{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.044 visninger | Oprettet:

Hø/wrap.. Hvor meget?? (debat) {{forumTopicSubject}}

Jeg har det sidste stykke tid læst meget i de forskellige emner om hvor meget hø/wrap i forskellige hestefolk giver jeres heste.. Og jeg må sige der er KÆMPE forskel.

Nogle giver fri adgang til wrap hvor deres heste spiser op mod 20 kg wrap i døgnet. Andre giver ca 1 kg pr 100 kg hest som jo så er en 5-6 kg til en stor DV.

Jeg giver selv min 5-6 kg wrap i døget (en knap/oldenborg) og hvis jeg ikke er meget striks med hvor meget wrap han fåe så bliver han super fed i løbet af meget få uger.. Og jeg må indrømme jeg ikke kan se noget grund til at give hesten 20 kg wrap i døgnet hvis den kan nøjes med 6. Det er da penge lige ud af vinduet.. Og det er jo ikke ligefrem billigt at have hest i forvejen.

Så kom med jeres meninger om hvor meget hø/wrap hestene skal have og hvorfor i giver dem som i gør.

Og husk nu at hold en ordenlig tone smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hø/wrap.. Hvor meget?? (debat)
  • #1   9. jan 2013 ja jeg givere heller ikke 20kg smiley synes det er lige rigeligt smiley min får ca 1kg pr 100 kg smiley så hun får ca 2kg-3kg

• #3   9. jan 2013 der hvor min står,får heste 5 kg, og ponyer 3 kg, også får de alt det halm de kan spisepåfolden og i boksen så de hele tiden har noget at tykke i. og det syntes jeg er mere en okay. hun er dyrelæge hende jeg står hossåmon ikke hun ved at det er godt nok smiley så din hest får det den skal have.

• #4   9. jan 2013 Min får helst ad libitum, men lige nu er jeg (næsten) tør for hø indtil min hømand kan komme med mere, og så må de altså nøjes med halm de her par dage. Det kan de sagtens mine heste smiley
    Jeg skal også have købt flere hø-net. Så længe de hænger over en højde de kan få fusserne i det, synes jeg det er praktisk og økonomisk smart fordi mine heste smider omkring med deres hø smiley
    Normalt får de 2x trillebørfulde aften og morgen og evt lidt om eftermiddagen, der plejer altid at være lidt når jeg kommer med nyt smiley

• #5   9. jan 2013 Jeg mener, at en hest skal have det hø/wrap de fungerer bedst på. Synes et eller andet sted, at det er forkert at sætte en grænse. Der er jo nogle heste, der tager utrolig meget på af hø/wrap, så der er jo ingen grund til at give dem 20 kg i døgnet, hvis de fungerer på 6 kg. Synes dog, den regel med 1 kg pr. 100 kg hest er en god regel at følge, da man sikre at hesten ihvertfald ikke får for lidt. Men om man så giver over den mængde, er for mig helt ligemeget, så længe det er en velfungerende hest, der ikke mangler noget.

Begge mine heste får mellem 10 - 15 kg om dagen. Den ene vejer 350 kg og den anden 450 :). De får det, fordi de fungerer på det. Den lille skal fedes op, så hun får så meget hun kan spise, og den store har svært ved at holde hul, hvis han får mindre.

• #6   9. jan 2013 men er det tynde heste så kan man give dem mere, men ja det er alt efter hvad og hvordan hesten ser ud, og hvad de får at spise ved siden af smiley

• #7   9. jan 2013 Mon Cheri og Cindi får 3,5 kg 2 gange om dag:)

• #8   9. jan 2013 Husk at det ikke er 1 kg wrap/hø pr 100 kg hest, men 1 kg TØRSTOF, derfor skal de ofte op og have 1,5 kg wrap/hø pr 100 kg hest før det er nok.
    Min tidligere hest på 430 kg, fik ad libitum, og spiste vel 12-14 kg i døgnet. Jeg synes det er vigtigt at de holder maven i gang, så hvis den ikke kan tåle så meget, så lav en slowfeeder og vælg evt en wrap uden så meget næring.
    Min part ved jeg får 8-10 kg i døgnet. Han er en stor dv.

• #9   9. jan 2013 Nogen heste/ponyer skal man være enorm påpasselig med at give for meget wrap/hø da de tager på. Jeg gav min pony ca. 7 kg hø og så var det i en slowfeeder, hvilket gjorde at hun havde noget at tygge på i længe.

Så jeg mener, at det er meget individuelt fra hest til hest, men uanset hvad skal man sørge for, at hesten har noget at tygge på det meste af døgnet. Mener det er ca. 16 timer man skal stræbe efter smiley

• #10   9. jan 2013 Jeg syntes helt sikkert også man skal kigge på den hest man skal fodre og se hvad der er bedst for den.. Og det er jo klart at nogle heste har brug for mere end andre.

Jeg syntes bare nogle gange jeg læser at folk giver deres heste helt overdrevne mængder.. Og fx her i nordjylland hører man hvert efterår at der ikke er hø nok, så kunne man jo godt spare lidt smiley

• #11   9. jan 2013 20kg, men han skal også tage på smiley

• #12   9. jan 2013 Man er nødt til at se på sin hest. Mine får IKKE wrap da det ødelægger deres maver.
    Min dv hoppe får 10kg hø i hønet hver dag og mi haflinger vallak får 15-20 kg hø i boksen hver dag.
    Bliver de tykke vil jeg hellere skære på krybbefoderet, da det er hestens natur at spise stråfoder..

Jeg tror det er svært at lave en regl om hvlr mange kg hø/wrap pr 100kg hest.

• #13   9. jan 2013 Inklusiv i prisen hvor jeg har min hest opstaldet er der 8 kg wrap - så det er det han får.
    Han får 3 kg om morgenen på folden, 2 kg når han kommer ind ved 6 tiden og 3 kg igen ved 11 tiden om aftenen. Det fungere fint for ham, selvom han er islænder og burde blive tyk af det smiley jeg syntes det er rart at vide at han har noget at tygge på fra morgenen af, om eftermiddagen og til natten.

• #14   9. jan 2013 Det kommer lige så meget an på hvad man ellers fylder i krybben.. Nogle fodre med meget i krybben andre med meget wrap.. Mener de nye regler er sat op så hesten skal have min 1,2 kg hø pr 100 kg heste eller 1,6 kg wrap pr 100 kg hest

• #15   9. jan 2013 Jeg plejer at rette mig efter 1,5 kg hø pr. 100 kg hest smiley

• #16   9. jan 2013 Mine 2 varmblods hopper får alt hvad de kan æde, dvs ca 400kg om ugen, men de kan også tåle det.. smiley For nogen er det penge ud af vinduet, men hos mig skal hesten leve så naturligt som muligt, og det sker på denne måde.. De får heller ikke så meget kryppe foder som andre heste får, da behovet ikke er der.. Så der "sparre" jeg penge.
    Jeg fodre ikke for at det skal være så billigt som muligt, men så naturligt som muligt.
    For mig er det vigtigt at hestens mave bliver holdt igang 24/7 ellers kan den gå i stå= av av mave..

Hvis jeg havde en hest der ikke kunne tåle så meget, ville jeg anskaffe mig en slow feeder, så jeg var sikker på maven blev holdt igang hele døgnet.

• #17   9. jan 2013 Chasi: Regler?? Der findes da ikke regler for hvad man skal give sin hest..

• #18   9. jan 2013 alle vores 5 heste får wrap ad lib. de går i løsdrift og træner hårdt.... de er hverken for tykke el tynde... de tømmer en bigballe på ca 300 kg på under en uge... nogle får mere end andre, men har ikke mål på hvor meget de æder!
    vi gør det fordi vores heste aldrig har trives så godt som efter vi er begyndt på det. plus at vi er gået en del ned i kryppefoder efter vi er begyndt at gøre sådan.. så tror egentlig ikk det er blevet dyrere... det er nok nogenlunde det samme som før

• #19   9. jan 2013 Mine får alt det de kan æde, ja det er dyrt at ha hest men så var der nok andre steder jeg hellere ville spare. Da jeg købte min oldenborg fik jeg at vide at hun bestemt ikke ku tåle wrap ad libitum, men det får hun altså nu uden problemer. Jeg bruger en rundballe wrap på 7 dage til 2 varmblods og et føl fra foråret.

• #20   9. jan 2013 jeg vil ogå sige 1kg ståfoder til 100 kg hest så omkring de 2-3-4 kg smiley

• #21   9. jan 2013 mine 2 islændere med hver deres føl, får 50-55 kg tørt wraphø i døgnet til deling. Det passer perfekt.

• #22   9. jan 2013 Jeg ville helst give min hest alt det han kunne æde, men så skal jeg stå der hele dagen, eller smide 30 høposer ind i boksen (han står på træpiller).. Han får pt. 2 fyldte høposer m/ net om dagen, han går ude fra 8-16 hverdag, hvor han har fri adgang til halm og sådan.

• #23   9. jan 2013 så retningslinier for hvad de anbefaler som hesten som minimum skal have pr dag pr 100 kg hest..

(halvsover lidt)

• #24   9. jan 2013 Min fik også kun omkring 5-6 kg før (det er max på opstaldningsstedet), men for at holde huld måtte hun i stede nærmest proppes med korn (4,5-6 kg i døgnet til DV på 163 stg, ca 450 kg) Og den var hele tiden til den tynde side og var lidt ked af at spise.

Pludselig stoppede hun med at spise i 3 dage, efter lidt undersøgelser lød resultatet på mavesår.

Så vi måtte i gang med en oplægning af foderplanen. Og jeg fodre aldrig med så meget korn igen. Stråfoder frem for alt!

Hun får nu ca 2 kg kraftfoder pr. døgn fordelt på 3 måltider, og derudover får hun 5-7 kg. hø morgen og aften og ca. 3 kg til middag. (Ca. 15 kg i døgnet)

• #25   9. jan 2013 min han vejer 500 kg og er 17 (18 til maj)
    han får 8 kg wrap om dagen + 2-6 kg hø ved siden...

han har mellem 10 og 12 kg i boksen til natten og 2 kg om morgen.

• #26   9. jan 2013 vores for et net fyld morgen og aften. de for dog mindre hvis de ikke spiser et helt net. vi har pt en shetter, 3 ponyer og 3 hest i stalden og de bruger ca i warp balle på 350 kg på liddt over en uge.

• #27   9. jan 2013 Jeg giver min hest så meget at spise som muligt da heste ikke har godt af at stå mere end 4 timer uden noget at gumle i.

Og kan se nogle af de andre heste hvor jeg står har spist alt op kl. 8 om aften og så har de ikke mere tilbage til natten og skal stå min. 8 timer uden noget.

Hvis heste står mere end 4 timer uden at spise noget har de mulighed for at få mavesår.

• #28   9. jan 2013 Synes også man skal kigge på hver enkelt hest og se hvad den kan spise og hvad den har godt af smiley

Mine får 12 kg wrap (det er med i prisen hvor de står) ca 4 kg hø og en halv plade lucerne - Der er som regelt ikke spist op om morgen smiley Kan godt lide at vide at de ikke står om natten og er løbet tør for wrap.

Det er mor og føl der står sammen smiley

• #29   9. jan 2013 MIn plag får nu 15 kg til natten ud over dette har hun et net med frøgræs i så kan hun æde af det hvis hun slipper op for wrap..

min fjordhest får 7 kg wrap til natten og så frøgræs ved siden af i net..

mine får så alt det frøgræs de kan æde på folden og går ude fra 7 morgen til 20-22 stykker

• #30   9. jan 2013 Mine får så det passer til dem. Går ikke efter noget skema. Min store får alt hvad hun kan æde, hun er lidt tynd, men ikke så meget så det ligger i hele boksen dagen efter, det er spild af penge, hvis hun skal skide i det. Min anden får så det passer ham og det samme med den bette. Jeg kigger på hesten og beslutter mig.. smiley

• #31   9. jan 2013 Her kan man læse 51 svar omkring det samme... http://www.heste-nettet.dk/forum/5/642945/642945/

Mine får selvfølgelig ad libitum grovfoder, bliver de tykke, må der motioneres mere eller gives i småmasket hønet eller slowfeeder og skæres ned til benet i krybben... Så kan man også vælge at skaffe grovfoder med analyse, så man kan få fingre i det mindst næringsrige og derved give endnu mere... Der er uendelige muligheder for at kunne give sine heste meget af det de er beregnet til at fordøje og konsumere 16 timer i døgnet.. Ikke halm, krybbefoder og des lign....

• #32   9. jan 2013 En hest som er foldbums, må gerne få ad libitum.

En stævnehest skal kun have det hø, der anbefales, for at de får deres tørstof til mavefunktionen. ca. 8 kg. Ligesom stævneheste ikke anbefales at gå mere end 3 timer på sommergræs.

For meget hø, så kan de ikke fordøje det (især føl!), og for meget hø kan endda give forstoppelse, ret mærkeligt, men sådan er fakta altså. smiley

Og så bør man egentlig ikke ride lige efter de har fået flere kg hø. Da maven så går i stå imens, og kan give kolik, men det er lidt svært på den måde, vi holder heste.

• #33   9. jan 2013 Mulle: Er du sød at komme med noget fakta på det du skriver der, for det strider imod al nyere forskning og sund fornuft.....

• #34   9. jan 2013 Vi har taget en analyse af høet så vi ved hvor meget hestene skal have af næringsstoffer i døgnet. Denne sessong får de ca 7,5 kg døgnet kontra sidste sessong 12 kg.
    Før vi flyttet til stutteriet fulgte jeg denne regel at hesten skulle have 1,5-2kg hø pr 100kg hest i døgnet. Dengang var han ikke ret stor og fik 7,5kg døgnet uden at jeg vidste noget om høets næringsindhold (og det var dårligere end i år)

• #35   9. jan 2013 Mulle - Ja den vil jeg også se....

• #36   9. jan 2013 2 kg. wrap til 100 kg. hest smiley
    Siger min dyrlæge i hvert fald, så en almindelighest skal vel have omkring de 10 kg. dagligt - får min i hvert fald smiley

• #39   21. jan 2013 Dyveke og dressurstjernen Monse<3<3<3:

Det er alt, alt, ALT for lidt!! På grænsen til mishandling, syne jeg næsten :s

Min får omkring 10-15 kg wrap om dagen.

• #40   21. jan 2013 min haflinger på 380kg får 6kg hø fordelt på 3 gange dagligt, eftermiddag, aften og til natten smiley

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Svar: 38
    #41   21. jan 2013 Min DV hoppe får en halv plade hø(minibig) og 8kg wrap om aftenen. Om morgenen får hun 3kg hø og 1kg wrap. Det fungere super godt til min. Jeg vurdere min hest hver dag og holder øje med huld,pels og generelt at hun trives hver dag. Jeg vil hellere give mere stråfoder end fuldfoder. Min står på træpiller og så er det vigtigt hun ikke mangler stråfoder.

• #42   22. jan 2013 .

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #43   22. jan 2013 En hest skal have lige præcis så meget wrap/hø den kan tåle uden at blive for tyk

Nu er der flere herinde der henviser til regler og anbefalinger og ingen har endnu ramt rigtig

2 kg. wrap per 100 kg. hest
    1,5 kg. tørt hø per 100 kg. hest

HUSK dette er det de MINIMUM skal have ikke det de MÅ få,

at begrænse hestens grovfoder indtag gør kun at den overspiser, så når man fodre grovfoder 24/7 vil hesten aldrig risikere at ride på en tom mavesæk fyldt med ætsende mavesyre, det anbefales faktisk også at man lader hesten spise grovfoder før kraftfoder da de optager deres krybbefoder bedre når deres spytproduktion er godt igang.

Nu har jeg givet min hest adgang til wrap efter ædelyst i små¨masket hønet i mange år og ja hun startede med at voldspise men da hun fangede at det ikke gik tomt så ændrede det sig til at hun spiser det hun har behov for og hun har aldrig været i bedre form end nu og hun er 21 år.

At heste i top træning ikke MÅ få mere end 8 kg. hø er det værste nonsens jeg længe har hørt det må være noget dem der skal betale for wrappen har bildt dig ind for det er langt billigere at fodre krybbefoder end wrap/hø så derfor er der desværre mange stalde der ikke tildeler i nærheden af de anbefalede MINDSTE doseringer.

• #44   22. jan 2013 JM - Er enig i det du siger men et sp.mål: Hvad så når en konsulent har taget analyse af høet og sadt op en individuel plan ud fra næringsstofferne i høet sådan at hestene får li nøjagtig det de skal have?
    Og hvordan ved du at din hest der får ad libitum er dekket ind med vit/mineraler? Ønsker selv at give hø ad libitum den dag jeg selv står for det men hvad så med forholdet i forhold til vit og Min? Og hvordan sikrer jeg mig at hesten ikke bare spiser og bliver for tyk?

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#45   22. jan 2013 Det ved jeg fordi den får et tilskudsfoder og fiberpiller i krybben efter anbefaling fra doktor dyr og der følger vi bare anvisninger fra producenten til en model i hendes vægtklasse og motionsniveau

Min erfaring siger mig at folk generelt fodre efter forkert vægt og alt for intensivt aktivitetsniveau fordi de selv mener at de rider hesten hårdt men sidder man bare på den i 1 time hver dag svare det for de fleste til let motion mht. ernæring.

Eks. min hest vejer 486 kg. vejet på vægt motion PT FOLDBUMS smiley

Foder

NAG Farum Værløse tilskudsfoder 750 gram dagligt + 900 NAG fiberpiller og wrap efter ædelyst og det ligger i omegnen mindst 10 max 15 kg. per dag

• #46   23. jan 2013 Hvad så med mine andre sp.mål?:-)

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#47   23. jan 2013 Du kan jo ikke dække hesten ind med Vitaminer og mineraler via wrappen så det skal du give i krybben, og så skal man passe på at man kke putter alt ind ii skemaer men også bruger sine øjne og sin hjerne for ingen heste kan fodres udfra et computer program min dyrlæge der også er en af de dygtigste ernærings eksperter i dk siger at det ikke er muligt at udregne behov for forkellige heste optager næringen på forskellige måder og det der virker super på en er helt skævt til en anden.

Hvordan sikre du at den ikke bare æder og bliver for tyk ? Du kan jo gå ind og læse omkring slowfeeding konceptet det er sundt uanset hesten er for tynd eller tyk det det handler om er at lære hesten at maden ikke bliver væk og det kan tage kort tid for nogen og lidt længere for andre men tager den på i tilvænningsfasen så må du motionere noget mere.

Jeg har endnu tilgode at møde den hest der ikke kan lære det og jeg har været igennemen del efterhånden, dem der er sværest at lære det er ejerne fordi de er styret af deres angst for anden spiser sig ihjel eller fordomme som at det kan den race ikke mm.

• #48   23. jan 2013 JM - Selvfølgelig kan man ikke få vit/min igennem wrappen:-) Tror du har læst forkert eller misforstået.:-) Den foderkonsulent der bruges på stutteriet tager afset i hver enkelte så det er ikke li så nemt at bare sætte det i et computerprogram. Vi holder self også øje på hvert enkelte individ. Såsom min skal nu have B-vit da han har fået skæl. imens andre får Ferrero Complex..Det jeg undret mig over var hvordan din hest havde den rette vit/min balance da du ikke ved eksakt hvor meget hø/wrap den spiser. Det er jo heller ikke godt med for meget af visse tyber vit/min. Men jeg ønsker selv at give ad libitum en dag men tror jeg så alikevel får taget en analyse så jeg ikke giver for meget vit/min:-)

• #49   23. jan 2013 Har lige lidt forundrene spørgsmål.
    Jeg der giver jeres heste 5-8 kg Wrap om dagen, tænker lidt på hvad bund har de i boksen (træpiller, spåner, tørv, halm el lign.) ??
    For nu om dage er der åbenbart mange der ikke bruger halm til strøelse, så kunne jeg da godt nok ikke forstille mig en stor hest, der evt. står på andet end halm, har ret meget tyggetid i sit wrap.
    Hesten danner jo mavesyre hele døgnet uanset om der er "indhold" i maven el. ej. Det kan jo ende med et mavesår hos disse heste.
    Min personlige holdning er hesten skal have noget at "pille" i døgnet rundt.
    Det er ved strukturfoder hesten sætter gang i sin spytproduktion, og det er i denne spyt der dannes det stof der nedbryder mavesyren.. (hvertfald sådan som jeg har forstået det)
    Men der er også lavet diverse undersøgelser om at over 50% af hestene i landet går med mavesår, det syntes jeg er skræmmende..

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#50   24. jan 2013 Jeg har jo e temmelig god indikation for det er mig selv der fylder op hver dag og som skrevet så er det mindst 10 kg. og ikke over 15 kg. jeg er ikke nervøs for evt. overdosering af vitaminer og mineraler i mit wrap og så længe jeg ikke overdosere dens krybberation men holder den til en hest i vedligehold og hesten ligner en million og min dyrlæge er ovenud happy så tror jeg vi må konstatere at vi gør det OK uden at have kværnet alt igennem analyser og computer programmer smiley

Måske misforstår jeg dig for du skriver selvfølgelig kan den ikke få vitaminer og mineraler igennem wrappen men samtidig skriver du at du er bange for at overdosere de samme hvis hesten får for meget wrap eller ikke får det analyseret ? Hvordan hænger det sammen ?

Halm er ikke foder og må aldrig stå istedet for hø eller wrap en stor hest har ikke godt af at spise mere end 2-3 kg. per døgn, og desværre sker der det mange steder at man giver adgang til fri halm på folden og heste der står på tørv/piller/hamp mm. og ikke er mætte når de kommer ud i hø de vil foræde sig i halmen med grimme kolik tilfælde især her i det kolde vejr hvor de heller ikke drikker nok væske.

• #51   24. jan 2013 Selvfølgelig er halm ikke foder, det må du ikke misforstå mig. Men som jeg mener vil jeg hellere ha hesten står på halm, de dekan nippe til halmen hvis de er "løbet tør" for hø/Wrap i boksen. istedet for de bare står og glor, og maven stille og roligt "går i stå".
    Jeg vil udelukkende også fodre mine heste på hø og så give mindre krybbefoder, selvfølgelig skal de ha så de er dækket ind med vitaminer/mineraler.
    Har bare lige været overrasket over et opstaldningssted, (stort fint sted). Hvor hestene står på træpiller, og så fodre de med krybbefoder 3 gange dagligt. og de store heste får kun 5-6 kg. wrap om dagen, fordelt på 4 gange ;o( Det er jo ikke mere end hvad vores 2 marsvin får til sammen, hvad hesten får pr.gang.
    den håndfuld er jo spist på ½ time, og så står hestene igen uden adgang til noget.
    Der er lidt der jeg tænker det ikke kan være særligt sundt for hesten,når den danner mavesyre hele tiden.
    Hestene kommer ud, der er der ingen struktur foder på foldene, hingstene kommer bare lige ud et par timer på en luftefold (hvor der heller ikke er noget).
    Så begynder jeg at tænke dem der vælger disse opstaldningssteder,er det for hestens skyld el. rytterens/ejerens skyld ???
    For kan godt se man bliver tiltrukket af vildt fine faciliteter, nem udmugning hvor der kun skal fjernes klatter osv. meenn syntes ikke det er ok.

• #52   24. jan 2013 JM - Siden du tydeligvis er meget oplyst om høets næringsstoffer ved du jo nok også at høet indeholder lidt vit/min som forandres efter høets kvalitet. Det er derfor ikke ligegyldig hviket mærke vit/min blanding man bruger hvis man ønsker at hesten skal være rigtig dekket ind. Det var nok mig der ikke var tydelig nok. Hø indeholder vit/min men ikke i de mængder hesten har brug for derfor vigtigheden af vit/min tilskud ved siden af. Men det er ikke godt for hesten at få for meget heller.

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#53   24. jan 2013 Jep men jeg giver konc. tilskudsfoder og de mængder der er i wrappen skal der ikke korrigeres for ifølge min dyrlæge og hendes stoler jeg på idet hun også er uddannet indefor ernæring og ved alt hvad der er at vide på den front smiley

Men hvis du vil kende din hests nuværende tilstand så er det jo hesten der skal testes ikke dit wrap for du kender ikke din hests evne til at udnytte de vitaminer og mineraler du fodre den med, så man kan stadig kun antage at den er dækket ind og da de mineraler og vitaminer der måtte snige sig ind via wrappen er det ikke den slags der kan være farlige for hesten, derfor ville jeg altid give den anbefalede daglige dosis som der står på mit foder.

Stutteri Nytoftegaard jeg er meget enig med dig min komm. om halm var heller ikke rettet imod dig for jeg undre mig ligesom dig over at man synes det er vigtigere at have en masse dyrt krybbefoder og så spare på hestens primære fødekilde smiley

Nu har jeg fodret 1. slets kvalitets wrap efter ædelyst og vitaminer og mineraler i en del år og årets 365 dage det virker her og alle hestene er i super stand både huld og humør er i top så det bliver der ikke lavet om på, desuden har vi aldrig foder relateret stress for de har altid mad i madpakken på væggen så den smule krybbefoder gider de dårligt løfte øjenbrynet over, vi har 7-9-13 ingen kolik tilfælde eller andre foder relaterede sygdomme og det er mere værd for mig end om det passer ind i et eller andet PC program.

• #54   25. jan 2013 Ja hesten skal også testes men det hjælper ikke noget at teste hesten hvis du ikke ved hvad høet/wrappen indeholder:-) og pc programmer er ikke værdt en skid da alle heste er forskællige ligesom os...

• #55   25. jan 2013 Stutteri nytofgaard
    Er desværre må jeg jo sige en der har været opstaldet med denne ordning. 6kg wrap og halm piller efter kort tid, kunne jeg se min hest intet havde efter blot 3-4 timer! Helt galt de kom tidligt ind. Så måtte jeg tilkøbe halm. Halp så på min hest ikke som mange af de andres stod hele natten uden. Stråfoder. De dage de kom tidligt ind, fik jeg købt hø hjem og tog op med en halv eller hel mini balle til ham.
    Utroligt at tænke tilbage at jeg betalte 2300 kr om måneden og bød min hest dette. + ekstra halm piller så nok nærmere 24-2500 kr om måneden og så ekstra foder ved siden af.
    Desværre når man står der, kæmper man for at få det til at fungere, og ønsker helst heller ikke at stresse sin hest med flytning osv.

Men ja idag han på halm, og nyder det, et rigtig hyggested hvor de får masser wrap og hestene er alle ja skal vi ikke bare sige disse ikke lider af konstant stress og overproktuion af mavesyre, som de dem vi forlod smiley trist at vi med alt vores viden idag ikke er blevet bedre til at holde. Heste.

• #56   25. jan 2013 Tina C
    Er fuldstændig enig med dig. Syntes vi ejer/ryttere tænker mere og mere på os selv, istedet for hesten som vi alle elsker :o(

Kommentér på:
Hø/wrap.. Hvor meget?? (debat)

Annonce