1.145 visninger
|
Oprettet:
Heste der går dig ned... {{forumTopicSubject}}
Hvis en hest er ved at gå dig ned. Hvad gør du?
1. Flytter du dig?
2. Gør du modstand ved at skubbe/sparke/slå?
3.Eller noget tredje som er........
Hvorfor gør du som du gør? Begrund.
PS. Dette skal holdes i en ordentlig tone og vi skal respektere hinandens valg selv om vi ikke er enige.
Still undrende spørgsmål istedet for at angribe.
Er oprettet for at lære noget af hinanden og dele synspunkter.
mar 2007
Følger: 56 Følgere: 1368 Heste: 6 Emner: 722 Svar: 4.478
Men hvis den går direkte imod dig, ville jeg nok "vifte" den væk, så den forstår at altså her står jeg
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 349
jul 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 956
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Barløse - hvad med respekten for dig hvis du flytter dig?
feb 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 1.118
Er det Fareed så skubber jeg igen og skælder ud. Tvinger ham til at gå baglængs. Men det er fordi jeg ved når han gør det er det en magtprøve og den må han ikke vinde.
Når det er nogen af de store heste på folden sker det jeg flytter mig, men det er fordi jeg ikke kender dem så godt end nu så er ikke helt trykke ved dem. Men helst skubber jeg dem baglængs igen af samme grund som med Fareed.
MEN er det en hest i flugt så flytter jeg mig hurtigst muligt, for en hest i flugt stoppe ikke for et menneske, somme tider ikke en gang for andre heste!
Som regel gør jeg mig stor og "truende" inden de rammer mig, og får dem til at bakke og gå væk, men det kommer meget an på hvor godt jeg kender hesten
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
maj 2012
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 61 Svar: 846
dec 2010
Følger: 63 Følgere: 63 Heste: 5 Emner: 28 Svar: 448
jan 2012
Følger: 67 Følgere: 60 Heste: 3 Svar: 140
Men hvis jeg ikke kendte hesten ville jeg flytte mig
okt 2007
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 2 Emner: 177 Svar: 2.059
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Det er fuldstændig uacceptabelt, at hestne forsøger, at løbe én ned, og derfor bruger jeg negativ forstærkning.
har haft med en meget uopdragen hest at gøre, hvor jeg havde pisk med til og fraq fold, og brugte den på bringen efter behov. Jeg vil understrege, at jeg ikke tæskede hesten eller forvoldte smerte på den, men selvfølgelig kunne det mærkes. Jeg fik brug for pisken de første to dage, så var problemet helt forsvundet.
Jeg er absolut ikke bange for at tage fat i grimen/kapsun eller gøre brug af en pisk, hvis det er nødvendigt. Har heldigvis aldrig haft brug for at gøre noget hårdt med mine egne heste, da de er opdraget godt fra dag ét af. Men med andres heste, hvor der har været problemer, har jeg oplevet nogle heste der var så uopdragne, at der skulle ret kraftig tryk til, for at de lystrede.
Men det ser jeg som en absolut nødvendighed, da man ellers skaber en meget farlig situation for sig selv og sine omgivelser. Sålænge man ikke er ude i misbrug af sine redskaber, må man ty til det man har, hvis man har en dicideret farlig hest.
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Hvis det eksempelvis er i spiltovet, og hesten 'maser' en, skal man holde presset, indtil hesten flytter sig, og så slipper man presset lynhurtigt. Ikke 'skubbe' den tilbage, det fatter den ikke noget af.
mar 2010
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 124 Svar: 1.029
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Svar: 59
Jeg har altid været meget forsigtig, så jeg har altid flyttet mig hvis en hest er gået ind i mig. Men så fik jeg undervisning i akademisk ridekunst ved Malene. Hun lærte mig at en hest skal IKKE gå ind i mig, uanset om den er stor eller lille. Jeg har mit eget rum som hesten ikke skal gå ind i, med mindre den bliver inviterret. Der er noget med de signaler man viser over for hesten, så jeg lærte RIGTIG meget med mit eget kropssprog, da det jo er det som hesten ser.
Det skal først være når JEG beder hesten om at komme hen til mig, at den skal komme og den må bestemt ikke gå ind i mig, og hvis den gør (eks. en hest der ikke kender mine signaler) så bakker jeg den de antal skridt den er gået EFTER jeg viste den at den skulle stoppe.
Og det er jeg blevet ret god til nu.Også ved andre heste.
Mvh Helene og Hessel K.
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Svar: 59
Jeg har lavet rigtig meget stop and go med min dreng og det fanger de fleste heste ret hurtig. Ellers er det som regel fordi jeg ikke viser mit kropssprog godt nok. Man behøver nemlig ikke at have lyd på.
Mvh Helene
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
dec 2011
Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 7 Emner: 133 Svar: 1.550
Ved min tidl hest plejede jeg at vifte med armene for her står jeg og det bliver jeg ved med..Men den plejer ikke løbe mig ned
maj 2011
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 8 Emner: 2 Svar: 320
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Hvis en hest kommer galoperende mod mig vil jeg vifte med armene og hæve stemmen lidt og hvis det ikke virker, ja, så flytter jeg mig..
Hvis den vader ind i mig på staldgangen, bliver den bakket tilbage igen.
Hvis den render rundt om mig og går ind i mig, mens jeg går med den, går jeg i cirkler med den og holder mig alligevel i en position så jeg kan komme væk, hvis den nu skulle sparke ud eller skifte retning, samt at jeg taler stille og roligt til den. At råbe og skrige af en hest der allerede er ophidset gør bare ondt værre. I går skulle jeg hente en pony der var helt ude af flippen på folden.. Den røg ud af leddet som skudt ud af en kanon, hvor jeg så måtte gøre torvet en smule længere, så jeg kunne vende hesten uden at blive klemt mellem hest og stødhegn. Vi måtte gå i cirkler fra folden til stalden, for at få hesten til at blive hos mig, selvom den var helt fra den.
Ude hvor jeg er nu har vallakkerne tendens til at klumpe sig sammen ved leddet og der må jeg vifte med trækketorvet og skubbe til nogen af dem, for at få dem til at flytte sig.
Heste der går dig ned...