Halt hest på 9 dagen :o( {{forumTopicSubject}}
Suk!
For mange er det sikkert sæson for foldskader, og min pige er en af dem. Dette er dog "bare" et sår og ikke kodeledsforvridning.
d. 11 november sidste stævnedag, kom Jasmin ind med et sår på højre bagben. Vi fik stoppet blødningen, og det blødte ikke mere når man trykkede osv. Virkede ikke dybt, til at det skulle syes og hun haltede ikke under opvarmning eller trak benet til sig ved berøring, så vi red vores stævne. Hun stod så fri helt til torsdag, hvor jeg så skal til at ride hende. Her er hun stokhalt og vi må aflyse vores time. Hun har så stået fri siden, hvor vi har trukket og travet med hende for at se forbedringen. Der ER en forbedring, men det går bare SÅ stille fremad.
Vi vasker såret med sæbespåner, putter fucidin(bedøvende) på og så sårsalve ovenpå.
Men hvad pokker kan vi mere gøre? Hun er stadig "stokhalt" som man vil kalde det.
Vi ringer til vores dyrlæge i morgen og hører ad, men han kan jo ikke rigtig gøre noget. Det bløder ikke, der er ingen betændelse i, såret ser faktisk rigtig fint ud og er tørt.
Såret ligger lige på knogle på underbenet, hvor en strygegamache rem normalt er.
Så eneste er jo røngten, men det bruger jeg ikke lige mine penge på før hun er halt i længere tid, uden forbedring. Er det noget som går væk om en måned, så går det væk om en måned, og så vil jeg hellere spare pengene til noget mere alvorligt og bare blive ved med at vaske det og gå med hende.
Lige pt. får hun lov til at gå på fold så hun stadig får rørt sig, da hun ellers belaster hendes ene ben.
På højre volte er hun stokhalt, hvor hun på venstrevolte er noget mindre halt, og kun halt, ikke stokhalt. Kan mærke forskellen helt tydeligt, og det er klart at højre volte er værst når det er højre ben det er på som hun belaster.
Hvad havde I gjort? Er der nogle som har stået med samme slags skade, og hvor lang tid gik der før hesten var klar til at komme i gang igen?
Såret så sådanne ud for en 3 dage siden ca.(3-4 dage)
(link fjernet)
Sårskorpen(det som ligner en sort orm) er væk og det er mere tørt nu. Det er IKKE gult, det er blitzen i aftenlys som snyder, det ligner en almen rød kødsår egentlig.
Vi har haft mine undervisere til at kigge på det, og de er enig i at det ikke er betændt.
Har så ondt af min mulle :o(( ØV!
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
du har som dyreejer jf dyreværnsloven PLIGT til at sørge for at din hest lider mindst muligt. Det betyder, at du skal sørge for at få den smertedækket, så den ikke længere er stokhalt.
Derfor skal du tilkalde dyrlægen imorgen, og få et par kasser finadyne eller tilsvarende præparat, som smertedækker hesten. Så vil den også undgå at aflaste andre steder, og få skader som følge af forkert aflastning.
normalt vil dyrlægen lave en bøjeprøve, for at se om det er noget andet end selve såret, (hvilket det nok ikke er), og så give smertestillende til 5-10 dage. Når den så kommer af smertestillende, og fortsat halter, skal den jo nok på klinikken og i blokader.
Men det er din PLIGT at sørge for at mindske dit dyrs lidelser mest muligt.
Blogger
Følger: 229 Følgere: 1405 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.588
Den halter jo fordi der er infektion i og det skal den have pencilin for :).
En af hestene i vores stald fik et lignene sår og de havde dyrlæge dagen efter der gav pincilin.
Og du kan da ikke sige at dine penge kun vil have den halt i lang tid før røngen? Tænk hvis den har brud på benet... Nu ved jeg jo ikke hvad dyrlægen siger, men lidt mystisk holdning
dec 2008
Vi tænkte også på at smertestillende var det eneste han lige kunne gøre, for at dæmpe smerter(selvom hun ikke ser ud til at have så ondt, andet end når hun traver, for hun halter ikke specielt i skridt, går gerne på folden og er fremadgående.
Så må vi se om forbedringen stopper og hvor lang tid der går, for så skal der da undersøges nærmere, men jeg ved da selv hvordan et slag og hårdt sår på et skindeben er, det gør avs når man løber osv og det kan det gøre i en hel måned før den er helet og ovre.
Camilla - grunden til dyrlægen ikke blev tilkaldt var fordi at såret slet ikke var så stort før. Huden er dødet og gået af(huden var åbenbart allerede gået af, den hang bare i en tynd tråd) og fordi vi var flere som bedømte at hun ikke skulle have dyrlæge, fordi det altså "bare" er et slag. Selv min springunderviser som er noget pussle agtig omkring sine heste og alt skal bare være i orden sagde vi skulle vente en uges tid og så se an, fordi der kan godt gå cirka en uge +/-.
Så nu ringer vi efter dyrlæge fordi det er lidt over en uge nu, men der ser slet ikke ud til at være infektion i. Det er ikke fugtigt eller vådt, det er RØDT, og ikke gult som en infektion normalt er, så jeg er ved at rive mig selv i håret over at det tager SÅ lang tid, især når det er igang med at hele rigtig fint og i dag ser det simpelhen så flot ud, der er kommet en tynd og lækker skorpe på, som mere virker som sådan noget hud noget.
Med alle de skader Jasmin får, ville jeg være fattig for 3 måneder siden Så skulle dyrlæge ud mindst én gang i ugen.
apr 2004
Følger: 77 Følgere: 85 Heste: 5 Emner: 96 Svar: 1.919
Er fuld enig med Marie-Louise - hesten har ikke selv valgt og være her, og du tænker på og spare penge?? Seriøst!
dec 2008
jan 2007
Følger: 65 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 71
Hvis det var min hest, ville jeg nok hellere ringe og få dyrlægen ud en gang for meget end en gang for lidt, havde nok gjort det for nogle dage siden. Og så derefter have ro i sjælen, hvis det viser sig bare at være slaget.
Og så din hest kan få lidt smertestillende.
Måske det kan være en sene skade når du fortæller der er tydeligt forskel fra den ene side til den anden?
Jeg kan se du ringer til dyrlægen imorgen, og dette er slet ikke over set, men havde nok selv ringet lidt tidligere.
En infektion behøver ikke altid være gul og snasket. Men der er flere symptomer som varme, hævelse, væskende, rødme osv.
dec 2008
dec 2008
dec 2008
feb 2006
fint dyrlægen bliver kontaktet imorgen med henblik på at komme ud, det var ikke sådan jeg læste din første besked.
jeg tænker bare helt personligt, at der kan være en fraktur i benet? de behøver absolut ikke at være hævede, men det er et rigtigt kedeligt sted den har fået (et spark?).
men kom endelig med en opdatering her i tråden, når dylle har kigget på det
held og lykke med hyppen
dec 2008
Det beklager jeg, selfølgelig er det jo ham som bedømmer om han skal komme eller ej, så kommer han, så kommer han, gør han ikke, så gør han ikke, og så har vi forhåbentlig fået nogle råd og vejledning af ham.
En fraktur? Er ikke helt klog på ridehesteskader(har stået før men en lille foldbums som bare stod), så ved ikke lige helt hvad det er. Men kan det godt påvirke bagbenet eller? For det jeg mente var at det er på højre bagben, men ikke der ommebag på bagbenet, men foran nemlig
Og mange tak. Håber også hun snart er ovre hende halthed igen, så hun kan komme ud og blive rørt noget mere og vi kan få vores ture i skoven og på banen igen og hun kan løbe uden at halte...
nov 2006
Følger: 31 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 116
Men selvfølgelig skal hvert tilfælde vurderes individuelt.
Jeg er godt klar over at hesten ikke selv har valgt sin ejer men vi andre tager da heller ikke til læge fordi vi får en skramme.
jan 2007
Jeg ved ikke hvor mange sener og ledbånd der er, og det er kun et gæt på hvad din hest måske fejler
dec 2008
feb 2006
og ordet dækket over alt fra en lille bitte revne, til åbent benbrud
dylle ku måske finde på at scanne? eller mobilt røntgen...
men min (meget fornuftige og jordnære, prisbevidste) dyrlæge gennem 20 år, ville sige "nå for søren, lad os lige se den gå på hård bund, og så laver vi lige en bøjeprøve for at udelukke at haltheden skyldes en skade i et led. Den halter ikke mere af den grund, så vi gir den lige smertestillende i 7 dage, og når den så har stået uden smertestillende i 3 dage, kigger du på den igen. er den haltfri, starter du op med genoptræning, og er den det ikke, så tager vi den derfra."
Han ville helt sikkert også kommentere på det, når du fortæller, at den dagligt bliver trukket med og travet...
" lad den gå på fold og være hest, klap den og giv den en gulerod, men lad være med at bede den om andet end at være hest de næste 10 dage"
jan 2007
Det tog desværre lidt over et år at finde frem til skaden. Med forskellige dyrlæger og praktis landet rundt og fik til sidst lavet en scintigrafi på Højgård i Odense, hvor de fandt problemet. Og så blev hun behandlet i næsten 2 år, uden fremgang. Vi håbede hun havde sin unge alder med sig, men desværre groede det ikke sammen.
Alt held og lykke imorgen
feb 2006
men når vi betegner hesten stokhalt, så ringede jeg til dylle og fik ham ud.
nok ikke for at gøre andet end at smertedække den, men det er også vores pligt.
ingen steder står der at vi skal ofre milioner på vores dyr, og fancy dyrlægebehandlinger. men den skal sikres mindst mulig lidelse, og det betyder altså smertestillende, når den er (fortsat) halt/stokhalt.
feb 2006
hvor sad såret på din?
dec 2008
Han har lige kontaktet os og vejledt os og sagt vi skal prøve hans råd i en uges tid og så må vi se før der skal gøres mere, og ellers skal jeg kontakte igen, men det gerne skulle blive bedre efter det, men at det nemlig kun ser ud som at det bare er et skinnebenssår, hvilket selfølgelig er ubehagligt og man halter selfølgelig..
Så nu må vi jo prøve i en uge og ellers kontakte ham igen.. Håber sådan det hjælper.. Krydser fingreeeeee.
Hun er kun travet med 3 gange i løbet af tiden for at se forbedringen i haltheden, og ellers bliver hun kun gået med, men det kan godt være jeg bare skal lade hende være foldhest her den næste uge og kun gå med hende 1-2 gange og se forbedringen?
jan 2007
jan 2007
jul 2011
Følger: 15 Følgere: 8 Heste: 6 Emner: 9 Svar: 163
feb 2006
er din hest stokhalt skal den smertedækkes, om du vil det eller ej, alt andet er brud på dyreværnsloven!
Og jo, har set flere heste m overraskende ben fraktur. Knap halte, ingen hævelse.
Så uanset hva i plejer at gøre i jeres stald, er det brud på dyreværnsloven ikke at tilkalde dyrlæge til stokhalt hest.
dec 2004
Følger: 172 Følgere: 164 Heste: 13 Emner: 66 Svar: 615
Desuden ved man fra mennesker at hvis man er godt smertedækket kommer man hurtigere igang efter skader da man så kan bruge sig uden smerter hvorimod man ellers holder sig i ro.
jul 2004
Følger: 4 Følgere: 99 Heste: 5 Emner: 168 Svar: 957
Jeg tilkalder heller ikke dyrlæge første dag min hest går lidt urent, hvis alt ser pænt ud. Men jeg lader den bestemt heller ikke være stokhalt i 9 dage...
Synes du skal få tjekket om senen f.eks kan have taget skade. Det kan en dyrlæge ikke vurdere ud fra et billede.
Det er for din og hestens skyld jeg skriver dette, ikke for at kritisere. Men HVIS der f.eks er en infektion eller seneskade eller andet, så kan det blive kronisk hvis det ikke bliver behandlet.
Kærbygård: det er jo tydeligvis ikke kun en hudafskrabning. Ville du ikke søge læge hvis et sår forhindrede dig i at gå på dit ben...?
mar 2007
Følger: 43 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 113
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Heste er normalt ikke meget halte pga. overfladiske sår, jeg har i hvert fald ikke oplevet det, og min tidligere hest fik godt nok en del skrammer i en periode hvor han stod på fold med en veldig aggressiv foldkammerat.
Håber ikke der er sket noget alvorligt med din hest, så held og lykke i morgen.
dec 2008
Hun er ikke hævet og hun slæber hellere ikke benet efter sig, hun falder bare mere ned på benet, som almen halt, men bare meget mere tydeligt.
Nanna - det er det vi har fået anbefalet, og det ser nu ud til at virke meget fint bedøvende, for hun slapper ikke af i benet når hun har det på og det lige får lov til at virke...
Majbritt - jeg synes du er velkommen til at skulle ringe til dyrlæge hver gang Jasmin er halt så fordi hun lige skaffer sig et sår.. På 2 måneder har hun været halt 3 gange, og de to gange har det varet en 3 dage før det var ovre, og såret var helet, og så haltede hun ikke.
Vi ventede en uge fordi vores underviser sagde at han selv har haft sådan et slags sår før, og det gik ikke over før halvanden uge efter og vi derfor skulle vente en uge og se. Det har vi så gjort nu, eller nu har vi kontaktet vores dyrlæge og han har vejledt os og sagt hvad vi skulle gøre og så skal vi snakkes ved om en uge igen og han siger selv at når vi beskriver det på den måde og såret ser sådan ud, ser det ud til at være et almen skinnebenssår, men som selfølgelig gør ondt når man skal trave og man specielt traver volte på det dårlige ben...
Hun bøjer benet fint på alle mulige måder og der er ingen tilbagetrækning ved bøjelserne.
Som sagt har vi fået veljedning af dyrlæge nu og det indeholder smertestillende som skal på 3 gange dagligt i en uge og så skal hun have gazebind på, da smertestillende skal kunne suge. Nu må vi se en uge til, og ellers kommer dyrlægen ud og så skal vi finde ud af hvad vi så gør.
Jasmin render rundt på folden og går og hygger med sine kammerater, hvilket jeg ikke ville tro hun ville gøre hvis hun havde meget ondt og noget var brækket.
Ps. Hun var stokhalt i torsdags, altså ikke engang en uge, men vi mener at det selfølgelig er kommet nogle dage før.
dec 2008
dec 2008
dec 2008
Jamen vi må jo se her på næste onsdag hvad der skal ske og om det bliver bedre. Nu får hun gazebind på og vat og skal have hældt smertestillende ud over og så skal vi holde øje med om det bliver bedre :o)
dec 2008
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.374
Kan du så få din dyrlæge ud, det burde du havde gjort allerede en 1. Dag.
Min hest fik overstående af en enkelt lille rift, hverken dyb eller lang, efter 1 dag ville han knap støtte på benet, så dyrlægen kom ud samme dag - og puha for det var godt da han var på antibiotika hele den næste uge .. Det er noget grumme noget når der går infektion i et lille sår
dec 2008
Tænkte I måske ville se et billede fra i dag! (link fjernet)
Det er helet så flot og hun stokhalter ikke længere. Hun får fucidin på og så går vi og så får hun sårsalve på, og det, har bare gjort det så godt! Vi fandt ud af at hun havde påbegyndende betændelse i såret ude i den ene side af kanten, selvom det var sååå lidt at det var svært at se, men rørte man lige det helt rigtig sted, kunne man godt se at lige dér var hun øm, hvilket jo er forståeligt, og hvilket gjorde at det var derfor den ikke kunne hele så hurtigt. Nu er det ovre og det ser bare så fint ud. Hun skulle gerne være klar til næste uge. Hun slapper ikke længere af på det hellere og der er bare fremdrift
Halt hest på 9 dagen :o(