{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.170 visninger | Oprettet:

Jeg er helt i tvivl.. Aner ikke hvad jeg skal vælge? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen..

Tjaeh, jeg er fuldstændig på bar bund, og vil virkelig gerne have jer til at hjælpe mig - Eller bare forsøge ivertfald..

Sagen er at jeg ANER ikke hvad jeg skal.
Det drejer sig om min Vallak - Falcon. Jeg har haft nogle problemer med ham ang kemi mellem os.

Jeg føler simpelthen at der ingen kemi længere er. Og jeg ÆRGER mig over det, for han er en dejlig, men følsom pony. Han vandt mit hjerte fra første stund jeg var ude og se ham - Han kiggede på mig da jeg og min mor og ejer kom i stalden, og brummede. Han kiggede på MIG. Og så var jeg solgt. Jeg elskede ham fra første stund.

Så købte vi ham en uge efter. Siden er kemien nærmest forsvundet.

Jo, jeg kan godt være sammen med ham - Jo jeg prøver at kæmpe for det. Men nej - Det er somom vi slet ikke er 'sammen' længere. Jeg træner med ham jævnligt - De basale ting, som at vænne sig til ting osv. Jeg har haft sadel på ham osv. Men det føles nærmest forkert. Jeg er ikke helt tryg ved ham - og jeg aner ikke hvorfor.

Der er et andet problem - Tillid til andre menesker.
Når andre forsøger at hente ham ud fra folden, kan han finde på bare at gå væk fra dem. Nogengange kan der gå op til en time før de fanger ham. Jeg har mistænkt ham for at være en ENMANDS hest. Men stadigvæk, syntes jeg ikke rigtigt det passer. Jeg er så meget i tvivl.

Og det hjælper ikke, at når jeg kommer ind i stalden, og styre mod hans boks, nærmest er han ved at kravle ud af boksen for at komme til at snakke med mig. overfor andre er han sky. Eller, ivertfald knapt så snakkesagelig.

Jeg har overvejet en ting - Men jeg ved ikke om det kommer til at fungere.

Jeg har nemlig overvejet at indhegne vores have her til sommer. Og så have ham hjemme i en uge eller to. Og så simpelthen se, om jeg kan få tillid til ham, hvor jeg er 'alene' og på hjemmebane. Simpelthen tage en slapper med, at det skal være så 'seriøst'. Og så sætte ham på rideskole efter det, og se hvordan det går.

For ligenu er jeg parat til at give op. Har et par intresserede købere i baghånden, som gerne vil købe ham.

Hvad skal jeg gøre?
Har i nogen forslag?

Jeg håber i vil holde tonen ordentligt, gider ingen skænderier lige nu. er simpelthen lost.

Knus

Louise.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg er helt i tvivl.. Aner ikke hvad jeg skal vælge?
  • #2   27. dec 2012 Jeg kan ikke helt forstå udfra hvad du skriver hvad problemet er, det lyder jo som om han er meget glad for dig? Så det kan jo kun være hos dig problemet ligger og dermed er det ikke "kemien imellem jer" der er problemet.
    Er du bange for den eller?

• #3   27. dec 2012 Alberte: jow hvis det ikke er slået med en benzin klipper må de gerne, man må dog ikke gi dem afklippet græs. Der sker ikke noget ved de går og nipper på en alm. plæne... Men de må ikke gå i ens have hvis det ikk er landzone... smiley

• #4   27. dec 2012 der er meget stor risiko for forfangenhed hvis de går på alm. plænegræs så det ville jeg bestemt ikke gøre!
    jeg kan ikke helt følge dig i hvad problemet specifikt er - hvad er det der gør at du ikke er tryg ved ham? hvad med evt. at få noget undervisning i HMS eller evt akademisk dressur (fra jorden) ?

• #5   27. dec 2012 Team Miracle:

Jamen, problemet er ikke at jeg sådan er bange for ham, bare utryk. Og det har nok at gøre med, at sidste gang han fik smed, gik han fuldstændig amok. Altså, da vi købte ham sagde ejeren at hun havde longeret ham en enkel gang, han havde haft sadel på, smed jævnligt osv. Men han kunne ikke løfte hove da han kom til os. Og ja, ved godt det er mig problemet er ved, for aner virkelig ikke hvordan jeg skal tackle ham - ikke efter han gik amok med smeden, det sidder hele tiden i mit baghovede.

Hehe, vi har et stykke bag vores plæne, som ikke bliver klippet - der gik min islænder da han havde været mishandlet. Men ellers, har jeg været henne og spørge en landmand, som har et engstykke jeg må leje for en lav pris.

• #6   27. dec 2012 Nadia:
    Jamen generalt er der ikke noget problem som sådan - Jeg er bare blevet utryg ved ham. Og jo, jeg tænker meget på at få undervisning af en akademisk rytter evt, fordi jeg selv rigtig gerne vil ride akademisk. Har bare ikke fået taget mig sammen til at finde en god underviser, som jeg hjælpe både mit problem, og evt se om hun kan hjælpe mig og Falcon med at finde kemien igen. Har nemlig heller ikke råd til at give en formue smiley

• #7   27. dec 2012 Kan godt forstå din utryghed, og dermed osse din usikkerhed på hvad du skal stille op. I sidste ende får vi svært ved rigtig at vejlede dig i dette da det kun er dig der ved om du allerhelst vil kæmpe for at beholde ham og fosøge at finde en løsning, eller om du er for bange og hellere vil finde en hest du tør håndtere og kan stole på.
    Du må finde ud af hvor meget det betyder for dig. Det er ikke meningen du skal gå rundt og være bange, men vi møder alle af og til udfordringer i livet, både mht. heste men osse andre ting som vi skal finde ud af om vi vil tackle eller ganske enkelt gå udenom.
    Hvis du holder meget af ham så synes jeg du skal tage dig sammen til at finde dig en god underviser der kan hjælpe, vejled og råde dig så du kan få trænet ham og få en god tillid til ham. Men hvis du ikke har modet til det så sælg ham til en der kan og vil. Det er synd for jer begge hvis ingen af jer er lykkelige...

• #8   27. dec 2012 Hvis at det er fordi at han ikke er glad for dig. Så kan du jo lave horsemanchip med din hest:-).

• #9   27. dec 2012 Team Miracle:

Tusind tak for de opløftende ord - Det var lige det jeg havde brug for. Jeg elsker Falcon, og vil ham det bedste, og derfor vil jeg finde en underviser som kan hjælpe mig med mt problem, og hjælpe mig med at finde mig og falcons kemi igen.

Tusind tak!

• #10   27. dec 2012 Anja & Jolly:
    Jeg laver ikke andet, for jeg har ikke tilredet ham endu smiley

• #11   27. dec 2012 Selvom man er vild med hesten, kan man stadig godt vokse fra hinanden, lidt som med mænd. smiley

Men hvad du skal gøre, tror jeg, du finder ud af efterhånden. Når jeg er helt i vildrede om noget, hjælper det at lade tiden gå. Så kommer svaret tit automatisk, man bliver afklaret.

Jeg er også en del i tvivl om min hest pt., som bliver ved med at få nyreslags-symptomer af ingenting - mistænker også PSSM, men det ville være skod, for så kan jeg næsten ikke bruge hende.

• #12   27. dec 2012 Kære Louise

Husk det ikke er en skam at finde en ny ejer til en hest man ikke kommer godt ud af det med - eller omvendt, hesten ikke kommer godt ud af det med sin ejer. Dårlig samvittighed er roden til alt ondt... Alt det bedste til dig. Venlig hilsen Lotte Ps. nogle gange ligger svaret lige for smiley

profilbillede
  • #13   27. dec 2012 For mig lyder det som om du er havnet i en situation som rigtig mange unge piger havner i: De køber en hest der er alt for ung, og de har egentlig ikke helt styr på, hvordan man skal håndtere sådan en hest.

De har været vant til heste, som nogen i tidernes morgen allerede havde opdraget på. Så ting som at gå til og fra fold, at tage dem ud af boksen, at stå på staldgang, at ride tur alene og med andre - ja, de ting tager man forgivet når man har været vant til ældre heste.

Når man så går ud og skal have sin egen hest første gang, så vælger man jo af og til med hjertet. Og du er endt op med et ungt dyr, som du ikke rigtig ved, hvad du skal stille op med. Du ved ikke helt, hvilke rammer du skal sætte for ham, for du er ikke helt klar over hvad kernen til problemerne er. Hesten er måske lidt små-uopdragen over for dig, og i særhed overfor andre. Ja, faktisk er han en såkaldt "enmandshest" som det egentlig kun er dig der kan håndtere, fordi han er alt for fræk over for andre. Men i virkeligheden er han ligeså fræk overfor dig - du har bare med tiden lært at se igennem fingre med det.
    Det er det, der skaber den der konstante følelse af at være utryk. En unghest gør ikke bare tingene rigtigt. Heller ikke ting så simple som at gå til og fra fold. Der er intet der er "vane" for ungheste.

Du skal i hvert fald ikke tage den med hjem i haven. Det er fuldstændig ulogisk, og du kommer ikke til at opnå noget som helst godt med det. Jeg synes du skal få noget unghestehjælp af en person som er erfaren og som du stoler på. At eje en unghest er ikke bare hygge-trick-træning og tilridning og så bare derud af. Der er masser af andre aspekter af at uddanne en unghest som er meget vigtige, og som man skal bruge tid på hver eneste dag. Og hvis man ikke er klar over det, så kan jeg godt forstå at man til sidst bliver ked af det og frustreret, for så bliver alting lige pludselig et problem.
    Pt. hjælper jeg selv en pige der er kommet til at låne en lidt for ung hest, uden at tænke over betydningen af det. Hun fik problemer fra dag ét af. Men hun var så god at spørge mig til råds med det samme. Det er en rigtig fin og fornuftig hest hun har - men hun har bare ikke selv styr på, hvordan man retter en unghest til. Så det skal hun lære.

• #14   27. dec 2012 Magister:
    Det har OVERHOVEDET intet at gøre med at han er unghest. han er ikke uopdragen. Har arbejdet med en hel del ungheste, og falcon er ikke anderledes. Den eneste grund til at jeg er utryg, er at han gik amok ved smeden og næsten sprang både tov og det.

• #15   27. dec 2012 Jeg ville finde en underviser eller en der kunne hjælpe dig med at få tilliden til din hest igen..

Det har jeg selv gjort, da jeg røg af min hest og brækkede kravebenet.. Det hjælper mig på vej, men det er noget der tager tid.. Jeg er blevet meget mere tryk i omgang med ham jeg røg af.. Har ikke været oppe at side på ham i nu men kan nu ligge på ham uden at være så bange..

Jeg håber I finder ud af noget så I rigtig kan nyde hinanden.. smiley

• #17   27. dec 2012 Tut & Hashim:

Tusnd tak for nogle dejlige råd smiley

TuT jeg tror jeg vil leje marken vedsiden af mig, der går der køer på en enkel måned om sommeren, og resten af tiden står den tom.. smiley Der sker der ivertfald ikke noget ved at den står der smiley

• #18   27. dec 2012 Har haft det på samme måde!
    Købte en pony for noget tid tilbage. Jeg var solgt fra første sekund. Hun var ikke redet de sidste fire år, men alligevel holdt det mig ikke tilbage! (Dengang var jeg en utrolig nervøs rytter, selvom jeg ikke selv bemærkede det) Mig og min mor købte hende sammen, der da var gået et stykke tid, begyndte hun at blive underlig, når jeg red hende blev jeg bare lige pludselig kastet af. Til et stævne i marts på opvarmningsbanen slog det klik for hende oppe i hjernen, og så lå jeg der på jorden. Jeg satte mig op igen, da jeg ville vise at det ikke kun var hendes skyld jeg var faldet af. Men jeg havde fået så hårdt et slag, at jeg ikke kunne ride stævne næste dag.. Der gik nogle uger, og jeg var virkelig blevet skræmt for livet, jeg kunne saktens strigle og nusse med hende, men at sætte mig op på hende kunne jeg bare ikke.... Jeg husker tydeligt den dag min mor kom og spurgte om vi skulle sælge hende, jeg vidste ikke hvad jeg skulle sige.... Jeg var jo bange for at ride hende... Vi satte hende til salg da kemien ikke var der længere! De første der henvendte sig var en masse useriøse købere, men så ringede en der hed Rikke, og hun valgte at købe hende.... Jeg græd i flere dage, og vidste slet ikke hvordan jeg skulle håndtere dette..... Den sidste uge inden hun blev hentet satte jeg mig op på nakken af hende, for at overbevise min mor om det skulle være hende og jeg, og det gik faktisk rigtig godt, og jeg fik modet tilbage. Men da dagen kom og hun skulle hentes brød jeg sammen..... Jeg savner hende stadig ubeskriveligt meget, og ville ønske jeg kunne hente hende tilbage! For guds skyld giv jeres kemi en chance, det er det eneste jeg kan sige!

Kommentér på:
Jeg er helt i tvivl.. Aner ikke hvad jeg skal vælge?

Annonce