{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
702 visninger | Oprettet:

hvad bruger I i boksen?? {{forumTopicSubject}}

ja lige nu bruger jeg spåner og er træt af at det liner en mødding i boksen... så skal have skifte bund, og her kommer i ind i billede! hvad skal jeg bruge?? jeg helder mest til træpiller...

men hvad bruger i og hvorfor er i glade for det??? hvad kan være ulempen?? ja jeg vil gerne høre alt hvad i mener om bunden i boksen....!?

det skal lige siges at halm ikke kan komme på tale..!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad bruger I i boksen??
  • #1   23. okt 2012 Vi burger halm, det syntes jeg er bedst om vinteren fordi det giver mere varme en spåner og træpiller! smiley

• #3   23. okt 2012 Vi har tørv hvilket vi er meget glade for smiley
    Hvis det er fordi du synes det er for mørkt i boksen når det ligner en mødding der inde, så er tørv dog ikke et godt valg da det er meget mørkt smiley

• #4   23. okt 2012 træpiller.

buden er 20cm tyk dejlig lys og støvrfri.
    tager klatter hver dag og vender 2-3 gange om ugen da min er et bokssvin.
    og der belv ca puttet 4 ekstra poser af 16kg, ind pr md

(link fjernet)
    min boks fra i vinters

• #5   23. okt 2012 Står på træpiller, de kan varmt anbefales smiley Eneste ulempe er at hvis hesten er en gris med sin mad ligger der e hø/wrap strå rundt i hele boksen. Men ellers er det super nemt at holde. Fjerner bare lort og så lader jeg der komme en lille bund af piller som ham har trådt hårde/tis så den er varm her til vinter, dog fjerner jeg lidt hver dag så den ikke bliver for tyk, og sørger for der er et tykt lag tørre piller over så han ikke ligger i tisset smiley

• #6   23. okt 2012 Spåner smiley

• #7   23. okt 2012 hvor meget koster det jer andre at have træpiller i boksen om måneden?

• #8   23. okt 2012 Jeg bruger træpiller og er rigtig glad for det:-) har to vidt forskellige heste ang svineri min gamle hoppe er meget renlig men min følbølle er lidt af et svin. Jeg startede op med ca 250 kg i hver boks 3*3 og har vel brugt ca 70 kg på 1 måned. Igen mest inde hos føllet.. Jeg synes selv de har en god bund på 15 -20 cm og det er super nemt at muge:-)

• #9   23. okt 2012 Malene
    Så skal du bare give din hest det i et hønet.
    Min roder altid rundt med deres hø/wrap, derfor valgte jeg hønet, og de elsker deres hønet... mindre spild + længere beskæftigelse. smiley

Har kun prøvet halm og spåner.
    Min gris står ikke godt på noget af det - i min verden, da jeg skal gøre "rent" efter ham. XD
    Den anden står godt på alt, da han er SÅ renlig at han kun pøller langs vægen til venstre. smiley

• #10   23. okt 2012 Mich & Fønne; hva mener du med at venne boksen?? venner du på den måde at toppen kommer i bund og omvendt??

• #11   23. okt 2012 ja jeg vender bunden dvs, det der ligger i bunden kommer i toppen på dne måde, tøre det lettere fugtige lag og det kan bruges længere.

nogle vender ikke og tager først det våde når det er kommet helt til top

• #13   23. okt 2012 Mich og fønne hvor tit gør du det?? Jeg har prøvet at lade være med at vende, men må indrømme vis det er nemmere og holder længere ved at vende det så vil jeg da helt sikkert prøve det:-)

• #14   23. okt 2012 2-3 gange om ugern.

men min hest er også et kanont boksvin...

• #16   23. okt 2012 [Mynte]<33333 elsker dig allerede

forstår ikke hvor du vil hen?

• #17   23. okt 2012 bruger halm, har aldrig brugt andet. og er rigtig glad for det. Jeg har to rimelig renlige og en rigtig gris, men det fungere for dem alle sammen. Kan holde ren boks i ca en uge, muger ca hver weekend.

Strør godt op hver gang jeg har muget, og flytter så lidt rundt på det plus strør lidt nyt efter behov.
    Fjerner klatter ved min fjordhest. Han ligger dem pænt i en bunke. har prøvet at lade dem ligge, men så bliver han et svin. smiley

Og så er halm billigt smiley

• #18   23. okt 2012 Jeg bruger tørv i begge mine bokse, er super glad for det, fjerner bare klatter hver dag
    Hver boks blev startet op med 5 pakker og så bruger jeg ca. 1 pakke hver 3. uge pr. boks, så det er billigt i brug
    Har ellers altid sagt jeg aldrig ville bruge det efter vi havde en i stalden der ikk kunne finde ud af at holde boksen ordenlig, den var altid pisse våd og klam men jeg blevet glædeligt overrasket, den er dog lidt mørk men synes ikk det er slemt
    vi har 4 i stalden der bruger træpiller synes deres bokse lugter mere af tis

• #19   23. okt 2012 Jeg ville sige spåner det er nemmest at muge ud;);)

• #20   23. okt 2012 Jeg skiftede til træpiller. min hest stod også på spåner og det lignede også en mødning hver dag! smiley så ringede vi til en dame som gav os nogle råd om hvad for noget størrelse der kunne anbefales til Dulle som skider og tisser meget, hun anbefalet træpiller. Det er virkelig nemt at muge i, der ryger næsten ikke andet end pøller ud. De våde træpiller kan du på ligge ud i siden så det kan tørre også en gang om ugen så vende det hele rundt, jeg er virkelig glad for det. Der er blevet meget mere lyst inde i hendes box og der er meget bedre klima der inde nu. smiley

• #21   24. okt 2012 træpiller er bedst og billigst og lettest at passe smiley

• #22   1. nov 2012 Træpiller i bunden og halm ovenpå. Det fungerer skide godt. smiley

• #25   1. nov 2012 Vores står på tørv - det bedste efter min mening. Støvfrit og ingen lugt af ammoniak dvs. super luft i stalden.
    Suger fantastisk godt og giver en tyk og god madras.
    Jeg fjerner klatter dagligt og hiver de "løse" ind fra kanterne.
    Tørv er kun godt, hvis man bruger det rigtigt. Lav en god bund fra starten, jeg bruger 7 pakker til en boks der er 3,5x3 m og fylder én ny i ca. hver anden uge. Lad hver med at fjerne det våde med det samme, læg det ud til siden og lad det tørre smiley

Kan klart anbefale Tørv. Træpiller suger ikke lige så godt og binder ikke ammoniakken på samme måde som tørv..

• #26   1. nov 2012 Jeg har prøvet
    halm
    spåner
    tørv
    hør
    og træpiller

Halm = billigst , meget mødding, og tungt arbejde, men god isolerende bund, og det hestene er mest glade ved.

Spåner= dyrt i brug, og sur lugt selvom jeg er meget påpasselig med at holde det, men lyst.

Tørv= mørkt, men godt imod surstråle, godt indeklima, men upraktisk og svært at holde, når man har en hest, der eksplodere sine pære rundt i boksen, er som at grave efter "guld" i alt det mørke.
    Upraktisk hvis ballerne ikke står frostfrit, så fryser de om vinteren og er svære at skille ad.

Hør= Det bedste jeg har prøvet, bedre end noget af det andet,nemt at muge, intet støv, dejlig lys og blød bund, ingen sur lugt, meget lidt mødding men dyrt i brug.

Træpiller som de står i nu, forholdsvis billigt i brug, god bund, lyst,ingen sur lugt.
    Lagde bunden i juni, hestene kunne gå ind og ud som det passede dem, hvilket gjorde, at jeg måtte vande det ret tit, for at det ikke støvede, da hestene ikke gjorde bunden fast, gik 4 mdr. før jeg fyldte efter første gang, nu er bunden ved at være god, og støver ikke meget mere.
    Bruger ca. 40kg. pr. uge pr. hest
    Er nemt at muge, næsten ikke noget spild, meget lidt mødding, men lidt besværligt at skille det tabte hø fra, og mine heste kommer ikke til at spise hø fra et hønet, da de så vil komme til at slide deres tænder forkert, de skal spise med hovedet ned af, og et hønet i gulvhøjde er for farligt, så de får deres hø fra en høbar.

Kommentér på:
hvad bruger I i boksen??

Annonce