i at føllet bliver født udenfor.m Det gør mange føl. smiley
    Hvis man bare for dyrlægen til lige at kigge om den er ok, hvis man er i tvivl om noget så lever den sku lige så lang tid som alle andre! smiley

• #20   24. jan 2013 Vi avler travheste hjemme ved mig, og vi går efter at føllene skal fødes udenfor. fordi det er meget sundere for dem at blive født ude. men det skal så også være om sommeren:-)

• #21   24. jan 2013 Tjaa.. Vi fik føl på trods af at dyrlægen havde erklæret hoppen tom OG steril, så det var da noget af en påstand Smut.. Hoppen var 30 år og havde været inde ved vores hingst, hun blev tjekket af dyrlæge som tog prøver og vi fik tilbagemelding at hoppen var steril og ikke-drægtig.. Alligevel stod vi 10 måneder efter og synes at noget sparkede, men stolede på vores dyrlæge.. Følle blev født i boksen sent om natten og var oppe at stå inden vi opdagede noget, men kom på fold ligeså snart hun var tør og har gået ude hver dag siden, da hun var 2 måneder gik hun i løsdrift..

Det vil være dybt forrykt at ulovliggøre det.. Så vil føl der ikke kommer til termin være ulovlige eller også skal hoppen stå inde i 6 måneder for "tænk nu hvis"..

• #22   24. jan 2013 Jeg har også haft en hoppe som folede på marked det gik til ug uden problemer og der fik endda 3 andre ponyer på folden

• #23   24. jan 2013 Smut: Jeg har måske bare oplevet det mere, så jeg bedre kan forstå at tingene ikke altid er som de ser ud til. smiley Ellers kan jeg ikke forklare hvorfor du ikke kan forstå det smiley

• #24   25. jan 2013 Det skal lige siges vi havde købt hende 14 dage inden vi fik Lucky, og ham vi købte hende af sagde ikke hun var drægtig men bare fed. Hendes yver var ikke fuld af mælk, så Lucky er flasket op smiley

Kommentér på:
Føl født udenfor

Annonce