{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.936 visninger | Oprettet:

Tarmslyng HASTER!! {{forumTopicSubject}}

Min venindes shetlandspony har lige fået konstateret Tarmslyng..
Jeg føler virkelig med hende da jeg selv var vidne til min hest døde af det for 2 år siden...
Hun vil gerne vide hvad hun kan gøre for hende, dyrlægen sagde de skulle gå med hende, det samme har jeg sagt til hende og at de skulle give hende vand..
Men nu har ponyen så lagt sig ned og vil ikke rejse sig overhovedet. hvad gør hun??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tarmslyng HASTER!!
  • #2   10. dec 2012 Ring til dyrlægen?! smiley

• #3   10. dec 2012 DYRLÆGE NU!!!! Og det kan kun gå for langsomt....

• #4   10. dec 2012 ringer til dyrlægen

• #5   10. dec 2012 Han er lige taget afsted for 7 minutter siden.

• #7   10. dec 2012 jamen hvis det er blevet værre siden dyrlægen er kørt, så ringer man igen. det skal helst gå fremad efter en dyrlæge har været der.

• #8   10. dec 2012 I sådanne tilfælde ringer man, som de har gjort, efter dyrlægen. Og så gør man ALT hvad kan kan få at få den op!

• #9   10. dec 2012 Har aldrig forstået hvorfor folk spørger hvad man kan gøre hvis sin hest har kolik, tarmslyng osv når dyrlægen har sagt hvad man skal gøre?? Dyrlægen ved bedst smiley

• #10   10. dec 2012 Ringer til dyrlægen.. Men de sidste tre dyrlæger jeg har talt med ang kolikheste var at de godt måtte ligge men ikke rulle sig.. Ved ikke om det gælder ved tarmslyng..

Men ellers kunne det lyde som om den har givet op

• #11   10. dec 2012 Så må dyrlægen vende om og komme tilbage.... Hvis den har lagt sig ned, må i prøve at få den op igen og gå med den til dyrlægen kommer tilbage!!!!

• #12   10. dec 2012 DYRLÆGEN!

• #13   10. dec 2012 Men i deres tilfælde sagde dyrlægen bare "gå lidt med den, så går det over"
    Flabet og virkelig ikke til at bære som hestemanneske når man godt kender til sådanne sygdomme!
    OBS så i lige ved det, jeg rådgiver hende med jeres råd over facebook, og hun tager selvfølgelig imod dem og lytter til dem, de har nu kontakt til dyrlægen igen!

• #14   10. dec 2012 Hvis dyrlæge ikke tager det seriøst, så ring til en anden dyrlæge!

• #16   10. dec 2012 kolik eller tamslyng?
    tamslyng er der for det meste enten operation eller aflivning.

• #17   10. dec 2012 Ansager !! De er de bedste dyrelæge de har behandlet nogle fra blue horse! Og er sindsyg dygtige

• #18   10. dec 2012 Sarah: en operation koster omkring 10.000 så det er nok de færreste der tyr til den løsning smiley

• #19   10. dec 2012 Få dyrlægen til at bedøve den og så afsted til et dyrehopital, det er meget værre end normal kolik... held og lykke med den

• #20   10. dec 2012 Freja: Hvis du spørger mig og alle på GRRK (Grindsted rideklub) og omegn så er ansager nok de sidste man skal ringe til de er dyre og ikke ret gode.

• #21   10. dec 2012 Ring til dyrlægen

• #22   10. dec 2012 Freja Fei C:
    Vi prøvede med ansager til min hest der døde, men de ville ikke tage imod ham da han var for gammel til operation, hvilket jeg mener var dybt uretfærdigt da han kun var 18...

• #23   10. dec 2012 Det undrer så mig at hun overhovedet har tid til at være på facebook, hvis hun har en hest med tarmslyng..

• #24   10. dec 2012 Hver har så sin mening !;)

• #25   10. dec 2012 det er så forfærdeligt at stå midt i det.. mine to havde kolik på samme tid - puha en omgang- håber ik det sker igen - krydser alt for ponyen ..

• #26   10. dec 2012 Amatørfotograf - Nu er det jo ikke alle der går op i penge, når ens hest er syg og muligvis tæt på at dø.
    Mine forældre ofrede da også 10.000 kr. på min gamle pony, da han blev syg og desværre måtte aflives - og det var endda langt over hvad han var værd.

Hvis min hest blev syg, ville jeg godt nok ikke tænke på pengene som det første. Selvom jeg ikke har 10.000 til en operation, så skal min hest da have det uanset hvad, hvis der er chance for at det vil hjælpe. Så finder jeg pengene bagefter, det skal banken sgu nok forstå.

• #27   10. dec 2012 Hun har taget sin pc med ud i kulden for at kunne få råd og hjælpe hesten på samme tid..
    Ikke så smart for computeren, men hvis det det hun vil jo smiley

• #28   10. dec 2012 Dyrlæge med det samme!! - og destemt ikke den samme som før, hvis han/hun siger at hun skal gå med stakkel, hvis den har tarmslyng. Vedkommende er vist ikke rigtig klog..

Men jeg håber virkelig at ponyen kommer sig..

• #29   10. dec 2012 Laura det var da mærkeligt? de tog da min mors ind inden sommer ferien og den var 19... Det var dog sidste gang vi brugte ansager.... De kunne ikke finde ud af hvad den fejlede og de prøvede i 14 dage højgård fad ud af det 2 dage efter de havde undersøgt den og den stod opstaldet hos dem i 10 dage detgav vi 7.500,- for + - og på ansager stod den i 7 dage og det gav vi 10.000,- for + -....

smiley

• #30   10. dec 2012 Har dyrlæge sagt det er tarmslyng eller er det kolik der er jo en væsentlig forskel..

• #31   10. dec 2012 De gange vores har stået med kolik har de flest gået over af sig selv, ved at gå med dem..de måtte gerne ligge sig og hvile med ikke rulle sig, og så op igen efter en tid og gå igen og ligge osv..

• #32   10. dec 2012 Det er banken så lide glad med..... jeg har altid livs forsikring på mine og mine ridedyr har også syge sikring så skal jeg ikke tænke på pengene:-) håber dyrlægen kan klare det:-)

• #33   10. dec 2012 Min tidligere hest havde haft tarmslyng før jeg fik ham, så for 6-7 år siden. Han blev opereret, men fik en svag tarm efterfølgende. Han fik så kolik for et halvt år siden, og selvom vi gjorde hvad vi kunne, var det forsent og han måtte aflives på hospitalet smiley
    Jeg synes din veninde skal få hesten indlagt nu, ring til Falck eller en anden transporter, selvom det er glat, skal der virkelig handles nu.

• #34   10. dec 2012 Tarmslyng.

• #35   10. dec 2012 Det er alvorligt hvis det er tarmslyng...det går ikke bare lige sådan væk af sig selv..har dyrlægen ikke givet noget som helst til hesten??

• #36   10. dec 2012 Den skal bare indlægges inden det er forsent smiley
    Krydser fingre for det går den bedre end det gik min Safir..

• #37   10. dec 2012 I er vel store nok til at rejse den op, og i er 2!
    DYRLÆGE NU!

• #38   10. dec 2012 Få den opereret så hurtigt som muligt, og vent på resultatet!! Selvom at det er hårdt med Tarmslyng..
    Det kommer også helt an på hvad for en slags tarmslyng den har! smiley
    Jeg havde en pony der havde en fedtknude hvor tarmen viklede sig rundt om, og den skulle opereres!!
    utroligt at dyrelægen bare sagde at de bare skulle trække med den?!?!??! Hvor dårlig kan man lige være??

• #39   10. dec 2012 Laura og Safir:
    Jeg krydser også fingrer for alt godt!

Dorte: Dyrlægen gav hende noget så hun bedre kan drikke..

• #40   10. dec 2012 Højgaard - Dårlig bank du har så. Hvis jeg går ind til min bankrådgiver og siger, at jeg har brugt 10.000 kr. på at redde min hest, så skal vi sgu nok finde ud af det, også selvom jeg ikke har pengene. smiley

• #41   10. dec 2012 Wakira blev syg med tarmslyng den 3 januar. hun røg akut på ansager som kunne behandle hende medicinsk. i marts blev hun igen syg med tarmslyng. dyrlægen var ude to gange med 15 minutters mellemrum.anden gang ringede han efter hesteambulancen som hentede hesten med det samme, igen prøvede de at behandle hesten medicinsk men efter 3 dage valgte vi at operere hende. 2 dage efter stod hun igen med tarmslyng. og så blev hun aflivet.
    Den første omgang kostede 10.000kr anden omgang kostede 20.000kr og jeg fik ingen ting ud af det.

Dette var min histore. og skulle jeg nogensinde stå med så syg en hest igen ville jeg ikke være i tvivl. men få hesten på en dyrhospital, Så den kan blive døgnovervåget af professionelle Dyrlæger.

• #42   10. dec 2012 Tarmslyng skal tages meget alvorligt, det er slet ikke i samme kaliber som kolik, så pony skal se at komme på et hospital... Lad os vide hvordan det går...

Heldigvis har jeg kun oplevet 1 hest der fik tarmslyng, det var desværre en fin ældre avlshingst, Helenikos xx, som måtte aflives på stedet, de kunne intet gøre for den.. Åhhh glemmer aldrig dens smerteplagede øjne og hvordan det svedte, lå ned og sejlede med benene i panik og smerte... Frygteligt!!!

• #43   10. dec 2012 Hva med at komme lidt igang? Ponyen dør hvis i ikke kommer videre end, 'Ej nu ligger den ned, hvad skal vi så gøre?' Sq nok få den op, og hvis den overhovedet ikk gider, så må i sq ringe og spørger dyrlægen! Vi Hg'er er sq da ikke dyrlæger!

• #44   10. dec 2012 Team Mel:
    Familien og dyrlægen gør alt hvad de kan lige nu, jeg har også skrevet at jeg ikke er sammen med dem, men jeg ønsker dem selvfølgelig alt held og lykke!

• #45   10. dec 2012 Hvis dyrlægen lige har konstateret tarmslyng, og så bare køre sin vej, ja så fatter jeg ingenting.... RING TIL EN ANDeN DYRLÆGE!!! Hvis den bare har kolik kan den redes, men det skal være nu. Hvis det er tarmslyng, er det operation eller aflivning. Og det skal dyrlægen da sørge for med det samme.

• #46   10. dec 2012 Tarmslyng overlever den nok desværre ikke med mindre man opererer den.
    Har den spist meget sne?

• #47   10. dec 2012 Grafik:
    Det kan jeg ikke sige da jeg som sagt ikke er der lige nu smiley

• #48   10. dec 2012 Altså hvis det er tarmslyng så kører en dyrlæge altså ikke fra stedet igen!

Kolik eller forstoppelse KAN udvikle sig til tarmslyng hvis der ikke bliver gjort noget ved det.

Der er sikkert andre dyrlæger i kan ringe til end ham der har været der, men få da for pokker ringet til ham igen NU!
    Så må han jo vende om i sin bil.

Heste må godt stå stille eller ligge ned, de må bare IKKE rulle sig når de har kolik.
    Hvis ponyen ligger stille uden at rulle må den godt det, men det er nemmere at holde en hest fra at rulle sig når den går, så derfor siger dyrlægerne man skal holde dem igang. Hvis den vil rulle meget så må i give den nogle klaps i måsen med en pisk for at holde den oppe eller noget.

Men ring til dyrlægen NU og sig han skal komme igen. Den skal sikkert have parafinolie og smertestillende.

• #50   10. dec 2012 Heidi: Jep, han var nemlig på Katrinelund da jeg arbejdede der, det er små 12 år siden smiley

• #51   10. dec 2012 Giv lige en tilbagemelding på, hvad dyrlægen siger, nu, når han er der igen?

Nu er jeg så af en helt anden støbning; selvfølgelig skal man gøre for sine dyr, hvad man kan, men jeg tænker også at min økonomi har sine begrænsninger. Jeg ofrer ikke 10, 20 eller 30.000 kr på en indlæggelse af min shetlandshoppe. Det falder næppe i god jord hos de mange red-hesten-uanset-prisen-folk, men det er noget, man skal gøre op med sig selv. Her ville en tarmslyng formentlig betyde aflivning for vores elskede lille pony. Både af humane årsager (lang tur til Ansager), og de økonomiske.

Jeg ønsker jer det bedste, og håber denne dyrlæge er kompetent nok til at give jer de muligheder, der er for henholdsvis behandling og aflivning. Gør hvad der er mest humant, og overvej nøjere hvad det er I og hesten er bedst tjent med.

• #52   10. dec 2012 Enig med Nina.
    Har svært ved at forstå at en dyrlæge skulle kære væk fra en hest/pony med tarmslyng.

Men har du hørt noget nyt fra hende ?

• #53   10. dec 2012 netop som flere siger - en ansvarlig dyrlæge kører IKKE fra tarmslyng....men kører gerne fra en kolik hvis det skønnes at "motion" (læs: at holde hesten på benene og i gang) -
    Og et sidespring - husker ikke hvem der skrev det i tråden, men sygesikringen dækker sjældent OVER hestens basisforsikringssum....så er den forsikret for 10.000 og en operation koster 20.000,- hæfter man selv for de sidste 10.000,-.....
    God bedring til det lille dyr....
    KH:)Annette

• #56   10. dec 2012 Louise K: Jeg ofrer heller ikke 10000 kr hvis min hest får tarmslyng, så hellere aflive.

Den ene har haft forstoppelse to gange, men det var også kun 1800 og 3000 kr det drejede sig om der.

• #57   10. dec 2012 Heidi: Ja, han var en god dreng... Sød at håndtere og longere smiley

• #58   10. dec 2012 Der er man jo forskellig, mht. hvad man vil ofre på sin hest, og hvad man synes den er værd. smiley

• #59   10. dec 2012 Min fik tarmslyng sidste år i oktober jeg gik RIGTIG meget med hende og prøvede at give hende vand:) Efter 2 dage fik hun det bedre og hun lever endnu:) Min hoppe var 22 den gang:)

• #60   10. dec 2012 lige en info til jer.
    min var indlagt i sep/okt på højgård med først kolik med tilstødende tarmslyng.
    en operation koster lige knap 40.000 kr og selvom man har livsforsikring dækker den ikke hvis man siger nej til operation. husk lige det.
    og en sygeforsikring dækker kun op til beløbet man har livsforsikret for og eller til et bestemt max beløb.
    og så kommer anden dyrlæge regning ved siden af for hvad de har gjort og givet og evt antal dages ophold på stedet..

• #62   10. dec 2012 En dyrelæge køre ikke fra en hest med tarmslyng og det helbreder den ikke at gå.. Tror altså at det er en misforståelse og den "bare" har kolik..
    Er det kolik må den ikke rulle, da det så kan udvikle sig til tarmslyng.. Men nogle dyrelæger siger de gerne må rulle ved tarmslyng da de kan være heldige at få "rullet" det på plads

• #63   10. dec 2012 Da vores ene hest havde tarmslyng valgte vi ikke at operere hende da vi ikke syntes at hun skulle igennem så voldsom en operation hvor hun igennem længere tid ikke måtte komme på fold og hvor oddsene for et godt resultat ikke var bedre.

Dyrlægen som er hestedyrlægen kunne mærke tarmslyngen. Det er så længe siden at jeg ikke kan huske beskrivelsen men vi fik at vide hvilken del af tarmen der havde snoet sig om en anden.
    Hesten fik smertestillende og beroligende og alt foder blev taget fra hende. Efter en halv times tid kørte dyrlægen fra os. På det tidspunkt stod hun helt roligt i sin boks. Vi havde aftale med dyrlægen om at hvis det blev forværret skulle vi øjeblikkeligt ringe igen. Dyrlægen boede kun et kvarters kørsel fra os.

Min mand sov hele natten foran boksen for at holde hende under opsyn. Hun kom fint igennem natten. På en eller andet måde er tarmen gået på plads igen

Hun havde aldrig mere men af det.

Hendes tarmslyng opførte sig helt anderledes end de koliktilfælde jeg har oplevet. Hun forsøgte ikke at rulle sig og stod ikke og kiggede tilbage på maven. Men sveden haglede af hende og hun stod og dirrede helt vildt.Hun fik det på vej hjem i traileren efter hun havde været på træningstur i skoven, så det blev heldigvis opdaget med det samme. Så snart hun havde fået det smertestillende slappede hun af.

Kender i øvrigt flere heste som er kommet over tarmslyng uden operation. Bla. Avlshingsten Schweedengruss.

Håber at det går i orden med den lille stakkel.

• #64   11. dec 2012 Dorthe: Jo rigtig dejligt at jeres klarede sig uden operation.. Og ja ind imellem retter det sig, men det er sjældent, lang de fleste tilfælde kræver operation og jeg tror ikke på at en dyrelæge bare ville køre med besked om at gå med den som der skrives her..

• #65   11. dec 2012 Altså helt realistisk, så koster en operation for tarmslyng mindst 20.000 kr i Ansager med ophold og væske behandling.
    Det var prisen i 2011.

• #66   11. dec 2012 Har selv set en hest (min fars gamle frieser på 3) der døde af tarmslyng. Han ville nemlig 'se tiden an' fordi den stod og hang, men da dyrlægen havde været der, gik det bare ned af bakke.
    En time efter lå den i kramper, fuldstændig voldsomt og stoppede så med at trække vejret. Forfærdeligt at se på, forfærdelig akut sygdom fordi det går SÅ hurtigt.
    Efter den oplevelse ringer jeg efter dyrlægen ved de MINDSTE kolik-symptomer....

• #67   11. dec 2012 og nå ja... håber den lille pony har det bedre. Du må gerne komme med en opdatering smiley

• #68   11. dec 2012 Hvordan er natten gået - er den lille pony kommet sig..? Håber den er frisk igen smiley

• #70   11. dec 2012 heste dør af tarmslyng, hvis tarmen ikke får blod tilført i mere end 15 min går der koldbrand i den og hesten er færdig, hvad er det for en dyrlæge der bare siger gå med den, han har vist ikke helt styr på det

• #72   11. dec 2012 Enten er der sket en misforståelse, og hesten har i virkeligheden kolik, og ikke tarmslyng - eller også er det en elendig dyrlæge, ja.

Men er spændt på at høre en opdatering..

• #73   12. dec 2012 Noget nyt?

• #74   12. dec 2012 Til alle i søde mennesker der kom med råd, og startede en debat..
    Ponyen døde natten til tirsdag... smiley R.I.P Rose..<3

• #75   12. dec 2012 R.I.P Lille pony..

• #76   12. dec 2012 Årh nej da... smiley

• #77   12. dec 2012 Meget trist at høre og mine tanker går til de efterladte.:-( også håber jeg endeligt at den dyrlæge bliver gjordt til ansvar for den kæmpe fejl der er blevet taget..... R.I.P Rose:-(

• #78   12. dec 2012 Oh nej...hvor forfærdelig... smiley

R.I.P. lille pony.

• #79   12. dec 2012 Håber dælme osse at den dyrlæge der forlod den med tarmslyng bliver stillet til ansvar!! Føj..... R.I.P lille stakkels pony!

• #80   12. dec 2012 øv - r-i-p lille pony

• #83   12. dec 2012 Ikke alle har eller kan få en sygeforsikring

Og er ked af jeres tab smiley Det er aldrig sjovt at miste

• #86   12. dec 2012 Lykke Theis; Jeg har sørme ikke sygeforsikring på alle mine 6 heste. Det er måske ikke ligefrem ligestilling, men jeg må da indrømme at der er lofter for hvor meget jeg vil gældssætte mig - alt efter hesten. Det lyder måske meget hårdt og brutalt, men når der er tale om en indlæggelse for mere end 20.000,- så vil jeg heller ikke indlægge min shetlandspony, selvom hun er ganske afholdt. Mine shire og cremellohoppe vil der derimod være andre vilkår og overvejelser for.

Det er meget naivt at tro på at alle har over 20.000,- til diverse indlæggelser for en shetlandspony (eller hest generelt). Jeg betaler skam dyrlægen, men kom det til en tarmslyng af min lille hoppe, ville betalingen gå til en aflivning af forskellige grunde (som er uddybet nærmere ovenfor).

Hård verden vi lever i - jeg er bare realist i den verden.

• #87   12. dec 2012 Louise
    SÅ enig !!!

• #88   12. dec 2012 Stakkels pony og ejer. Det er aldrig sjovt at miste. Og træls måde det skulle ende på smiley
    Hvil i fred lille pony smiley

• #89   12. dec 2012 *Tick Tack* Jeg er glad for at jeg ikke er alene om at være realistisk, selv om det sikkert kan virke koldt og kynisk for nogen. Jeg tør sige det, mens mange sikkert har gjort sig lignende overvejelser. smiley Jeg synes man bør gøre sig overvejelser om "hvad nu hvis" - selvom det er hårdt..

• #90   12. dec 2012 Det er jeg ked af at høre smiley jeg ville indgi klage hvis dyrelægen bare er kørt efter at konstatere tarmslyng

• #91   12. dec 2012 jeg har fuld sygeforsikring på georg, og jo, den dækker skam ved tarmslyng.

men jeg er ret sikker på at jeg ik vil lade min hest gennemgå en stor og omfattende opreation som tarmslyngsoperationen er.
    man skal også overveje hvilke lidelser man udsætter sin hest for i forbindelse med en operaion og efterfølgende lange syngeperiode. og sammenligne med hvad chancerne er for at blive ridehest - uden efterfølgende men.

jeg tror at georg blev aflivet selv om den er forsikret, den dag han skulle få tarmslyng.

• #92   12. dec 2012 Lykke Theis: nogen mennesker har faktisk ikke lige 10-20.000 de bare lige kan smide på bordet hvis en hest skal indlægges. Og mange har ikke forsikret deres lille hyggehest.
    Jeg har godt nok ikke penge til en så dyr operation, så jeg ville være nød til at vælge aflivning, men når man er på SU så har man bare ikke den slags penge. Og at ligefrem mene at kun "rige" mennesker må have hest(i form af at man altså skal have penge til dyre operationer)?! Hvad er det for en forfærdelig holdning at have?

• #93   12. dec 2012 syngeperiode betyder selvfølgelig sygeperiode...

• #94   12. dec 2012 Grafik. Hvad er det dog for en forfærdelig holdning at have, at hesten bare skal dø, fordi man er så egoistisk at have hest uden at have råd til det.

At have hest er ikke en menneskeret!

Jeg lever da også af ingenting på su, skulle nogle af mine heste have en operation til den slags penge - jamen så måtte jeg da bare efterfølgende finde ud af det med noget lån og noget kassekredit. Og hvis nogle mennesker allerede skulle sidde i så stor en økonomisk krise, at det ikke var muligt, så burde de ikke have hest nej.

• #95   12. dec 2012 lige for info, så koster en tarmslyng operation 35000,- + opstaldning på højgård.

Min bonus mor var ude for det med sin haffer, Pasja.. Den slap heldigvis for aflivning
    og operation, da hun virkelig var en figther!

Pasja er sygeforsikret, og mener at den dækkende 80%..

Pasja stod en lille uge på højgård, og regning lød på 10000,-
    + en dyrlæge regning fra dyrlægen der var ude hvor hun står opstaldet på 3000,-
    mener jeg den var på.

OG det kan betale sig at tegne en sygforskring på sine heste
    MEN jeg ville ikke gøre det ved sådan en som Balou, fordi han er så ung, og ja,
    er en shetter, ikke at han betyder mindre end en ridehest.
    Men hvis han skulle sælges ville pengene ikke være ''indtjent'' igen..

Vi lever i hårde tider, og 40000,- på en hest man købte for 1200,- er altså lidt vildt.

profilbillede
  • #96   12. dec 2012 mener hun fik omkring 20 liter saltvand igennem sit system.

• #97   13. dec 2012 Veo: at betale 20-25-40.000 dkr for en operation uden garantier på en shetlandspony - mener du oprigtigt at alle har forpligtet sig til det ved anskaffelsen af ponyen? Du må have mistet realitetssansen et eller andet sted.

Enhver operation er op til ejer. I den overvejelse er der sørme mange elementer, og for mig er økonomien altså ikke en ubetydelig del af den overvejelse. Desuden vil jeg faktisk ikke mene at netop sådan en operation er af hensyn til ejer, og ikke tilgodeser hesten med tanke på de smerter, transport, og risici der her er forbundet. Det er bare et andet aspekt.

Vi snakker her om en akut behandling/operation, som der skal tages stilling til med det samme. Mit svar ville for min shetlænder være; aflivning.

• #98   13. dec 2012 R.I.P.

Og så vil jeg nævne at jeg ikke føler at jeg er en uansvarlig hesteejer fordi jeg ikke vil sende min hest til operation hvis det er. Den skal transporteres langt i trailer, væk fra sin makker de sidste 3 år. Vores grusvej er ujævn og der er sku en chance for at hesten dør under transporten fordi den der ville være så syg, eller at den får det så slemt at den alligevel ikke står til at redde når man så ankommer. Det vil jeg godt nok ikke byde min hest!
    Jeg vil hellere aflive min hest hvis den står med tarmslyng frem for en operation hvor det ikke er sikkert den overlever eller har det godt bagefter.

• #99   13. dec 2012 Jeg ville aldrig lade min hest gå igennem en operation for tarmslyng! der er så dårlige odds og alt det hesten bliver udsat for? nej tak! kender kun heste der er døde af tarmslyng - også selvom de har været igennem operationen..
    jeg ville få den aflivet hvis der ingen tegn på bedring var, for den skal ikke stå og lide

stakkels lille pony smiley

• #100   13. dec 2012 Louise K: SÅ enig. Vær realistiske, jeg tror ikke banken vil kunne forstå, at du lige skal bruge 10-20.000 fordi din hest er syg.

• #101   13. dec 2012 Veo: Hvis jeg havde pengene så valgte jeg da klart operation, jeg har sågar tilkaldt dyrlæge vagten pga et lille betændt sår. Det kostede 2000,- kontant med det samme.
    Men er også nød til at være realistisk og når jeg ikke bare sådan har 10.000 stående ja så vil jeg hellere aflive hesten end lade den lide. Syntes bestemt ikke det er en egoistisk holdning at have, der er rigtig mange risiko ved en operation og mange heste overlever den ikke.

• #102   13. dec 2012 Man anskaffer sig ikke hest, hvis man på forhånd ved at man ikke har råd til at ofre 10.000 kr. på dyrlæge.

40.000 er en anden sag, men 10.000 er altså ikke en overdrevet dyr dyrlæge regning, for en hest.

• #103   13. dec 2012 Rip og øv hvor trist smiley

• #104   13. dec 2012 Magic:
    Det er meget når du lever af en enkelt indkomst, og hestene blev anskaffet før dødsfald i familien der nakkede økonomien.
    At vi så mener vi stadig skal have dem har noget at gøre med at vi godt kan sørge for at de får mad, kærlighed osv. videre hver dag, smed, ormekur og alt det der gejl. Men 10-20.000 for en operation er der altså ikke til.

• #105   13. dec 2012 Synes de er lidt trist at denne tråd er gået over og blevet et spørgsmål om man har 10-20000 til dyrlægeregning eller ej..:-( Tænk på ejer til den lille rose som har været udsat i mine øjne af grov dyrlægesvigt, hun har sikkert ikke behov for alt det her.. Mine tanker går stadig til Rose´s ejer og må Rose R.I.P

• #106   13. dec 2012 Team Nullerdut.
    Min far døde sidste år, og efterlod mig og min mor 3 heste.
    Vi vidste vi ikke ville have råd til 3 gange dyrlæge regning, så vi valgte at sælge 2 heste. Min pointe er, at lige meget hvad så mener jeg at man har et ansvar når man anskaffer sig et levende dyr. Vil man have hest, men har ikke råd til at betale 10-15.000.i en dyrlæge regning. Så syntes jeg ikke man skal have hest.
    Som sagt er 40.000 en helt anden sag.
    Jeg har en opsparing til dyrlæge(Kanin, marsvin & hest), der sætter jeg 3.000 kr ind om måneden, og lige pt. er den på 15.000.
    Det er en god ide, at have en opsparing til dyrlæge, når man har dyr smiley

Henriette.
    Du kan være helt rolig, for Rose's ejer har ikke oprettet emnet selv. Hendes veninde oprettede emnet, og vejlede hende over facebook.. Så jeg går ikke udfra hun ser indlæggene.

Men det er selvfølgelig stadig lidt off topic.
    Så jeg vil melde mig ud af debatten nu.

• #107   13. dec 2012 Velkommen i klubben, det var også min far der døde.

• #108   13. dec 2012 R.I.P.
    Hvor må det være hård! smiley

• #109   13. dec 2012 er der slet ingen der overvejer for hvis skyld man lader hesten gennemgå en operation??

MIN hest skal ikke lide sig igennem en operation og efterfølgende lang sygeperiode!
    om jeg så har råd eller ej, så er det ik noget jeg vil udsætte min hest for.

• #110   13. dec 2012 MIN hest skal heller IKKE gennemgå sådan en operation.
    Men det ændre stadig ikke på, at jeg mener man skal kunne have råd til at give 10.000 kr for behandling hos dyrlægen, hvis man har valgt at købe hest.

Jeg syntes ikke man skal aflive en hest på grund af man ikke har råd, til at få den behandlet. Så burde man ikke have hest.

• #111   13. dec 2012 Marie-Louise:
    Jo tak, det er også mere der end økonomisk mine tanker er (selvom jeg nok har formuleret det anderledens). At pengene ikke er der er en side af sagen, de skulle nok kunne findes hvis dyrlægen kunne sige at den med garanti blev god igen. Men når jeg bor i hvert fald en times kørsel fra nærmeste hospital er hesten sku nok næsten død inden vi når frem og har lidt længe. Så hellere give smertestillende og aflive på en god og human måde derhjemme.

• #112   13. dec 2012 It Magic: jeg vil ikke have råd til en operation, og når man snakker skades forløb så betaler man oftest alle behandlinger af flere omgange.
    Og vis min hest blev skadet og skulle igennem en masse behandlinger ja så fandt jeg da pengene - men ville stadig ikke bruge penge på en operation og især ikke på en lille shetter.

Mener stadig at en død hest ikke lider, bliver mine katte kørt over og brækker et ben ja så bliver de altså aflivet frem for en dyr operation.

• #113   13. dec 2012 Magic: jeg tror ikke helt du forstår budskabet. Der er forskel på behandling og behandling som betyder akut operation (transport, indlæggelse, dårlige odds etc). Jeg siger ikke at jeg ikke ville ofre penge til en behandling, jeg vil bare ikke ofre så høje summer i en akut situation med så dårlige odds - og slet ikke på min lille hyggetrold af en shetlænder.

Hesten er for vores skyld, og ikke omvendt.

• #114   13. dec 2012 Nu er den heller ikke myntet på dig, Louise.
    Men dem som skriver de ikke har RÅD til at give 10.000 kr for en behandling/operation(Ikke nødvendigvis tarmslyng).

At man vælger at aflive en hest fordi, der er dårlige odds for den overlever operationen, eller den har store smerter, ja det forstår jeg fuldt ud, og havde gjort præcis det samme!

Men ikke at have råd til at smide 10-15.000, er en helt anden sag! Og det er der JEG mener at man ikke bør have hest!

• #115   14. dec 2012 Jeg kender en der fik hendes hest opereret for tarmslyng i 2003 på Højgård. Dengang kostede det 30.000.-. Den blev rask igen, men der er lang tid hvor hesten overhovedet ikke må komme på fold

• #116   14. dec 2012 Jeg vil nok se på forskellige ting
    1. Hvad er chancen for en vellykket operation også uden følgevirkninger.
    2. Hvad skal hesten igennem hvis den skal gennemgå en operation (efterbehandling).
    3. Hvor meget kommer operationen til at koste i alt i forhold til hestene reelle værdi.

Ja, det lyder hårdt at jeg ville sætte en "værdi" på hesten, men gør vi ikke også det når vi skulle sælge eller købe ?!?!
    Har jeg en hest til kr 10.000 så må jeg tilstå den ikke fik en behandling eller operation som ville koste fx kr 40.000.

Og ja, var jeg mangemillionær ville punkt 3 ikke være en del af mine overvejelser. Men jeg mener på ungerne måder jeg er en dårlig hesteejer bare fordi jeg ikke kan byde min hest en behandling der kræver en kæmpe pengepung.

Skal vi være lidt kynisk, så ville man hverken betale en sådan operation for en ko eller gris og heller ikke kanin eller marsvin. Hvad gør lige at vi mener hestens liv er mere værd ?
    Hvorfor bliver man her stemplet som uegnet til at have hest fordi man vælger at aflive frem for at gældsætte sig over begge øre når vi snakker hest ?

NEJ, vi elsker IKKE vores heste mindre end dem som ville betale dyre behandlinger og NEJ, vi er heller ikke mindre egnet til at have hest - vi skal bare i sådan en situation være langt mere realistisk og se vores hest for det det er, et dyr på lige fod med andre dyr.

Uegnet til at have heste/dyr er dem som ikke kan forsørge deres hest/dyr til daglig og/eller mishandler dem. Men jeg mener bestemt ikke man er uegnet til at have hest/dyr fordi man ikke har råd til at lade udføre dyre operationer på dem !!!

• #117   14. dec 2012 Det er faktisk en ret spændende diskussion, dette indlæg er endt i!
    Jeg vil du også gerne komme med min mening her..
    Jeg har virkelig ofret mange penge på to af mine ponyer i år. Min pinto skar sig i koden ( lige da forsikringsselskabet havde drejet nøglen grrrrr!!!!!).
    Dyrlægen blev selvfølgelig tilkaldt med det samme, og jeg valgte at lade hesten behandle her. Hun kunne muligvis være blevet behandlet 'bedre', hvis hun var kommet på Ansager. Men jeg valgte at være realistisk og tænke på HELE familiens økonomi. Jeg kunne nok have fundet pengene, meg det ville være på bekostning af mand og børn, og det ønsker jeg ikke. Hesten er min store kærlighed, men i forvejen en dyr hobby.
    Har haft dyrlægen ude flere gange, og hesten er smertefri, men desværre ikke 100% rengående. Og det er da surt - men jeg har sørget for at hun ikke lider, og DET er min pligt som heteejer.

Min anden pony Prins var ved at dø af kolik sidste vinter. Han var forstoppet fra mavesækken til endetarmen. I 18 timer kæmpede vi for ham, og han overlevede, takket være en helt fantastisk dyrlæge. Vi kunne igen have valgt Ansager, men jeg måtte igen være realistisk - hesten er 25 år gammel. Og Ansager er jo heller ikke garanti for at hesten overlever?
    Jeg sov i Prins' boks i bidende kulde for at være sammen med ham. Så det er ikke fordi jeg ikke vil ofre mig for ham!

Denne vinter har Prins igen været dyr, han har været igennem 4 forskellige antibiotikakure pga noget der startede som dermatofilose (sår på hele kroppen). Den sidste behandling var antibiotika direkte i blodet, så dyrlægen var ude 5 dage i træk. Det var dyrt! Og havde det ikke hjulpet, havde vi nok været nødt til at aflive. Men han blev heldigvis rask.

De løbende dyrlægeregninger betaler jeg gerne, men jeg ville ikke låne 35.000 til en operation. Hestene betyder alt for mig - men det gør min familie altså også. Og jeg kan ikke byde familien økonomisk ruin pga mine heste..

• #118   14. dec 2012 SÅ enig TickTack!

Efter jeg havde valgt at lade min pinto behandle hjemme (se det jeg skrev ovenfor), snakkede jeg med én, der havde prøvet det samme.
    Hesten havde skåret sig i koden og kom direkte på Ansager. Den blev opereret/behandlet for 40.000 kr, og endte alligevel med at dø pga voldsom infektion.
    Hvilken hest fik så mest ud af sin behandling?
    - min hest, der blev behandlet for 4000 kr og nu kan løbe på folden uden smerter
    - eller hesten, der blev behandlet for 40.000 kr på et fremmed sted og endte sine dage med store smerter?

Nogengange skal man virkelig overveje, om man gør det for hestens skyld eller for sig selv!

• #119   14. dec 2012 Tak E.B.P. !
    Overvejede om jeg skulle skrive min mening om det, da jeg synes man bliver dømt hårdt her på HG og beskyldt for grimme ting hvis ikke man nærmest ofre ens eksistens for sin hest. smiley

• #120   14. dec 2012 Det har du ret i.
    Men man sætter selv grænsen for, hvor meget man vil ofre på sin hest.
    Havde jeg vundet 30.000.000 kr i lotto, ville jeg sikkert heller ikke tøve med at betale. Men jeg synes det er ansvarsløst at ødelægge hele familiens økonomi pga et dyr.
    Jeg synes det er hesteejerens ansvar at sørge for, at hestene har det godt så længe de lever, og at de kommer herfra på en ordentlig måde.
    Hvor meget man vil ofre på dyrlægeregninger er op til den enkelte at vurdere - hvis bare man har råd til at få hesten aflivet, hvis det bliver nødvendigt.

• #121   14. dec 2012 TickTack og E.B.P.
    Jeg er meget enig med jer begge to. Tak fordi i kan formulere mine tanker på en måder, der ikke lyder som om det er kynisk og koldt at fravælge at bruge 20-30.000 kr på en hyggehest. smiley

• #122   14. dec 2012 TickTack: Som du siger er folk herinde hårde dommere! Og jeg synes virkelig det smitter...
    Alle indlæg ender ens herinde: Hvis en hest f.eks bukker, er det helt klart fordi den er ved at gå til af smerter. Alle dømmer så negativt (en hest der bukker KAN måske også være kåd, tænker jeg???), og folk dømmer uden at have kendskab nok til sagen.
    Synes de fleste indlæg herinde ender ud i, at man nok burde investere i massør, kiropraktor, tandlæge, sadelmager, bidspecialist og røntgen. Så måske skal man virkelig være millionær for at have hest?

• #123   14. dec 2012 Jeg er igen helt enig. En hest kan være kåd, man kan ubevidst have lært den det, men den kan også have smerter.
    Jeg synes HG er rigtig godt, og fantastisk meget ofte, men nogen gange er man sku bange for at sige det man mener, og det synes jeg er dødærgerligt at det skal blive en gang numseslikkeri hvis man ikke vil sidde bagefter og være vildt ked af det fordi man igen-igen er en dum, uansvarlig hesteejer. smiley
    Til gengæld er der også bare så mange gode, saglige diskussioner, hvor folk er søde til at komme med gode råd og sådan, og det er grunden til at jeg bliver herinde alligevel smiley

• #124   14. dec 2012 Det har du ret i Nullerdut, det er heldigvis ikke alle der helt har mistet besindelsen:-D
    Jeg har også fået masser af hjælp herinde, og det er fantastisk!
    Men jeg vil også gerne opfordre folk til at være realistiske når de svarer på indlæg;-)

• #125   14. dec 2012 E.B.P.
    Hvor er vi dog enige !!!

• #130   4. mar 2013 Den skal nok opereres

• #131   4. mar 2013 hesten har været død i snart 3 måneder, det er vist ikke nødvendigt med en dyrlæge nu smiley

• #132   4. mar 2013 Heller dyrelæge en gang for meget end en gang for lidt smiley

• #133   4. mar 2013 i dette tilfælde er det spild af penge... hesten er død.

Kommentér på:
Tarmslyng HASTER!!

Annonce