1.129 visninger
|
Oprettet:
tøjler {{forumTopicSubject}}
hvad bruger i jeres tøjle til? hvad er jeres mål med jeres tøjle hvad vil i gerne kunne komme til at bruge tøjlen til?
mit mål med min tøjle er at jeg ikke behøves at bruge den, kun til yderste nødstilfælde.
nu og her bruger jeg kun tøjlen til hvis den ikke lige reagere på jeg tænker, eller på min vejrtrækning. jeg tror på at man kan ride hesten med tankens kraft. og når man skal dreje skal man bare kigge derhen
apr 2008
Følger: 135 Følgere: 129 Heste: 1 Emner: 336 Svar: 1.688
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Til at give hesten signaler med - jeg har intet imod at bruge den til stop hvis det fungere bedst, ej heller drej o.l. I dressur er der jo tøjlekontakt hvis man gerne vil stævner.
Men ikke til at placere hestens hoved med og hesten behøves ikke søge støtte på den eller læne sig op ad den.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
apr 2011
Følger: 3 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 105
I starten bruger jeg tøjlen "en del". Det første de unge lærer er stop via tøjlen og drej via tøjlen - hvilket jeg også synes er super vigtigt. Jeg rider ikke med kontakt på tøjlen, jeg bruger den kun når der er noget jeg skal have noget igennem til hesten.
Når den unge hest har lært at lytte til rytteren og den har fået en bedre koncentration vil den begynde at kunne rides for sæde og schenkler. De vil jo gerne undgå pres og derfor er det ikke svært at komme hertil, hvis man giver hesten chancen. Den vil jo aldrig lære at reagere på sædet og rytterens øvrige signaler, hvis tøjlen altid er ens første signal.
Centreret ridning imponerer mig virkeligt, fordi det handler meget om at styre hesten fra sit center og det er utroligt så lidt, der skal til. Man kan sige at det er "tankens kræft", men i virkeligheden er det jo bitte små ændringer i vores krop, som reaktion på vores tanker.
maj 2011
Følger: 74 Følgere: 77 Heste: 1 Emner: 29 Svar: 891
krikken: det med placering af hestens hoved er jeg så enig med dig i den skal ikke tvinges
maj 2011
apr 2011
Det er meget bedre og lettere at lære hesten at være i balance
apr 2008
apr 2008
maj 2011
sep 2007
Men indrømmer gerne at jeg pt. placere hestens hoved med tøjlen eller dvs. jeg arbejder fra jorden i noget alla akademisk. Hesten vender meget forkert og har svært ved at søge ned selv. Den er blevet bedre i skridt når jeg longere hvor der intet er på, men når jeg går med hende i det akademiske agtige så styrer jeg hovedets placering med tøjlen og tager det længere ned end hun selv søger, for at vise hende at der er andre måder at have hovedet på, end "spændt op".
Men fra ryggen så nej; ikke pille, nykke, arbejde med indvendige, tage og give og hvad det ellers bliver kaldt.
apr 2011
Jo mere vant man bliver til at ride uden konstant kontakt på tøjlen, jo mere unødvendigt synes man også det er at have konstant kontakt. Jeg ved ikke om jeg en dag vil se fordel i at have en let forbindelse til hestens mund hele tiden, for i øjeblikket tror jeg på at det er rimelig overflødigt, når lot man har et godt sæde
Og når en konstakt tøjlekontakt vil være gavnlig tror jeg at hesten vil være så følsom at tøjlens vægt og rytterens små bevægelser i kroppen vil være nok.
apr 2011
sep 2009
jeg rider for ben og sæde
apr 2008
apr 2011
Når man bøjer hesten, sker det så ved at man forlænger udvendige så den skal "strække" sig rundt til biddet eller?
Og hvad mener du med "stejl"?
Og hvordan viser du vejen og retningen med udvendige?
Du må undskylde alle mine spørgsmål, jeg har bare aldrig kunnet forstå hvordan det fungerer, fordi det måske virker lidt ulogisk for mig. Men jeg vil jo gerne kunne forstå det
apr 2007
Følger: 59 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 114 Svar: 353
Hvordan støtte den?
Og hvordan føles det i rytterens hånd?
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
Heste der er vandt til at blive redet moderne dressur eller klassisk islænderridning er som regel meget afhængige af tøjlen og det kan være svært at "smide støttehjulene".
Jeg synes virkelig at det er noget af det vigtigste at hesten er selvbærende i træningen.
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 57 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.975
Jeg bruger tøjlen, da jeg rider akademisk og gerne skulle komme ud og starte stævner til næste år. Jeg træner og træner og træner med støtte på tøjlen så snart vi rider dressur, da min underviser har sagt det, men ellers fungere min hest bedst på hackamore og uden tøjlekontakt..
Min gamle hest gik lige godt på alle bid, samt hackamore, men han var ældre og havde brug for en meget let støtte på tøjlen konstant, slap man tøjlerne eller tog fat i dem, så slog han fra..
Så altså, jeg rider efter hvad hesten føler for, udover når jeg træner mod stævner
aug 2008
Altså den guider til den ønskede bøjning, samt den ligger ind til halsen af hensten, som en ekstra støtte, ligesom schenklen der er lagt til siden af hesten
apr 2011
Problemet ved dette er dog at man lærer hesten at være afhængig af ens støtte, den lærer ikke selv at holde sig inde på sporet. Lidt ligesom hvis jeg skulle løfte en vægt, men der var en der hver gang hjalp den lidt med op - så ville jeg jo heller ikke selv "lære" at løfte den. Forskellen, for mig, mellem støtte og korrektion er at støtten kun bekymrer sig med at lukke ned for skulderen f.eks., den sørger for at den ikke skydes. Men korrektionen lærer hesten selvstændigt at rette op på sin skulder, derfor er korrektionen også nødt til at være ret kortvarig, således at hesten ikke kan forvente at benytte den som en hjælp.
Det er blevet meget krænglet formuleret I bund og grund tror jeg ikke hesten synes at det er sjovt at blive støttet op, men at det er "nødvendigt" hvis man f.eks. vil ride en 10-meter volte uden at hesten har styrken til at gøre det. Hvis hesten skal lave alt arbejdet selv (ride uden tøjlestøtte), så er man nødt til at respektere hestens fysik.
sep 2009
apr 2011
aug 2008
I min verden er støtte og kontakt det samme, begræbet støtte opstår dog først rigtigt, når hesten falder ud for dens ramme, fx ved at gå sidebevægelser eller bøje sig, så bliver tøjlen lagt til halsen som en "ekstra arm/schenkel". Eller søger hesten for dybt ned, strækker jeg armene lidt, så "kontakten" ikke er en følelse af tilbage, men en følelse af løft i hestens mund, og så selvfølgelig modsat hvis den går og ikke kan søge ned, så sænker jeg hænderne og læner mig lidt forover (nu rider jeg jo så også unghest), og vi snakker altså ikke træk i tøjlen eller lukkede hænder på noget tidspunkt, udelukkende placeringen af hænderne eller tøjlen
nov 2008
nov 2008
sep 2007
Jeg tror måske det er selve ordet støtte :o). Fordi støtte er noget noget man gør ved ting der ikke kan selv, man gør det for dem, man holder babyens hovedet og støtter det.
Så for mig og se så ser jeg ordet støtte i ridning som folk der bære hestens hoved. Hvor folk mener det er til korrektion for det meste.
apr 2011
For mig er kontakt=forbindelse, og støtte er noget ud over det, hvor man hjælper hesten, som du beskriver.
Hvorfor er der ikke noget institut, der definerer disse ord for os?
nov 2008
Mega forvirrende!
aug 2008
nov 2008
mar 2011
Følger: 45 Følgere: 42 Heste: 4 Emner: 92 Svar: 579
nov 2008
Følger: 12 Følgere: 71 Heste: 3 Svar: 211
sep 2009
sep 2012
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 32
og alt hvad man kan styre fra sædet er første prioritet tøjlerne er til at forstærke et signal
sep 2007
Jeg har kontakt, men vil ikke have noget vægt i hånden ;o).
Har jeg, så antyder det at hesten ikke bære sig optimalt bag til og ikke kan bære hvad den skal pt. Men altid løs tøjle i starten så hesten selv søger kontakten og strækker sig frem
apr 2008
så når du bøjer hesten så skubber du med det indvendige ben den ud mod den udvendige tøjle, så den på den måde får du den korrekte bøjning.
altså hvad stejl betyder hvor meget overtrædning der skal være
og når jeg viser vejen så er det fordi jeg på en måde drejer også for den udvendige hvis du forstår, og samtidig med at jeg self bruger benene, men når jeg fx vil have den til at gå på hovslaget så er det for indvendige ben og god støtte på udvendige
apr 2008
apr 2007
Følger: 59 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 114 Svar: 353
Men tak for din tid og "kringlede" forklaring, som ikke var kringlet
sep 2007
Dressur og ridning generelt er fyldt med ord som folk ligger 117 forskellige ting i
apr 2008
apr 2011
Jeg tror meget af ordforvirringen bunder i at man måske har manglet et ord og fundet det man selv syntes var mest passende. Og det er der måske flere, der har gjort uafhængigt af hinanden eller videreudviklet på den oprindelige idé.
Som vi vidst også har fundet ud af i denne tråd kan man ikke se på tøjlen i sig selv, da den er en del af en helhed. Og så er det meget tydeligt at mærke forskel i ridestile. Hvis jeg har forstået det rigtigt er en god støtte på udvendig tøjle altid bakket op omkring et indvendigt ben. I modsætning hertil tror jeg at dem der generelt rider uden kontakt/støtte heller ikke bruger benene til meget andet end at drive.
Selv bruger jeg tøjlen når hesten skal have en besked. Altså rider jeg som standard uden kontakt/støtte. Skal hesten dreje bruger jeg en direkte tøjle (fører hånden ud til siden) og skal hesten bremse op tager jeg tilbage i begge tøjler eller en enkelt (hvis jeg nu kun skal bremse en enkelt side). Det er mit mest basale tøjlebrug. Vi er så lige begyndt på lidt indirekte tøjle for at flytte forparten. Men det er det, som mine tøjler bliver og vil blive brugt til
Det vigtigste i dette tror jeg er at man afklarer med sig selv hvad, der betyder hvad og hvordan man ønsker at hesten skal reagere. Jeg anbefaler tit at man laver en liste over ens signaler, og den rigtige respons F.eks:
Et tungeslag: Gå hurtigere i samme gangart
To tungeslag: Næste gangart
Et klem med schenklen: Gå hurtigere i samme gangart
Tag i begge tøjler: Bagud (bremse/bakke)
Stå: Stoppe helt op/stå stille
Det er selvfølgeligt ikke alle mine signaler, der er nævnt her. Men jeg tror at det er vigtigt at være afklaret omkring hvad man bruger til hvad.
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
http://www.hestegalleri.dk/galleri/166853-anden_saerlig_race_mallory
Altså kunne både have kontakt , så hun gik i lod (uden et eneste gram spænding, det ses sjældent), og helt lange, hvor folk mente, hun gik som western-jog.
At kunne skifte mellem de to yderligheder, var faktisk ret sjovt - fordi hesten var afspændt ved begge dele. Har selvfølgelig ændret min ridning.
Har stor interesse for www.arr.de , hvor tøjlen bare bruges til at rette skævheder hos hesten, ligesom de øvrige hjælper. De underviser også western ryttere.
Så har jeg en 3-års, som startede ud med (som plag) at have underhals, ingen rygmuskler, og hende blev jeg nødt til at have en lille kontakt til. Jo mere hun trænes, jo længere tøjler kan jeg have, og jo mere kan hun efterhånden strække sig frem og ned. Men det kunne vi bestemt ikke have startet med, med den krop hun startede ud med. Så er glad for, det går fremad.
tøjler