{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For koldt til at hestene må blive reddet
  • #1   16. jan 2013 smiley

• #2   16. jan 2013 smiley

• #3   16. jan 2013 Hvis bunden i ridehuset bliver for hård evt. smiley

• #4   16. jan 2013 Tænker at det er fordi den kommer til at fryse og kan blive syg.
    Men jeg rider altså alligevel. smiley Men når der er -5 og koldere rider jeg altid med min. et uldtæppe over hesten, og nogle gange også et fleecetæppe over også.
    Normalt rider jeg kun med fleecetæppe. smiley

• #5   16. jan 2013 Kan det være derfor at min hest hoster under ridningen her hvor der er koldt? Han gør det dog kun på banen, ikke på tur? Troede egentlig at det var fordi det var hårdere for deres sener/led at ride på det hårde underlag - rider dog også stadig, tror ikke på at motion er skadeligt, så længe man tilpasser træningen smiley

• #6   16. jan 2013 Næh det kan det jo ikke, for der var + grader da vi red i dag smiley

• #7   16. jan 2013 Trolden - Du skal bare huske at varme godt op, for ja, det er heller ikke sundt at gå på det hårde underlag og de får lettere skader ved det. Så god og grundig opvarmning er vigtig. smiley

• #8   16. jan 2013 det er hårdere for lungerne at motionere når det er rigtigt koldt. Også for dyr- Så hvis det er -20 grader, ville jeg nok bare lade hesten blive i boksen og vente til det var lidt varmenre.

• #9   16. jan 2013 Har aldrig hørt det, men det er slf. Også Meget koldt lige for tiden, da vi kørte i stalden i dag kl. 15 var der -10 grader, så det er virkelig også koldt.

• #10   16. jan 2013 Puha ja, men hvem kan da også holde ud at ride i -20 grader smiley
    Man kan da ikke bevæge sig med al det tøj på...

• #12   16. jan 2013 Jeg red også i dag, men jeg skridtede bare med et uld tæppe i ridehuset smiley
    I går red vi i alle gangarter, da vi skulle have taget billeder, der hostede han, da vi havde galopperet, men kun få gange. Men da han har spat i det ene bagben, bliver han altid skridtet godt varm og godt af smiley

• #13   16. jan 2013
    Længe leve overtræksbukser, halstørklæde, bamsestøvler og dejligt varme handsker - det har ikke stoppet mig i en skøn tur i snevejret :o).
    Ej heller en med lidt fart på.

Man skal bare tænke sig om, ligesom når det er varmt.

• #14   16. jan 2013 ej nu holder det her pyller heste tager ikke skade af at ride i frost vejr skulle alle væddeløbere så ikke løbe trav løb om vinteren ???? har arbejdet i sverige hvor der nogle morgener var 25 minus grader og der blev de trænet hver dag uden tæpper og ja de vandt mange mange penge. det eneste man skal være obs på er en hård bund smiley

• #16   16. jan 2013 Charlotte - Du kan ikke sammenligne med naturen, da vores heste ikke er som de var dengang. De er avlet finere og sartere, og er blevet vænnet til at være meget indenfor. Desuden får de svare heste også en chance i dag, det gør de ikke i naturen. Er der en hest der ikke kan tåle vejforholdene, så dør den. På den måde blev de svageste udryddet, og det var kun de stærke heste der blev avlet videre på. I dag kan man i højere grad også avle på heste med dårlige gener, og derfor kommer der flere svage heste. Så nej, du kan ikke sammenligne det på den måde. smiley

Desuden kan du nok godt regne med, at hestene i naturen ikke bevæger sig på samme måde når der er -20 grader som når der er +10 grader, så igen kan du ikke sammenligne,

Drømme hesten - ingen siger hesten dør eller direkte tager skade af det. Men det er ikke sundt, hvis ikke hesten er vant til det og trænet til det. Væddeløbsheste er nok i en helt anden form, end de fleste af vores heste, og kan derfor nok også bedre holde til det. Vil dog sige at det ikke er optimalt at træne uden tæppe i -25 grader, og at man kunne gøre det med heste der var vant til den temperatur siger ikke noget om hvordan man kan gøre i DK. smiley Hestene her er ikke vant til så lave temperaturer, men det er de højere grad vant til i Sverige. Desuden er det du oplevede jo ikke ensbetydende med, at det er det bedste at gøre, eller det bedste for vores danske rideheste.

DERUDOVER er det videnskabeligt bevidst det DD siger, og du kan garanteret også selv mærke at det er hårdere at løbe i frostvejr end i plusgrader. Det er det samme for hesten. smiley Ingen siger du dør af det, men det kan være ubehageligt og noget hårdere for lungerne.

• #17   17. jan 2013 Ja, også er der jo mig der rider islandske heste. De er vant til at klare sig de første 4 år af deres liv i det vilde. Lucky me smiley

• #19   17. jan 2013 Hvad så hvis man rider i ridehal smiley

Når der har været lukket ind til ridehallen om natten, er der ikke så koldt. Det er mere, hvis dørene har stået åbne, så er bunden også frossen, bliver dog harvet hver dag

De skulle ellers helst kunne holde til lidt i frostvejr, nogle af dem galoperer rundt på folden, uden at hoste e.l.

Min står en del stille i det her vejr.

• #20   17. jan 2013 Lisette - Nå, jeg har ellers engang set et undersøgelse omkring det med fugten, skal lige se om jeg ikke kan finde den igen.
    Men ja, det er hårdere og sværere at motionere i frostvejr, hvilket vi jo så også alle siger. smiley

Nej, der er ingen undersøgelser omkring vildheste og tamheste, men hvis man bruger hovedet og tænker logisk, kan man nok godt se, at der er en relativt stor forskel på dem. smiley

• #21   17. jan 2013 Altså jeg har aldrig hørt at man ikke må ride sin hest i dette vejr. Så bliver vi da vist også lige en anelse for pjevsede smiley

Aldrig har jeg haft en hest der har taget skade af og blive redet i dette vejr, hvis bare man skridter godt varm, og af smiley

• #22   17. jan 2013 Ditte - Hvis du siger hesten ikke kan tage skade af det, hvorfor siger du så samtidig at man skal huske at skridte den godt varm og af? Mener du så, at man skal gøre det ekstra godt i det her vejr?

• #23   17. jan 2013 Vi rider i alt, sne ,regn højt sol og vores heste er ikke døde heste skal ud hver dag og man skal bare have det rigtige tøj på, min islænder bliver tossede hvis han ska feks vente på smed el dyrlæge mere end kl 10.
    han vil ud
    min datters fjord/araber bl kan ikke stå stille på staldgangen når det er under 0 grader.
    ud med de ponyer og heste MEN husk at bruge hovet.

• #24   17. jan 2013 CTS: fordi det skal man altid, skriver at JEG aldrig har haft en hest der har taget skade af og blive redet her om vinteren, heller ikke selvom der har været mange - grader.

• #25   17. jan 2013 CTS: Man skal ALTID skridte godt af og varm smiley Præcis som, at man skal varme op og strække ud efter man selv dyrker motion smiley

• #26   17. jan 2013 Ditte - Okay jeg forstod det sådan at du mente, at man skal gøre det ekstra godt om vinteren. smiley

Josefine - Ja, det er jeg klar over. smiley Hvis du læser længere oppe, tror jeg også jeg selv har skrevet det.

• #27   17. jan 2013 I så hård frost som det har været de sidste par dage der skam man være forsigtigt med at ride, og man skal have dækket krydset til hele tiden.
    Normalt ville jeg ride med et lændedækken i disse dage, men mine heste har simplethen fået fri da jeg får problemer med mit knæ i hård frost + ridehus porten er nærmest frosset fast.

• #28   18. jan 2013 CTS:

Nåh nej nej, det skal man skam altid smiley

• #29   18. jan 2013 Problemet med det kolde vejr er ikke fugt i lungerne (tvært imod), men det er rigtigt, at hård frost kan give problemer i lungerne hvis man arbejder intensivt.
    Den kolde luft er en meget tør luft (ikke fugtig!), og det kan provokere lungerne til at trække sig sammen og ende i en astmalignende tilstand. Den tørre luft gør også, at man let kommer til at hoste.
    Hvis I selv er løbere og løber om vinteren i de hårde minusgrader, så vil I vide, hvad jeg taler om.

Derud over kan ridebanebunden være frossen, og det kan være hårdt for hestens ben at arbejde intensivt.
    Derud over er der risiko for, at hesten bliver syg, hvis hesten kommer til at svede meget under intensivt arbejde.

Så man kan sige, generelt, at intensivt arbejde i meget hårde frostgrader, kan for nogle hestes vedkomne være risikofyldt. Dermed ikke sagt, at man skal lade hesten stå.

Men som altid: Rid efter forholdene!

Kommentér på:
For koldt til at hestene må blive reddet

Annonce