{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.129 visninger | Oprettet:

tøjler {{forumTopicSubject}}

hvad bruger i jeres tøjle til? hvad er jeres mål med jeres tøjle hvad vil i gerne kunne komme til at bruge tøjlen til?

mit mål med min tøjle er at jeg ikke behøves at bruge den, kun til yderste nødstilfælde.
nu og her bruger jeg kun tøjlen til hvis den ikke lige reagere på jeg tænker, eller på min vejrtrækning. jeg tror på at man kan ride hesten med tankens kraft. og når man skal dreje skal man bare kigge derhen smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tøjler
  • #1   20. nov 2012 Altså nu er jeg jo så dressurrytter med henblik på stævner osv. men jeg bruger den jo til at støtte hesten og vise den vejen smiley

• #2   20. nov 2012
    Til at give hesten signaler med - jeg har intet imod at bruge den til stop hvis det fungere bedst, ej heller drej o.l. I dressur er der jo tøjlekontakt hvis man gerne vil stævner.
    Men ikke til at placere hestens hoved med og hesten behøves ikke søge støtte på den eller læne sig op ad den.

• #3   20. nov 2012 Til støtte og intet andet..

• #4   20. nov 2012 For mig er tøjlen et redskab til at hjælpe hesten derhen, hvor den har det godt i sin krop. Selvfølgeligt er den også et redskab til at styre rundt med.

I starten bruger jeg tøjlen "en del". Det første de unge lærer er stop via tøjlen og drej via tøjlen - hvilket jeg også synes er super vigtigt. Jeg rider ikke med kontakt på tøjlen, jeg bruger den kun når der er noget jeg skal have noget igennem til hesten.

Når den unge hest har lært at lytte til rytteren og den har fået en bedre koncentration vil den begynde at kunne rides for sæde og schenkler. De vil jo gerne undgå pres og derfor er det ikke svært at komme hertil, hvis man giver hesten chancen. Den vil jo aldrig lære at reagere på sædet og rytterens øvrige signaler, hvis tøjlen altid er ens første signal.

Centreret ridning imponerer mig virkeligt, fordi det handler meget om at styre hesten fra sit center og det er utroligt så lidt, der skal til. Man kan sige at det er "tankens kræft", men i virkeligheden er det jo bitte små ændringer i vores krop, som reaktion på vores tanker.

• #5   20. nov 2012 kan godt følge jer smiley og ja man kan godt have tøjle kontakt men kommer an på hvor meget smiley
    krikken: det med placering af hestens hoved er jeg så enig med dig i den skal ikke tvinges smiley

• #6   20. nov 2012 er enig med dig Julie H. rider selv lidt centreret ridning bla. BBH osv smiley

• #7   20. nov 2012 Noget, som jeg tit synes er et problem med tøjlen er at folk støtter deres heste. F.eks. er nogle dressurryttere ALTID nødt til at støtte op på udvendige for at den ikke skal skyde skulder, i stedet for at lære hesten ikke at skyde skulder. Det er symptombehandling og det løser jo ikke problemet i det lange løb. For hvis rytteren ikke støttede op med tøjlen ville hesten skyde skulder.
    Det er meget bedre og lettere at lære hesten at være i balance smiley

• #8   20. nov 2012 Jeg bruger den jo netop på henblik på hvad man skal til stævnerne, men selvom jeg er rigtig konkurrencerytter så får jeg det stadig virkelig virkelig dårlig over at se nogen hive hesten ind/ned, da jeg altid selv har redet efter Hasse Hoffmann principper at hesten skal rides til bidet og trækkes til bidet.

• #9   20. nov 2012 Altså det med at ride på udvendige tøjle det handler jo om ride måde, fx er min redet for udvendige tøjle, men hvis jeg ikke har fat i udvendige tøjle så skyder den alligevel ikke skulder, da det er mine ben som styre skuldrene og for den sags skyld også hans holdning, da jeg mener at hesten skal rides til bidet bagfra smiley

• #10   20. nov 2012 er så enig Julie smiley

• #11   20. nov 2012
    Men indrømmer gerne at jeg pt. placere hestens hoved med tøjlen eller dvs. jeg arbejder fra jorden i noget alla akademisk. Hesten vender meget forkert og har svært ved at søge ned selv. Den er blevet bedre i skridt når jeg longere hvor der intet er på, men når jeg går med hende i det akademiske agtige så styrer jeg hovedets placering med tøjlen og tager det længere ned end hun selv søger, for at vise hende at der er andre måder at have hovedet på, end "spændt op".

Men fra ryggen så nej; ikke pille, nykke, arbejde med indvendige, tage og give og hvad det ellers bliver kaldt.

• #12   20. nov 2012 Det er også lidt paradoksalt med hovedholdningen, for i virkeligheden er det jo et SLUTRESULTAT af god ridning, men det er blevet det første, folk starter med.

Jo mere vant man bliver til at ride uden konstant kontakt på tøjlen, jo mere unødvendigt synes man også det er at have konstant kontakt. Jeg ved ikke om jeg en dag vil se fordel i at have en let forbindelse til hestens mund hele tiden, for i øjeblikket tror jeg på at det er rimelig overflødigt, når lot man har et godt sæde smiley
    Og når en konstakt tøjlekontakt vil være gavnlig tror jeg at hesten vil være så følsom at tøjlens vægt og rytterens små bevægelser i kroppen vil være nok.

• #13   20. nov 2012 Fiji Kjær: Hvad indebærer det for dig at hesten er redet til udvendige tøjle? Jeg har aldrig forstået det. (Jeg er bare nysgerrig ;))

• #14   20. nov 2012 Vil dog sige jeg støtter ikk min hest op med jeg har fat i munden på den.. Jeg rider så vidt muligt med let tøjleføring..

jeg rider for ben og sæde

• #15   20. nov 2012 Det indebærer at du har et sug på udvendige tøjle, og at du støtte den på udvendige og nå du fx skal bøje den igennem kort eller lave en versade, så er støtten der stadig, og at det er den udvendige som fortælle hvor stejl den skal være og det er den udvendige som viser vejen og retningen smiley

• #16   20. nov 2012 Hvad så med den indvendige tøjle, hænger den eller? smiley

Når man bøjer hesten, sker det så ved at man forlænger udvendige så den skal "strække" sig rundt til biddet eller?

Og hvad mener du med "stejl"?

Og hvordan viser du vejen og retningen med udvendige?

Du må undskylde alle mine spørgsmål, jeg har bare aldrig kunnet forstå hvordan det fungerer, fordi det måske virker lidt ulogisk for mig. Men jeg vil jo gerne kunne forstå det smiley

• #17   20. nov 2012 Hvad mener I når I skriver "Til at støtte hesten".
    Hvordan støtte den? smiley
    Og hvordan føles det i rytterens hånd? smiley

• #18   20. nov 2012 Tjae, jeg rider nok mest akademisk inspireret, men bruger også ting fra centreret ridning og western. Jeg bruger kun tøjlen til at korrigere med. Ikke til støtte. Jeg træner altid henimod at ride med så lidt tøjlekontakt og så uafhængigt at tøjlen som muligt, uanset hvilken hest jeg rider. Hos nogle er det selvfølgelig nemmere end andre.
    Heste der er vandt til at blive redet moderne dressur eller klassisk islænderridning er som regel meget afhængige af tøjlen og det kan være svært at "smide støttehjulene".
    Jeg synes virkelig at det er noget af det vigtigste at hesten er selvbærende i træningen.

• #19   20. nov 2012 Hellere en hest der bære korrekt med støtte på tøjlen, end en hest redet uden tøjle, som ikke bære smiley

Jeg bruger tøjlen, da jeg rider akademisk og gerne skulle komme ud og starte stævner til næste år. Jeg træner og træner og træner med støtte på tøjlen så snart vi rider dressur, da min underviser har sagt det, men ellers fungere min hest bedst på hackamore og uden tøjlekontakt..
    Min gamle hest gik lige godt på alle bid, samt hackamore, men han var ældre og havde brug for en meget let støtte på tøjlen konstant, slap man tøjlerne eller tog fat i dem, så slog han fra..

Så altså, jeg rider efter hvad hesten føler for, udover når jeg træner mod stævner smiley

• #20   20. nov 2012 Arppopo det der med at støtte på udvendige, som Fiji skriver om, så er jeg lige begyndt på sidebevægelser med min ughest, hvor han bliver støttet godt op på udvendige! Det vil i mit tilfælde sige, at jeg har kontakt til biddet, så han har en guide til hvor meget han må/skal runde + at tøjlen/hånden bliver flyttet til midtpunktet over hesten, så den bogstavelig talt støtter hesten.
    Altså den guider til den ønskede bøjning, samt den ligger ind til halsen af hensten, som en ekstra støtte, ligesom schenklen der er lagt til siden af hesten smiley

• #21   20. nov 2012 Christina Schaede: Jeg opfatter støtte som lidt ekstra kontakt end normalt. Jeg kan nok bedst forklare det i forbindelse med eksemplet med at hesten skyder skulderen på en volte. Så, tror jeg, at det er meget normalt brugt at klemme udvendig hånd sammen mens man rider volten, så tøjlen afkortes en smule og hesten således ikke kan falde ud af.
    Problemet ved dette er dog at man lærer hesten at være afhængig af ens støtte, den lærer ikke selv at holde sig inde på sporet. Lidt ligesom hvis jeg skulle løfte en vægt, men der var en der hver gang hjalp den lidt med op - så ville jeg jo heller ikke selv "lære" at løfte den. Forskellen, for mig, mellem støtte og korrektion er at støtten kun bekymrer sig med at lukke ned for skulderen f.eks., den sørger for at den ikke skydes. Men korrektionen lærer hesten selvstændigt at rette op på sin skulder, derfor er korrektionen også nødt til at være ret kortvarig, således at hesten ikke kan forvente at benytte den som en hjælp.

Det er blevet meget krænglet formuleret smiley I bund og grund tror jeg ikke hesten synes at det er sjovt at blive støttet op, men at det er "nødvendigt" hvis man f.eks. vil ride en 10-meter volte uden at hesten har styrken til at gøre det. Hvis hesten skal lave alt arbejdet selv (ride uden tøjlestøtte), så er man nødt til at respektere hestens fysik.

• #22   20. nov 2012 For mig er støtte ikk ekstra kontakt overhoved.. Men en meget fin lille kontant til bidet..

• #23   20. nov 2012 Camilla L: Det jeg forstår ved kontakt er det du umiddelbart forklarer om støtte. smiley

• #24   20. nov 2012 Okay Julie, sådan forstår jeg slet ikke begræbet støtte, tror mere jeg forstår det som Camilla? smiley

I min verden er støtte og kontakt det samme, begræbet støtte opstår dog først rigtigt, når hesten falder ud for dens ramme, fx ved at gå sidebevægelser eller bøje sig, så bliver tøjlen lagt til halsen som en "ekstra arm/schenkel". Eller søger hesten for dybt ned, strækker jeg armene lidt, så "kontakten" ikke er en følelse af tilbage, men en følelse af løft i hestens mund, og så selvfølgelig modsat hvis den går og ikke kan søge ned, så sænker jeg hænderne og læner mig lidt forover (nu rider jeg jo så også unghest), og vi snakker altså ikke træk i tøjlen eller lukkede hænder på noget tidspunkt, udelukkende placeringen af hænderne eller tøjlen smiley

• #25   20. nov 2012 Jeg er meget enig i det du skriver Julie smiley Kan sagtens følge din kringlede forklaring smiley

• #26   20. nov 2012 I min verden er støtte det samme som en konstant kontakt. selvom man måske også kunne bruge begrebet om korrektioner. Korrektionerne er vel også en slags støtte til hesten? Men for mig at se så bruges ordet mest af moderne dressur ryttere der hele tiden har kontakten. Og så kaldet de det støtte istedet for kontakt. Måske fordi det lyder bedre eller mere hestevenligt, hvad ved jeg. Jeg synes det er lidt et "modeord" hvis i forstår hvad jeg mener med det.

• #27   20. nov 2012
    Jeg tror måske det er selve ordet støtte :o). Fordi støtte er noget noget man gør ved ting der ikke kan selv, man gør det for dem, man holder babyens hovedet og støtter det.

Så for mig og se så ser jeg ordet støtte i ridning som folk der bære hestens hoved. Hvor folk mener det er til korrektion for det meste.

• #28   20. nov 2012 Jeg forstår nok det samme ved ordet støtte, som dig Krikken smiley

For mig er kontakt=forbindelse, og støtte er noget ud over det, hvor man hjælper hesten, som du beskriver.

Hvorfor er der ikke noget institut, der definerer disse ord for os? smiley

• #29   20. nov 2012 Hehe, ja ligsom indenfor horsemanship trænere er der ord som "softness" og "lightness" der kunne lyde ens men åbenbart er to vidt forskellige ting smiley
    Mega forvirrende!

• #30   20. nov 2012 Hehe, ja, sjovt at man kan forstå et egentligt simpelt ord på så mange måder smiley

• #31   20. nov 2012 Men anyways, jeg bruger hverken kontakt eller støtte, uanset hvordan man tolker ordet. smiley Løs tøjle, indtil der skal rettes noget. Ingen hestemund i min hånd.

• #32   20. nov 2012 Som dressur rytter bruger jeg jo tøjlen som støtte smiley

• #33   20. nov 2012 Til at støtte hesten

• #34   20. nov 2012 Jeg har forresten ikk konstankt tøjle kontakt til min hest..

• #35   20. nov 2012 jeg bruger tøjlen til at forklare hesten hvor jeg gerne vil hen .... og på dresur banen er der rigtig mange retnings skift og på en tur er det ikke ret meget og jo dygtigere man bliver jo finere bliver signalerne og jo friere ser det ud
    og alt hvad man kan styre fra sædet er første prioritet tøjlerne er til at forstærke et signal

• #36   20. nov 2012
    Jeg har kontakt, men vil ikke have noget vægt i hånden ;o).
    Har jeg, så antyder det at hesten ikke bære sig optimalt bag til og ikke kan bære hvad den skal pt. Men altid løs tøjle i starten så hesten selv søger kontakten og strækker sig frem

• #37   20. nov 2012 Det er skam helt fint smiley altså den indvendige er self ikke løs, men den er der som støtte, men den er redet for den udvendige smiley
    så når du bøjer hesten så skubber du med det indvendige ben den ud mod den udvendige tøjle, så den på den måde får du den korrekte bøjning.
    altså hvad stejl betyder hvor meget overtrædning der skal være smiley
    og når jeg viser vejen så er det fordi jeg på en måde drejer også for den udvendige hvis du forstår, og samtidig med at jeg self bruger benene, men når jeg fx vil have den til at gå på hovslaget så er det for indvendige ben og god støtte på udvendige smiley

• #38   20. nov 2012 Men selvom jeg har støtte på bidet så giver jeg jo stadig efter, og bruger det som en slags ros smiley

• #39   20. nov 2012 Julie H: Ja, jeg forstår støtte som dig. Der er bare rigtig mange som bruger det ord, og jeg tror alle har hver sin opfattelse af det. Så som du selv sigeR: Hvorfor er der ikke et institut der definerer de her ord for os? smiley
    Men tak for din tid og "kringlede" forklaring, som ikke var kringlet smiley

• #40   20. nov 2012
    Dressur og ridning generelt er fyldt med ord som folk ligger 117 forskellige ting i smiley

• #41   20. nov 2012 der er rigtig mange forskellige opfattelser af rigtig mange ord, men der er jo også fordi at man rider ved forskellige trænere som er uddannet af forskellige berider smiley

• #42   20. nov 2012 Sjovt, jeg har aldrig hørt ordet stejl været brugt om overtrædning. Hehe smiley

Jeg tror meget af ordforvirringen bunder i at man måske har manglet et ord og fundet det man selv syntes var mest passende. Og det er der måske flere, der har gjort uafhængigt af hinanden eller videreudviklet på den oprindelige idé.

Som vi vidst også har fundet ud af i denne tråd kan man ikke se på tøjlen i sig selv, da den er en del af en helhed. Og så er det meget tydeligt at mærke forskel i ridestile. Hvis jeg har forstået det rigtigt er en god støtte på udvendig tøjle altid bakket op omkring et indvendigt ben. I modsætning hertil tror jeg at dem der generelt rider uden kontakt/støtte heller ikke bruger benene til meget andet end at drive.

Selv bruger jeg tøjlen når hesten skal have en besked. Altså rider jeg som standard uden kontakt/støtte. Skal hesten dreje bruger jeg en direkte tøjle (fører hånden ud til siden) og skal hesten bremse op tager jeg tilbage i begge tøjler eller en enkelt (hvis jeg nu kun skal bremse en enkelt side). Det er mit mest basale tøjlebrug. Vi er så lige begyndt på lidt indirekte tøjle for at flytte forparten. Men det er det, som mine tøjler bliver og vil blive brugt til smiley

Det vigtigste i dette tror jeg er at man afklarer med sig selv hvad, der betyder hvad og hvordan man ønsker at hesten skal reagere. Jeg anbefaler tit at man laver en liste over ens signaler, og den rigtige respons smiley F.eks:

Et tungeslag: Gå hurtigere i samme gangart
    To tungeslag: Næste gangart
    Et klem med schenklen: Gå hurtigere i samme gangart
    Tag i begge tøjler: Bagud (bremse/bakke)
    Stå: Stoppe helt op/stå stille

Det er selvfølgeligt ikke alle mine signaler, der er nævnt her. Men jeg tror at det er vigtigt at være afklaret omkring hvad man bruger til hvad.

• #43   20. nov 2012 Jeg bruger kun tøjlen til små signaler, hvis hesten ikke lystrer for sæde/ben smiley

• #44   20. nov 2012 Uden at lyde selvfed, synes jeg, min hest viser godt, hvad tøjler skal bruges til.
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/166853-anden_saerlig_race_mallory

Altså kunne både have kontakt , så hun gik i lod (uden et eneste gram spænding, det ses sjældent), og helt lange, hvor folk mente, hun gik som western-jog.

At kunne skifte mellem de to yderligheder, var faktisk ret sjovt - fordi hesten var afspændt ved begge dele. Har selvfølgelig ændret min ridning.

Har stor interesse for www.arr.de , hvor tøjlen bare bruges til at rette skævheder hos hesten, ligesom de øvrige hjælper. smiley De underviser også western ryttere.

Så har jeg en 3-års, som startede ud med (som plag) at have underhals, ingen rygmuskler, og hende blev jeg nødt til at have en lille kontakt til. Jo mere hun trænes, jo længere tøjler kan jeg have, og jo mere kan hun efterhånden strække sig frem og ned. Men det kunne vi bestemt ikke have startet med, med den krop hun startede ud med. Så er glad for, det går fremad.

Kommentér på:
tøjler

Annonce