Halvpart - priser osv {{forumTopicSubject}}
Hej alle.!
Jeg har en Hest på prøve lige nu, og derfor er min lille fjordhest på ferie. Men da min fjordhest betyder så meget for mig, er det svært for mig hvis jeg skal af med hende (vi har ikke råd til 3 heste, har også en shetter) Min shetlandspony er måske solgt til at godt hjem. Men Cirkeline (fjordhesten) betyder meget for mig, fordi hun var min anden pony i mit liv. Og jeg har oplevet så mange ting med hende!, og kan derfor ikke bare give slip på hende.!:-'(
Så mig oh mor har snakket om FØRST halvpart:
Hvad indgår i en halvpart?
Mine tanker står jo på at den der har parten skal betale:
-Hver anden hovsmed
-Skader på hesten
-nyt udstyr.
-Dækken vask (hvis det trænger, eller vi kan dele prisen)
Det vi skal betale:
-Opstaldning
-Vacc.
-Ormekur.
-Hver anden hovsmed.
Men er det rimeligt?
Skriv jeres mening!, har nemlig rigtig brug for hjælp!
nov 2010
Følger: 175 Følgere: 179 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 991
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
mar 2010
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 124 Svar: 1.029
Hvad er prisen på smed? Og hvad er det for noget nyt udstyr du mener part skal betale, er det lige pludselig ny sadel eller pc gamacher?
Freja... Din part synes jeg er MEGET dyr, har du fundet en der har lyst til at betale så meget for så lidt?
mar 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Heste: 1 Svar: 917
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.975
Regn ud hvad du har af udgifter på hende om måneden, og regn så ud, hvad det er pr. dag, og så kan du tage det +/ - for parten
Hvad med, at låne hende ud, eller få en hel part?
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.693
Det rimelige er halvdelen af opstaldning og halvdelen af smed og betale for sit eget facilitetskort. Mere skal parten bestemt ikke betale. Men når det nu er fordi du ikke har RÅD til så mange heste - så NEJ, så hedder det 0 kr. Du må tage et valg. Din fjordhest eller den anden...
dec 2008
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
dec 2010
Følger: 63 Følgere: 63 Heste: 5 Emner: 28 Svar: 448
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
F.eks bare så der bliver dækket smed og lidt ekstra (alt efter hvad smed koster)
Tænker du kan tage omkring 500kr om måneden alt efter faciliteter osv.
Dyrlæge er udelukkende ejers ansvar at betale. Laver parten skade på hesten er det bare synd, det er den risici der er ved at have en part.
Jeg har en helpart der står et meget fint sted, betaler ingenting og får også undervisning en gang om ugen gratis. Derimod ved jeg også at hesten nok skal sælges om 1-2 år, og om et par måneder begynder ejer at ride den 1-2 gange i ugen.
dec 2008
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 1 Svar: 16
Hvis parten ikke er tilfreds med det udstyr der bliver stillet til rådighed, er de velkommen til selv at medbringe noget, men som selvfølgelig skal leve op til en hvis standard (tænker på f.eks. sadel/hovedtøj som naturligvis skal passe hesten osv.)
En part er jo en låner af hesten, og det koster naturligvis at låne.. Alternativet er jo en hel del dyre, nemlig at de selv kan købe sig en hest.
Men ja prisen afhænger jo af hvilken hest det er, hvad den kan, hvad man må, og faciliteterne på stedet.. Evt. hvor meget der skal laves ved siden af..
500-700kr for at låne en hest 2 gange om ugen, evt. en vagt i ny og næ i form af ind eller udlukning/udmugning eller hvad man nu kan finde på, synes jeg lyder meget rimeligt, for en middel hest på et sted med brugbar udendørs og indendørs bane...
Og så skal vedkommende selv betale for sit facilitetskort..
(700kr om måneden ville ikke kunne dække halvdelen af mine opstaldnings- og foder omkostninger). Men det er da en hjælp.. Og hvad man så vælger at bruge disse penge på er jo op til en selv..
Håber du kan bruge min mening til noget
jan 2007
Følger: 85 Følgere: 84 Heste: 7 Emner: 51 Svar: 172
Jeg giver den faste pris på 400, resten betaler ejer.
Når man har halvpart syntes jeg kun at man skal betale en fast pris. Men hvis man gerne vil købe udstyr er dt selvfølgelig for en egne penge.
Derimod er det noget andet hvis man låner, der er det typisk låner som betaler opstaldning, smed og mad, så kan man jo lave en aftale om at hvis man ødelægger noget af udstyret der følger med hesten, så skal dette også dækkes
Nogle siger også at låner skal betale vaccination og evt. dyrlægeregninger, men jeg syntes det er forskelligt alt efter hvordan man aftale. Har desværre selv været i en dum situation lige angående lån.
For mig er en halvpart at have hesten nogle dage om ugen.
og låner er hvor rytteren selv bestemmer hvor hesten skal stå.
dec 2009
Følger: 58 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 47
Det jeg mener med udstyr er at hvis de vil have noget nyt til hende er det DEM der skal betale! Smed skal jeg den ene gang betale og den anden dem. Cirkeline skal have beskæring + forsko = 600kr.
Hvis parten gerne vil have undervisning med hende, ved siden af, koster det lidt mindre i prisen de skal betale i ugen.
SKADER hallo??!! Det er ikke mit problem at de skader hende! ærgo er det dem der skal betale skaderne.
Vacc, ormekur osv betaler vi for, da det er os der bestemmer om hun skal have det. '
Og jeg regner med at de må komme og bruge hende 3-5 gange i ugen, da jeg skal bruge meget tid til hende den ny.
Så min pris-idé er 700 kr? Men selfølgelig 500-600 hvis de vil have undervisning ved siden af.
PS: Vi betaler opstaldningen på 1600kr (1000 hvis hun skal stå på spåner)
Det jeg skal bruge Cirkeline til er en foldkammerat, og tur-ridning, med mine veninder.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 10 Emner: 82 Svar: 682
feb 2007
eller ikke varmer hesten godt nok op og rider den meget hårdt så den får nyeslag også parten der skal betale for dyrlæge da denne havde hovedet under armen og var skyld i skaden!
feb 2007
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.023
Aldrig om jeg ville have råd til at betale en dyrlæge regning på flere tusind..
Er glad for det ikke er med i min part. Vi kan alle være uheldige, fx. blev Fleur bange den anden dag for dækkenet da jeg tog det af hende og hun endte med at løbe rundt for fuld galop igennem stalden, ud igen og på græs også gled hun og lå fast i en gang.
dec 2009
dec 2010
mar 2007
Han rides i western, der findes 20 x 40 lyst ridehus med opvarmet toiletter, bade muligheder og opvarmet rytterstue Derudover er der en ca 20 x 40 bane, og skov lige over marken Der skal muges i boksen, hældes foder op (har jeg blandet i forvejen) og smides hø ind (ligger foran boksen.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.023
Det er forskelligt hvad man kan tage, alt efter hvad hesten kan, hvilke pligter der er, hvad faciliter der er på stedet.
Hvis hesten ikke kan noget som sådan, ingen stævner har startet, står et sted uden ridehus og man selv skal betale kort til det for at komme i ridehus samt skal muge og sætte foder frem.
Så ser jeg ikke nogen grund til at tage over 300kr for hesten overhovedet.
mar 2007
Der skal ikke betales ridehuskort, så jeg synes ikke min er for dyr
nov 2003
Følger: 70 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 54 Svar: 1.229
Den der skriver at det er fair parten skal betale, hvis det er vedkommendes skyld, kan jeg da kun sige, hvis du tror parte bevidst kan finde på at skade hesten (hvilket du jo reelt siger), ja så skal du jo nok ikke tage den pågældende part ind. Ingen kunne da bevidst finde på at skade en hest, det er jo træls for alle omkring dyret.
Medhensyn til priser, er tiderne bare sådan at man ikke kan tage ret meget. Jeg søgte part og ville tage 500 for 2-3 gange om ugen, og fik ingen henvendelser. Ved så ikke om det er området der bare mangler partryttere, eller om det var prisen. Men faciliterne fejlede bestemt ikke noget.
Den eneste der nåede at prøve hende, og også fik part, endte med at blive gratis, men det så også fordi det er en veninde, og jeg hellere ville at hun måske fik noget undervisning, end at hun skulle betale.
dec 2009
Der indgår:
-foder
-hø/wrap
-halm
-boks
- 2 ridehuse og 2 udendørs
-folde/ m. græs
- tur ridninger
Men tak alle. Behøver ikke flere henvendelser :-)!
dec 2010
jan 2006
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 2.597
Så vil sige maks 450 kr for 3-4 dage om ugen, for en halvpart og ikke en krone derud over.
Halvpart - priser osv