1.071 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Varmblodshestes ekstreme gangarter Varmblodshestes ekstreme gangarter

Ja, dette her er et lidt farligt emne, som har været oppe før, men kom til at tænke på det, da jeg så denne video:
http://www.facebook.com/photo.php?v=4738193288760

Den der hest er jo helt ekstrem. Og jeg bliver personligt lidt bekymret for, hvor dressur-varmblodshestene er på vej hen mht gangarter. Jeg kom til at tænke på en Tennessee Walking Horse fra the big lick, da jeg så den video, hvor de bruger kæder og diverse bissemetoder for at få hestene til at løfte stængerne. Hvornår begynder vi at smide kæder om koderne på vores Dansk Varmblod for at få mere og mere ekstreme gangarter? (Hvis ikke allerede der gøres brug af den slags). Udviklingen lader jo til, at jo mere hesten kan løfte og stritte med benene jo bedre.

Er udviklingen i dressur-varmblodshestene på vej i den rigtige retning ifølge dig? Eller er vi på vej til at lave en ny "big lick" TWH hest? (Hvis nogen er i tvivl om hvad der er, så er der en her: http://www.youtube.com/watch?v=wuqN9n4RF4Y )

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Samle to små kommoder 450 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Varmblodshestes ekstreme gangarter
  • #1   27. nov 2012
    Efter min mening bliver der tænkt; gang, gang, gang, gang, gang.
    Og ikke på så meget andet fx sygdomme ( OCD er tilladt ), holdbarhed ( forstår ikke hvorfor man i fx. DV ikke kigger nærmere på benskader der er mange af ), hovkvalitet, evne til at gå på sine egne ben uden at smadre dem ( som mange åbenbart gør ), pels.

Man er ved at avle gang så langt ud, at føl fra fødslen har svært ved at takte rent i fx. trav - det er da absurd..

• #2   27. nov 2012 Enig med krikken.
    De skal gå som "cirkusheste" og benene skal løftes overdrevet meget.

• #3   27. nov 2012 Ps
    Kan ikke komme ind på din første link...nok fordi jeg ikke er venner med personen.

• #4   27. nov 2012
    Klik " se på youtube " :o)

• #5   27. nov 2012 Åh den video havde jeg ikke set.. Den ligner en som har vægt for forbenene, ligesom TSW'erne..

• #6   27. nov 2012 Forstår heller ikke DV tillader heste i avlen med skader og OCD.
    Men heste som har de gangarter er jo eftertraktet og folk vil hellere have dem end en med alm gang.

• #7   27. nov 2012 Hvor gammel er den varmblod der går i videoen? smiley
    Utrolig lækker hest efter min mening, men gerne lidt mere ''jordbunden'' gang. Den ser utrolig svær ud at sidde på?
    Det med Tennesee Walking Horses er jo helt ekstremt! Det er jo på ingen måder fair over for hesten at binde div. kæder om benene... hesten skal jo stille og roligt have styrke til at bære sig selv i gangarterne. Ikke tvinges til det med alt muliigt bundet om benene smiley

• #8   27. nov 2012
    Så følger jeg iøvrigt debatterne inde på Avls forumet på HN.
    Det er vældig spændende. Der er bla. debatter om at heste med BH i tavlen automatisk ryger lidt højere op, debatter om at heste med bestemte ejere/avlere/ryttere ryger op osv.
    Debatter om sygdom, debatter om hvilket forbund man skal vælge.

• #9   27. nov 2012 er det ikke klokker den har på?

• #10   27. nov 2012
    Men jo, Paragon og Heathers ridning er et god eksempel på overdrevne forbentsspjæt hvor bagpart og forpart ikke hænger sammen ;o).

Jeg kunne dog skide gode tænke mig at se videoer af hestene løse, da jeg tror meget af det er ridningen.

Edit: Nu er jeg ikke tilbage igen før kl. 5.. Så stop diskussionen imens, jeg vil også være med! :b

• #11   27. nov 2012 sorry to say, men de der heste på videoen af dem der tennesse walkere, de ligner mere kameler..

• #12   27. nov 2012 Nogle der kan linke første video på youtube??

• #13   27. nov 2012 Videoen ligger ikke på youtube. Den ligger på hestens facebook side http://www.facebook.com/photo.php?v=4738193288760#!/pages/Paragon/323126404598

Men hvis I kigger på kommentarerne til videoen derinde, så er der jo tydeligvis rigtig mange, som er helt vilde med hestens og dens ekstreme gangarter.

• #15   27. nov 2012 Man må vel bare håbe at DRF letter røven og får lavet nogle regler omkring det inden det når så vidt. Selvom jeg tvivler på det.
    Der var engang meget snak om at islænderne var på vej til at blive de nye TWH, pga al den kreative skoning og vægt klokker og hvad ved jeg. Heldigvis er vores forbund hurtige til at gribe ind, og reglerne blevet strammet op og rettet til.

• #16   27. nov 2012 Det er desværre ikke kun varmblodshestene, men alle heste som avles med dressur for øje.

Så længe disse kunstige utaktede gangarter belønnes med høje procenter på stævnepladserne, vil der fortsat være stor efterspørgsel efter dem. Stor efterspørgsel = bliver til avlsmålet.
    Dette er ikke DRF's fordringer. Desværre er det praksis i bedømmelserne, og når dommerne på deres kurser får at vide at de ikke skal tage fordringerne for pålydende, vil det fortsætte...

• #17   27. nov 2012 Jeg er helt enig. Benspjætteri er langt fra gavnligt for det egentlige formål med dressuren; bæring, takt, samling.

• #18   27. nov 2012 Jeg mener ikke de 2 gangarter/ridemetoder kan samlignes.

Ja, måske er det ekstremt, men igen er det jo bare en drømme hest den der er på video nr. 1, og så kan det jo diskuteres til evigtid om det er rigtig eller forkert at nogle af hestene nu til dags bevæger sig sådan.

• #19   27. nov 2012 Jeg skulle nødigt sidde på nogen af de heste der er vist, hverken video nr 1 eller TWH. Jeg kan ikke se drømmehesten i video nr 1, den ser ud til at kaste rytteren rundt.

• #20   27. nov 2012 Dressur-Hesten: Jeg mener bare, at det er vigtigt at det bliver diskuteret, så vi netop ikke ender op med endnu en big lick TWH. Men det kan jo selvfølgelig være at der er nogen der ønsker denne type hest eller at jeg bare overreagerer?

For mig er det bare hos nogle hesten nået et så ekstremt niveau med gangarterne, at de ikke længere bevæger sig naturligt. Så kan man jo selvfølgelig sige er dressur naturligt? Og nej det er det selvfølgelig ikke, men jeg synes en grænse er blevet overskredet, når dressur-hestene begynder at ligne dresserede circusheste i stedet for fx hvad man ville se en lækker hingst gøre på marken.
    For ikke at tale om at en hest skal takte rent.

• #21   27. nov 2012 TWH heste bliver tvunget til at gå sådan, men vambloden bliver avlet sådanne.
    Så så længe vambloden er avlet med gangen og ikke bliver "tvunget" ind i den syntes jeg det er okay..
    Hvor godt det er for heste og derssuren kan diskuteres smiley

• #22   27. nov 2012 Sarah:
    Jeg har boet i USA hos en værtsfamilie med big lick TWH heste. Og deres skoede heste gik ikke sådan der på folden. Skoene og kæderne mv. hjælper ja, men meget af det, er som der bliver nævnt, også ridningen.
    Og er det i orden at avle heste som måske ser flotte ud, men ikke nødvendigvis er sunde? For man når vel et punkt hvor hestene går så unaturligt, at de bliver slidt ned af det.
    Desuden ved man jo ikke hvad der foregår bag scenen. Og jeg tænker bare, kæder lærer en hest at løfte benene. Hvis en DVer skal løfte benene på samme måde, hvorfor så ikke bruge kæder, når ingen kigger? Syre og anden smerte kan også få en hest til at løfte fusserne, så hvorfor ikke? Der findes jo masser af trænere som ingen skrupler har med at bruge den slags bissetricks.

• #23   27. nov 2012 Det er så lige der det bliver mishandling.
    Ridningen kan gøre meget ja, men jeg ser det stadig ikke som mishandling når det er ridningen. (selvom ridningen også kan være forfærdelig )
    Nå kæder, syger, tunge sko, glidetøjle kommer ken i billede, er det i mine øjne mishandling

• #24   27. nov 2012 Og med hensyn til avlen syntes jeg også at det er UTROLIGT ånds agt at avle udelukkende på gang og udsene.
    Men om nogle år må de vel lære at det ikke holder? Det kunne man da i alt fald håbe på..

• #25   27. nov 2012 Synes, det ser meget uharmonisk ud, når forbenene kører helt op under bringen, mens bagparten overhovedet ikke kan følge med ... vi ender jo snart med heste med firtaktet trav, hvis det fortsætter sådan her. Hvad er der f. eks. blevet af den frie trav? Det, der i de morderne dressurkonkurrencer skulle forestille fri trav, er dette...
    http://www.dressage-news.com/wp-content/uploads/2011/06/Matthias-Rath-Totilas-extended-trot-9T5U3946-web.jpg
    Og når de går så anspændt, kan de umuligt takte rent ... og bliver de nu også avlet, så de ikke kan holde traven? For mig ser det ud, som om der er alt for meget fokus på den ekstreme aktion fra forparten og for lidt fokus på, om bagparten arbejder lige så godt ...
    http://www.yourhorse.co.uk/upload/5303/images/extend.jpg
    http://www.dressage-academy.com/images/extended-trot.jpg
    - hvilket af disse billeder viser efter jeres mening traven bedst?...

• #26   27. nov 2012 Billede nr. 2

Men det er jo bare billeder taget på forskellige tidsspunkter i mine øjne.

• #28   27. nov 2012
    Gud.. Jeg havde ski ikke troet at han var Dansk Varmblod..
    Men det er han og 9år.

Havde han været en Dutch Harness Horse eller blanding af en havde det forklaret benene lidt og den lange ryg, men Dansk Varmblod.
    Ja, så er de ski nået længere med de benspjæt end forventet.

Men han er avlet her: http://www.oakhillranch.com/ et sted der ligger i USA.

• #29   28. nov 2012 Krikken: jojo, han er DVer. Det er lige til at blive stolt over, hvor den danske avl er på vej hen smiley

Apropos Dutch Harness Horse, så kunne det være lidt sjovt at købe sådan en, og tage ud på stævnebanen. Den ligner da en sikker vinder hva: http://www.windholmefarm.com/horses/horal.jpg smiley

• #30   28. nov 2012 Stolt? Ahhr...

Kommentér på:
Varmblodshestes ekstreme gangarter

Annonce