Koldt vand om vinteren {{forumTopicSubject}}
Nu er der blevet lukket for vandet, i den del af stalden hvor mine 2 heste står, pga frost og fordi vi er bange for vandrørene vil springe.
Så nu er vi igang med baljer i stedet for - møg hamrende træls, men sådan er det jo
Men efter jeg selv fylder vand op ved mine heste, er jeg begyndt at koge 4-5 liter vand og blande sammen med det kolde, for at få det tempereret. Og dette er der åbenbart MANGE delte meninger omkring. Og det er egentlig også først nu hvor jeg selv henter vand, at jeg gør det, for når vandet er tændt bruger de jo vandkopperne, og så er spanden med vand ikke noget ved længere.
Her om vinteren vil jeg da helt sikkert selv drikke varme drikke, end et glas iskoldt vand. Og kan tydeligt se at mine heste drikker væsentlig mere når jeg blander noget varmt i, end når det bare er iskoldt. Andre mener så at jeg er for pivet omkring det, for i naturen er der jo ingen der varmer vandet op til dem. Så jeg læste lidt rundt på nettet, og faldt b.la. over dette:
"Det er omdiskuteret, hvilken betydning iskoldt vand har for hesten. Generelt kan det ikke anbefales at tilbyde heste koldt vand, fordi der er rapporteret om heste, som umiddelbart efter indtagelsen af iskoldt vand, har fået kolik." (......) "stalde med selvvanding er der i reglen ikke noget problem, fordi vandrørene i reglen er isolerede og fordi hestene kan drikke, når de har lyst."
Nu er vandet som sagt lukket, og tænker bare at jeg ikke vil risikere kolik.
Men ville bare lige høre hvad folk gør her om vinteren, og hvad der evt kan anbefales at man gør, da mange åbenbart mener at det jeg gør er forkert og for pivet.
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
okt 2011
Følger: 39 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.187
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 447
aug 2011
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 1 Svar: 78
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Ved faktisk ikke hvad de gør nu, da vandkopperne virker hele året - så måske er det tempereret? Har faktisk ikke mærket på det..
okt 2009
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 465
De vil meget hellere have det når det er lidt varmere.. det vil Kveikja ihvertfald
Jeg har også hørt at de kan blive syge af at stå uden vand og hvis det så er helt koldt når man giver dem det, så ka de godt få ondt i maven...
okt 2009
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 465
Ja det kan godt være at nogle bakterier trives bedre i varme.. men der er altså også mange der trives fint i koldt.. bakterier er meget modstandsdygtige.. så om vandet er koldt eller lunket, gør for dem nok ikk det store..
Koldt vand om vinteren