22. maj 2011 Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
Føler mig som verdens dårligste træner {{forumTopicSubject}}
Jeg føler mig virkelig som verdens dårligste træner. Jeg skal begynde og bruge mit kropssprog mere og indlede stemmekommandoer til min mors hest. Men hun er 11 år og virkelig utålmodig og hun kan ikke stå stille i 2 sekunder.
I dag da jeg var ude ved hende blev hun ved med at stå og ville tage hø som stod lige ved siden af (dumt sted, jeg ved det men jeg kan ikke flytte hende et andet sted hen pt.)
I starten blev jeg roligt ved med at sige 'na na' som betyder/skal betyde; "vil du være sød og lade være med det?" men som hun blev ved og ved blev jeg mere og mere utålmodig og det endte med at jeg rykkede hende hårdt i grimen op til flere gange.
Det er der ingen undskyldning for. Jeg føler mig bare som verdens dårligste træner når jeg bliver så gal og hidsig. Nu gik det ellers så godt med at jeg havde fået styr på mit temperament og så sker det her.
Havde bare lige brug for at komme ud med det...
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
- Men efter jeg er blevet gal kan jeg bare ikke komme ned igen. Det er jo ikke hestens skyld.
maj 2011
jul 2011
Følger: 44 Følgere: 36 Emner: 65 Svar: 1.051
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Kender det godt istosserne, jeg har også et heftigt temperament... Det er blevet meget bedre med årene, men jeg skal stadig huske mig selv på at bevare roen, når et dyr ikke lige gør som forventet og huske at de ikke gør det for at irritere mig, men fordi jeg har fejlet i mine signaler osv osv.... Men det er en læringsproces og så længe du selv ved det var forkert af dig, så skal det nok gå... Man bliver ikke perfekt på et par år, men man skal gøre sit bedste og så længe man angrer det man gjorde, er man nået et godt stykke på den rette vej
maj 2011
Er enig med dig Marie at den jo slet ikke har lært det og det er derfor jeg er så sur på mig selv for hun skal jo for pokker lige lære det..
maj 2011
maj 2011
Hun elsker at ride med mig og nyder også at blive brugt men vi har kun en indhegnet ridebane på græs ligenu. Jeg må vel genoptræne hende og så ellers bare ride..
maj 2011
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Men det skal nok gå, giv hesten en chance for at lære tingene og lad være med at start med det mest udfordrende som i det er tilfælde er hø lige foran næsen på den :o)
nov 2008
Følger: 46 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 67 Svar: 282
maj 2011
Krikken: Ja, det er meget heldigt! Skal jeg huske til næste gang
Tranums: Sådan kan man også vende det
sep 2008
Følger: 57 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 46 Svar: 1.132
Du er jo nød til starte et sted, og at du hivet i grimen for at få den væk, tja det havde jeg nok også selv gjort.
Du er jo nød til at vise hesten en retnings linje, hvis du fx vil bruge Na na som en komando skal du lære hesten hvad komandoen betyder.
I dette tilfælde er na na så "lad høret være" og så skal du vise hesten hvad du mener.
jeg ville starte når hesten begynder at bruge høret så at hive den væk fra høet og sige komandoen nana, og så sørge for at den få sin opmærksomhed på mig, så venter du til den igen spiser hø og gentager, så kan hesten på et tidspunkt forbinde lyden med reaktionen.
Lær hesten sammehængen.
Og hvis du har sagt nej til hesten er du ikke en dårlig træner fordi du så trumfer igemmen, du skal bare sorger for at hesten har haft chancen for at lytte og forstå.
Du skal også huske at fx føre hoppen vil flytte anden hest fra vandtruet, vil hun først lægge øre af. Den anden hest, og hvis den ikke flytter sig, så bider hun.
sep 2008
Følger: 57 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 46 Svar: 1.132
Håber du kan få en mening ud af det jeg har skrevet XD
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
maj 2010
Følger: 52 Følgere: 44 Heste: 6 Emner: 46 Svar: 203
Men det er aldrig løsningen
Måske skal du være mere konsekvent. Altså hverken hård eller blød
Forestil dig eks:
Læren siger: Så klasse vil i ikke nok tige stille... Bebe?? Og lyder udmyg og skelvende. Ville klassen tige stille, og vil de overhovedet tage stilling til at lytte efter?
Det er den "bløde"
Det er den hårde.
det er den konsekvente måde
Føler mig som verdens dårligste træner