{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.968 visninger | Oprettet:

Hestens Nakke, Hals og Kryds {{forumTopicSubject}}

I februar måned måtte jeg aflive en hest fordi den havde brækket et hals hvirvel og gik med smerter hver dag.
Nu står jeg så igen igen med en hest som ikke kan rides og viser samme symptomer og den kan nu heller ikke longers uden at stejle, spænde op og prøve at løbe væk. og nu er jeg virkelig bange for den kan fejle det samme.
Min gamle hest blev sendt i ridning og det gik frem af de første 2 måneder og pludselig gik det baglæs. Vi fik kiropraktor ud som rettede krydsede på den og så skulle vi prøve at ride hende igen. men ingen bedring. så dyrlægen kom ud igen og tog røntgen af hele hesten og kom frem til hun havde brækket et hals hvirvel som føl eller plag. og stod ikke til at redde.

Nu står jeg igen med en ung hest som jeg købte i august måned. Hun blev handels undersøgt og dyrlægen/kiropraktoren sagde hun var skæv i krydset som han rettede. og så gik ridningen virkelig frem ad. vi red løsgørende så hun kunne bygge muskler op i ryggen. men pludselig vendte det hele. og nu en måned efter kan hun hverken rides eller longers.
Hesten er kun longeret de sidste 14 dage og det bliver kun værre med hende.

Har i nogle forslag til hvad det kan være.
Hvordan hænger det hele sammen i hesten anatomi.
er så bange for jeg skal sige farvel til den 3 hest inden for 1 år.

Dyrlæge/kiropraktor bliver tilkaldt i morgen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestens Nakke, Hals og Kryds
  • #1   25. nov 2012 Har bare ikke ville have den første Dyrlæge/kiropraktor ud igen da han ikke behandlede hesten helt efter reglerne. Så derfor har hun desværre ikke fået hendes efterbehandling. Men får en ny dyrlæge/kiropraktor ud i denne uge.

• #2   25. nov 2012 har du overvejet det kunne være din ridemetode??? smiley

• #3   25. nov 2012 Første hest nåede jeg slet ikke at ride og denne skade havde den pådraget dig da den var føl/plag og anden hest er kun redet i 3 måneder med en masse pauser. Så tvivler på det er den måde jeg rider på smiley
    Og nu min underviser har været med på sidelinjen hver dag de sidste 3 måneder og vi har nærmest delt hesten.

• #4   25. nov 2012 ja mener heler ikke din første hest smiley
    det kan godt være din underviser har hjulpet dig men så er det sikkert "hendes" måde... nu har jeg lige set billeder og den har jo ingen muskler....
    smiley

• #5   25. nov 2012 Tja, jeg synes jo det er pjat, snyd og bedrag, når en såkaldt kiropraktor "retter et kryds på plads" - altså, det kan man ikke!! Man kan mainuplere med musklerne omkring rygsøjlen ja, men ikke "bare" rette et kryds. Jeg har ved obduktion set, hvad der skal til - det er sav, hammer og mejsel!! Jeg synes, det er at holde folk for nar på den måde, og jeg forstår ikke, hvorfor så mange lader sig snyde og er så naive.

Nå, nok om det.

Var hesten min, ville jeg droppe alt med kiropraktor og i stedet se på min træning af hesten. Mange MANGE heste går med skævheder - ja, det er faktisk ikke så ualmindeligt endda - og langt de fleste af disse fungerer helt super. I min verden bruges "hesten er skæv her og der" som dårlige undskyldninger i stedet for at erkende det faktiske påroblem - mangelfuld eller forkert træning.

Min hvide hest er skæv i krydset - pilskæv endda!! Og det har han været siden han var lille plag - nu fylde rhan snart 16 år, er B-hest og har gået MA/Prix Sct George. Ja, igennem vores tid har der været udfordringer og jeg kunne da nemt have "købt" den dyrlæge/kiropraktors, som for sjov skyld kiggede på min hest, ord - men i bund og grund var det jo ikke hesten, der var noget galt med - det var mine manglende evner som rytter. I øvrigt prøvede kiropraktoren, der ikke kendte min hest ellers, at bilde mig ind, at min hest var aldeles uridelig og med sikkerhed havde spat i begge bagben gundet det skæve kryds??? Helt ærlig - hesten var og er stadig yderst ridelig og er fuldstændig ren i røntgen i bagbenene. Så mig skræmte han ikke tilstrækkeligt til at kunne tjene penge der.

Jeg synes, du skal overveje din træningsmetode og evt få noget (andet)undervisning.

• #6   25. nov 2012 Evt få taget en røngten og få be- eller afkræftet at der er noget galt med hesten. Det er surt at gå i gang med den helt store optræning, hvis det viser sig at være en fejl i skelettet, som alligevel ikke kan rettes (been there, done that).

Dertil må jeg stille mig enig med KA.
    Nu kan man jo ikke sige alt ud fra et billed, men nu har jeg jo lige kigget dit galleri igennem, og på samtlige ride- og longeringsbilleder, er hesten spændt ind med "hjælpetøjler" og ser ikke særlig afslappet eller muskuløs ud. Så det der løsgørende ridning - hvor er det henne?
    Beklager hvis min ærlighed støder dig. Jeg er kun interesseret i at hjælpe. Måske skulle du undersøge markedet for undervisere, og selv studere lidt fysiologi og anatomi? Hvis du selv ved lidt om anatomi og naturlig træning har du i hvert fald bedre forudsætninger for at finde en kvalificeret underviser.

• #7   25. nov 2012 Jeg ville overveje at få en fys ud.. En fys er uddannet som menneske fys (4år) også har de taget uddannelsen til fys bagefter. Dvs de ved alt om hestens anatomi..
    Mange kiopraktere kommer bare og knækker og brækker, en fys kommer og gennemgår hesten i 1-2 timer..

En rigtig god fys, kigger også på din ridemetode og opstilling. Da dette ofte er skyld i skævheder smiley

• #8   25. nov 2012 Det er da logisk at din hest ikke vil longeres eller rides længere... Alle dine billeder viser den helt forkerte brug af hjælpetøjler.. Hun bruger hverken ryg og bagpart, hun sænker ryggen, skyder underhalsen frem og går generelt meget uhensigtsmæssigt!

Tror du skal omlægge din ridning og longering fuldstændig, medmindre du gerne vil ødelægge hende ligeså stille... Hårde ord, men din hest fortæller dig ligeså tydeligt at tingene er galt allerede nu....

• #9   25. nov 2012 Stald Rosen: Er en hestefys uddannet i 4 år???

• #10   25. nov 2012 Ja for at blive heste fys, skal du have fysioterapeut uddannelsen først (altså den til mennesker) smiley

• #11   25. nov 2012 Okey. Jeg er også uddannet terapeut - men det i sigselv gør jo ikke meget behandling af skadede heste og dårlige ryttere. Der er nu ret stor forskel på menneksets anatomi og hestens. Såvidt jeg ved er selve hestefysioterapeutuddannelsen kun opbygget af kortere kurser??

Det ku være man skulle overveje det? Tror, der er mange penge at tjene den vej smiley

• #12   25. nov 2012 Eller uddannet dyrlæge smiley
    http://www.hestefysuddannelse.dk/index.html

• #13   25. nov 2012 Ja men så alligevel ikke, vi kan jo sammenligne og på mange måder. Prøv at rejse hesten op, eller sæt hænderne i gulvet, så finder man mange ligheder smiley

• #14   25. nov 2012 Kan ikk sige jeg er overrasket når man ser dine billeder.. Du ødelægger dem.. Undskyld jeg er lidt hård og direkte..

• #15   25. nov 2012 Stald Rosen: Arh, så simpelt er det nu altså ikke.....

• #16   25. nov 2012 Av hvor gør det bare ondt at se du har indspændning på alle billede, jeg ville øjeblikkeligt stoppe med det, inden du ødelægger mere..

• #17   25. nov 2012 Siger ikke vi er 100% ens, men grundlæggende er vi bygget ret så ens smiley

• #18   25. nov 2012 Stald Rosen: Ja så må vi være uenige. Jeg synes nu, der er meget stor forskel på den menneskelige anatomi kontra hestens. Men naturligvis er der nogle behandlingspricipper og teknikker, der kan deles med lidt justering....

• #19   25. nov 2012 Min undervisers metode fejler ingen ting. Da jeg købte hesten kunne jeg over hovedet ikke rør tøjlen og hesten gik med næsen over ryglinjen og slog med hovedet.

Glidetøjlen er for at hvis hesten frem og ned med hovedet. De billeder der er på profilen er taget på SAMME dag. og glidetøjlen er brugt 3 gange.
    Hesten har fået mange flere muskler de RIGTIGE steder siden jeg købte den.
    Kan godt lægge før og efter billeder ind. Så ville i kunne se hvad jeg mener!
    Når vi har redet hende har vi ville have hende til at strække halsen og ned med nakken så hun kan få flere muskler på ryggen. men dette kan ikke læres på en dag eller en måned det kræver ekstremt meget træning. Glidetøjlen er også for at afhjælpe at den slår med hovedet og lære at tøjle kontakten ikke er farligt.

De sidste 14 dage har vi som sagt ikke redet hesten men haft den i køre liner i longe for at få flere muskler i ryggen. stadigvæk ved at få hende til at strække halsen og komme ned med nakken.
    Jeg kan ikke nå at ødelægge en hest på en måned den gang UDEN hjælper midler.

• #20   25. nov 2012 Anden gang jeg er ude og PRØVE hesten!

profilbillede
  • #21   25. nov 2012 Bare det, at man tror en glidetøjle løser problemer er tegn på stor uvidenhed. Smid den ud - og lær at RIDE! smiley

• #22   25. nov 2012 Her har jeg haft hesten i en uge!

profilbillede
  • #23   25. nov 2012 Her har jeg haft hesten i 2½ måned

profilbillede
  • #24   25. nov 2012 K A

Har ALDRIG sagt at glidetøjlen løser mit problem.. Den ENESTE grund til jeg brugte glidetøjle var for at vejlede hesten. jeg har ALDRIG brugt hjælpe midler uden kyndig vejledning. og vil aldrig gøre det.
    Som sagt glidetøjlen er brugt 3 gange og bliver bestemt ikke brugt igen.
    Hesten bliver over hovedet ikke rørt før den er undersøgt at dyrlæge og kiropraktor.

• #25   25. nov 2012 Et lille fif: Rygmuskler, bagpart og overlinje i det hele taget - trænes super godt ved skridt for lange løse tøjler i bakket terræn, blødt sand og knæhøjt vand. En tur til stranden med en times frisk skridt - se dèt giver overlinje!!

• #26   25. nov 2012 Jeg startede de første mange mange dage med at skridte 20-30 minutter med løse tøjler for at få en lang hals på hesten og bøje hende let til begge sidder.

• #27   25. nov 2012 Det hjælper da ikke meget...hesten skal jo BRUGE sin overlinje. Det gør den ved bakke op, bakke ned og frisk skridt i blødt sand og knæhøjt vand....for lange løse tøjler. Ikke på en ridebane med hovedet drejet om til siderne....

• #28   25. nov 2012 Den måde du har brugt glidetøjlerne på, er IKKE at vise hesten biddet/kontakten ikke er farlig! Hvis man vil undgå de slår med hovedet, imens der trænes på at fjerne årsagen til denne adfærd, så bruger man en martingal...

Du kan sagtens nå at ødelægge en masse i en hest på en måned.... Men godt dyrlæge/kiro kommer og kigger, og så håber jeg du vil overveje hvordan du rider hende fremover, for noget er gået galt siden du kunne finde på at bruge en glidetøjle på den måde....

• #29   25. nov 2012 Har ikke læst alle indlæg....
    Men jeg vil gætte på en inflammation i korsleddet.
    Alle indspændingstøjler er desværre bare ingen hjælp. De medfører spændinger i hele hestens krop. Selv kun ved kort brug, lærer du jo hesten at det er det der er den "korrekte" holdning. Så hesten kan sagtens gå og være spændt EFTER brugen af indspændingstøjler af enhver art. Sig til hvis du vil have hjælp til en fornuftig genoptræning, når din hest er blevet behandlet:) mvh Ann www.horsemagic.dk

• #30   28. nov 2012 Indspændning hjælper dig ikke...
    Så syntes jeg heller du skulle lave noget jordarbejde, og lade den lærer at søge frem og ned fra jorden.
    Og jeg vil også mene man sagtes kan nå at ødelægge meget på en måned....

• #31   28. nov 2012 Hesten bliver gennem gået fuldstændig på onsdag på tysk hestehospital. og så får jeg forhåbentlig svar på om det er min ridning eller hesten virkelig fejler noget.

• #32   28. nov 2012 Der er sikkert flere ting at finde på hesten - ingen er jo fuldstændig "fejlfri'" og uden afvigelser fra normen. Jeg arbejder i sundshedssektoren, og vi siger i sjov at, "hvis ikke man fejler noget, så er man ikke undersøgt ordentligt". Dermed menes, at alle har afvigelser i anatomien eller småskavanker i en eller anden udstrækning.

Sådan er det også med hestene - der er altid afvigelser at finde - og hvis man vil, så kan man jo altid give dem skylden for de ridemæssige probolemer. Hvor mange heste ser man ikke, der fungerer dårligt under èn rytter, blir kasseret pga en eller anden anatomisk afvigelse og sælges billigt til en anden rytter, hvorefter hesten så pludseligt fungerer helt perfekt. Det sker tit....

• #33   28. nov 2012 Jeg siger ikke at hesten ikke kan fungere. men det gør den altså ikke lige nu. Og det må der være en grund til når den ikke er blevet redet siden 7-11. og kun er longeret hvor det kun er blevet værre.

Min gamle hest fungere også fint de første 2 måneder i ridning og pludselig blev det for meget for hende og vi fik hende så undersøgt som viste en brækket hals/nakke hvirvel. som virkelig gjorde ondt på hesten.
    Dette er også grunden til jeg har valgt at hesten nu skal gennem tjekkes og er der en lille chance for hesten kan blive ridehest som dyrlægerne nok kunne guide mig igennem hvilken træning der ville være bedst for hesten.

• #34   28. nov 2012 Måske skulle du overveje, at sende hesten til en anden? I stedet for at bruge en masse penge på en dyrlægeundersøgelse, der med stor sandsynlighed finder et eller endet....

Måske er det en anden håndtering, forståelse og træning hesten skal have?

• #35   28. nov 2012 Undskyld.. Men dine glidetøjler springer mig lige i øjnene.. Nu er jeg ikke ekspert på glidetøjler da jeg ikke rider med dem, og aldrig kommer til det. Men du har ALT for meget fat i den hest, det er ikke det glidetøjlen er til.. Så kan i princippet godt forstå din hest bakker af nu. Noget hel andet, hvorfor køber du en hest du ikke kan ride, når du er ude og prøve den? Den ser ud til at være en svær hest at ride for dig, den går meget spændt og ikke afslappet at kigge på..

Jeg tror hvis det var mig, så ville jeg forsøge mig med anden undervisning som KA er inde på. Det ser hvertfald ud til, at det kan gavne jer. Men altså hvis du føler det er bedre at få den undersøgt, skal du selvfølgelig gøre det.. smiley

• #36   28. nov 2012 Håber du vil opdatere om hvad de siger på hospitalet til hende... smiley

• #37   29. nov 2012 Jeg skal selvfølgelig nok opdatere herinde.

Nu har jeg set 4 forskellige rytter ride hende og den har gået som på første billed hver gang. Så det er ikke kun mig. Hesten har jo kun været tilredet i 4 måneder.

• #38   29. nov 2012 Mirakler blir ikke udrettet på èn dag - eller en måned for den sags skyld. Det tager meget længere tid at opbygge sådan en hest.

• #39   29. nov 2012 Ja. lige præcis. og vi har kæmpet og kæmpet og det har gået virkelig meget frem ad for 1½ måned siden. Men nu er det gået helt galt og derfor tror jeg der er noget galt med hende.

• #40   29. nov 2012 Jeg er helt enig i, at man bør få tjekket hesten røngtnologisk.
    Ja, man kan finde mange fejl. Jeg har selv haft en hest som jeg trænede efter alle kunstens regler. Han viste sig at have kissing spines. Der er nogle heste som går og fungerer fint med kissing spines, men hans symptomer var så tydelige, og der var ikke forskel på hans reaktioner alt efter hvem som red ham.
    Jeg ville aldrig i mit liv sende en hest med så svære symptomer, hvor man oven i købet kunne påvise en uhelbredelig årsag, videre til en anden. Min hest havde så også nogle meget eksplosive reaktioner, som gjorde ham farlig at ride.
    Jeg har kendt en hest som havde 11 forskellige ejere over 3 år, inden der endelig var en der tog sig sammen og fik den tjekket. Den havde alvorlige misdannelser i nakken og rygraden - nogen den var blevet født med. En af de ryttere der havde haft hende, brækkede ryggen under et styrt.

Så selvsagt skal hesten tjekkes. Og hvis den har en skade, har man også bedre mulighed for at arbejde med hesten på en hensigstmæssig måde, således at hesten måske kan forblive ridehest.

• #41   29. nov 2012 Tak Magister.
    Det var lige præcis det jeg ville frem til. sidste gang jeg red Dino blev jeg faktisk lidt bange for at ride hende fordi hun smadret hovedet op i mig og jeg fik en hjernerystelse.

• #42   29. nov 2012 Det kan ikke være kissing spines? De har samme symptomer. Der er nogle, der behandler sådan noget:

www.arr.de

Kommentér på:
Hestens Nakke, Hals og Kryds

Annonce