{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
870 visninger | Oprettet:

Michala Sølvhøj
Michala Sølvhøj
Følger: 3 Emner: 3 Svar: 15

HJÆLP SØDE HESTEEJERE {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen

Jeg står i den situation at jeg virkelig inderligt overvejer at få min egen hest. Jeg har redet i mange år og er rutineret. Jeg startede med lede efter en ny part men det har udviklet sig til at jeg overvejer at investere i min egen lille baby.

Vil bare lige høre jer hvor meget i ca sætter af om måneden/året til hest. Dvs opstaldning, foder, dyrlæge, smed, forsikring m.m.
Ved godt at opstaldningspriser varierer fra sted til sted men hvad kan man forvente af minimumspris? smiley

Alle erfaringer tæller!!!!!!! smiley er nysgerrig og vil vide om jeg har økonomisk stabilitet til det. Fra Michala

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HJÆLP SØDE HESTEEJERE
  • #1   19. nov 2012 Jeg har hest for ca. 4500kr. om måneden .. og så ca, 500 oven i for undervisning smiley Det er bestemt ikke billigt.

• #2   19. nov 2012 om måneden betaler jeg ca. 2-3000 da min opstaldning er meget billig

• #3   19. nov 2012 og der er med smed.

• #4   19. nov 2012 Hvis man regner med 4.000 om mdr i gennemsnit burde du være dækket godt ind.
    Det er iregnet opstaldning inkl foder og strøelse, tilskuds foder og hø. Smed udstyrs fornyelse, dyrlæge regninger mv.

• #6   19. nov 2012 Dog er det stor forskæld på opstaldnings priser i sær imellem landsdelene

• #8   19. nov 2012 Jeg stod faktisk i samme situation for bare nogle måneder siden smiley Havde egen hest for mange år siden, og har siden haft parter, men fandt det for ustabilt, så besluttede mig for at købe min egen smiley Jeg har ikke fortrudt et sekundt.! Godt nok er det dyrt, men det er jo det hele værd smiley

Jeg bruger 1000 på opstaldning, ca 300 på wrap, 200 på foder ( får billigt havre) 750 på sko hver 2-3 måned. Nu har min stakkels hest været syg så der er indtil videre røget 5000 på dyrlæge. Jeg har gjort det at jeg har lavet en hestekonto som der ryger nogen penge på hver måned, til uforudsete udgifter som fx dyrlæge smiley Så det hele løber rundt, selvom jeg er på elevløn og har bil og alle mulige andre udgifter også

• #9   19. nov 2012 Jeg tør vist ikke rigtig tænke længe over hvad det koster, men som andre siger afhængig af opstaldning burde du være dækket ind for 4000 - 4500 om måneden smiley

• #10   19. nov 2012 Ca 4000 kr

• #11   19. nov 2012 Du kan spare en del på at forhøre dig om priser ved forskellige stalde og smede, der kan være stor pris forskel. Opstaldningsmæssigt er der jo stor forskel på hvilke facilteter du ønsker og fuldpas eller ej. Mht foder er der også penge at spare, igen med tanke på om hesten skal bruges som hyggehest eller konkurrence smiley

• #12   19. nov 2012 jeg regnede det ud på års basis for et par år siden og kom frem til at jeg bruger ca 50.000 kr om året på hest - opstaldning, smed, foder, udervisning, udstyr, forsikring osv osv..

• #13   19. nov 2012 jeg bruger rundt regnet 3000kr i måneden også ligger vi penge til side til dyrlæge og smed osv.. Nok ialt 4000 kr

• #14   19. nov 2012 Løber op i ca 5000 med alt måske lidt billigere til næste år da jeg nu er rykket fra 2300kr om måneden til 1500kr i opstaldning.
    Men pengene flyver hurtigt lige lagt 1800 i omstopning af sadel, det var så ikke helt op efter 14 dage så måtte lige ned med den igen og hente igen. Man tænker ikke over det altid, men det lige 100kr i benzin faktisk på heste bugettet der.
    så jo det skønt at have hest, men. Aldrig redet så lidt som da jeg fik egen hest og nøj det dyrt smiley men hyggen er jo stor og tiden man bruger er jo et. Frirum smiley

Held og lykke hvis du køber obs min er kun død ansavr forsikret ikke syge forsikret det en post der kan rykke rigtig meget i nogles buget.

• #17   19. nov 2012 Okay opstaldning der hvor jeg vil have den skal stå koster kun 750!!!!!! smiley

• #18   19. nov 2012 min opstalding mad og det hele koster 1600,00 og 1100,00 for 4 sko smiley
    Men jeg ved at man kan få det bliegere andre stder smiley

• #19   19. nov 2012 Har svaret dig på over mobilen hvad det koster hos os smiley

750 opstaldning
    foder (Alt efter hvad du skal have) Ca. 200 om måneden.
    Smed hver 8 uge (Alt efter om hesten har sko eller ej) ca. 700
    Vaccination hvert år + uforudsete dyrlægeregninger
    Forsikring
    Udstyr
    Eventuelle stævner
    Undervisning

Hmm ja, tror det var det smiley

• #21   19. nov 2012 Ormekur, tandraspning. Skal lige med. Saltsten vitamin mineraler.
    Løbene vedligehold af udstyr.
    Dækkener stor post kan den blive.

• #22   19. nov 2012 Hvad har i af erfaring med pris for udstyr? Vil gerne have en bomløs saddel og en ok trense, men rider hverken undervisning eller stævner så det skal ikke være noget helt vildt fancy't og dyrt smiley

• #23   19. nov 2012 Jeg sætter 3000-4000 af.. 4000 nu hvor han kommer i ridning 3000 til ridning og 1000 til stævner og smed

• #24   19. nov 2012 Du kan sagtens få en billig brugt bomløs til de 1500 smiley Og hovedtøj er meget forskelligt smiley

• #25   19. nov 2012 Boksleje + spåner + udlukning + wrap + vitaminer/mineraler hver måned = 2200 kr.
    Foder hver måned = 150 kr.
    Smed hver anden måned: 350 kr.
    Undervisning: 200 kr. for en time.

Lige nu har jeg desuden en kiropraktor regning på 1300kr. og en dyrlæge regning på 2800 kr.
    Så uventede regninger skal man altså også have med i budgettet.

Derudover har jeg da brugt ihvertfald over 20.000 på alt mit udstyr, sadel, trenser, dækkener, strigler, bandager, bid, ridehjelm, ridestøvler osv. osv. osv.

• #26   19. nov 2012 Fandt selv en billig brugt mod de tog min gamle retur så kom a med lidt over 6000kr
    Alt efter hesten så vil jeg sige får sadelbus ud og giv de 5-600kr og så har du en ide om hvad din hest vil kunne bruge uden at du ødelægger dens ryg. Og har de. Ikke noget billigt til dig, kan du selv søge.

Men vil ikke anbefale at givet et par 1000 og sige jamen den er jo helt ny! Alt for dyrt i kiropraktor regning når hesten bagefter har ondt i ryggen.
    Hvorfor bomløs?
    Skal jo være obs på bomme. I mange tilfælde hjælper rygsøjlen med at være fri og arbejde. Men det kan du jo tage med de kloge hoveder, når du sår med hesten. Jeg ville sige sæt 6000kr af ca og så blir det sikkert omkring 8000kr smiley jeg køber masser ting brugt fungere fint hos mig, men ja som med sadel osv så der jo lige. Omstopning osv. Man skal være ekstra obs på når man køber brugt.

• #27   19. nov 2012 Kan bare godt lide bomløs, da jeg føler at jeg sidder bedre og har nemmere kontakt til hesten smiley men ellers skal det være en dressur saddel.

• #28   19. nov 2012 Uha glemte derudover gjord der skal passe og sikkerheds bøjler! Ryger lige 500-1000 oveni smiley og dækkener er dyre har haft held med at købe to dyre nu 900kr og 1200kr frem for dem til 4-600kr de gik konstant i stykker. Men jo også hvad hesten er til. Disse kan også købes billige brugte, men har haft erfaring med at de ikke. Holder vand osv ude så godt når de først er blevet vasket og købt brugt. Så hellere give lidt mere end konstant at være på dækken jagt.

• #29   19. nov 2012 Ok smiley ja når du finder drømme hesten er det jo at prøve løs. Og se hvad der. Passer jer bedst.

• #30   20. nov 2012 Ja! Jeg håber virkelig jeg finder en ny sjæleven. Har nemlig søgt part i lang tid og har også fundet en rigtig sød en, men drømmen om egen hest sniger sig mere og mere ind for hver dag der går! Jeg kan simpelthen ikke få det ud af mit hoved og jeg har mere end tid hver dag til den så jeg ved at jeg ikke mangler tid. Mine tanker går nærmere til økonomien! smiley

• #31   20. nov 2012 Hej Michala:-) Noget af det du kan gøre for at formindske udgifter fra start er at finde en hest, som ikke har brug for at have sko på alle 4 ben, alene udgiften til smed er høj for 4 sko og beskæring. Sørg for at købe en ordentlig sadel, undgå at købe sadel med til hesten (medmindre du har en med som har meget forstand på om sadlen er god til hesten), nogle folk sælger nemlig sadel med, som de alligevel ikke selv vil have:-( Resten af udstyret kan du købe brugt, der er masser til salg af fin kvalitet. Køb godt foder og giv masser af hø, og sørg for at hesten kan komme på fold hver dag - på gode folde, der ikke er mudrede! Sørg for at få hesten tjekket af din egen dyrlæge! og Held og lykke - der er masser af fine heste til salg nu, og det er jo købers marked, så kig dig godt rundt, fald ikke for den første og bedste!:-) Vh. Christina

• #32   20. nov 2012 du skal huske at selvom du finder et billigt sted at stå skal du også have råd til en anden slags opstaldning i tilfælde af stedet lukker, du selv vil flytte eller i bliver uvenner m.m. så du kan ikke købe en hest og regne med kun at stå for 1500 om måneden når du står i stor kbh samt nordsjælland....

du skal regne med omrking 4.000 gennemsnitlig om måneden måske 3.000 alt efter hvor den står.... men husk intet varer evigt så det er godt at have råd til at kunne flytte den hvis et uheld skulle opstå

• #33   20. nov 2012 5000
    men har haft min hest et halvt år, og næsten brugt 20.000 på dyrlæge.
    så det er vigtigt a du er sikker på at du har råd hvis der sker noget uventet

• #34   20. nov 2012 Jeg ved der er mange dyre sveder man kan have hest, men det behøver absolut ikke lorte 4-5000kr. Om måneden. Så meget har jeg aldrig aftalt,heller ikke da jeg havde hest på rideskole. Dog kan man aldrig vide hvad man bør afsætte til dyrlæge, den post kan desværre vælte budgettet, hvis man er uheldig. Men pt. Har jeg stor hest for ca. 1200,- 15000kr. Om måneden uden undervisning.

• #35   20. nov 2012 Møg tlf, stavefejl er gratis:-)

• #36   20. nov 2012 Jeg har 2 heste:

For alt: opstaldning, undervisning, hø, foder = 3580 kr pr måned

Dyrlæge og smed = 500-1000 kr pr måned

• #37   20. nov 2012 Opstalding: 1.700 mdr.
    Undervisning: 500 mdr.
    Smed: 500 hver 6 uge for 2 sko
    Dyrlæge: ca. 2.000 årligt inkl. vacc. gødningsprøver og blodprøver for bændelorm.
    Tandlæge: 1.800 årligt.
    Kio / fys / massør / andre behandlinger: ca. 3.000 årligt.
    Forsikring, ansvar, liv og uanvenlighed: 300-400 hver kvartal (kan ikke lige huske det)
    Det var det jeg lige kunne komme på fast. Ud over det sætter jeg 500-1.000 af om måneden i tilfælde af der skulle ske noget uforudset smiley

• #38   20. nov 2012 Jeg har en pony, som går i løsdrift.
    I løsdriften følger alt med, så jeg giver 900 kr. pr. måned.
    Hun skal ca. have smed 3-4 gange i året, så det har hun ikke haft med mig endnu.
    Så køber jeg en sæk gulerødder til hende, når jeg mangler, som koster 35 kr. for ca. en 20. kg, tror jeg, og så har jeg købt noget slobber-mash til hende.
    Det vil sige ca. en 1000 kr. i måneden, uden smed og dyrlæge. (:

• #39   20. nov 2012 Jeg har 2 heste der går hjemme.
    Fodderet ved jeg ikke præcis hvad løber op i, men cirka 500-1000 kr i måneden vil jeg tro.
    Halm er gratis
    Hø 300 for en rundballe, jeg bruger vel 2-3 stykker årligt

Så er der jo så vedligeholdelse af folde og hegn, det er straks en større udgift når krikken bliver ved at rende igennem! -.-
    Foldene gødes og kalkes hvert forår og mere ved behov, vi har sandjord.

Ormekur 2 gange årligt, og smed 2 gange årligt, mere efter behov.
    Dyrlægen er ellers normalt kun ude ved sygdom / skader, og de er gudskelov sjældne! smiley

• #40   20. nov 2012 3 rundballer på et år?? Det var ikke meget hø dine heste får så...
    Og smed to gange? Får de ikke lange hove?

• #41   20. nov 2012 Opstaldning: 1350 pr. måned
    Foder: 110 pr. måned
    Undervisning: 300 pr. måned
    Smed: 800 ca. hver 8-10 uge
    Forsikring: 3500 årligt
    Dyrlæge (faste udgifter) : 1500 årligt, derudover kommer eventuelle behandlinger.
    Udstyr: Omkring 2000 årligt

Dvs. at jeg har udgifter for ca. 2500-3000 hver måned for min ishyp..

• #42   20. nov 2012 Sofie:
    Jeg har kun 2, og det er til vinteren at jeg regner med at der går 2-3 stykker. smiley Om sommeren får de ikke hø, der er græs til dem. De får 2x trillebør fuld morgen og aften, og om eftermiddagen også. De er begge to friske og ved god huld, så jeg ser intet problem. smiley

Og nej. Det er ikke slemt. I år har min ene dog en revne i hoven (overfladisk( så smeden skal måske nok ud en ekstra gang, men normalt er det intet problem ikke at beskære oftere. smiley

• #44   20. nov 2012 Hmm omkring 3000 for alle 4 heste =) men har dem også opstaldet billigt =)

• #45   20. nov 2012 Jeg har førhen også haft smed sjælendt, men må erkende, efter jeg har fået smed hver 6. eller 8. uge har min hest fået utroligt flot benstilling og står meget mere oprettet og ikke så meget på forparten (siger min kiropraktor også).. Så jeg har det sådan: ingen hov - ingen hest.

Men fair nok med hø'et ;-D

• #46   20. nov 2012 Sofie:
    Nu er de begge to mere eller mindre foldbumser, bliver kun reddet sjældent, så det er ikke fordi behovet er voldsomt stort. Den ene slider rigtig fint på hovene og min er så lidt mindre god. Hans hovkvalitet er sjovt nok blevet bedre efter at vi valgte at sige at han fik smed ligesom den anden gjorde. Godt nok er der lidt flækker og den der dumme revne, nu her hvor det er et halvt år siden sidst, men han er ikke halt eller generet af det. smiley

Og bliver behovet for hø større i år får de da mere, men jeg regner nu ikke med det. smiley

• #47   20. nov 2012 Det billigste jeg har haft hest, var nok for 1550 kr med det hele i løsdrift.
    Derudover regnede jeg med 400 kr om mdr til smed, 400 kr om måneden til forsikring, og så ca. 650 til andet. Så 3.000 om måneden.

Det sted jeg har part, koster opstaldning 5.000 kr smiley

• #48   20. nov 2012 Samlet set lægger jeg 1300 kr af hver måned, som så dækker udgifter til to skønne islændere. Jeg har netop siddet og kigget al økonomien igennem, da jeg havde brug for at kende økonomien hvis nu jeg skulle have tre heste. Det gav en merpris på 700 kr = 2000 kr pr måned for tre heste. Her indgår foder, forsikring, skoning, vaccine, medlemskab til diverse klubber. Jeg har dem gående hjemme og har derfor ingen udgift på opstaldning. Derudover kommer selvfølgelig til undervisning, men det får jeg ikke pt...

• #49   20. nov 2012 Jeg har hest for ca 2.000kr om måneden MED undervisning og vi har stald og det hele. dog ikke ridehus.

Kommentér på:
HJÆLP SØDE HESTEEJERE

Annonce