950 visninger
|
Oprettet:
Hest bange for barriære? {{forumTopicSubject}}
Hej,
Diamond er blevet bange for Barriæren(Væggen) og jeg kan derfor ikke styrer hende der ud. Hun reagere slet ikke på hverken bid eller ben. Ved ikke hvad jeg skal gøre!
Jeg har undervisning vær mandag og min underviser kræver meget af mig! Og hvis jeg ikke gør det rigtigt truer hun med at sætte sig op på hende og vise at det er let (Hvilket hun ikke kan).
Hvad skal jeg gøre? Hun må IKKE komme op på hende!!
Hilsen Mia
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hvorfor har du en underviser som du ikke vil have rider din hest?
I skulle da helst være enige om hvordan man gør tingene.
nov 2012
Følger: 6 Følgere: 4 Heste: 2 Emner: 14 Svar: 46
- Min hest bliver bange for ingenting f.eks når det regner ned på ridehuse taget. Og det jeg gør er simpelhent at jeg starter med at få hende ned i skridt og får hende til at slappe af, vis det ikke virker så evt. tag en dag lad hende løbe i hallen, og gå med hende der inde og få hende til at slappe af og ros hende. Det skal tages stille roligt.:-) Også må du jo forklare din ridelære at det er din hest og ikke hendes, og at det er simpelhent fordi den er bange og det er dig der skal lære og ride hesten, og ikke hende.
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 175 Heste: 8 Svar: 1.234
Men ja gå en tur med hesten inde du sætter dig til hest, hvis den stadigvæk kigger når du sætter dig op, så rider du en volte, og stiller hovedet til indvendig side og presser de ud af med din shenkler
feb 2007
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 135 Svar: 937
dec 2010
Følger: 57 Følgere: 46 Heste: 14 Emner: 25 Svar: 201
nov 2009
Følger: 82 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 382
nov 2009
dec 2011
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 6 Emner: 128 Svar: 787
dec 2011
Vibeke Da jeg så hende sidste gang på en hest var på Lilli og da den stejlede fik Lillie en pisk i hovedet og man kunne hører nede i ben anden ende sådan et svirp der kom
nov 2009
det ville være en god idé med jordtræning så, hvis ikke hun reagerer på noget som helst kan man jo hurtig blive utryg ved at ride hesten..
Hvis hun ikke siger noget til den når du går med den, så prøv at få en til at longere dig, det kan være det hjælper
dec 2011
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hvis du ikke er tryg ved din underviser, så må du få fat i en anden - det andet duer jo ikke :o) En underviser er der jo for at hjælpe.
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.975
Men du kan gå ture med hende i ridehuset, op ad barrieren, så hun lærer, at den ikke er farlig. Hvad hvis du lader hende snuse til den, og tage det i hendes tempo?
Min vallak var selv bange for den ene kortside og den ene langside på banen, hvor vi stod før. Jeg trænede rigtig meget med ham, og red næsten kun ved den kortside hvor han var bange, indtil han slappede mere af. Når vi så kom derned igen, var han bange igen. Det kræver virkelig tålmodighed.
Du skal være foran hesten, og ikke virke nervøs. Tag en dyb indånding, og sørg for, at trække vejret som normalt, det påvirker også hesten.
Når du kan mærke hun begynder, at gå ind mod midten, så læg indvendige ben til, og hold evt. hænderne lidt højere, men husk, at hænderne skal være på hver sin side af hestens hals.
Nu rider jeg western, så jeg har ofte lavet en masse øvelser hen mod de ting han var bange for, sidepas og spins hen mod de ting han ikke kunne lide. Derudover har jeg stoppet ham op, når han begynder og blive bange, så han ikke løber afsted, når han så slapper af, har jeg sat i skridt, og fået ham så langt ud i hjørnet som muligt.
apr 2008
Følger: 197 Følgere: 175 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 889
Reagere din pony SLET ikke på tøjle eller schenkler, eller er det kun ude ved barrieren den ikke reagere?
dec 2011
Og idag skal jeg have undervisning og det bliver et problem når hun er bange for andre heste fordi hun flere gange har været meget tæt på at blive sparket i hovedet og det er altid sket når hun er ude ved barrieren så måske det kan være derfor?
Er bare så bange for at hun lige pludselig giver hende en pisk i røven som hun plejer
apr 2008
Følger: 197 Følgere: 175 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 889
Men først og fremmes ville jeg lære den at reager for schenkler og en let tøjleføring!!
Ellers prøv at lave en MASSE tillids øvelser, hvor du bruger alt fra ½-3 timer på jord arbejde, først stop/gå frem og når hun lystra rose med en godbid(en stump gulerod eller noget i den stil). Når Hun er med på legen rykker du så tættere og tættere på barrieren og tilsidst følger hovslaget hele vejen rundt, imens du træner stop/gå eller andre triks og husk at ROSE
Så kan du prøve at sætte dig op, evt. med en der går med dig. i træner igen det samme som fra jord. og det er meget vigitgt at rose hele tiden! :)'
Det er ultra vigtig at du hele tiden opføre dig normalt, taler roligt og er helt afslappet. På den måde viser du også ponyen at det ikke er farligt!
Denne ''metode'' brugte jeg selv på min gamle pony med en pressening, det endte med at hun stod med den på rykken/hele kroppen
og min nye vallak, bare med en bom på jorden(han er mega bange for dem :p)
Liiidt lang besked xD
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 562
dec 2011
Hest bange for barriære?