{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.058 visninger | Oprettet:

LDR hmm..... {{forumTopicSubject}}

http://www.scandinavian-dressage.com/uk/DRF.html#falsk_lethed

Har selv ikke læst det hele, men de steder hvor jeg har læst noget er jeg blevet forarget. Der bliver bla. talt om at rollkur er ligeså tilfældigt som når en hest åbner munden i springning.
Nogen steder var jeg ved at dø af grin fordi at det var så åndsvagt. Men hun mener det tydeligvis seriøst.
Jeg tænkte jeg vil høre nogen andre nu!:-)

Hvad mener du selv om LDR? Hvorfor?
Hvad tror du det gør ved hesten? Hvad ved du det gør ved hesten?

smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  LDR hmm.....
  • #1   22. okt 2012 Nu kalder jeg ikke det den dame laver LDR, men derimod et skalkeskjul for rollkur.... Trist at der skal blive rodet sådan rundt i begreberne...

Når det kommer til holdninger omkring LDR er det svært at komme frem med sine meninger, da definitionen af LDR i dag er blevet noget mudret til fordi andre skal finde et navn der gør det ok at være hårde ved deres heste...

Derfor kan man da heller ikke tillade sig at tale for det i dag, da folk straks forbinder det med hyperfleksion - tror debatten bliver ret ensidet...

• #2   22. okt 2012 Personligt er jeg stor fan af LDR og rider det gerne flere gange i ugen, for at min hest skal søge ned, slappe af og blive løs og blød.

Men hver rytter har nok sin egen opfattelse af LDR. Jeg siger ikke at min metode er den eneste rigtige, og alle andre tager fejl.

Jeg har brugt LDR som en del af genoptræningen af min hest og jeg har været rigtig glad for det.

- Min metode af LDR, kan ses på billeder Miss May's profil (billeder hvor vi har rødt underlag og røde bandager på) - Det er ikke helt så dybt som jeg gerne ville have hende til at gå, men det var hvad hun kunne på det tidspunkt (pga. skade)

• #3   22. okt 2012 Hold da op en smørre med mere eller mindre forkerte fakta..

Det morer mig at hun flere gange nævner at anky har sagt at rollkur er noget som forekommer i få sekunder af og til, når anky for nylig selv har været ude og sige at hun ikke tager tid på hvor længe hun rider hesten i den holdning man normalt betegner som rollkur. Det kan være alt fra kort tid til 15 minutter, hun kigger jo ikke på klokken, mener jeg hendes udtalelse lød på..

• #4   22. okt 2012 Rollkur = det som damen bag denne hjemmeside laver. Spurgte hende engang hvorfor alle hendes elever red med inspændingstøjler, glidetøjler og andet gejl. Det var "bare sådan man gjorde for at vise hesten vejen" Jo tak. Kan selv godt lidt at bøje hesten igennem og bede den gå i KORREKT LDR form (der hvor den IKKE er inde ved bringen, men blot har sit hoved dybere og ryggen højere) og jeg har ALDRIG haft brug for hjælpetøjler og stangbid for at gøre det.

Ingen tvivl om at LDR kan være godt for NOGLE heste brugt af ryttere med stor rutine i det og megen viden om LDR og med tilpas bløde håndled kan få rigtig, rigtig meget ud af det. Jeg fik fx en pony med svejryg, underhals og NUL muskler som vi efter et stykke tid red efter LDR-metoden. Igen, ikke at forveksle med rollkur. Den har nu fået en god, stærk ryg og musklerne ligger som de skal. Igen, ingen hjælpetøjler og ingen stangbid. Den finder det utroligt behageligt at blive redet en anelse dybere end normalt og søger selv derned når det er tid. Men en ting er da sikkert: Havde jeg smækket kandar og glidetøjler på hende, havde jeg haft en uridelig hest. FØJ! Tænk at en enkelt person som hende her kan ødelægge det for andre som kan finde ud af at bruge LDR til det som det er beregnet til: Nemlig at træne hesten!

• #5   22. okt 2012 I følge min opfattelse er LDRen genial til at pointere og løse et problem omkring en nakkespænding (såfremt den udføres korrekt, fint, følsomt og med korrekt støtte på schenkel og i sædet). Det tager ikke mange gange før hesten fanger at lige netop den dybe holdning letter trykket/spændingen i nakken og man føler straks at man får mere ryg/bagben at ride på.

For så vidt rider jeg ikke specifikt efter en bestemt ramme/holdning, men rider efter at hjælpe hesten til at løsne MELLEM mine hjælpere.

MEN i min verden kommer det hele altså an på hvilken hest man sidder på, om LDR er brugbart eller ikke... På en kompakt hest (som min den gamle) vil det være at skyde sig i foden, hvis man træner LDR. En kompakt og kort hest ønsker jeg på INGEN måder at gøre kortere endnu - den ønsker jeg at ride længere og få til at strække kroppen, så den får mere gang. En kort hest, som samles gennem den dybe holdning vil ofte komme bag schenklen og dermed ud af rammen (altså IKKE mellem hjælperne).

Tager man derimod en moderne dressurhest (som den nye jeg har) med stor front, lang hals og generelt lange lemmer, vil disse heste ofte føle sig ude af balance i den lange form og falde ud af rammen (bort fra hjælperne) når de forsøger at balancere med halsen i den lange form - det giver ofte nakkespændinger og efterfølgende andre problemer.

Der føler jeg at LDRen (i den form jeg nu mener er LDR - altså ikke hyperfleksion, men en anelse bag lod) hjælper hesten ind mellem hjælperne og lærer den at støtte sig til rytterens balance (kræver en hel del teknik og balance af rytteren). Det lærer også hesten at afspænde nakken, så den "låser ryggen op" og svinger gennem kroppen. Igen er holdningen ikke det vigtigste, men derimod at hesten er MELLEM hjælperne og balancerer uden spændinger.

• #6   22. okt 2012 Jeg synes det er en top underholdende hjemmeside, faldt selv over den engang, og jeg var godt nok målløs.. Hun kommer til at fremstå rimelig psykotisk, med den måde hun skriver på smiley

Ang LDR, så er min erfaring at det er "bedre end meget andet", så længe det bliver brugt rigtigt. Men jeg vil stadig mene at en hest aldrig vil kunne komme til at bruge kroppen 100% rigtigt når den går bag lod, og jeg ville aldrig selv bevidst ride min hest bag lod.

Jeg har engang haft en lånehest som var vant til at blive redet bag lod, og lige så snart den fandt ud af, at den ikke behøvede det ikke mere, så gjorde den det heller ikke. De enkelte gange den røg bag lod, der slog den selv fra, og gik ud foran lod igen. Jeg har aldrig mødt en hest der synes det var rart, men det gør det, hvis det er mindre ubehageligt for dem at gå der, end at gå foran lod, hvor rytteren sidder og fifler med schenkler og tøjler for at "bøje hesten af".

Beklager mit rodede indlæg, jeg er træt! smiley Og ikke fan af LDR, men fred med at andre har lyst til at ride det, så længe det gøres pænt.

• #9   22. okt 2012 Åh den forfærdelige hjemmeside er til at få knopper af...

• #10   22. okt 2012 Og er igen fuldstændig enig med Marie. smiley

• #11   22. okt 2012 Noget, jeg virkelig blev sur over, var hendes tekst om heste, der spidser mulen under riding. Det er tegn på ubehag, ikke nydelse, som hun påstår...

• #12   22. okt 2012 Når en hest går med hovedet på den måde, er der selv sagt ingen mulighed for bæring og samling, så jeg kan ikke umiddelbart bruge det til noget. Indtil videre har jeg ikke set eller hørt om noget LDR der skulle være godt. Og folk der har prøvet at forklare hvorfor det skulle være godt, har ikke været overbevisende nok.
    Så indtil videre, går jeg på inden måde ind for LDR, jeg kan ikke bruge det til noget som helst.

• #13   22. okt 2012 Helt enig i,. at hun virker psykotisk . smiley

Kommentér på:
LDR hmm.....

Annonce