{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan heste se??
  • #3   11. nov 2012 Heste kan ikke se i tusmørke, men når det er helt mørk kan de vist godt se smiley

• #4   11. nov 2012 Min heste ser udmærket i mørke tror jeg. De har i hvert fald aldrig smadret hegn eller skadet sig selv i mørket. smiley

Og så vidt jeg ved kan de også se farver:)

• #5   11. nov 2012 De kan bare ikke se alle farver, har lært det på en ridelejer, hvor vi havde om spring, meeen det er sku mange år siden nu, så kan ikke huske hvilke farver smiley

• #6   11. nov 2012 Her er en undersøgelse hvor de har undersøgt om hesten kan se farver :

(link fjernet)

• #7   11. nov 2012 Logisk set bør heste kunne se farver, eftersom de kan blive bange for et farvet spring, en refelksvest eller en rød postkasse. Hvis de ikke kunne se farver, ville de jo nok ikke blive bange for farvede ting smiley

Min hest er fx bange for en regnbuefarvet paraply, men ikke en sort paraply smiley

Hvis man har en hesteflok, der primært består at brune/sorte heste, og der så fx kommer en rød eller hvid hest ind i flokken, kan de andre have svært ved at acceptere den. smiley

• #8   11. nov 2012 Mener ikke at heste ser ret så godt i mørke som i dagslys. Har i hvert fald altid fået af vide at de ikke kan se ret godt i mørke. Hvilket muligvis ville passe meget godt, for har nu gået med 2 heste(også de eneste 2) som altså ikke kunne lide at der var helt mørkt.

• #9   11. nov 2012 Og mht. mørke, så har jeg en teori om, at heste godt kan se i mørke - de er jo flugtdyr, og er derfor nødt til at kunne se i mørke, men måske ikke så godt som dagslys - men at de ofte bliver udtrykke og nervøse i mørke, netop fordi de er flugtdyr - de er mere udsatte i mørke, fordi de jo nok ikke ser helt så godt, og ikke kan spotte rovdyr lige så let = de bliver nervøse smiley

• #10   11. nov 2012 Pga. hestenes pupillers form/bygning og vinkel, opfanger de langt mere lys (selv når der ikke virker til at være noget lys), end vi mennesker gør, derfor har de et bedre syn i mørke, end vi besidder. smiley

Om heste kan se farver, ved jeg egentlig ikke, men kan de ikke det, tror jeg bestemt at de har en god kontrast-skala, så de kan adskille farverne selv i sort/hvid. smiley Men har ikke noget bevis, og bare min teori.

• #11   11. nov 2012 Fandt lige denne side, da jeg søgte efter en anden side, hvor jeg havde læst de senest undersøgelser, der fastgører at heste dog ser bedre i mørke, end mennesket gør.. smiley

http://www.oejendyrlaegen.dk/Hestens_syn.shtml

Leder stadig videre efter link til den anden side.

• #13   11. nov 2012 Arh - de kan næppe se bedre i mørke end i lys smiley

De ser sikkert stadig godt i mørke - men de ser mindre godt, for ellers ville de ikke reagere på mørke. De er mere udsat i mørke end i dagslys - netop fordi de ser dårligere.

• #14   11. nov 2012 Jasmin og Camilla 2012: Tja, og jeg kunne også komme med et argument, der modsiger dit argument. smiley Dog vil jeg sige at videnskaben har fastlagt lige dette punkt for efterhånden en god håndfuld år siden, og det er noget man kan forholde sig til, heeh!

• #15   11. nov 2012 DeCoyit : Det var til Camilla med de 3 welsh drenge. Selfølgelig kan de se bedre end os i mørket - men Camilla skriver at hun har ladet sig fortælle at heste ser bedre i mørke end i dagslys, hvilket jeg siger at det ikke kan passe smiley

Kommentér på:
kan heste se??

Annonce