{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
775 visninger | Oprettet:

Stak af {{forumTopicSubject}}

idag gik jeg op på marken med min hest i tov, for bare at gå en tur med hende.
jeg stod og snakkede med min nabo i lidt tid.
efter lidt tid løb jeg lidt rundt og hun blev meget opmærksom og hoppede lidt . og så begyndte hun bare at spæne væk
. jeg kunne ikke holde hende..hun løb hen til min nabos heste
(mens vi havde stået der havde hun ikke virket vild intetraserer i dem)
jeg fik fat i hende igen, men så skete det samme igen, lidt efter ..og hun løb hjem. jeg kunne ikke holde hende...ved ik om hun var for utålmodig eller hvad der skete.
jeg vil jo ikke have at hun bare kan tro hun kan løbe hjem når hun ik gider mere
men jeg kunne hæller ik skælde hende ud da hun var løbet væk
..hvad skal jeg gøre hvis hun gør det igen? og hvad kan orsagen være? skulle jeg have gjordt noget anderledes? tak på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stak af
  • #1   17. dec 2012 Evt gå samme tur og så med hovedtøj, så du kan holde hende(: det gør man også med ungheste(:
    Prøv(:


  • #2   17. dec 2012 tak tak :d

  • #4   17. dec 2012 kæde er løsningen på Georg smiley

    han går hvis han kan og får lyst til det...


  • #5   17. dec 2012 Så en hingstekæde på den og gå præsis samme tur og gør præsis det samme som du gjord den dag smiley

  • #6   17. dec 2012 Smid en kapsun på hende. Hun har højst sandsynligt bare fundet ud af, at det kan betale sig for hende at stikke af - du kan ikke stoppe hende, og hun får "fri". Derfor gælder det om at bryde mønsteret, sørge for, at du KAN holde hende når hun prøver at stikke af - så finder hun ud af, at hun ikke kan, og vupti - problem løst :o)
    Hingstekæde o.l. er selvfølgelig også et stærkt redskab der kan holde mange heste, men jeg foretrækker kapsun, da man kan holde næsten hvilken som helst hest i den - uden den anvender smerte. Den er baseret på teknik.
    En hingstekæde bruger smerte for at forhindre bæstet i at løbe, det gør en kapsun til gengæld ikke :o)


  • #7   18. dec 2012 Tja hvis du ikke aner hvad der gik galt, så ja. For der er mange signaler hesten sender som du skal være obs på når du ude med den. Det et stærkt dyr, og siger ikke man kan være 100 procent over dem altid, men at hesten stikker af og du ikke aner hvorfor lyder rigtig skidt.

    Mit bud er den ikke ser dig som førehest. Siden den søger hen til de andre heste. Den skal stole på dig som leder og søge dig. Kræver træning undervisning og arbejde hvis man ikke er inde i det. Så kan kun anbefale dig at få startet. Man kan som de andre siger også bruge stærkere metoder smid bid på eller kapsun, hvilket ikke er en dårlig ide når du nu ikke kan holde de, for en løs hest er jo farlig, ved der både kan ske ulykker ved hesten og andre. Så sikkerhed først, men mener klart du bør få noget mere grundliggende viden med, både med håndterning og læse hestens adfærd.
    Fortsat god træning


  • #8   18. dec 2012 hvis du ik ka holde den i grime, kan du heller ik holde den i kapsun?

  • #9   18. dec 2012 Marie-Louise, kapsunen er effektiv, fordi du lettere kan styre hestens hoved. Du har lettere ved at "knække nakken" på den, hvis det virkelig er, hvor at med en grime, kan hesten bare stive af og gå imod. Med en kapsun har du bedre mulighed for at få drejet hesten af.

    Hvis det ikke er sket før, og hesten eller er sød at gå med, må vi jo antage, at den er blevet forskrækket for et eller andet.
    Problemet nu er, som det tidligere er nævnt, at hesten måske har fundet ud af, at det kan betale sig at stikke af. Dvs., at den har fundet ud af, at hvis den stikker af, så får den hurtigere fri. Hvis det er tilfældet, er det ikke noget hesten gør for at være dum, men det er simpelthen en tillært adfærd, og den tror, at det er helt ok. Det skal du så lave om på, og fortælle den, at det er ikke ok.
    Måden man gør det på, er at korrigere. Så forsøg at gribe hesten, inden den stikker af, ved at bede den om ikke at løbe. Det kan du gøre ved at give den stopsignal. Stopsignalet skal være ryk i torvet - IKKE træk. Modstand avler modtand, så kunsten er at undgå at give hesten noget den kan gå imod. Så hurtige, kraftige ryk er det mest effektive. Derud over kan du bruge dit kropssprog, som for nogle heste er det eneste rigtigt effektive, hvis de først at begyndt at stive af og løbe. Her skal man stille sig ind foran hesten, og gå imod den og gøre sig stor. Hvis du ikke er vant til at bruge kropssproget så meget, kunne det være en god idé at alliere dig med en god horseman der kan lære dig noget om det.
    Hvis det ikke virker, kan du bruge eks. en kapsun eller en hingstekæde i grimen indtil du har brudt mønsteret, og så kan du gå tilbage til kun at bruge grime.

    Hvis heste skulle ende med at stikke af alligevel, skal du korrigere den ved at tage den med ud igen. Den må IKKE få fri når den er stukket af - kun når du har givet den fri! Så du går simpelthen tilbage efter den, og så går du turen én gang til.



  • #10   18. dec 2012 tak for det, hun har aldrig løbet væk på den måde før, men jeg er ikke helt sikker på at hun løb væk fordi hun ikke gad mere, fordi hun virkede på en måde usikker eller skræmt, men er ikke sikker kunne ikke lige aflæse hende.

Kommentér på:
Stak af

Annonce