Hestens Nakke, Hals og Kryds {{forumTopicSubject}}
I februar måned måtte jeg aflive en hest fordi den havde brækket et hals hvirvel og gik med smerter hver dag.
Nu står jeg så igen igen med en hest som ikke kan rides og viser samme symptomer og den kan nu heller ikke longers uden at stejle, spænde op og prøve at løbe væk. og nu er jeg virkelig bange for den kan fejle det samme.
Min gamle hest blev sendt i ridning og det gik frem af de første 2 måneder og pludselig gik det baglæs. Vi fik kiropraktor ud som rettede krydsede på den og så skulle vi prøve at ride hende igen. men ingen bedring. så dyrlægen kom ud igen og tog røntgen af hele hesten og kom frem til hun havde brækket et hals hvirvel som føl eller plag. og stod ikke til at redde.
Nu står jeg igen med en ung hest som jeg købte i august måned. Hun blev handels undersøgt og dyrlægen/kiropraktoren sagde hun var skæv i krydset som han rettede. og så gik ridningen virkelig frem ad. vi red løsgørende så hun kunne bygge muskler op i ryggen. men pludselig vendte det hele. og nu en måned efter kan hun hverken rides eller longers.
Hesten er kun longeret de sidste 14 dage og det bliver kun værre med hende.
Har i nogle forslag til hvad det kan være.
Hvordan hænger det hele sammen i hesten anatomi.
er så bange for jeg skal sige farvel til den 3 hest inden for 1 år.
Dyrlæge/kiropraktor bliver tilkaldt i morgen.
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.619
maj 2011
Følger: 74 Følgere: 77 Heste: 1 Emner: 29 Svar: 891
mar 2007
Og nu min underviser har været med på sidelinjen hver dag de sidste 3 måneder og vi har nærmest delt hesten.
maj 2011
Følger: 74 Følgere: 77 Heste: 1 Emner: 29 Svar: 891
det kan godt være din underviser har hjulpet dig men så er det sikkert "hendes" måde... nu har jeg lige set billeder og den har jo ingen muskler....
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Nå, nok om det.
Var hesten min, ville jeg droppe alt med kiropraktor og i stedet se på min træning af hesten. Mange MANGE heste går med skævheder - ja, det er faktisk ikke så ualmindeligt endda - og langt de fleste af disse fungerer helt super. I min verden bruges "hesten er skæv her og der" som dårlige undskyldninger i stedet for at erkende det faktiske påroblem - mangelfuld eller forkert træning.
Min hvide hest er skæv i krydset - pilskæv endda!! Og det har han været siden han var lille plag - nu fylde rhan snart 16 år, er B-hest og har gået MA/Prix Sct George. Ja, igennem vores tid har der været udfordringer og jeg kunne da nemt have "købt" den dyrlæge/kiropraktors, som for sjov skyld kiggede på min hest, ord - men i bund og grund var det jo ikke hesten, der var noget galt med - det var mine manglende evner som rytter. I øvrigt prøvede kiropraktoren, der ikke kendte min hest ellers, at bilde mig ind, at min hest var aldeles uridelig og med sikkerhed havde spat i begge bagben gundet det skæve kryds??? Helt ærlig - hesten var og er stadig yderst ridelig og er fuldstændig ren i røntgen i bagbenene. Så mig skræmte han ikke tilstrækkeligt til at kunne tjene penge der.
Jeg synes, du skal overveje din træningsmetode og evt få noget (andet)undervisning.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Dertil må jeg stille mig enig med KA.
Nu kan man jo ikke sige alt ud fra et billed, men nu har jeg jo lige kigget dit galleri igennem, og på samtlige ride- og longeringsbilleder, er hesten spændt ind med "hjælpetøjler" og ser ikke særlig afslappet eller muskuløs ud. Så det der løsgørende ridning - hvor er det henne?
Beklager hvis min ærlighed støder dig. Jeg er kun interesseret i at hjælpe. Måske skulle du undersøge markedet for undervisere, og selv studere lidt fysiologi og anatomi? Hvis du selv ved lidt om anatomi og naturlig træning har du i hvert fald bedre forudsætninger for at finde en kvalificeret underviser.
maj 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 44 Svar: 755
Mange kiopraktere kommer bare og knækker og brækker, en fys kommer og gennemgår hesten i 1-2 timer..
En rigtig god fys, kigger også på din ridemetode og opstilling. Da dette ofte er skyld i skævheder
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Tror du skal omlægge din ridning og longering fuldstændig, medmindre du gerne vil ødelægge hende ligeså stille... Hårde ord, men din hest fortæller dig ligeså tydeligt at tingene er galt allerede nu....
apr 2008
maj 2006
apr 2008
Det ku være man skulle overveje det? Tror, der er mange penge at tjene den vej
maj 2006
http://www.hestefysuddannelse.dk/index.html
maj 2006
sep 2008
Følger: 39 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 33 Svar: 330
apr 2008
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 92 Svar: 574
maj 2006
apr 2008
mar 2007
Glidetøjlen er for at hvis hesten frem og ned med hovedet. De billeder der er på profilen er taget på SAMME dag. og glidetøjlen er brugt 3 gange.
Hesten har fået mange flere muskler de RIGTIGE steder siden jeg købte den.
Kan godt lægge før og efter billeder ind. Så ville i kunne se hvad jeg mener!
Når vi har redet hende har vi ville have hende til at strække halsen og ned med nakken så hun kan få flere muskler på ryggen. men dette kan ikke læres på en dag eller en måned det kræver ekstremt meget træning. Glidetøjlen er også for at afhjælpe at den slår med hovedet og lære at tøjle kontakten ikke er farligt.
De sidste 14 dage har vi som sagt ikke redet hesten men haft den i køre liner i longe for at få flere muskler i ryggen. stadigvæk ved at få hende til at strække halsen og komme ned med nakken.
Jeg kan ikke nå at ødelægge en hest på en måned den gang UDEN hjælper midler.
mar 2007
apr 2008
mar 2007
mar 2007
mar 2007
Har ALDRIG sagt at glidetøjlen løser mit problem.. Den ENESTE grund til jeg brugte glidetøjle var for at vejlede hesten. jeg har ALDRIG brugt hjælpe midler uden kyndig vejledning. og vil aldrig gøre det.
Som sagt glidetøjlen er brugt 3 gange og bliver bestemt ikke brugt igen.
Hesten bliver over hovedet ikke rørt før den er undersøgt at dyrlæge og kiropraktor.
apr 2008
mar 2007
apr 2008
sep 2007
Du kan sagtens nå at ødelægge en masse i en hest på en måned.... Men godt dyrlæge/kiro kommer og kigger, og så håber jeg du vil overveje hvordan du rider hende fremover, for noget er gået galt siden du kunne finde på at bruge en glidetøjle på den måde....
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 58 Svar: 691
Men jeg vil gætte på en inflammation i korsleddet.
Alle indspændingstøjler er desværre bare ingen hjælp. De medfører spændinger i hele hestens krop. Selv kun ved kort brug, lærer du jo hesten at det er det der er den "korrekte" holdning. Så hesten kan sagtens gå og være spændt EFTER brugen af indspændingstøjler af enhver art. Sig til hvis du vil have hjælp til en fornuftig genoptræning, når din hest er blevet behandlet:) mvh Ann www.horsemagic.dk
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 92 Svar: 574
Så syntes jeg heller du skulle lave noget jordarbejde, og lade den lærer at søge frem og ned fra jorden.
Og jeg vil også mene man sagtes kan nå at ødelægge meget på en måned....
mar 2007
apr 2008
Sådan er det også med hestene - der er altid afvigelser at finde - og hvis man vil, så kan man jo altid give dem skylden for de ridemæssige probolemer. Hvor mange heste ser man ikke, der fungerer dårligt under èn rytter, blir kasseret pga en eller anden anatomisk afvigelse og sælges billigt til en anden rytter, hvorefter hesten så pludseligt fungerer helt perfekt. Det sker tit....
mar 2007
Min gamle hest fungere også fint de første 2 måneder i ridning og pludselig blev det for meget for hende og vi fik hende så undersøgt som viste en brækket hals/nakke hvirvel. som virkelig gjorde ondt på hesten.
Dette er også grunden til jeg har valgt at hesten nu skal gennem tjekkes og er der en lille chance for hesten kan blive ridehest som dyrlægerne nok kunne guide mig igennem hvilken træning der ville være bedst for hesten.
apr 2008
Måske er det en anden håndtering, forståelse og træning hesten skal have?
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Jeg tror hvis det var mig, så ville jeg forsøge mig med anden undervisning som KA er inde på. Det ser hvertfald ud til, at det kan gavne jer. Men altså hvis du føler det er bedre at få den undersøgt, skal du selvfølgelig gøre det..
sep 2007
mar 2007
Nu har jeg set 4 forskellige rytter ride hende og den har gået som på første billed hver gang. Så det er ikke kun mig. Hesten har jo kun været tilredet i 4 måneder.
apr 2008
mar 2007
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Ja, man kan finde mange fejl. Jeg har selv haft en hest som jeg trænede efter alle kunstens regler. Han viste sig at have kissing spines. Der er nogle heste som går og fungerer fint med kissing spines, men hans symptomer var så tydelige, og der var ikke forskel på hans reaktioner alt efter hvem som red ham.
Jeg ville aldrig i mit liv sende en hest med så svære symptomer, hvor man oven i købet kunne påvise en uhelbredelig årsag, videre til en anden. Min hest havde så også nogle meget eksplosive reaktioner, som gjorde ham farlig at ride.
Jeg har kendt en hest som havde 11 forskellige ejere over 3 år, inden der endelig var en der tog sig sammen og fik den tjekket. Den havde alvorlige misdannelser i nakken og rygraden - nogen den var blevet født med. En af de ryttere der havde haft hende, brækkede ryggen under et styrt.
Så selvsagt skal hesten tjekkes. Og hvis den har en skade, har man også bedre mulighed for at arbejde med hesten på en hensigstmæssig måde, således at hesten måske kan forblive ridehest.
mar 2007
Det var lige præcis det jeg ville frem til. sidste gang jeg red Dino blev jeg faktisk lidt bange for at ride hende fordi hun smadret hovedet op i mig og jeg fik en hjernerystelse.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
www.arr.de
Hestens Nakke, Hals og Kryds