{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.201 visninger | Oprettet:

Når hesten har for kort ryg til ridning {{forumTopicSubject}}

Jeg har længe vidst at min pony havde en ultra kort ryg, og har derfor anskaffet mig en kort, bomløs sadel, men idag gik det virkelig op for mig hvor kort ryg hun egentlig har, da jeg havde KS terapeut ude!
hun kan måske gå med en meget lille ponypude hvis det skal være 100% optimalt i længden, hvilket jo slet ikke vil fungere!
så jeg er lidt i syv sind om hvorvidt jeg skal fortsætte med ridningen

skal jeg nøjes med at ride ture i min ride-on-pad en gang imellem og ellers træne tricks, løslongering osv. eller kan jeg godt ride hende lidt mere seriøst en gang imellem med sadel eller ride-on-pad?

min fornuft siger jo at selvfølgelig skal jeg da ikke ride hende, meeen jeg har redet hende i de 7 år jeg har haft hende og i starten med en del lortesadler, så jeg tænker om det måske er pga. dem at hun har lidt "mén" af det og ikke den nye

meningen er at hun skal tilkøres, så det kan jeg jo også lægge alt træningen over på, men hun er overvægtig og skulle gerne motioneres, og der er grænser for hvor meget det bliver til for lange liner :S

og så tror jeg virkelig at jeg vil savne at ride, men så igen, hun er sød, men det er ikke en fornøjelse at ride hende, da hun er stiv og idag har vi så konstateret at hun har en lille skævhed i bækkenet og en større i nakken, hun er øm i venstre skulder og låst mellem halehvirvlerne, men det skulle jo gerne blive rettet op smiley

det ville være rart at høre nogle andres meninger omkring mit problem, men vær sød at holde det i en pæn tone smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten har for kort ryg til ridning
  • #1   18. nov 2012 jeg har faktisk en lidt sjov sadel/ponypude? kan ikke finde ud af hvad det er .. men altså smiley

du kan se den lidt der på billedet smiley

profilbillede
  • #2   18. nov 2012 ja det var en fin lille en smiley men det er da vidst bare en ponypude? smiley

• #3   18. nov 2012 Vil lige sige dig, at min shetlænder Kurt er blevet tilkørt, og han får mere motion af det, end at blive redet + han taber sig hurtigere, og de rigtige steder, og får flere muskler i stedet for, og regner da med, at du mener at den skal tilKØRES, og ikke bare gå for lange liner smiley

• #4   18. nov 2012 ved wintec har lavet en sadel i 15 tommer kan du have måsen i sådan en? ellers synes jeg selv at det er kanonhyggeligt bare med jordarbejde og nogle hyggeture hvor man bare slapper af og nyder en gåtur med hesten

• #5   18. nov 2012
    Ridning uden sadel?

• #6   18. nov 2012 jaaa? altså den virker som om den er mere "fast" i det end en ponypude? og virker generelt mere som en sadel? men stadig meget flad i det smiley

• #7   18. nov 2012 Har hørt meget godt fra folk med heste med kort ryg, der har brugt Passier sadler smiley

Men Passier er vidst et ret så dyrt mærke. Ved at en som der er lavet specielt til heste med kort ryg, koster lidt over 21 000, så vidt jeg lige har set smiley

• #8   18. nov 2012 Ville nok tilkøre hurtigst mulig, og køre meget op og ned ad bakker for linerne til hun kan få vogn spændt for. Om i nu har stubmarker ved jer.. smiley

Dog har jeg kigget på jeres billeder, og kan nu ikke sige hun ser ut til at lide, eller at have så alt for kort ryg? Har du haft en sadelmager ud til at kigge? De kan tit komme med meget klogt ang sadler og ridingen, om nu hesten har kort ryg.. smiley

• #9   18. nov 2012 min veninde har en globus til hendes med meget kort ryg..

• #10   18. nov 2012 Du kan jo bare ride i ride-on-padden.

• #11   18. nov 2012 Er det den haflinger du har på din profil? Ud fra billederne af haflingeren tror jeg bestemt du kan finde en sadel den kan passe i længden smiley

Min vallak har ultra kort ryg i forhold til hans højde men det er hans race og bygning men fandt heldivisvis en sadel der passet i længden smiley Nu er jeg heldigvis ikke så stor så jeg har ikke nogen problemer med at være i den.

• #12   18. nov 2012 Kieffer Amsterdam er lavet til heste med kort ryg. De koster 13000 kr. Men tror stadigvæk den bliver for stor da det du snakker om virker ekstremt og ikke som normal kort ryg.

• #13   18. nov 2012 The bad: hun skal tilkøres smiley men det er tilvænningen der ikke giver særlig meget motion, og det har hun brug for NU! smiley

Til jer andre: jeg skal min. have en 16,5 tommer, så det hjælper ikke rigtig, og vi snakker MEGET kort ryg, det kom som et chok for mig, for sadlen må jo ikke ligge længere tilbage end der hvor det sidste ribben hæfter, og hendes ribben buer rigtig rigtig meget, så derfor snyder det også, så ryggen ser længere ud end den er smiley
    jeg har en kort sensation sadel til 12000 nu, så det er ikke fordi jeg ikke vil ofre pengene, men de kan simpelthen ikke blive korte nok, hvis min mås også skal følge med

• #14   18. nov 2012 men ja det er min haflinger smiley

• #15   18. nov 2012 Ville nok holde det på hyggeplan og evt uden sadel. Og så bare ja få den tilkørt og hygge med det og trick. Ikke nemt med de kære heste og sadler, super du blevet klogere på det. Og håber i får det til at fungere smiley

• #16   18. nov 2012 Nej det er slet ikke nemt! og det er da dejligt at lære noget nyt, men det her ødelagde godt nok lige min dag smiley

• #17   18. nov 2012 Vil bare lige indskyde at passier bestemt ikke er til korte rygge, tværtimod!! De er meget lange.. Kentaur, globus eller Theo sommer.. Og ellers ved jeg at man kan købe en særlig tilpasset og syet efter hest og rytter, hos Charlotte fra barokamok, Sadelmager som bestiller hos Jermy Rogers i England.. Den kan feks laves så sædet er 17 men fylder kun som en 16! Tror priserne starter ved 15.000 kr smiley

• #18   18. nov 2012 Nå, synes ellers mange jeg kender, er tilfredse med Passier til deres heste med kort ryg?

• #19   18. nov 2012 jeg har kigget på specialsyede sadler da jeg ledte efter ny, men hun skal max. have en 14, måske 15" sadel og jeg skal bruge str. 16,5-17, så det kommer alligevel ikke til at passe smiley

• #20   18. nov 2012 Tja kommer an på sadelmageren, det er ikke alle der kigger på længden.. Vores max 1 araber kom med en passier - og den var ALT for lang.. Så nu kæmper vi med en sadeltrykning.. Hun har nu en Theo sommer sadel smiley Den 16 tommer passier som fulgte med, var ligeså lang som en Windsor elite 17 tommer :0

• #21   18. nov 2012 Nå, jamen så er det da nok forskelligt, men ved, at der er lavet en specielt til heste med kort ryg, men prisen er da som skrevet også over 21 000 for den smiley

• #22   18. nov 2012 Kunne være man kunne få en der fyldte 15 med et sæde på 16,5...

• #23   18. nov 2012 Ja er klar over de har lavet en til korte rygge, og den har jeg ikke set så kan jeg ikke udtale mig om smiley Og ja de er dyre!

• #24   18. nov 2012 Ja, det er da nogle dyre sadler smiley

Det er denne: (link fjernet)

Dette står om den:
    PASSIER COMPACT DRESSUR. En sadel til kompakte heste med kort ryg, eller til heste med rygproblemer bagtil i sadellejet.
    En helt nyudviklet sadelbom, og en sadelpude med en kort bred kontakt til hesten.
    Normalt vælger men en kort sadelbom til en kort hest, men så er problemet mange gange at sædet bliver for lille til rytteren. Derfor har Passier fremstillet denne sadel med en sadelbomsfacon der giver plads til rytterens bagdel, rytterens vægt kommer længere frem og de brede sadelpuder fordeler rytterens vægt bagtil. Sadelpuden er fortil udformet med mere frihed til skulderen, rytterens knæ kommer tættere ind til hesten, og de høje oberschenkelpuder giver støtte til rytterens overben. Bagtil er der plads til en kortrygget hest, eller en meget dyb og overbygget hesteryg.
    Sædet har smal talje og plads til lårene.

Sædestørrelser 1, 2 eller 3. dette sæde måles ikke i tommer, da det er en ny måde at formgive et sæde på.

Kommentér på:
Når hesten har for kort ryg til ridning

Annonce