{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.118 visninger | Oprettet:

Halvpart - priser osv {{forumTopicSubject}}

Hej alle.!
Jeg har en Hest på prøve lige nu, og derfor er min lille fjordhest på ferie. Men da min fjordhest betyder så meget for mig, er det svært for mig hvis jeg skal af med hende (vi har ikke råd til 3 heste, har også en shetter) Min shetlandspony er måske solgt til at godt hjem. Men Cirkeline (fjordhesten) betyder meget for mig, fordi hun var min anden pony i mit liv. Og jeg har oplevet så mange ting med hende!, og kan derfor ikke bare give slip på hende.!:-'( smiley

Så mig oh mor har snakket om FØRST halvpart:
Hvad indgår i en halvpart?
Mine tanker står jo på at den der har parten skal betale:
-Hver anden hovsmed
-Skader på hesten
-nyt udstyr.
-Dækken vask (hvis det trænger, eller vi kan dele prisen)

Det vi skal betale:
-Opstaldning
-Vacc.
-Ormekur.
-Hver anden hovsmed.

Men er det rimeligt?
Skriv jeres mening!, har nemlig rigtig brug for hjælp! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halvpart - priser osv
  • #1   14. jan 2013 Min part betaler 'kun' 500 kr. om måneden, hvilket jeg syntes er fint nok smiley

• #3   14. jan 2013 Jeg søger en part til 450,- kr for 2-3 dage om ugen smiley Intet staldarbejde, ridehus, ridebane, skov, tog og bus til døren og så er det kun 40min fra København smiley

• #5   14. jan 2013 Kommer sanlig meget an på hvad det er for en hest synes jeg. Er det noget hvor parten virkelig kan få noget ud af det, vil jeg sige max 700,- om måneden.
    Hvad er prisen på smed? Og hvad er det for noget nyt udstyr du mener part skal betale, er det lige pludselig ny sadel eller pc gamacher?

Freja... Din part synes jeg er MEGET dyr, har du fundet en der har lyst til at betale så meget for så lidt?

• #6   14. jan 2013 Synes ikke, det er fair, at hun skal betale så mange forskellige udgifter - en dyrlægeregning kan jo pludselig nå op på 10.000 kroner, hvis hesten får en alvorlig skade, skal hun (eller han for den sags skyld) betale den? Nej. Og udstyr kan man altså ikke hænge en anden op på, ej heller dækkenvask, det står ejer selv for efter min mening. Jeg synes, en fast pris om måneden burde være "nok", og så kan man så selv vælge, hvad pengene går til. Da jeg står lige uden for hovedstaden i en god stald med egen ridebane med lys, skov, strand og fælled + Fuglereservatet lige ved siden af, ville prisen nok være omkring 300 kr pr. dag om ugen, hvis jeg nogensinde skulle finde en part til Menja. Og parten skulle tage en lortevagt om måneden, fordi det bare er en del af jobbet du .... Pengene ville gå til en lille del af det, smeden koster - for ja, det er skide dyrt at have hest. Meget langt indlæg, men jeg ville altså bare sige en fast pris på måske 500 kr for 2 gange om ugen eller sådan noget og så bare lade pengene gå til det, der er brug for, om det er smed, dækkenvask eller en mindre dyrlægeregning..

• #7   14. jan 2013 Tror dine udregninger vil blive meget bøvlet i længden. Udstyr synes jeg IKKE parten skal betale for, det er jo dig der bestemmer.
    Regn ud hvad du har af udgifter på hende om måneden, og regn så ud, hvad det er pr. dag, og så kan du tage det +/ - for parten smiley

Hvad med, at låne hende ud, eller få en hel part?

• #8   14. jan 2013 Nej, nej nej og atter NEJ! Det er IKKE rimeligt.

Det rimelige er halvdelen af opstaldning og halvdelen af smed og betale for sit eget facilitetskort. Mere skal parten bestemt ikke betale. Men når det nu er fordi du ikke har RÅD til så mange heste - så NEJ, så hedder det 0 kr. Du må tage et valg. Din fjordhest eller den anden...

• #9   14. jan 2013 Parten skal jo ikke betale for dyrlæge..!!

• #10   14. jan 2013 Man kan da ikke kræve halvdelen af opstaldning og halvdelen af smed, nu må i lige.. Hvis det skulle passe, så skulle jeg tage 700kr (halvdel af opstald) + 550 (halvdel af smed hver måned) = 1250kr om måneden. Held og lykke med at finde en der vil betale det..

• #11   14. jan 2013 Hvad havde du tænkt altså hvor mange penge???

• #12   14. jan 2013 Det er meget lettere med én fast pris.
    F.eks bare så der bliver dækket smed og lidt ekstra (alt efter hvad smed koster)
    Tænker du kan tage omkring 500kr om måneden alt efter faciliteter osv.
    Dyrlæge er udelukkende ejers ansvar at betale. Laver parten skade på hesten er det bare synd, det er den risici der er ved at have en part.
    Jeg har en helpart der står et meget fint sted, betaler ingenting og får også undervisning en gang om ugen gratis. Derimod ved jeg også at hesten nok skal sælges om 1-2 år, og om et par måneder begynder ejer at ride den 1-2 gange i ugen.

• #13   15. jan 2013 Andrea jeg skrev også at mere skulle den bestemt ikke aftale. Nemt som i at det allerede er for meget smiley

• #14   15. jan 2013 Min mening er, at så længe det er DIN hest, har du jo stadig de almindelige omkostninger (dyrlæge, udstyr, smed, forsikring osv)..
    Hvis parten ikke er tilfreds med det udstyr der bliver stillet til rådighed, er de velkommen til selv at medbringe noget, men som selvfølgelig skal leve op til en hvis standard (tænker på f.eks. sadel/hovedtøj som naturligvis skal passe hesten osv.)

En part er jo en låner af hesten, og det koster naturligvis at låne.. Alternativet er jo en hel del dyre, nemlig at de selv kan købe sig en hest.

Men ja prisen afhænger jo af hvilken hest det er, hvad den kan, hvad man må, og faciliteterne på stedet.. Evt. hvor meget der skal laves ved siden af..
    500-700kr for at låne en hest 2 gange om ugen, evt. en vagt i ny og næ i form af ind eller udlukning/udmugning eller hvad man nu kan finde på, synes jeg lyder meget rimeligt, for en middel hest på et sted med brugbar udendørs og indendørs bane...
    Og så skal vedkommende selv betale for sit facilitetskort..

(700kr om måneden ville ikke kunne dække halvdelen af mine opstaldnings- og foder omkostninger). Men det er da en hjælp.. Og hvad man så vælger at bruge disse penge på er jo op til en selv..

Håber du kan bruge min mening til noget smiley

• #15   15. jan 2013 Har selv part, giver 400 for 2-3 dage i ugen, derudover kommer så undervisning hvis jeg ønsker det, men da vi mest kun har eneundervisning og de fleste tider er optaget rider jeg mest kursus.

Jeg giver den faste pris på 400, resten betaler ejer.
    Når man har halvpart syntes jeg kun at man skal betale en fast pris. Men hvis man gerne vil købe udstyr er dt selvfølgelig for en egne penge.

Derimod er det noget andet hvis man låner, der er det typisk låner som betaler opstaldning, smed og mad, så kan man jo lave en aftale om at hvis man ødelægger noget af udstyret der følger med hesten, så skal dette også dækkes smiley
    Nogle siger også at låner skal betale vaccination og evt. dyrlægeregninger, men jeg syntes det er forskelligt alt efter hvordan man aftale. Har desværre selv været i en dum situation lige angående lån.

For mig er en halvpart at have hesten nogle dage om ugen.
    og låner er hvor rytteren selv bestemmer hvor hesten skal stå.

• #16   15. jan 2013 Hej alle og tak.
    Det jeg mener med udstyr er at hvis de vil have noget nyt til hende er det DEM der skal betale! Smed skal jeg den ene gang betale og den anden dem. Cirkeline skal have beskæring + forsko = 600kr.
    Hvis parten gerne vil have undervisning med hende, ved siden af, koster det lidt mindre i prisen de skal betale i ugen.
    SKADER hallo??!! Det er ikke mit problem at de skader hende! ærgo er det dem der skal betale skaderne.
    Vacc, ormekur osv betaler vi for, da det er os der bestemmer om hun skal have det. '
    Og jeg regner med at de må komme og bruge hende 3-5 gange i ugen, da jeg skal bruge meget tid til hende den ny.
    Så min pris-idé er 700 kr? Men selfølgelig 500-600 hvis de vil have undervisning ved siden af.
    PS: Vi betaler opstaldningen på 1600kr (1000 hvis hun skal stå på spåner)

Det jeg skal bruge Cirkeline til er en foldkammerat, og tur-ridning, med mine veninder. smiley

• #17   15. jan 2013 Jeg synes på ingen måder at du kan forlange at parten betaler for evt. Skader. Det er din hest og dit ansvar! Og jeg tror os du vil få utrolig svært ved at finde en part der vil betale smed og dyrlæge.

• #18   15. jan 2013 synes faktisk kun det er rimeligt at parten skal betale dyrlæge hvis denne pådrager hesten en skade under ridning.

• #19   15. jan 2013 lad os antage parten springer på hesten men overvudere hestens kunnen, hesten snubler og får en kraftig kodeleds forvirdning, så synes jeg bestemt det er parten der har fået huld i hovedet og ikke kunne aflæse hesten/presser den for hårdt og derved parten der skal betale dyrlægeomkostninger.

eller ikke varmer hesten godt nok op og rider den meget hårdt så den får nyeslag også parten der skal betale for dyrlæge da denne havde hovedet under armen og var skyld i skaden!

• #20   15. jan 2013 sådan er det også hvis man låner en bil og laver en skade så er der også selv riciko og sådan er det.

• #21   15. jan 2013
    Aldrig om jeg ville have råd til at betale en dyrlæge regning på flere tusind..
    Er glad for det ikke er med i min part. Vi kan alle være uheldige, fx. blev Fleur bange den anden dag for dækkenet da jeg tog det af hende og hun endte med at løbe rundt for fuld galop igennem stalden, ud igen og på græs også gled hun og lå fast i en gang.

• #22   15. jan 2013 Tak. Til jer med positive kommentarer!

• #23   15. jan 2013 Synes 700kr er billigt, men synes ikke du kan kræve penge vis den blir halt, medmindre de fx. har jordet helt vildt på marken..... -,-

• #24   15. jan 2013 Isa: Har du søgt efter part? Hvis ja, hvor finder du så nogle der vil betale 700? De fleste både her og på HN, søger oftes gratis parter, Jeg får 500,- for 1½ gang om ugen, og der har jeg været heldig, at finde det perfekte match, samt at de vil betale for det smiley
    Han rides i western, der findes 20 x 40 lyst ridehus med opvarmet toiletter, bade muligheder og opvarmet rytterstue smiley Derudover er der en ca 20 x 40 bane, og skov lige over marken smiley Der skal muges i boksen, hældes foder op (har jeg blandet i forvejen) og smides hø ind (ligger foran boksen.

• #25   15. jan 2013
    Det er forskelligt hvad man kan tage, alt efter hvad hesten kan, hvilke pligter der er, hvad faciliter der er på stedet.

Hvis hesten ikke kan noget som sådan, ingen stævner har startet, står et sted uden ridehus og man selv skal betale kort til det for at komme i ridehus samt skal muge og sætte foder frem.
    Så ser jeg ikke nogen grund til at tage over 300kr for hesten overhovedet.

• #26   15. jan 2013 Krikken: Det ved jeg godt. Min er kun startet stævner i dressur og spring på efterskole, landbrugsskole og et enkelt spring stævne med trækker i en klub. Western stævner har jeg ikke kunne starte pga. operationer i massevis :
    Der skal ikke betales ridehuskort, så jeg synes ikke min er for dyr smiley

• #27   15. jan 2013 At forlange en part skal betale for evt. skader er da ikke fair. Du siger det ikke er dit problem, hvis parten skader heste, jamen det er jo nøjagtig hvad det er, da du er ejer. Parten kan reelt jo bare opsige parten, og så hænger du jo alligevel på regningen. I øvrigt kan det da aldrig blive partens skyld, at DIN hest snubler på folden, og bliver langtids halt.
    Den der skriver at det er fair parten skal betale, hvis det er vedkommendes skyld, kan jeg da kun sige, hvis du tror parte bevidst kan finde på at skade hesten (hvilket du jo reelt siger), ja så skal du jo nok ikke tage den pågældende part ind. Ingen kunne da bevidst finde på at skade en hest, det er jo træls for alle omkring dyret.

Medhensyn til priser, er tiderne bare sådan at man ikke kan tage ret meget. Jeg søgte part og ville tage 500 for 2-3 gange om ugen, og fik ingen henvendelser. Ved så ikke om det er området der bare mangler partryttere, eller om det var prisen. Men faciliterne fejlede bestemt ikke noget.
    Den eneste der nåede at prøve hende, og også fik part, endte med at blive gratis, men det så også fordi det er en veninde, og jeg hellere ville at hun måske fik noget undervisning, end at hun skulle betale.

• #28   16. jan 2013 Cirkeline står et sted hvor det koster 1600kr.
    Der indgår:
    -foder
    -hø/wrap
    -halm
    -boks
    - 2 ridehuse og 2 udendørs
    -folde/ m. græs
    - tur ridninger smiley

Men tak alle. Behøver ikke flere henvendelser :-)!

• #29   16. jan 2013 Ja min part koster over 1000, og min gamle kostede over 1500:)^^

• #30   16. jan 2013 Altså jeg har en veninde der tager 900 kr for en helpartog så parten hesten som sin egen. Dvs. at hun har hesten på stedet og skal ikke betale andet end de 900 kr om måneden. Det synes jeg er en rigtig fin løsning.

Så vil sige maks 450 kr for 3-4 dage om ugen, for en halvpart og ikke en krone derud over.

Kommentér på:
Halvpart - priser osv

Annonce