{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.621 visninger | Oprettet:

Hvorfor er det folk altid skal blande sig??? {{forumTopicSubject}}

Nu er der jo så kommet en 'ny' diskussion om det med at ride med hjelm eller ej!
Og det er bare blevet til en stor diskussion, hvilket jeg virkelig ikke kan forstå?

Er man under 18 skal man ride med ridehjelm ifølge DRF's regler.
Når man så bliver 18, så bestemmer man selv og længere er den ikke!
Forstår virkelig ikke hvorfor folk gider bruge deres tid på at fortælle at man SKAL ride med hjelm!
De skal ikke bestemme over andre! Det er deres eget valg om de rider med hjelm eller ej..
Ja, de kan komme til skade og måske dø endda hvis de virkelig er uheldige, men det er deres egen skyld fordi de valgte at ride uden hjelm!
Nu rider jeg selv med hjelm og springer med vest, og har aldrig nogensinde redet uden hjelm og har heller ikke tænkt mig at prøve, men derfor nedgøre jeg ikke andre folk som ikke rider med hjelm!
Det er deres eget valg for pokker da!
Så lad nu vær med at blande jer i deres liv... Ja, de kan komme til skade, men så kan i stå klar til at sige: ''Hvad sagde jeg''

- Ingen hate, men blot min mening om alt det her crap om det med at ride med hjelm eller ej!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor er det folk altid skal blande sig???
  • #1   26. nov 2012 Helt enig;-)

• #2   26. nov 2012
    Folk føler vel en trang til at bestemme fordi det kunne være deres veninder, deres forældre, deres pårørerende de skal ringe efter ambulance til.
    Eller fordi de ikke rigtigt føler for at betale skattepenge til en der er invalid resten af livet, som følge af at have valgt ikke og ride med hjelm.

Derfor blander folk sig.

• #3   26. nov 2012 Nu er der så reglen om at alle der rider på en klub under DRF skal ride med hjelm, uanset alder. Men jeg syntes nu endelig det er fint nok at dem som rider andre steder, selv vælger. Dog syntes jeg at folks forsikring skulle betale (eller en selv) hvis uheldet var ude, og man skulle på sygehuset. Syntes det er forkert at det er befolkningen der skal betale for andres dumhed.

• #4   26. nov 2012 Louise Pedersen - Det er selvfølgelig heller ikke i orden.

• #5   26. nov 2012 jeg kan skam godt snuppe den uden hjelm til tider, og ja jeg er udemærket klar over det er dumt, men det er da for fanden mit eget valg. Præcis som du nævner.

jeg kan forstå at mine veninder, venner og familie kan blive sure over det, og beder mig om at tage en hjelm på, og det accepterer jeg, netop fordi jeg ved at de gør det for min skyld, hvorimod hvis der er nogle herinde fra der blander sig, så ved jeg det udelukkende er for at spille hellige, da de ingen interesse har i hvorvidt jeg rider med eller uden hjelm, også skal de netop bare tie stille! smiley

• #6   26. nov 2012 sådan er det altid. Dem der har mest ondt i røven, er dem der blander sig mest smiley

Men reglen er således UANSET ALDER SKAL man ride med hjelm hvis du står på en rideklub. thats it.

Står du et privat sted, bestemmer man selv

• #7   26. nov 2012 Jeg har ikke lyst til at skulle se nogens underside af hoved fordi de rider uden hjelm og har man fx børn har man et ansvar over for dem for at passe på sig selv.. Men nej man kan jo ikke bestemme at andre skal tage hjelm på, men da det er et frit land har man jo ret til at sige sin mening om at ride uden..

• #8   26. nov 2012 Jeg er enig med TS.

• #9   26. nov 2012 Louise Pedersen:
    Det er da noget mærkelig noget at sige. Folk betaler SELV skat og sygeforsikring. Så de betaler selv for egen skade.

Selvf. skal man ikke sige, "Det er din egen skyld. Bare ærgeligt" ..

Det vil være det samme, hvis du glemte at se dig for og gik ud foran en bil. "Bare synd. Det var din skyld. ingen hospital til dig .."

Det hænger jo ikke sammen.

Vi betaler alle til skat og man vælger selv at betale til sygesikring og evt. ulykkesforsikring ..

• #10   26. nov 2012 Jeg kan så sige så meget at indenfor DI som er islænderforbundet, så må man ikke ride uden ridehjelm. Uanset alder. Og man bliver bortvist hvis man bliver taget i det. Også selvom det kun er på folden.

Man gør det kun for at hjælpe. For at sprede budskabet. Hestesport er en af de farligste sportsgrene der er. Der er hvert år mange tilskadekomne og det er som regel ikke bare småskader. Folk kan dø. Det skal tages alvorligt.
    Måske er man selv ligeglad med at komme galt afsted, men det er jo ikke kun en selv det går ud over. Ens venner og familie kommer til at lide under det. Det er respektløst overfor de mennesker der elsker én ikke at passe på sig selv.

Folk ved ikke hvor skrøbelige mennesker egentlig er. Min egen moster fik en hjerneskade bare fordi hun faldt. Hun kom gående hen af en gang, faldt og slog hovedet. Idag kan hun ikke arbejde, og hun kan muligvis ikke have hest igen.

Det er kun idioti ikke at bruge hjelm, derfor påpeger jeg det også altid når jeg ser det. Og det kan jeg virkelig ikke se noget problem i, så længe man gør det på en god måde. Man skal selvfølgelig ikke skælde dem ud, men man kan godt påpege at det ikke er så smart..

• #11   26. nov 2012 Kunne også tænkes at nogle siger det, for at hjælpe andre, der har slået hovedet så meget at de ikke ved bedre? - så kan man jo self tænke over hvad nytte det gør, når folk i forvejen ikke har et hoved der er værd at passe på...

• #12   26. nov 2012 Jeg synes det er ekstremt egoistisk at ride uden hjelm - præcis som det er at køre uden sele... Når uheldet er ude, er det sjældent personen uden hjelm, eller sele der ringer efter hjælp og skal overvære det voldsomme skader - Da de for det meste er bevidstløse eller ude af stand til at gøre noget...

Jeg prædiker gerne overfor ALLE om dette. Af den ene grund, at jeg ikke kan finde noget godt argument for hvorfor man skulle ride uden?!

• #13   26. nov 2012 <b>"Syntes det er forkert at det er befolkningen der skal betale for andres dumhed. "</b>

Dette argument holder IKKE vand. Med den tankegang skulle man også forbyde svinekød, ost, slik, sodavand, etc. for disse madvarer koster samfundet og skatteborgere langt mere.
    Hvis det er forkert at betale for en dum rytter uden hjelm, som får kraniebrud, hvor sætter man så grænsen? Er det så også forkert at betale for en familiefar der havde glemt sikkerhedsselen og ligger på sygehuset og skal opereres? Hvad med teenagedrengen der gik lidt for hårdt til den og skal til udpumpning? Det er også folks egen dumhed, men den må vi gerne betale for?

• #15   26. nov 2012 Folk der rider uden hjelm må syntes det er sjovt at lege med ilden.
    Og konsekvensen af at de kan slå hoved så gevaldigt er åbenbart lige meget for dem, jeg håber bare aldrig jeg selv skal være vidne til en som får smadret sit hoved fordi personen sætter sig op på sin hest uden hjelm

• #16   26. nov 2012 Jeg har tit redet uden hjelm da jeg var yngre, specielt når mine forældre ikke kiggede.. Men når jeg tænker tilbage er det jo et rent held der ikke er sket noget.. Jeg kan gå med til folk rider uden hjelm på en lukket ridebane.. Men at ride uden hjelm ud i naturen, og man falder af, og måske slår sig selv bevidstløs, det er jo ikke smart.. det er ikke sikkert nogle ved hvor man er, og hesten kan løbe videre og komme til skade, eller gøre skade på andre, f.eks blive kørt ned, så dem i bilen os kommer til skade. Meget uansvarligt! Det er levende dyr vi har med at gøre, og vi ved aldrig hvad der sker.. Ingen hest er 100 % sikre..

• #17   26. nov 2012 Husker altid hjelmen. Ville være så ked af at skulle ringe til ambulancen, fordi en på det sted jeg er (privat) skulle være smart og ride uden!

• #18   26. nov 2012 Sandt nok smiley
    Rider også selv med hjelm og vil ALTID gøre det smiley

blander mig heller ikke i andres sager ang. ridehjelm men jeg kan da ikke lade være med at tænke :" jaa.. vi ses den dag du ligger med hjernen halvt ude at hovedet."

• #19   26. nov 2012 Jeg ville heller ikke kunne holde skyldfølelsen ud bagefter, hvis der så skete noget, og det var mig, der kom med ambulancen. Det er ikke i orden overfor ens nærmeste, at man ''leger med ilden''.

• #20   26. nov 2012 Jeg kan ikke helt forstå diskussionen skulle flyttes over i en ny tråd. Ang hjelm og indblanding mener det samme som jeg gjorde i den anden smiley

• #23   26. nov 2012 Jeg kan godt forstå emnet tit er oppe.. Det er også fuldstændig forkert i mine øjne, at ride uden hjelm. Især fordi det altså er levende dyr vi har med at gøre, og det kan så let gå galt, og det tror jeg desværre rigtig mange glemmer. Det er naturligvis folks eget problem, at der kan ske alvorlige skader, hvis uheldet er ude.. Men hvorfor tage den chance? Hvorfor ikke passe på sig selv og sine nærmeste, også tag den skide hjelm på.?? Det her handler ikke kun om en selv, men altså også dem der står tilbage bagefter, med et kæmpe savn og som måske aldrig kommer over, at deres datter/søn døde af en ulykke, som kunne være undgået ved at tage den hjelm på.

Og ja jeg ved godt, at vi kan dø af alt idag, og mange bruger den med cykelhjelmen også. Men i mine øjne er der stadig en forskel. Vi sidder stadig på et levende dyr, med mange muskler/kræfter i kroppen, som så let kan kaste os af, og give alvorlige skader. Den chance er alt for stor at tage, og forstår ikke at man ikke passer på sig selv. Men jeg tror desværre også det tit handler om, at mange glemmer at vi altså godt kan dø. Vores liv er frygtelig skrøbeligt, men det tænker man ikke på, før den dag skaden er sket..

Så når disse emner er oppe, er det jo folk med bekymringer, mennesker der ved hvor skrøbeligt vores liv er. Hovedet er det mest skrøbelige vi har i vores krop, vi kan rede en brækket arm/ben osv.. Men hovedet, nej den del skal man passe på.

Nu var jeg for en månedes tid siden, ude og prøve en hest som jeg var interesseret i, med hensyn til køb. Jeg blev banket af den, og faldt af og slog hovedet og fik hjernrystelse/hukommelsestab. Jeg kan stadig ikke huske hvad der skete fra jeg faldt af, til jeg kom på skadestuen.. Prøv og tænk hvad der kunne være sket, hvis ikke jeg havde den hjelm på. Frygtelig tanke.. Men nu gik det heldigvis ikke så galt, men det siger igen noget om, hvor hurtigt det kan gå galt.. Og det er så her jeg igen mener, at når man kan passe på sig selv, ved at tage hjelmen på. Hvorfor gør man det så ikke? Man er jo ikke en bedre rytter når man runder de 18 år. Om du er 16 eller 18 år, og rider uden hjelm, giver jo det samme.. Du kan stadig falde af..

• #24   26. nov 2012 og ja det skal siges, at jeg også har redet uden hjelm på min gammel hest ind imellem, og jeg gyser også ved tanken den dag idag, de gange jeg har gjort det. Jeg har altid været god til at brguge hjelmen, og har altid følt det var mærkeligt at ride uden, men har da taget den af nogle gange om sommeren. Men kunne ikke finde på det idag, netop fordi jeg ikke vil lade mine nærmeste stå tilbage bagefter, fordi det var min egen dumhed..

• #25   26. nov 2012 HÅHÅ... Folk OVER 18 skal OGSÅ ride med ridehjelm hvis de er under DRF eller står opstaldet på en rideklub under DRF.

Smash in the face smiley

• #26   26. nov 2012 Jeg ved godt det er et provokerende spørgsmål - men hvorfor har nogle behov for at ride uden hjelm? Det eneste svar jeg kan komme i tanke om er at det skal se smart ud.
    Vil vi virkelig give det billede til de små rideskole børn der ser op til de ældre ryttere? At det er smart og sejt at ride uden hjelm? Vil vi virkelig risikere at dø bare fordi vi ikke kan spænde en hjelm på hovedet?
    Jeg synes det burde være lovpligtigt overalt.

• #28   26. nov 2012 Fordi det jo netop ikke kun er en selv der går udover, hvis man kommer til skade.
    Det går udover personens pårørende fx. Hvis du dør, kan du jo være ligeglad, men det er dine pårørende det går udover bagefter, dem der skal tage smerten for det.

Desuden er det jo os der skal betale, hvis man kommer til skade og skal have lægehjælp resten af livet. Det gider vi da ikke, bare fordi folk skal være uansvarlige.

• #29   26. nov 2012 Hvor min hest står, er man heller ikke på en hest uden hjelm.. Det er et privat sted, og det er bestemt af stedets ejere, og kan man ikke lide det, så kan man flytte..
    De gider nemlig ikke ud og skulle skrabe ens hovedindhold op fra jorden.. smiley

• #30   26. nov 2012 Og jo, selvfølgelig kan man bruge argumentet om, at vi andre ikke skal betale for det.
    Det er uansvarligt og unødigt. Man skal ikke forbyde slik osv. men det er også uansvarligt at spise så meget at man tager skade af det.

Nej, de betaler lige netop IKKE selv til det, hvis de bliver invalide. Så kan de ikke arbejde og derfor ikke betale skat - så vi der arbejder skal betale for dem. Så det er dybt uansvarligt at gøre den slags, for det går udover alle andre, ikke kun en selv. Dybt egoistisk og som sagt meget uansvarlig, og totalt unødigt.
    Hvad er problemet i at have hjelmen på? Der er intet problem, så gør det da, og spar os andre for besværlighederne, hvis man kommer til skade.

• #31   26. nov 2012 Cts: hold da op. Hvad er da det for noget at sige! Så du mener, at alle der bliver handicappede og indvalide som ikke kan arbejde på fuld tid, enlig bare skal overlades Til sig selv, hvis det måske var delvist deres egen skyld!?
    Så hvis fx. Peter går ud foran en bil og bliver indvalid, så skal han bare overlades til sig selv. Han kan jo ikke arbejde så han kan ikke tjene nogen penge og vil jo så før eller senere dø pga. Manglende forsørgelse. Og familien har ikke flere penge fordi de skulle betale operationene fordi han fik dem jo ikke, da han jo selv gik ud foran bilen. Så de har ikke flere penge. Hvorfor pokker afliver vi ham så ikke ?
    .. Det er jo faktisk det du siger i grov oversætning.
    Jeg er virkelig chokeret over, at folk har den holdning!!

Jeg synes også det er uansvarligt at ride uden hjelm. Jeg gør det heller ikke, men jeg har haft redet uden hjelm da jeg var yngre.
    Jeg synes også det er virkelig uansvarligt, men kan slet ikke forholde mig til nogen menneskers holdning!

• #33   26. nov 2012 Cts
    Tænker du slet ikke over, at du sidder og siger at du ikke vil hjælpe indvalide, men du nævner slet intet om, at du istedet betaler til fx. Peter lundin eller andre mordere eller pædofile!
    Undskyld men hold da op hvor ryger jeg op i det røde felt over sådanne kommentarer!!

Jeg har selv været ude for en trafikulykke hvor jeg blev kørt ned. Jeg er desværre havnet i invalide gruppen, men stadig arbejder 13 timer om ugen. Mere kan jeg ikke holde til.
    Så du mener, at hvis jeg selv havde været skyld i ulykken, så burde jeg bare være været overladet til mig selv.

Tænk på, hvis det var dig selv eller du måske får en nær pårørende der bliver indvalid. Så husk på din mening. De burde jo åbenbart ikke modtage nogen former for hjælp. Hverken til at få hjælp til at få lavet lidtsd eller en simpel ting som at gå i bad.
    Nøj hvor bliver jeg virkelig tosset af sådan nogen egoistiske hjælpeløshed holdninger!!
    Hvis du har så stort et problem med at hjælpe andre, så burde du betale mindre i skat og melde dig ud af dansk sygesikring og tage på privathospitaler. Så betaler du joheller ikke til os andre. Så hvis du endog bliver rigtig syg og ikke har råd til din operation, så forvent ikke at nogen hjælper dig.

• #34   26. nov 2012 Lykke: kunne ikke være mere enig!!!

Alle; sorry hvis nogen antager min tone for hård. Er bare virkelig chokeret.

• #35   26. nov 2012 Fint at man har forskellige holdninger, kunne man så bare blive fri for alle de hellige mennesker der vil påtvinge andre hvad de skal og ikke skal.

At DRF vil bestemme hvad voksne mennesker skal finder jeg meget uheldigt og vil på ingen måde selv underordne mig dette.

Et par sjove ting at tænke over

Vidste du at der er væsentligt flere hovedskader i fodbold end i ridning

Vidste du at der er væsentligt flere hovedskader i forbindelse med cykling end i ridning

• #36   26. nov 2012 claus:

Og ved du hvor du har de oplysninger fra, og er det procentvis eller i bare tal, for umiddelbart vil jeg gætte på, at en del flere spiller fodbold og cykler - og burde man ikke kigge mere på graden af skaden?

Måske er der flere hovedskader i fodbold, men hvad hvis der er flest dødsfald efterfulgt af hovedskader i ridning???

• #38   26. nov 2012 Der er da heller ikke nogen der blander sig.. Men man må gerne udtrykke sin mening, hvad I så vælger at gøre, er jo jeres egen sag.. At man skriver det med pårørende, er ligeså meget fordi jeg selv har mistet min søster, dog godt nok til sygdom og ikke skade. Men jeg ved hvor ondt det gør.. Og vil få alt i verden ikke lade andre prøve det.. Og at når man nu vælger at tage chancer med sit liv, jamen ja jeg forstår det ikke.. Men der er jo heller ikke nogen der siger at I SKAL ride med den.. Det er jo et spørgsmål om sund fornuft, og det synes jeg ikke man har, når man vælger ikke at ride med den..

• #39   26. nov 2012 Og jo der er forskel på en cykel og en hest.. Hesten er et dyr, som kan have sine egne "ideer" eller ja kan være så uheldig at miste balancen, så rytter falder af.. Og ja det kan også ske på en cykel.. Men jeg synes bare stadig ikke man kan sammenligne det, med så meget andet.. Men ja jeg er ligeglad med hvad andre gør, jeg synes bare stadig det er dumt.. smiley

• #40   26. nov 2012 Jeg prøver lige igen -
    Hvorfor har folk behov for at ride uden hjelm? Hvad får de ud af det? Der er da langt flere ulemper end fordele...

• #41   26. nov 2012 Er helt enig - en cykel og en hest kan ikke sammenlignes.
    Når man cykler er man én om at styre hændelserne, når man rider er man altså to, og noglegange er man ikke enige.

• #42   26. nov 2012 Er enig med dig ''Sofie og Plethesten''.
    Hvorfor er ridehjelmen mon opfundet smiley

• #43   26. nov 2012 Pixies - Du misforstår. For mig er der forskel på at blive kørt ned, og så bevidst at sætte sig op på en hest uden beskyttelse. Ja, det er unødigt at ride, som der også bliver nævnt - men vi må jo også godt leve. Så længe vi passer på os selv samtidig. Og det gør man ikke, når man sætter sig op uden hjælp. Du udsætter dig selv for unødig fare, der med stor sandsynlighed kunne være undgået, hvis man havde haft hjelmen på. Så der er ingen grund til at overfortolke, i så høj grad som du gør smiley
    Men du læser og forstår vidst kun det du selv vil.

Min mor arbejder selv ikke ret meget, fordi hun har bækkenløsning, slidgigt og mange andre ting. Men det kan hun jo ikke selv gøre for. Min lillebror lider af en meget sjælden sygdom - han er den eneste kendte i verdenen med den sygdom. Hans behandlinger koster også mange penge, og han kan heller ikke arbejde meget. Men det er heller ikke hans skyld. Din ulykke var vel heller ikke din skyld.
    Men havde du sat dig op på en hest uden hjelm, og du var blevet kyllet af og blevet invalid - så var det din egen skyld. Jeg siger bestemt ikke at man skal overlades til sig selv, eller at jeg ikke vil hjælpe dem der har brug for det. Når uheldet er ude, skal man også have hjælp. Men derfor kan man da godt synes det er surt, at folk absolut skal sætte deres liv på spil, ved at ride uden hjelm. Og så skal vi andre betale for deres dumheder og uansvarlighed. Det samme med fx spritkørsel. Og jeg er da bestemt heller ikke glad for at betale til mordere osv. det skriver jeg vidst ingen steder. smiley Igen din egen fortolkning. Hold dig til hvad jeg rent faktisk skriver, i stedet for selv at konkludere noget usandt. smiley
    Så synes ærlig talt du lige skal køle lidt ad og komme ned på jorden igen.

Så du vil hjertens gerne betale mere i skat, for at folk kan få lov til at ride uden hjelm og slå sig selv halvt ihjel, hvis de falder uheldigt af? Synes du det er fint? Bare flere af dem, der ikke kan arbejde, så vi andre kan betale mere? Eller hvordan?

• #44   26. nov 2012 Claus C - der er flere der dør af æselbid end af flystyrt - derfor sker der da alligevel flystyrt, så synes ikke dine sidste argumenter holder helt smiley

Jeg vil ikke bestemme hvad andre skal. Jeg er blevet trukket rundt som lille rundt på en stor hest, uden hjelm. Kan sagtens blive helt skræmt ved tanken om det nu, og er da lykkelig for at intet skete. Rider aldrig uden hjelm smiley

• #45   26. nov 2012 Hmmm, tror ik man skal diskutere skatpenge i det her.
    For det går til rigtig mange "selvforskyldte" ting.
    Narkomaner, hvor du betaler for deres junk.
    Rygere/KOL som blir behandlet.
    Cykelister der kør overfor rødt, men glemmer at kigge sig for og har musik i ørene, der blir smadret af en lastbil.
    Folk der køre for hurtigt, og mister kontrol.
    Folk der æder for meget.
    Og 117 andre ting.

Lige som dem uden hjelm, må de ta konsekvensen af deres handling.
    Desværre er der ofte andre mennesker, der ska inddrages i uheldene.
    Og vil til hver en tid, samle folk op uden hjelm op.
    Jeg respektere andres valg, dem jeg rider med er alle over 18, så de kender konsekvensen.

Men ligeså vel, som nogen vælger at cykle uden, vælger nogen at ride uden hjelm.
    Og jo, det ka godt samlignes, for ligeså uforudset som hesten ka være, ligeså meget ka andre trafikanter være, både lastbiler og biler.

• #46   26. nov 2012 Jeg husker altid min hjelm.. Jeg har slået hovedet før, hvor hjelmen heldigvis har skærmet.. Jeg tør ikke ride uden.

Jeg kender flere der rider uden hjelm og gu fanden synes jeg det er for dumt, men de er over 18 og jeg skal ikke bestemme hvad de gør. Jeg håber bare ikke at de falder af og flækker deres kranie, for deres familie og venners skyld, samt at jeg ikke har lyst til at være den der samler dem op, ringer 112 og gør rent efter uheldet.

Jeg vil heller ikke ønske for min mor at hun skal få en opringning om at jeg har fået massivt kraniebrud fordi jeg ikke har haft hjelm på. Derfor husker jeg den hver gang jeg sætter mig på en hest.. Lige meget hvilken hest det er.

• #48   27. nov 2012 SøPølsen - Hvem siger da at de ting du nævner, er ok at betale for? Tror alle er enige i, at det også er træls at betale for den slags ting. Det er jo ikke kun uansvarlige ryttere.

• #49   27. nov 2012 Nogle folk har bare et stort ego.

Man kan anbefale folk at gøre noget og sagt på en pæn måde. Særligt hvis det er ens nærmeste.

• #50   27. nov 2012 Luna:
    Det var da de dårligste argumenter jeg har hørt længe smiley

1. - gode billeder? Vil du risikere dit eget liv for at se smart ud på et billede uden hjelm?
    2. - så du mener man er mere fri bare fordi ens hjerne snask kan sprøjte ud hvornår som helst? smiley nah.. Jeg beholder vidst bare hjelmen på og føler mig fri alligevel;)
    3. Nu er der ret stor forskel på en ridehjelm og en sikkerhedsvest. Ridehjelmen beskytter ligesom din hjerne - vesten beskytter dine ribben osv.
    Hvad vil du helst ha ødelagt??

Så tag dog den hjelm på mennesker!

• #52   27. nov 2012 Luna:

Nu handler det her jo ikke om at ligge på jorden, men at sidde på hesten

• #53   27. nov 2012 og tvivler på du har en med til at tage billeder HVER gang du er hos hesten... så det med billeder er en latterlig undskyldning..

Men fald endelig af og bliv hjernedød, dit hoved er tydeligvis alligevel ikke værd at gemme på, og så er jeg sådan set ligeglad...

• #54   27. nov 2012 Jeg vil personligt hellere se dum ud på billeder hvor jeg rider og være helt rød i hovedet, end jeg vil få et flot billede venner og familie kan kigge på, når de skraber hjernesnask op fra jorden, fordi jeg er skvattet af og landet på hovedet..

Sat meget på spidsen, yes. Jeg kan ikke se en god grund til at ride uden hjelm, men jeg blander mig ikke, når jeg ser folk ride uden. Jeg håber bare som sagt ikke at jeg skal overvære det hvis de falder af.

• #56   27. nov 2012 Nu er jeg faktisk kommet til skade en del flere gange fra min hests ryg end fra jorden, så nej, i mit tilfæde er der større chance for jeg kommer til skade når jeg rider. Jeg har også en varm hest.
    Jeg rider altid med ridehjelm. Som sagt, det eneste argument for at man skal ride uden, er vidst kun, at det ser godt ud. På alle andre måder er det enormt dumt.

• #58   27. nov 2012 Jeg hakker ikke ned på nogle, hvor gør jeg det? Jeg siger bare, at det er da den dummeste tjeneste man kan gøre for sig selv, bare for at se smart ud.

Og nej, jeg synes ikke man kan sammenligne jordtræning med ridning. Under ridningen har man ingen chance for at lande anderledes eller styre hesten, hvis den løber løbsk for eksempel. Under jordtræning kan man slippe den eller nå at flytte sig.

• #60   27. nov 2012 Det har ikke noget med at være dobbeltmoralsk at gøre, det er to vidt forskellige ting!

• #62   27. nov 2012 Jeg siger det igen.. I mine øjne kan de to ting ikke sammenlignes smiley man kan også komme til skade på gåben i gågaden, men derfor er der stadig større chance for det sker på cyklen smiley

• #64   27. nov 2012 Jeg blander mig da ikke i nogle bestemte personers valg, jeg siger bare at det generelt er en enormt dårlig ide. Jeg synes det burde være lovpligtigt at alle skulle ride med hjelm!
    Dem der rider uden er nogle enormt dårlige rollemodeller for små børn.

• #65   27. nov 2012 Luna - Tror du, at hvis du falder af og slår hovedet, så kan du enten dø eller slet ikke komme til skade? Der er skam ligeså stor risiko for at du ender som grøntsag. Så det giver da ingen mening at sige at du hellere vil ride uden hjelm end vest, fordi du hellere vil dø end være en grøntsag - for det kan du også blive ved at ride uden hjelm. Og også ved at ride med hjelm, for den sags skyld. Risikoen er blot mindre med hjelm.

Og så kan jeg ærligtalt ikke se problemet i at blande sig i noget, man er med til at betale for.

• #68   27. nov 2012 Hvorfor tror I at det kun går udover jer selv? Der går udover din familie, dine venner og dine pårørende. Det går udover dem der ser på, og dem der skal rydde op efter dig, hvis du dør. Det går udover de ambulancefolk og læger, der kunne bruge deres tid på at redde folk, der ikke selv er skyld i deres ulykke. Det går udover os der betaler skat, og derfor skal betale for dig, hvis du fx ender som en grøntsag, der ikke kan arbejde. Hvem tror du så skal betale for dig? Ja, det skal vi der så KAN arbejde.

Jeg er ikke indenfor diskussionsmulighederne? Hvad snakker du om? Det var da en underlig kommentar.... dafug.

• #69   27. nov 2012 Er fuldstændig og holdendt enig med dig, CTS.

Luna - Bare fordi saven i munden ikke er iorden, gør det sguda ikke sagen om ridehjelmen mindre vigtig.
    Man kan ikke stille sådanne sager op mod hinanden - det er to vidt forskellige ting.
    Når jeg ser en voksen rytter ride uden hjelm tænker jeg overhovedet ikke at det ser godt ud - tværtimod.
    Hvis jeg ser en voksen ride MED hjelm, beundrer jeg personen, fordi de netop har taget stilling og tænkt sig om - og samtidig er et godt forbillede for næste generations ryttere.

• #71   27. nov 2012 Luna - Har du noget dokumentation for det?

Tja, den har flere gange redet mig fra kraniebrud og hjernerystelse, og to gange redet mit liv. Det synes jeg alligevel er noget.

• #72   27. nov 2012 Jeg er faldet af en del gange - og mange af gangene har jeg slået hovedet ret hårdt. Hvis jeg ikke havde hjelm på, havde jeg 100% slået mit hovede noget værre, så den holder altså ikke.

• #73   27. nov 2012 Ridehjelm er helt og holdent en rytters EGET valg (hvis man altså ikke rider på DRF's arealer) fordi det kun DIREKTE skader dig selv. Sandsynligheden for, at en anden kommer til skade end dig, er ikke større hvis du rider uden hjelm, end hvis du rider med - modsat fx spirituskørsel, hvor du også risikere at dræbe/skade andre.
    Ergo kan ridehjelm/ikke ridehjelm IKKE sammenlignes med spirituskørsel.

Skattepengene har intet at gøre i denne diskussion - ja, selvfølgelig er det jo samfundet der betaler, hvis en idiotisk rytter uden ridehjelm falder af og får hjerneskade - men det er også samfundet der betaler for de utallige livsstilsygdomme som fedme og stress der koster samfundet laaaangt flere penge end hele DK's ryttere (hjertekarsygdomme, knogleskørhed, hjertestop, muskelsvind, kræft, osv. osv. osv....). Disse ting er også selvforskyldte og går INDIREKTE ud over andre.
    Hvis vi valgte at vi andre borgere ikke skulle betale for skaderne påført på folk grundet deres egen dumhed, hvem skulle så vurdere hvor den grænse gik? En lovlydig mand der gik over gaden og ikke så sig ordentligt for? En deprimeret kvinde der lider af overspisning og gentagende gange skal indlægges på hospitalet grundet følgesygdomme af dette?
    I DK har vi frit sygehus - bum! Hvis man skal begynde at sætte grænser på hvornår det er fair eller ikke fair at VI skal betale for andres dumhed, tja - det ville aldrig gå. Det ville blive korrupt. Hvis man er utilfreds med det frie sygehus, så flyt til USA.

At der er andre der skal overvære folks skader, ja, det kan jo ske. Jeg skulle ringe efter ambulancen og se på min veninde bløde hvad der lignede litervis af blod, fordi hun i beruset tilstand insisterede på, at hun ville gå på line på et hegn.

Hvad angår at være et forbillede - OP I RØVEN (undskyld sproget) med det. Det er i dén grad IKKE mit ansvar, eller nogen andens, at være et godt forbillede for andres unger. Det har de deres forældre til. Jeg har intet ansvar for hvad unge piger tænker eller gør, ligeledes slukker jeg da heller ikke min smøg når der er en børnehaveklasse eller taler specielt pænt når der er børn i nærheden. Det er, og bliver aldrig, folks ansvar at være et godt forbillede for andres børn.

Jeg er ret sikker på, at vi næsten alle kan blive enige om, at det er fuldstændig hjernedødt af ride uden hjelm. Der er intet rationelt og velbegrundet argument for det - men det er nu engang stadig engang folks helt eget valg og det er jeg tilhænger af. Ligeså er der heller intet ordentligt argument for indtagelse af alkohol, rygning, osv. Men vi har sgu forbud nok i DK! Som nævnt i enten denne eller tidligere tråd, regeringen bestemmer hvilken hund jeg skal have hjemme i min stue - de skal sgu ikke også bestemme hvad jeg skal have på hovedet når jeg sidder på MIN hest.

• #74   27. nov 2012 Luna: Du skriver: "OG???
    selvom jeg dropper at slå min pony med en pisk, og ikke saver den i munden, holder børnene da ikke op med det".
    Der tror - og håber - jeg faktisk du tager fejl. Er sikker på at jo flere der viser et alternativ til at save hesten i munden og slå den med pisken, jo større er sandsynligheden for at folk lader sig påvirke i positiv retning.

Til emnet vil jeg ikke sige andet end at jeg altid rider med hjelm (sikke glorien skinner nu jeg har pudset den smiley )

• #75   27. nov 2012 Når nu det er lovpligtigt at skulle bære hjelm på motorcykel, scooter og lign. synes jeg godt nok også det lige så godt kan være det fra hest.
    Der er INGEN gode argumenter for at ride uden hjelm. Kun, at folk synes de ser godt ud.
    Du risikerer kun dit eget liv ja, men hvad med dine forældre, dine venner, din kæreste og ikke mindst din hest, som står tilbage, alene, blot fordi du ikke gad tage en hjelm på hovedet?

Jeg synes faktisk det her emne er mere alvorligt end som så. Det er et 600 kg. stort dyr vi sidder på, jeg synes dét at tage hjelm på er det mindste man kan gøre for sig selv, sine nærmeste og alle de folk der skal stå for din pasning hvis du bliver en grøntsag!

Det er enormt egoistisk og ja, hjernedødt at ride uden hjelm. Jeg tror ikke I sidder med den holdning at det ikke er slemt, når/eller hvis I en dag oplever det tæt på.

• #76   27. nov 2012 The vegan of life - JA, vi betaler også for livsstilsygdomme, og det er HELLER ikke ok. Det er jo ikke kun uansvarlige ryttere, det er ALLE der selv er skyld i deres ulykke.

Tror heller ikke vi snakker om at man ikke skal betale til dem der er selvforskyldt i deres skade. Man skal bare gøre noget mere, for at de ting ikke sker. Og uanset hvad, så har man da lov til at brokke sig og være træt af det, selvom man da nok skal betale de hårdt tjente penge, til uansvarlige og egoistiske folk, der ikke kan tage vare på deres eget liv, og derfor har brug for at andre betaler for dem.

• #77   27. nov 2012 Og jo, når folk ikke kan tage ansvar for deres liv, og det derfor går ud over andre - selv folk der ikke kender dem - så er der sgu nogen der er nødt til at tage det ansvar for dem. Og det gør regeringen gennem love og regler.

• #78   27. nov 2012 jeg synes jeg skylder mig selv og min familie, vennerne og alle de andre der vil savne mig usigeligt, eller ærge sig gule og grønne, den dag jeg dør, eller ender i respirator resten af livet grundet en rideulykke, hvor en hjelm kunne have beskyttet mig, så det ikke endte lige så galt.

derfor.

• #79   28. nov 2012 Hvorfor overhovedet gide at bruge tid og energi på at diskutere det. Det er folks meninger og det kan man ikke lave om på.

• #80   28. nov 2012 Så vi andre skal betale vores skattekroner, til en måske livslang behandling, fordi en vælger IKKE at ride med hjelm.

NEJ TAK !

• #81   28. nov 2012 Jeg tror aldrig vi bliver enige, og jeg respekterer jeres holdning - jeg har bare en anden smiley

Jeg mener bare ikke, at vi skal lovgive os ud af alting - gerne kampagner og alt muligt, for at vække opmærksomhed omkring det, men gider ikke at DK bliver et større forbudsland, end det allerede er - ligesom jeg fx ikke har (meget) imod fedt- og sukkerafgifter, for det (burde) skubbe folk i den rigtige retning, uden direkte at bestemme hvad folk skal spise smiley

• #82   28. nov 2012 Vi har nogle af de mest sære love man kunne tænke sig! Ikke at vi er de værste, men det hjælper ikke altid at lave love ud fra alt man nu kan tænke sig til... Ellers bliver vi godt nok et ensformet og fanget folk

• #83   28. nov 2012 Gå dog i stedet igang med at stoppe racerkøre, få cykkelryttere væk fra vejen(dem som tror de har ret til at fylde det hele og køre 4 ved siden af hinanden og i grupper på 30-50) faldskærms udspringere, dykkere og tyske badegæster eller folk der tager stoffer, de er da alle med til at sætte skatten op smiley

Vi lever da så vidt jeg ved i et frit land og vi må gøre som vi vil, derfor kan jeg blot dytte af de dumme cykkelryttere og ryste på hovdet, når jeg høre om endnu et uheld med en dykker, udspringer eller en tysker der er drevet til havs, men det er sådan det er i det land jeg bor i og tak for det, for måske bliver jeg netop ramt af skade en dag og så kan jeg glædes over at vi har mulighed for hjælp;)

Folk der altid skal løfte en finger over også min mangel på hjælm af og til, jeg anser dem for at have et kedeligt liv og derfor skal pegefingre af andre...

Hvorfor ikke glædes over alle de gange det faktisk går godt og ikke frygte opvasken i aften, for det kunne jo være du blev skåret i fingeren af en skab kniv, ikke dødeligt, men der findes slemme, slemme bakterier der kan tage dit liv, puha godt det ikke sker hver gang smiley

• #84   28. nov 2012 Det jeg griner mest er at folk uuuuh man skal ride med hjelm bla bla fordi at man ikk kan stole på hesten det et dyr. Fair nok men mange af de samme mener så det fint og tide nå man er gravid fordi deres hest jo intet gør og man falder ikk af.

Haha længe leve dobbel morale !!!!!!

• #85   28. nov 2012 Miss - Hvorfor har man et kedeligt liv, bare fordi man ikke gider betale til uansvarlige og egoistiske folks dumheder?

Vil da hellere have et mine penge går til folk som min lillebror, der skal leve hele livet i smerte, pga. medførte skader, fremfor at de skal gå til dumme folk, der ikke kan tage ansvar for deres liv, og derfor bliver skadet? Det giver jo ingen mening.

Synes da ikke det kan være rigtigt, at min lillebror skal vente 5 år på et prøveresultat. Den proces kunne være speeded op, hvis flere af skattepengene gik til den slags, fremfor folk der fx ikke kan tage deres hjelm på, og derfor kommer til skade. Men kan selvfølgelig godt se det er svært at forstå, hvis man rider uden hjelm - for man må da have meget lidt forståelse og respekt for andre mennesker, hvis man overhovedet kan få sig selv til den slags. Så er det da ikke mærkeligt, at man ikke forstår det. smiley

• #86   28. nov 2012 Jep - vores skattepenge burde gå til psykisk syge, handicappede, folk med medfødte skavanker eller skavanker efter ulykker hvor man IKKE kunne have gjort mere for at beskytte sig selv.

Derfor er det mindste vi kan gøre da at tage den hjelm på!

• #88   28. nov 2012 Jeg synes man må blande sig til en vis grad for det har i en eller anden sammenhæng betydning for samfundet.

Samfundet stiller jo et stort sundhedsvæsen til rådighed (hvilket vi betaler for i dyre domme gennem skat) og poster mange penge i uddannelse. Hvis et individ dør er alle ressourcerne, som er brugt på uddannelse, jo tabt. Kommer man til skade kan det betyde at man skal benytte sig af sundhedsvæsenet.

Hvis man derimod undlader at komme til skade eller dø ved f.eks. at bruge hjelm er samfundet så meget rigere smiley

• #89   28. nov 2012 Hvor svært er det at forstå, at man godt må blande sig i noget, der går ud over en selv?

Ja, vi har travlt med hvad andre laver, fordi det går udover os, hvis de kommer til skade. Det går fx udover min lillebror, at folk er uansvarlige så skattepengene skal bruges på deres dumheder. Latterligt, så selvfølgelig må vi da blande os.

• #90   28. nov 2012 Man burde gøre alt hvad man kan for at forbygge skader og ulykker. Ikke kun for din egen skyld, men også dine nærmeste og ikke mindst resten af samfundet i sidste ende.

Jeg forstår STADIGVÆK ikke, hvad der gør, man ikke kan tage en hjelm på? Så nu prøver jeg lige IGEN at spørge dem der rider uden - hvad får I ud af det, som I ikke kan med en hjelm på hovedet?
    Og så kommer der sikkert den der: ''Jamen jeg føler mig fri uden hjelm''.
    Men helt ærligt, kan man virkelig ikke det, bare fordi man passer på sit hovede? Come on...

• #91   28. nov 2012 Sofie - Ja, man undrer sig jo lidt over den med at være fri. Tror da helt ærligt man er mere fri ved at være i live end ved at være død eller lam. Hvis uheldet nu skulle ske.

• #92   28. nov 2012 Lige præcis, det tænker jeg også. smiley

Kommentér på:
Hvorfor er det folk altid skal blande sig???

Annonce