{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.333 visninger | Oprettet:

Tortilas ejer anmeldt for mishandling {{forumTopicSubject}}

Læs artiklen her: http://www.eurodressage.com/equestrian/2012/10/22/german-branch-peta-files-charges-against-totilas-owners

Hvad tænker i om det? Personligt er jeg absolut ikke fan af PETA, men synes dog det er fantastisk at de går ind i debatten omkring rollkur og rent faktisk får gjort noget ved sagen.
Rollkur er i mine øjne slem mishandling og det at holde en hest indespærret i en stald burde bestemt at være strafbart i henhold til dyreværnsloven.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tortilas ejer anmeldt for mishandling
  • #1   24. okt 2012 Hvor er det fedt at de tager emnet op! Behandlingen af Tortilas er bestemt heller ikke ok. Spændende at se hvad sagen fører med sig.

• #2   24. okt 2012 hold da op, jeg er 100% enig med dig!

• #3   24. okt 2012 i disse siturationer kommer pengene og førsteplasser før hesten.
    desværre..

• #4   24. okt 2012 Fedt at der rykkes på det hvis der er hold i anklagerne, men som altid er jeg varsom med at give PETA for meget "cred". Deres "research" er ikke altid lige meget værd, og vi skal have in mente at deres slutmål er afskaffelse af dyr til alle former for menneskelig indblanding - herunder selskab og ridning.

• #5   24. okt 2012 Synes det er fuldstændig berettiget, ingen heste skal udsættes for sådanne belastninger, synes det er unødvendigt og hvad får man ud af egetnlig?? når den krøller sammen har den så ikke mega svært ved at have hele overlinjen med??

• #6   24. okt 2012 Syntes det er helt fint, dog er jeg ikke særlig glad for PETA.

Men må indrømme at jeg savner at se Totilas under Gal, måske var træningen ikke meget anderledes men Gal kunne bare ride den hest.

• #7   24. okt 2012 fedt fedt fedt!!

• #9   24. okt 2012 Hvorfor ikke Trine? Ved du mere om sagen end det der står her?

• #10   24. okt 2012 Oh god nu har jeg lært noget nyt i dag, det var ikke helt det indtryk jeg havde når der blev snakket LDR smiley

Godt der bliver taget fat på det med at hestene ikke kommer ud. Der er allerede meget opmærksomhed på rollkür men det med hestene ikke kommer ud er ikke noget man ser den store opmærksomhed på så det ikke helt skidt .. smiley

• #12   24. okt 2012 Flot, de tager det op.

Det er noget andet end ved OL, hvor der blev påpeget rollkur, men det blev ignoreret..

• #13   24. okt 2012 Jeg er heller ikke meget for PETA normalvis. De er alligevel for ekstreme. Selv for en alternativ vegetar treehugger som mig smiley Men indimellem så gør de altså også bare noget godt for dyrene.
    Jeg håber inderligt at de får succes med den her sag. Uanset hvad, så er det jo godt, i den forstand at der kommer mere fokus på nogle områder af hestesporten som absolut trænger til det.

• #14   24. okt 2012 Malene: Det kan så være det bliver det næste. Hvis de får medhold i denne sag smiley Det håber jeg i hvert fald!

• #15   24. okt 2012 Jeg tænker at hvis de anmelder dem, så skal de også anmelde alle de andre ellers skal de lade være.
    Man kan ikke tillade sig kun at sætte én af dem på anklagebænken og lade de andre komme af sted med det.

• #16   24. okt 2012 jeg syntes jeg kan huske noget om at de havde en betinglese da de solgte tortilas til holland og det var at han ikke måtte rides i roolkür ... men det kan godt være mig der husker forkert

• #17   24. okt 2012 Det kræver jo så også at man har beviser før man kan lave en anmeldelse. Og ja, jeg synes også de skal anmelde alle de andre, men jeg kan godt se at de ikke kan gøre det alt sammen på en gang.
    Måske er det også nok bare at få en af dem ned med nakken, så det sætter et eksempel for sporten. Hvis de får én rytter dømt for mishandling i form af rollkur, så er FEI vel nødt til at rette sig efter det og få lavet nogle bedre restriktioner imod det?

• #18   24. okt 2012 Han er ikke solgt TIL Holland, men FRA Holland TIL Tyskland. smiley

Paul Schockemöhle ejer ham i fællessakb med Matthias Rath's forældre. smiley

• #19   24. okt 2012 Hvis de kun vil have én ned med nakken, så da vel de kendte rytter som over flere år har været dem som gjorde mere populær som fx Anky (Holland), Kittel (Sverige), Werth (Tyskland) OSV - og mangel på bevismateriale er der altså ikke, hvis de virkelig vil sætte en reel stopper for det her, og ikke bare går efter Matthias Rath fordi han netop har verdens dyreste dressurhest under numsen.

• #20   24. okt 2012 ups my bad det var lige en tænke fejl smiley mente self tyskland

• #21   24. okt 2012 Vil da også lige oplyse at Matthias Rath har den samme træner som Edward Gal - som hedder Sjeff Janssen, og Edward Gal rider også LDR (Hyperflexion/Rollkur), så jeg betvivler der stod noget i kontrakten om, at Matthias ikke måtte anvende det. smiley

Siden 2008 har FEI tilladt brug af LDR "hvis det bliver udført korrekt".

Desuden anklager de dem også for at Totilas ikke har adgang til fri fold, men i toppen af ridesporten er der faktisk ikke mange heste som får lov til det...hvem vil sende en heste til 75 millioner kroner på en fold og risikere den kommer til skade?
    Hvem vil ride en hest til så mange penge til ubrugelighed?

Ikke at jeg er tilhænger af LDR, men tror bare lige man glemmer at heste i en sådan prisklasser er en investering på højeste plan..og man vil altså ikke miste en investering på 75 millioner kroner.

• #23   24. okt 2012 Altså, jeg kan jo ikke sige hvad deres strategi lige præcis har været, for at gå efter netop den her ekvipage, det er kun gætværk. Det mest sandsynlige er at de går efter netop Totilas rytter og ejere, er vel at tortilas er en meget elsket og popuær hest? Det er han jo i hvert fald i DK, så mon ikke det er det samme i tyskland?

• #24   24. okt 2012 Jo, jeg tror der er både misundelse og trang til opmærksomhed indblandet.
    De regner nok med at få mest omtale ved netop at "bruge" Totilas.
    Men havde de taget hele bundet som Anky, E. Gal, E. Werth, P. Kittel og alle de toprytter, SÅ havde de i mine øjne taget sagen på en seriøs plan op.

• #25   24. okt 2012 Uanset prisen på hesten giver det ikke nogen ret til at mishandle den! Den danske dyrevelfærdslov siger at man skal holde dyrene under så naturlige forhold som muligt. Det er ikke umuligt at lukke hesten på fold, de har blot ikke lyst til at løbe risikoen. Nu ved jeg ikke om de har samme dyrevelfærdslov i Tyskland, men i DK budre det i hvert fald ikke at være tilladt at spærre hesten inde på stald!
    Jeg tror det er en god ting med noget fokus på det med foldtiden..

• #26   24. okt 2012 Hvis en skal ned med nakken er det Kittel, at gå efter verdens fineste dressurhest virker mest af alt som misundelse. Gå efter dem som virkelig er slemme. Fx Kittel!

Mmmm Totilas er altså en gudesmuk hest. Han måtte gerne bo hos mig smiley

• #29   24. okt 2012 Det passer ikke:

§ 17 Heste skal i mindst 2 timer 5 dage om ugen motioneres eller gives fri
    bevægelse på fold.

Så om du sætter den 2 timer på en fold, går en tur med den eller rider den er et valg du som ejer kan træffe !

• #30   24. okt 2012 Korrekt. Men det er her dyreværnsloven modsiger sig selv, for det aller første der står er at dyr skal behandles så naturligt som muligt..

• #31   24. okt 2012 tænk jeg vidste ikke at Elisabeth Werth var med i rædselstruppen :/..

mener ellers at have læst og hørt at hun netop tog afstand fra dette, og var "god" ved sine heste...

Jeg synes det er rigtig dejligt at der bliver "taget hånd om" dette faktisk ret udbredte problem. synes det er forfærdeligt at det kan afsløres til OL, og at der så ikke bliver gjort andet end at true fotograferne, så fantastisk at der tilsyneladende bliver forsøgt noget..

Når det så er sagt, synes jeg det er træls at "alle de andre" ikke samtidig bliver taget frem og anmeldt.. Håber at de går hele rædselstruppen igennem efter denne sag... man kan jo håbe at en kæmpe bøde og lang udelukkelse fra sporten kan give så røde ører hos disse ryttere at det er dyrere ikke at have hestevelfærd end at opfylde de ret så simple krav smiley

• #32   24. okt 2012 Uha, i skulle da lige eje en hest til 10 millioner euro = ca 75 millioner kroner.

Og havde vi råd til hest til så mange penge, så ville da behandle den anderledes.
    Prøv at ringe til jeres forsikring og spørge hvad det ville koste bare at forsikre en hest til 75 millioner kroner. Tro mig, i/vi vil alle behandle den anderledes...om i vil indrømme det eller ej. smiley

• #33   24. okt 2012 * Team Rosenskjold * - hun hedder Isabell Werth smiley

• #34   24. okt 2012 ja jeg indrømmer blankt at den ville blive behandlet anderledes end den "ged" jeg har nu..
    den ville f.eks. sikkert ikke komme på samme fold som andre heste, men derimod stå på en fold lige ved siden af andre..
    for ingen tvivl, der vil komme en milliard små eller store skader ud af at de står på samme fold.
    men ingen tvivl om at jeg aldrig vil have en hest der primært skal leve som bokshest.. mine heste har alle prøvet bokslivet, og det var ikke med min store fornøjelse, men indimellem en nødvendighed....

men jeg ville heller ikke ride en hest på flere millioner, med en metode der er bevist skadelig for hesten, og derved forkorter dens tid i sporten såvel som i livet, bare for at få mange præmier nu og her, istedet for mange præmier i mange mange år :)..

• #35   24. okt 2012 Tick tack, nej, det ville jeg godt nok ikke. Hvis man har råd til at betale så meget for en hest, så har man sgu også råd til at behandle på den hvis den kommer til skade!
    Måske man skulle lave en lov om hvad en hest maks kunne koste, hvis det virkelig har så stor betydning for hvordan den bliver passet.
    En hest skal have lov at være hest. Uanset prisen. Det er under AL kritik og det er direkte mishandling i mine øjne at have hest på den måde.

• #36   24. okt 2012 maria..
    HAHAHA det gør hun også, men jeg var da tæt på :P... bær over med mig, har haft en dårlig nat, så hjernen fungerer absolut ikke i dag ;D

• #38   24. okt 2012 Monty, Donna og Karina smiley
    Var LDR du SÅ skadeligt som man oplyser, var de heste ikke i toppen mere.
    Anky (mest kendte rytter for LDR) deltog i OL med hendes efterhånden 18 år gammel hest og opnåede en 3. plads !!!
    Bare kig her på HG hvor mange heste ikke engang oplever at blive ældre end 6 - 7 år, som bliver redet og holdt som i betegner som korrekt, bedst for hesten...what ever.

Jeg er hverken tilhænger eller modstander da jeg ikke kan få det til at hænge samme det skulle skade hesten så meget, men de heste som bliver mest udsat for det holder så godt.
    Kender faktisk ikke én hest som er taget ud af toppen pga LDR skader...

At det helt sikkert ikke er den mest behagelig holdning - det behøver vi ikke engang diskutere...for det tror jeg heller ikke på !

• #40   24. okt 2012 Tick tack: At nogle heste holder længe trods Roll kur betyder jo ikke at det ikke skader, der er også mennesker der bliver 100 år selv om de ryger 40 smøger om dagen, får det dig til at tænke at rygning er sundt ?
    Vi ved jo ikke hvor mange heste fx Anky har der går i stykker tidligt og aldrig når toppen..

• #43   24. okt 2012 Tick tack: og forresten hvor ved du fra at ingen heste er taget ud af sporten pga LDR (eller Roll-kur) skader ? Det kalder de det vel næppe

• #44   24. okt 2012 Signe
    Du kan være 100% sikker på at det vil have været kendt i heste-medierne hvis dette var sket, med alle de hetz kampanger de kører.

Vil ikke skrive så meget men henviser bare på en side angående LDR, hyperflexion, rollkur.

http://www.scandinavian-dressage.com/uk/DRF.html

Her en lille udklip.

Som sagt, det er ikke fordi jeg er tilhænger af LDR, hyperflexion, rolljur - jeg har bare et åben sind og tager mine overvejelser og hopper ikke bare på alt man sådan forbanner.

profilbillede
  • #45   24. okt 2012 Her måske en lille forklaring på, hvorfor det er Matthias Rath som kommer på anklagebænken.
    En tysker som har valgt den "største" fjende som træner = Sjef

profilbillede
  • #46   24. okt 2012 Og så en forklaring på hvorfor jeg bruger LDR, hyperflexion og rollkur i samme åndedræt.

Der er ikke altid enighed omkring de betegnelser - nogen mener de betegner alle det samme, andre mener de er 3 forskellige ting.
    I en tysk artikel som omhandler den aktuelle sag omkring Matthias Rath bliver de 3 betegnelser også betragtet for at være det samme.

profilbillede
  • #47   25. okt 2012 Hold da op en langt ude teori..
    Så tror jeg mere på at toprytterne der bruger metoden smider penge under bordet til foreningen for at få dem til at lukke øjnene..

• #48   25. okt 2012 Tick tack: For det første er der lavet undersøgelser der viser at hesten syn og vejrtrækning hæmmes i de stilling der rides i, samt at de udløser mere stress hormon, så det passer jo ikke at det ikke er undersøgt..
    Hvordan skulle der køres hetz over noget som ikke kommer frem ? Ejeren bestemmer jo selv hvad de vil oplyse som grund til at hesten ikke holder.. Fx Martine den gik i stykker fordi den trådte forkert ned fra en transport, det siger de i hvert fald, vi ved jo ikke om det er sandheden, det ved kun ejer og dyrelæge..
    Desuden tror jeg at mange af hestene pilles fra tidligt hvis de ikke enten fysisk eller psykisk kan klare det, dvs før de overhoved når i nærheden af toppen og offentligheden hører derfor aldrig om dem..
    De ting du har sat ind kan, Sorry, ikke bruges til en skid, jeg ved godt hvor du har fundet det, og det kvindemenneske er kæmpe fortaler for metoderne, og har alverdens sindssyge konspirations teorier om hvorfor folk er imod det og hvor meget hestene elsker det, intet af det har nogen hold i virkeligheden eller nogen beviser for det..

• #49   25. okt 2012 Gentager lige igen:

Som sagt, det er ikke fordi jeg er tilhænger af LDR, hyperflexion, rollkur - jeg har bare et åben sind og tager mine overvejelser...

Åbenhed og overvejelser hvad man tror, hvem man jagter og hvem man bare lader slippe af sted med tingene ...

Men mange ønsker ikke at se helheden af det" vi" udsætter vores heste for... faktisk allerede ved at vi rider dem, selvom de slet ikke er bygget til det...

Oh nej, vi behøver ikke at "pine" dem mere end vi allerede gør ved alm dressur,spring, western...u name it !
    Jeg synes bare det er sund lige at tænke lidt dybere og bredere over tingene. smiley

• #50   25. okt 2012 Tick tack: Hvad får dig til at tro at vi ikke allerede har tænkt dybere og bredere over tingene? Man kan sagtens have undersøgt og overvejet tingene meget, selvom man har taget en holdning i sagen!
    Jeg har i hvert fald ikke ladet andre tage min beslutning for mig. Jeg har en god veninde der bruger rollkur, så jeg kunne lige så godt have været på den anden side. Men jeg har skam brugt meget tid på at læse om det, både set fra den ene og en anden side. Og det er på baggrund af den viden jeg har erhvervet mig at jeg har taget mit standpunkt. Ikke pga. popularitet eller fordi det er det alle andre går og siger....

• #52   25. okt 2012 Tick tack: Hvorfor antager du at man ikke er åben fordi man har taget stilling imod noget ? Du ved jo ikke hvor meget vi har sat os ind i emnet før vi tog et standpunkt..
    Du skriver du ikke er for eller imod, men du argumentere jo mest for det i dine indlæg..
    Og så ligger du nogle helt hen i vejret ting ind som værende sandheden, man skal vel heller ikke være så åben at man tror på alt man læser ?

• #53   25. okt 2012 Monty, Donna og Karina smiley

Enig i meget af det.

Har selv en unghest...en stor en af slagsen, og han har altså fået mere tid til at vokse og udvikle sig, det giver så allerede problemer hvis man har ambitioner og vil deltage i de årlige championater, for <b>så</b> burde der presses på fra næste år af... hvad jeg personlig ikke bryder mig om...
    Velvære et absolut ønske for alle heste, dog tror jeg at mange heste regelmæssig bliver udsat for ridning og krav hvor de ikke føler velvær, og det allerede ved den alm rytter.
    Vi som rytter prøver på mange områder at træne hesten instinkter ud af dem eller retter sagt, at undertrykke dem.. og det gælder allerede ved alm omgang med dem. Nogen heste kan nemmere acceptere dette end andre.

I elitesporten og på vej dertil, kræver man ekstrem meget af sporstudøveren...her hesten. Desværre bliver kravene højere og højere og "publikumet" bliver mere krævende og på samme tid meget mere fokuseret på hestens velvære...en kombination...eller balancegang som toprytterne og deres træner har svært ved at kombinere.

Kom der virkelig en hest til OL (den ville nok ikke engang kvalificere sig) som blev redet som i 1932 ville vi sikkert kigge noget forundret... smiley
    http://www.youtube.com/watch?v=4-FJRyei400&feature=related

Må nu sige jeg godt kan lide at se den slags rideklip. smiley
    Synes så at mange af datidens heste var meget mere tyndhalset (meget færre muskler) en de er i dag.

Signe *spider-pig* Nu som Jesus L

Hvor har jeg skrevet hvad sandheden er og hvad ikke?
    Jeg har bare linket til en anden synsvinkel omring emnet.
    Rollkur/LDR/hyperflexion er de sidste år kommet i søgelyset, selvom de er blevet brugt i forholdsvis lang tid og FI har flere gange måtte tage emnet op...men kunne ikke udtale et begrundet forbud da der ikke kunne dokumenteres varige mén. At det i nærmeste fremtid nok bliver forbudt alligevel, bliver efter min mening den ekstrem negative medieomtale det har været udsat for de sidste år.
    At mange heste af den alm rytter får seneskader, rygproblemer osv pga helt alm ridningdet bliver der ikke lavet det store nummer ud af ...men sådan er det bare.

øv...synes det er svært at formidle min "bagtanke" med at "provokere" omkring Rollkur/LDR/hyperflexion...
    Måske lidt overdrevet men :
    Rollkur/LDR/hyperflexion er mishandling selvom ingen følgeskader er dokumenteret endnu, men at skade hesten med den alm rytters ridning er acceptabel, selvom disse forkommer forholdsvis hyppigt.

Respekterer fuld ud jeres mening, var kun et forsøg på at give lidt stof til eftertanke hvad vi egentlig generelt tit udsætter vores heste for ved at have "udvalgt" dem til at være en sporstredskab. smiley

• #55   25. okt 2012 Det er lige det !

Vi ønsker mere, men vi vil ikke acceptere hverken vejen der hen eller konsekvenserne af det.

Lidt som en Mops hund. det er dens ydre folk synes er så nuttet, men der er trætte af den grynder sådan. XD
    (fedt eksempel...må selv grine smiley )

"Alle" (overdrivelse fremmer forståelsen smiley ) synes A.G. og Totilas var det perfektepar...men det er faktisk ham der har uddannet Totilas og der er formodninger om at M. Rath derfor har valgt samme træner og dermed samme trænings metoder, for Totilas er redet sådan igennem sin vej til toppen...og at omskole ham nu er faktisk et skidt tidspunkt.

• #56   25. okt 2012
    Syntes det mest komiske ved anmeldelsen er at hesten blev redet i roll kur ved Edward Gal, som er kendt for det og også red Gibraldi som er Totilas' far i den holdning..

Men uanset hvad er det da dejligt at en større organisation siger " nej tak " :o)

• #57   25. okt 2012 der er faktisk lavet en undersøgelse af konsekvenserne ved brugen af rollkür..

de udførte en såkaldt arbejdstest, hvor der sidder et lille kamera igennem næsen og ned til svælget..
    Denne hest blev så i longe og med indspændinger ført ind i rollkür holdning, og efter meget meget kort tid begyndte blodkarrene at være meget fremtrædende, og der opstod faktisk blødninger i hestens svælg under dette forsøg..

Er ret så sikker på at det var i Ridehesten Hippologisk jeg læste det, men kan selvfølgelig ikke finde det nummer nu, eller finde det på nettet smiley

• #58   26. okt 2012 Tick tack: når du ligger et stykke ind hvor du skriver at det nok er derfor at han er blevet anmeldt, så er det vel det samme som at du mener postulaterne omkring tyskerne er korrekte.. Ellers havde man vel skrevet "det her er en persons mening om det"..
    Måden du ligger det ind på ser for os ud som om du mener det er korrekt..
    Og nej jeg er aldrig faldet på bagdelen over Gal og Tortillas, synes den hest bevæger sig så unaturligt at det er skræmmende..

• #59   26. okt 2012 Ok, lad os gå over i ordkløveri, og erstat "nok" med "måske".
    Fred være med det.

• #60   26. okt 2012 Tick tack: Problemet med det skrevne ord er at det let misforståes, som sagt så virker måden du har linket og lagt ind på som om du er enig/støtter det der står, men vi kan jo ikke se hvad du tænker så tanken kan jo have været en helt anden smiley
    Men bare et spørgsmål, det ting du har lagt ind + siden du linker til.. Kan du selv se hvor langt ude hendes påstande er eller ?

• #61   31. okt 2012 Lige et spørgsmål, det kan godt være at det er et mega dumt spørgsmål, men: er der indtil dagen i dag gået nogen heste i stykker på grund af Rollkur eller LDR?

• #62   31. okt 2012 Hvis du læser hele debatten kan du se at der er lidt uenighed derom. Nogle påstår at der ikke er, andre påstår at der er, men at vi bare ikke får det at vide, da man jo ikke kan diagnosticere en rollkur skade.

• #64   31. okt 2012 Jeg får undervisning i klassisk dressur af en meget dygtig dame, der faktisk rider på et ret højt niveau, hun siger at det eneste rollkur duer til er at få hesten til at underkaste sig. Det gør ikke godt for noget andet og det er sansynligt at det giver skader.

Jeg ved ikke om det er rigtigt at det giver skade, men jeg tror også at det er ret sansynligt, og uanset hvad, så er jeg ikke i tvivl om at det er ubehageligt for hesten og at det er direkte overgreb.

• #66   4. dec 2012 En fys har engang forklaret mig noget med at hun kunn ikke forstå at de brugte rollkur for det gjorde at man mindskede deres bagben i at være fremadgribende... Man kunne selv prøve at ligge hagen på brystkassen og se om man kunne tage ligeså lange skridt, som hvis man fik hoveedet længere frem smiley

jeg ved ikke ret meget om emnet da jeg ikke rider ret højt dressur, men kender nogle større stutterier der gør det, og jeg syntes absolut ikke at det ser ud til at hesten syntes det er rart at arbejde i den holdning smiley

• #67   17. dec 2012 Arj jeg ville aldrig behandle en hest bedre bare fordi den var dyrere! smiley hvor er det uetisk! Min ene har kostet 5k, den anden 15k, og den sidste 700 kroner. De betyder alle lige meget for mig, uanset prisen! Det er sgu ikke det der har værdi hos mig! Jeg er bedøvende ligeglad!!! Mine heste skal behandles, have foldtider, have godt foder og i det hele taget ALT de behøver for at have det godt, om så de var gratis eller kostede 70 mio. kroner.

Hesten har ikke selv valgt sin pris...!

• #68   22. dec 2012 [Har ikke lige læst alle beskederne]

Vil sige at vi alle nok ville behandle en hest til 75 millioner kroner anderledes.... Men ikke på den måde som han mishandler den! Rider med kandar og rider Huperflection og rollkur.. Føj! Folk der gør sådan måtte selv prøve at få to jernstænger i munden, trækkes i munden og gå i sådan en tvungen holdning af nakken går i stykker og aldrig bliver det samme igen!!!

Gid de kunne få igen....

• #69   29. dec 2012 Mia, hvis du læser overstående kommentare, så vil du se at vi ikke er enige i at man skal behandle hesten anderledes. Uanset prisen. En hest skal have lov at leve som en hest, uanset hvor meget den er værd. Hvis ikke man kan give sin hest et godt og naturligt liv bør man slet ikke have lov at eje en hest..

• #70   29. dec 2012 LadyBlacksheep
    Det jeg mener er at jeg nok ville passe bedre på hesten ikke sådan som han gør smiley Den ville få lige så meget foldtid som alle andre heste. Jeg ville nok sikre hesten lidt mere.

• #71   4. jan 2013 det er sgu i orden!

• #72   18. jan 2013 Hesten skal opgive at være hest fordi det er vigtigere for mennesket at bringe trofæer og penge hjem..

FØJ! siger jeg bare.. Det er godt nok respektløst overfor dyret, og i mine øjne grænser det til mishandling i et andet plan!
    - Pyh.. Jeg synes heste skal holdes så naturlige så muligt og det der er langt andet end naturligt.

Ej, hvor får jeg en grim smag i munden når hesten ingengang kan få lov til at integrere med andre heste fordi den risikerer at komme til skade. Jesus christ.

• #73   22. jan 2013 Test drive. Nu ved jeg ikke hvordan det foregår med "stor-heste" Men der er faktisk en hel del islænderfolk som lader deres hingste gå endten i stod med andre hopper eller på fold med en eller flere vallakker, nogengange føl, alt efter hesten.
    Jeg er enig i at hvis hingsten ikke har et sind til at kunne gå sammen med andre, så bør den ikke være hingst, og så er det ellers ligemeget hvor god den er i konkurrencerne!
    Jeg kan ikke se hvorfor man skulle kasterere en velfungerende nem hingst, bare fordi den måske kun er "middelmådig" set i konkurrencerytterens perspektiv. Der skal vel også være nogle hingste til at avle skovturs heste, handikapheste, og nybegynder heste. I disse tilfælde er sindet jo det vigtigste og alt andet rimeligt underordnet.

Jeg ved ikke om du er klar over det, men indenfor islændere verdnen er vi stødt på det problem her indenfor de seneste år, at hestene får ALT for meget vilje. Netop fordi der ikke avles nok på de "middelmådige" hingste. Det bliver sværere og sværere at finde en god børne- eller begynderhest. For der avles kun på de heste med stort konkurrencedrive og de kan altså godt være nogle hidsige bæster for at sige det lige ud.
    Topheste er ikke for alle.

• #74   22. jan 2013 Hvorfor bør den ikke være hingst når den kan gå sammen med andre?? smiley

• #75   22. jan 2013 Bøgelys Jasmin&Anne van der Molen . Fordi den så ikke kan leve et godt og naturligt liv. Alle heste er flokdyr. Også hingste.

• #76   22. jan 2013 Håber virkelig, at anmeldelserne danner præcedens!!

Dejligt, at der nu er lukket op i toppen.

• #77   22. jan 2013 Har ikke lige læst alle indlæg...
    Og skal siges at jeg ikke er så meget inde i dressur/spring verden mere..
    Så videoklippet inde på den der hjemme side TS har lagt ud.
    Gud hvor er det ærgeligt at Edward Gal ikke rider Tortilias mere:-(
    Synes at det ligner at ham der har den nu, er en sf de lidt snort forkælede unger der ikke kan ride, har fået en dyr og fancy hest af sin far, og så bare bliver båret rundt af hesten og dens navn....

• #78   22. jan 2013 Edward Gal rider nu så vidt jeg ved ikke bedre. Altså set fra hestens synspunkt. Jeg mener bestemt at han også er kendt for at ride rollkur og bruge hårde metoder.

• #79   22. jan 2013 Jeg tror der skete en fejl, jeg læste dit indlæg og der stod, hingste bør ikke være hingst hvis de godt kan gå sammen med andre.

• #80   22. jan 2013 Wups hehe, nej det mener jeg selvfølgelig ikke xD Hvis de GODT kan gå med andre skal de selvfølgelig have lov at beholde kuglerne smiley Hvis de IKKE kan skal de af med dem!

• #81   22. jan 2013 Test Drive, jeg er klar over at vilje ikke er et problem for alle og det også handler om hvordan de rides, men stamtavlen hænger også sammen med det. Du kan ikke gøre alle heste til børneheste, uanset hvor dygtig en træner du så er. Og de gode børneheste er en absolut mangelvare på markedet lige nu.
    Jeg har aldrig sagt at vi ikke har mange hingste at vælge imellem, det ved jeg skam godt. Måske for mange, men der mangler stadig nogle af den gamle type der bare giver det gode, stabile sind.
    Jeg synes man skulle tage en tur rundt i landet og kappe kuglerne på alle de hingste der ikke har sind til at gå med andre heste. Det ville være godt for hestene og løse flere af islænderavlens problemer.

• #82   23. jan 2013 Synes rollkur skulle forbydes. Det kun til for at få kræet til at underkaste sig. Desuden hæmmer lortet vejrtrækning og syn + de er ikke i stand til stille i nakken fordi leddet er låst, og deres bagben fister rundt bag kroppen et eller andet sted og kommer aldrig ind under dem.
    Men det fordi dressur er blevet sådan en showgren, hvor det bare gælder om vilde forbensløft.

Men der er da betryggende at det var Valegro, en dejlig rigtig redet hest, som vandt OL i sommers. Og så håber jeg bare at Anky og roll-banden snart får en over nakken.

• #83   27. jan 2013 Rollkur er jo forbudt i DK og bør være det i alle andre lande - godt med opmærksomhed omkring det.

PETA giver jeg desværre ikke ret meget for. De flippede jo helt ud over at Obama klaskede en flue på TV.....................

• #84   29. jan 2013 Forstår simpelthen ikke, hvordan man kan få sig selv til at ødelægge så god en hest, på den måde... (Eller andre heste, for den sags skyld)

• #85   17. feb 2013 jeg har en gammel avlhingst, der nu er pensioneret. Han kommer på fold hver dag-- dog ikke med andre !!!- nyder at se de andre heste.Nu kan han få et godt liv resten af hans dage-- det fortjener han. Ikke flere hingsteshows og folk der kommer og glor på ham i hans showboks.Han han tjent avlen og produceret utalige gode heste-
    Da han var i avlen, kom han også på fold-- dog måske ikke hver dag.Han har aldrig været syg-- har slet ikke taget skade af sit "hingste liv"

• #86   6. apr 2013 Nogen der ville giver mig en forklaring hvad rolkur helt nøgagtige er?? smiley Tak på forhånd...:-D

• #87   6. apr 2013 Lene:
    Rollkur er for nogle ryttere den rigtige måde at ride en hest på. Hesten går oprejst med halsen og mulen helt nede og kysse bringen. Men da denne position låser hesten kan den ikke sige fra fordi den halsmuskler bukker under for presset på hovedet, i munden og på halsen. Når du kigger på din hest kan du se hvor det er halsen går over i hoved oppe ved ørerne. Det skal du tænke på at skulle bøjes fuldstændig om. Lige som hvis du skulle få din pegefinger ned og røre selve håndledet. Det er helt umuligt for mange!
    Musklen oppe ved hesten nakke bliver vredet om og det svækker vævet i halsen og ødelægger dermed hele halsen. Og når først halsen er ødelagt for en dressur eller spring rytter er hesten ødelagt da Ben og hals næsten betyder alt for ridningen.
    Jeg ved ikke helt 100 hvad der sker i hestens krop når den udsættes for rollkur, men der sker ihvertfald ingen gode ting! smiley

• #88   6. apr 2013 ok, tak smiley

Kommentér på:
Tortilas ejer anmeldt for mishandling

Annonce