1.786 visninger
|
Oprettet:
Hvordan forbereder du dig til stævne? {{forumTopicSubject}}
Godaften mine skønne medHGere
Og nej, dette er ikke endnu et af indlæggende hvor man spørger, hvad man skal bruge til et stævne, fordi man aldrig har været til stævne.
Jeg vil blot spørge jer, hvordan i forbereder jer selv, og hesten, både fysisk og mentalt, til et stævne?
Hvornår gør du klar?
Hvor meget gør du klar?
Er det vigtigt for dig at være klar mentalt?
Og/eller fysisk?
Hvordan gør du klar psykisk?
Jeg kunne blive ved, men jeg tror dette er nok
feb 2012
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 111
Og så siger jeg altid til mig selv; "jeg gør mit bedste, det er godt nok", det hjælper på nervøsiteten
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 427 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.026
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 427 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.026
sep 2006
Følger: 54 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 941 Svar: 2.262
Hvornår gør du klar? dagen før,
Hvor meget gør du klar? pakke ting, pudser sadle og trense, flette vis jeg skal ride dressur, gør hønet klar.
Er det vigtigt for dig at være klar mentalt? Ja, det er vigtigt at tro på at man kan gennemføre banen, og at man ved at hesten er klar
Og/eller fysisk? Fysisk er en vigtigt del i at være klar, vis du ikke er i fysisk form eller hesten ikke er det, så er det dobbelt så hårdt for jer begge.
Hvordan gør du klar psykisk? Jeg laver en huskeliste med de ting jeg skal havde med, sørge for at jeg kan banen, vis det er dressur. og ved at hesten er klar.
På selven dagen, sørger jeg for at komme mindst 1 time før start, så man ikke stresser, og i spring sørger jeg for at gå banen og gennemgår den i hoved, inden jeg skal ind og ride, både i spring og dressur, vis du er i usikker på banen så kig på den før dig. Har altid 3 hjælper med. min far som kører mig, min veninde eller moster som er hestepasser og min kusine som tag billeder.
jun 2009
Følger: 46 Følgere: 45 Heste: 3 Svar: 6
Mit udstyr pudses og hesten vaskes og så ordner jeg hove og pakker tingene i lastbilen - så der ikke er noget stress når man skal afsted. På selve dagen er jeg ALTID i stalden 2 timer inden jeg skal afsted, her hygger jeg om min hest og fletter og ordner de sidste småting.
Desuden bruger jeg meget tid i hverdagen på at gøre båndet mellem min hest og mig stærkere.
aug 2012
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 35
dagen før, den rideskole jeg er på har altid en pudse dag lige inden stævner.
hvor meget gør du klar ?
jeg pudser sadlen og skiller trensen ad og pudser den helt og samler den igen. Og jeg træner programmet så meget jeg kan nå men kan ikke nå det så meget fordi vi låner ham ud til en rideskole. Har kun været til et stævner og hvis han skal have krøllede man gør jeg det også dagen før jeg skal til stævne
er det vigtigt for dig at være klar mentalt ?
både og. jeg er aldrig 100% klar så jeg vil ikke sige det er så vigtigt bare at alt det strees der skulle komme ikke er der så meget fordi jeg synes også der skal være lidt at lave når der er stævne jeg synes godt det kan være sådan der også er tid til at nå at hygge omkring sin pony/hest men jeg da også den godt må være bare en lille smule beskidt så man også har en chance for at kunne lave noget for ikke at stresse helt op
og/eller fysisk ?
så vil jeg fysisk sørge for at min pony og mig er klar ellers kan det blive hårdt for os begge når det virkelig gælder
hvordan gør du klar psykisk ?
jeg tænker banen ordenligt igen oppe i hovedet og tænker at det skal gå godt og jeg sørger for at min pony er klar og jeg slev er klar og jeg er rolig så min pony er det.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Jasmin bliver striglet godt og grundigt dagen inden hvis hun ikke er redet eller andet. Ellers får hun lov til at komme på fold og kommer ind 2 1/2 time inden start og får vasket ben og evt halen. Så tørrer hun og spiser lidt hø, så ordner vi hende og så rider vi
Jasmin får forresten bare en hingstefletning
Hvor meget gør du klar? ^^
Er det vigtigt for dig at være klar mentalt? Meget - men mest på den måde at jeg ikke skal stresse så For så fører jeg det over på Jasmin, det vil jeg ikke.
Og/eller fysisk? Jasmin skal være i form ja, men dagen inden øver vi bare lige programmet kort eller jordtræner, går en tur i skoven eller bare råhygger i stalden
Nu har jeg oplevet en del der ikke lader deres hest komme på fold, selvom de først skal starte "sent".
Så jeg spørger lige jer - Hvorfor må jeres hest ikke komme på folden på stævnedagen, hvis i f.eks først skal starte ved middag/eftermiddag? Jasmin er hvid, men kommer ind cirka 3 timer før og får vasket ben og hals så hun ikke er beskidt.
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.714
Vi startede skam også stævner da han gik på døgner så der er ikke så meget at sku' ha' sagt
jan 2007
Følger: 152 Følgere: 150 Heste: 7 Emner: 687 Svar: 10.535
Hvornår gør du klar?
Hvis jeg skal starte tidligt gør jeg klar fredag aften - hvis jeg først skal starte senere på dagen gør jeg bare klar sådan inden jeg skal ride
Hvor meget gør du klar?
Jeg vasker som regel hale + den 1 ½ sok Mirell har Og så fletter jeg op.. Plejer ikke at pudse osv. det er kun, hvis vi gør det sammen nogle stykker sommetider for hyggens skyld
Er det vigtigt for dig at være klar mentalt?
Er altid klar mentalt.. Jeg tænker ikke så meget over det, rider bare
Og/eller fysisk?
Altså jeg kan ride med brækkede knogler osv. så det gør egentligt ikke så meget, hvordan jeg har det - det er først, når jeg skridter af, at det går op for mig, hvor ondt jeg egentligt har, hvis der er noget der...
Hvordan gør du klar psykisk?
Det gør jeg ikke...
Altså jeg bliver ikke nervøs eller noget som helst, så ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre mig klar til.. Jeg er god til at visualisere, så jeg rider lige programmet igennem en enkelt gang inde i mit hoved, hvor jeg forestiller mig hestens reaktioner osv. hele vejen igennem programmet (som i det ene hjørne, der er en blomst, hesten kigger, hvordan handler jeg...) men altså.. Det er kun, hvis jeg er i tvivl om programmet, at jeg gider gøre det..
Jeg kunne få afvide 2 timer før start, at jeg skulle ride, og så bare gøre det Det er jo bare et stævne, tager det ikke så tungt...
mar 2013
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 3 Svar: 64
Løsgøre: rider ham dyp, frem og tilbage og i maks 30 min.
Jeg vasker ben og hale og tager Hot n' Cold på alle 4 ben så han er helt klar til dagen efter. Fletter kun hvis jeg skal ride tidligt eller bare ikke har tid om morgenen.
Hvis det er et ude stævne hvor vi skal ud og kører laver jeg altid en tidsplan så jeg føler mig helt klar
Alle bliver nervøs til stævner men det kommer. Hvis man rider stævner næsten hver weekend så bliver man ikke så nervøs og tager det hele med kold hånd. Jeg siger altid lige før jeg rider ind på banen og skal til at starte programet, at "jeg kan godt og jeg vil det har, jeg vinder." Jeg rider stolt og viser at jeg ved hvad jeg laver.
Det er stort set det jeg gør hver gang.
Hvordan forbereder du dig til stævne?