{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
874 visninger | Oprettet:

Løsgørende arbejde? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere.
Jeg har endelig fået sadel til min 1'er pony, og fik i morges redet ham rigtigt for første gang siden han ankom den 1 januar..
men han er rigtig stiv på højre volte, og er svær at få til at lave sidebevægelser uden at spænde helt vildt op.. også på højre volte..
På venstre volte er han virkelig medgørlig og han nyder at arbejde den vej rundt...

På højre volte er stritter han imod på bidet, skyder skulderen og ( især i galoppen) går 2 sporet..

Jeg får dyrlægen ud snart og tjekke tænderne, men hvis det nu er noget i kroppen hvor han er stiv eller øm ell. sådan, har i så nogen idéer / opgaver til hvad jeg kan lave med ham, som kan løsne ham lidt op og lære at slappe af?

Det skal lige siges at han er 14 og de sidste 2 år har gået på rideskole, så det er slet ikke underligt at han ER stiv og øm...
Jeg kender godt til de normale løsgørende bevægelser fra ryggen, men er der nogen der har erfaringer med andet ? smiley

Del meget gerne med mig ! smiley

På forhånd tak!
-Sarah

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løsgørende arbejde?
  • #1   11. jan 2013 Jeg tænker lidt, Du rider vel ikke galop og sidebevægelser på en hest som ikke rigtig er redet siden 1 januar? Gi den da lige en chance. Men som du beskriver det kunne det godt lyde som om der der er noget galt i højre side på den, kiopraktor er dyrlæge ville være min anbefaling. og så ville jeg starter med bare at skridte på ponyen og få den gjort lang og dyb i halsen så den kommer op med ryggen og bruger den og så ville jeg stille den let til begge sider men kun i skridt til at starte med. og måske trave på deni 5 minutter maks hvor den stadigvæk går lang og dyb med halsen men uden at bøje den, men vent vent med det indtil i har helt styr på det i skridt. Når du så skridter rundt så stop hesten en gang i mellem, hav en lille god bid i lommen og så få hesten til at dreje hovedet om til bagenden af din støvle på begge sider. og giv den godbidden når den gør det rigtigt.

• #2   11. jan 2013
    Hvis hesten har stået stille et stykke tid, så er det ikke optimalt at forsætte med samme ridning, som da den var redet ofte :o)

• #3   11. jan 2013 Jeg har skridtet lange ture i skridt uden sadel og holdt konditionen ved lige i longe.. på skridtturene, har jeg haft stilt ham til siderne, så han har IKKE stået stille i 11 dage og så nu på fuld skrue..

• #4   11. jan 2013
    Skridtture og longe er stadig noget andet, end hvis du red dressur som normalt i den periode. Men der er stadig også muligheden for at hesten er låst et sted :o)

• #5   11. jan 2013 selvfølgelig har jeg ikk gået helt amok med dressuren idag.. jeg stillede ham bare lidt til siderne og han skød skulderen og spændte meget op.. red ham hverken samlet eller noget !

søger IKKE kritik!!!! Men andres erfaringer ang ømme og stive heste!!
    VED godt at i den alder bliver de også nemme stive og ømme!

• #6   11. jan 2013
    Min erfaring siger mig at når hesten er stiv og umulig, så er det også fysikken man skal kigge på, at der er noget fysisk galt :o)

Iøvrigt, så forsøger både jeg og Chokofant og hjælpe.

• #7   11. jan 2013 Prøv evt med en massør. De kan nogle gange gøre underværker. smiley Og så få lavet en lille "genoptræningsplan" hvis den ikke har været redet så meget i noget tid. Selvfølgelig med en masse løsgørende øvelser som jeg ville få en massør eller træner til at hjælpe dig med så de passer til hesten og dens "problemer" smiley

• #8   11. jan 2013 ja men der er spydige bemærkninger omkring det fra de andre og jeg orker det ikke for jeg ved godt hvad jeg laver.
    og tak smiley

Erfaring siger også mig at sidestilling af hesten i korte intervaller også kan være løsgørende så længe det er på hestens primisser.

Rikke: Ja jeg får lige tjekket tænderne først og hvis det ikk er der ( eller er der men raspningen ikke hjælper) må jeg hive fat i en massør eller kiropraktor smiley

• #9   11. jan 2013 lyder til han har nogle spændninger i venstre side, der gør han ikke kan stille rigtig, samt han har noget i skuldere og mavemuskler, jeg ville får en massør ud, han kan jo være faldet på folden og lavet et dumt vred der. som nu sidder som en spændt muskel.

• #10   11. jan 2013 Annie : ja jeg må se på det smiley
    Er der noget man kan gøre selv inden man får fat i en massør? evt fra jorden?

• #11   11. jan 2013 Min pony er 11 år og han var også lidt stiv i højre side, præcis som du beskriver det! Vi lavede en masse smidighedsarbejde (som chokofant sagde), og nu er han næsten lige så god på højre side, som han er på venstre smiley Der er i hvert fald ikke nogen stor forskel smiley

• #12   11. jan 2013 Mathilde:
    Ja men hvilke øvelser lavede i ?
    det er lidt mere det jeg leder efter smiley
    så jeg kan prøve det sammen med tandtjek og evt massør osv

• #14   11. jan 2013 okay det prøver jeg ! smiley
    tak smiley

• #15   11. jan 2013 Prøv og arbejde med den fra jorden med lange liner, dvs at han for sin sadel på og giv den trensen på uden tøjler( eller køb en dually grime , den er bare guld vær) og 2 lan-ge liner samt en ekstra stigebøjlerem , den sættes på stigebøjler når de er taget ned og spændes under maven, så bøjler ikke slår imod hesten, sæt den ene line igennem venstre bøjle og op til venstre side af bidet i ringen med kabinehagen , det samme på den anden side, og stille og roligt vende hesten til at linen kommer ned bagom højre bagben, lad hesten gå stille og roligt rundt i en cirkel den vil slappe af på en anden måde både i ryggen , skuldre , Slå maj-britt carter op med arbejde med lange liner. Jeg gør det med min hest , det er anderledes men hesten nyder det ,

• #16   11. jan 2013 Winnie:
    wow det har jeg ikk rigtig hørt om før.. !
    Det vil jeg da helt sikkert prøve!
    tak! smiley

• #17   12. jan 2013 Det jeg mener er, at ride den meget meget dybt. Det der virkede for mig, var at lave versader på en lille volte i skridt, og i trav og galop red jeg på en 20 m volte og lavede øgninger. I hvert hjørne red kortede jeg traven/ galoppen, og efter hvert hjørne, øgede jeg til det næste hjørne, hvor jeg så tog en halv parade osv. Du kan evt. Stille din hest indad når du rider fremad smiley
    -held og lykke smiley

Kommentér på:
Løsgørende arbejde?

Annonce