{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.388 visninger | Oprettet:

Hø analyse og FE {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Ved I hvor man får lavet en analyse af sit hø? Og hvad er prisen for det?

Jeg har noget hø, som min ene hest får en hel balle(=15-17kg) af om dagen, men det er for meget, da hun nu er begyndt at bule ud på begge sider På trods af, at hun har været til den tynde side, siden jeg fik hende. Og har haft problemer med at fede hende op.

Og så tænkte jeg, at det ville være en god idé med en hø analyse, så jeg bedre kan regne ud hvor meget hun skal have om dagen så hun ikke bliver for tyk smiley

Hvordan kan man regne ud, hvor mange foderenheder heste skal have? Er der en tommerfingeregel? Og hvordan er det "regnestykket" er?

1. Hoppe, har været tynd. Er 171 cm i stang og vejer nok ca. 650 kg. Bliver pt. ikke redet grundet mig. Hun får ca. 1 kg fiberpiller om dagen, ½-1kg lucerne og vitaminer og en hel balle hø. Og hun virker godt tilfreds, men hun får for meget smiley

2. Hoppe, pæn i huld. Er 155 og vejer nok 500 kg. Bliver redet 2-3 gange om ugen af sin part. Hun får 700 g fiberpiller og ½-1 kg lucerne og vitmaminer. Og 8 kg hø. Virker også godt tilfreds. Hverken for tynd eller tyk smiley

3. Vallak, pæn i stand. Han er 126 cm og vejer 250-300 (tror jeg. Han får et par håndfulde fiberpiller og et par håndfulde lucerne og vitaminer. Og 4 kg wrap. Han er også til den pæne side - ikke for tyk, men han skal ikke tage mere på, så bliver han for tyk, men han kan næsten ikke få mindre mad smiley

Deres foder er fordelt på 3 måltider om dagen.

Hvordan lyder deres foderplaner? Skal jeg sætte min ene hoppe ned i foder? Eller hø - eller begge dele?

Mvh Sofie

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hø analyse og FE
  • #1   12. okt 2012 Fiberpiller og lucerne har højt protein indhold og feder derfor meget, hvis hesten ikke bliver brugt..
    Det er som nok der synderen skal findes smiley

Mistery bliver heller ikke brugt lige nu, som du jo ved.. Hun får 600g Natur müsli (den mængde hun skal have for at være dækket ind), 1 god håndfuld lucerne og så ellers hø af libitum og hun holder en pæn figur.. Hun er ellers en hest, der spiser RIGTIG meget, når hun er i fuld træning..
    Jeg kan simpelthen så på hende, at hun tager på, hvis jeg giver hende mere lucerne.

• #2   12. okt 2012 så pr. måltid får Mistery:

300g natur müsli
    1 god håndfuld lucerne.

Og så har hun så hele tiden adgang til hø

Kommentér på:
Hø analyse og FE

Annonce