952 visninger
|
Oprettet:
Hun gider ikke at komme? :-) {{forumTopicSubject}}
Jeg har et lille problem, min hest vil ikke ind fra fold når jeg kommer og vil hente hende ind fra fold, før de andre?
-Er der nogle der har ideer til hvordan jeg kan få hende ind?:-)
maj 2011
Følger: 62 Følgere: 98 Heste: 6 Emner: 101 Svar: 509
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
aug 2010
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 41 Svar: 652
maj 2011
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
Når man har trænet sin hest, så skal man kunne kalde den ind og IKKE selv hente den på fold.
jul 2008
Følger: 51 Følgere: 57 Heste: 9 Emner: 4 Svar: 88
alle mine heste kommer når jeg kalder, det er rart
dec 2006
Følger: 32 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 10 Svar: 222
Du er nød til at "overbevise" den om at det er rart at blive hentet på fold. Giv den et æble, nus den og snak roligt til den. Vær blid og ikke blive sur/fustreret når du
får fat i den. Jeg har mødt mange med det problem og langt de fleste lavede den fejl at skælde ud når de først fanger den, så kan man da godt forstå at den ikke har lyst til at blive hentet. Du kan også fodre den fra en spand efter ridning, så den forbinder dig med mad. Men det ville jeg kun begynde med hvis du er sikker på at den ikke har smerter.
maj 2011
feb 2008
maj 2011
jun 2009
Følger: 48 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 63
Nogle dage kan det tage op til en time og nogle gange mere tidO.o
feb 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 34
Hvis ja, kan det være hun ser dig som den person der fjerner hende fra flokken og ser det/dig som noget dårligt og så er det ligemeget hvor mange godbidder du kommer med..
Mit råd: Tilbring noget tid med hende på folden, lad hende komme til dig.. Nus hende, giv hende en godbid og gå igen uden og tage hende med.. Så vil du pludselig se en hest der kommer og er nysgerrig på hvad du vil.. Brug noget tid på det.. Desuden når du tager hende ind, overvej så og ændre dit træningsprogram, så det ikke kun er ridning, men også noget der stimulerer hendes hjerne og hun finder spændende, så vil hun også synes det er sjovt og skulle med ind fra folden med dig, fordi så laver du lige pludselig noget sjovt og ikke noget hun gør for og please dig..
Lad mig sige det på en anden måde: Hvis din mor kun kalder på dig når du skal tage opvasken, hvor længe tror du så der går før du ignorerer hun kalder på dig og prøver og undgå hende?
jun 2009
Jeg ved ikke hvad jeg kan gøre for at gøre det sjover?
feb 2008
jun 2009
hun har aldrig vil ind fra fold, kun når de andre går med ind.
Hos de gamle ejer ville hun heller ikke
feb 2008
Du er nød til at træne i en mindre fold, hvor du henter hesten flere gange dagligt.
jun 2009
jul 2009
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 1 Svar: 101
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Der smid de den på jordfold sammen med en anden i en periode der ville den pludselig gerne hentes fra og derefter blev det meget bedre. Min tager jeg tit ud får en spand gulerødder og ind igen, har hjulpet meget på hans lyst til at komme nu når man fløjter.
feb 2008
Her er en video af vores 4 års hingst Hurricane, hvor han idag bliver indkaldt fra fold.
(link fjernet)
jun 2009
feb 2009
Ved og hele gå efter hende sætter du jo flugtinstiktet igang, fordi du i hendes verden "jager" hende.. Hvis en hest bliver lukket ind i en ny flok drøner den for det meste ikke lige hen og hilser, den stiller sig op og græsser og venter på de andre kommer og hilser på den, fordi den ikke vil virke som en trussel for dem..
Det der også er en god ide med og sætte sig med en bog eller andet, er man kan læse meget ud fra ens hest opførsel i flokken og finde ud af hvordan heste reagerer, istedet for bare og mene den skal opføre sig sådan og sådan.. Heste er individer og selfølgelig har de deres instikter, men de, alt efter personligheder, gradbøjer også disse instikter og det er der observation på folden kan være super godt til og lære sin hest og kende og dens reaktionsmønstre..
Eksempel på hvordan jeg fik en sky hest til og blive fortrolig: Jeg havde forelsket mig i et lille trakehner hoppeføl og var interesseret i at købe det.. Problemet var bare at hver gang hun så mennesker løb hun sin vej og moren beskyttede hende.. Jeg satte mig ud på folden med et blad og læste.. Der gik en halv time, så kunne nysgerrigheden ikke holdes tilbage længere.. Hun kom over, jeg rakte en hånd op, hun løb igen.. Sådan fortsatte det nogle gange, indtil hun fandt ud af der ikke skete noget når jeg rørte ved hende og jeg "fangede" hende ikke, hun fik selv lov til at vælge.. Efter to dage kunne jeg få lov og klø hende, hvilket jo var underskønt i hendes øjne.. Efter en uge, kom hun løbende mig i møde.. Efter 14 dage havde hun lært og løfte ben uden jeg havde grime snor eller noget på.. Efter en måned kunne jeg trække hende rundt og væk fra hendes mor uden problemer.. Den hoppe er nu 8 år i dag og den mest kælne hest du kan finde, desuden elsker hun stadig mennesker den dag i dag...
Hvad vil jeg så fortælle med den her historie: Pointen er, tag tingene i små skridt, gør det sjovt for hesten.. Følg dens tempo og lad den være med i "legen".. Tålmodighed er det vigtigste ord i alt det her, det giver pote i sidste ende.. Hvis din hest ikke kommer til folden af sig selv gør du noget forkert og må om man så må sige "starte forfra"...
feb 2009
Pointe: Træningsplanen skal lægges så hesten også synes det er sjovt..;)
okt 2011
Følger: 15 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 214
Det fandt jeg ret farligt, men jeg begyndte at tage et tæppe med over ved siden af folden de første mange gange bevæbnet med en spand fuld af gulerødder.
de første mange gange ansede hun slet ikke at jeg kom, de andre på folden lurede hurtigt at når jeg satte mig der var det fordi jeg havde mad med (havde dog kun mad med hver 4-5 gang) men lige så langsomt kunne jeg flytte mønsteret og gå ind på folden også bare gå rundt. lige så stille begyndte min hest at komme over til mig og simpelhen passe på at de andre heste ikke kom for tæt på.
Stadig tog jeg hende ikke med ind, men nu kunne jeg sætte snor i grimen og gå rundt med hende på folden og de første gange tog jeg hende med op til ledet for at 'sige farvel' hvor først jeg tog snoren af der og lod hende gå igen.
tror det tog mig 2 uger +/- en dag eller to.
Nu kommer hun galopperene op til mig blot ved lyden af min gang. (enkelte gange, glemmer hun stadig at komme)
jun 2009
okay det vil jeg prøve
Hun gider ikke at komme? :-)