Stakkels lille Ida-selena {{forumTopicSubject}}
Jeg skriver dette indlæg i håbet om at hestefolket vil tænke sig om når de køber hest i fremtiden.
For godt og vel en mdr. siden mistede vores staldmutter siden hest pga. sukkersyge og meget kraftig sliggigt, jeg begynder ret hurtigt at kigge efter en ny hest til hende som hun kan kaste sin kærlighed over, jeg finder en lille fjordhest i odder (dejligt tæt på) Jonna (staldmutter) tager kontakt til sælger og de bliver enige om at vi skal komme ned og se den lille hoppe på 3 år dagen efter.
Da vi ankommer til odder, hvor hesten står, ser vi hesten står bundet ved et træ, hvor den er ved at blive striglet, vi går hen og kigger nærmere på den, vi kan godt se at den ser noget uplejet ud, men det skræmmer hverken jonna eller jeg, da vi begge mener at super godt foder med masser af vitaminer og mineraler, og en masse pels pleje ville kunne hjælpe meget.
Nå men jonna begynder nu at kigge nærmere på hesten, prøver at røre den overalt hvilket den er ligeglad med, hvilket betyder meget for jonna da hun ønsker en hest med et roligt sind, hun spørger indtil om den har fejlet noget, hvilket sælger siger nej til, det betyder meget for jonna da hun lige havde mistet sin hest som hun havde kæmpet med/for i et år og brugt rigtig mange penge på.
Nå men jonna falder jo pladask for lille Ida-selena, de aftaler at snakke sammen senere på dagen når jonna ved hvornår hun kan hente Ida-selena, jonna ringer over middag til sælger og fortæller hun og en venninde kan hente dagen efter, hvilket er helt okay med sælger.
Ida-selena er nu ankommet til sit nye hjem, da jeg kommer i stalden om aftenen, ser jeg en lille nervøs "pige" hvilket er fuldt forståligt, det hele er jo nyt.
Jeg vil lige tilføje, at jonna og jeg, har en aftale om, at hun passer min hest i dagtimerne, og jeg passer hendes i aftentimerne, derfor kan jeg med egne ord fortælle om dette forløb ned til mindste detajle.
Som dagene går og Ida-selena falder mere til, begynder jonna at tage hende mere i hænder, hun ringer til mig en dag og spørger om ikke jeg havde bemærket at ida-selena var begyndt at gå mærkeligt, jeg sagde at jeg havde bemærket det dagen før, men ikke tillagde så meget, da hun vokser og jeg har selv haft unghest som også ind imellem gik lidt stift.
Der går yderlige et par dage, der er nu gået halvanden uge siden ida-selena ankom, jeg kommer i stalden om aftenen, gør klar til at lukke ind, hestene (ida-selena og min) kommer ind de bliver fodret, da de har spist, tager jeg min ud for at strigle, da jeg pludselig høre en hest med meget hurtige og overfladiske vejrtrækninger, jeg ser hurtigt det er ida-selena,hun er meget dårlig, jeg får hurtigt fat i jonna som kommer inden for 10 min. vi får hurtigt ringet efter dyrlægen,(der er heldigvis vores egen der har vagten) han er der inden for ca. en halv time.
Jeg korter det hele lidt ned da det ellers vil tage jer meget lang tid at læse, jonna og dyrlægen beslutter at tage et par blodprøver for at finde ud af hvad ida-selena fejler,i den tid hvor vi venter på svar er ida-selena på antibiotika og febernedsættende, svarerne kommer efter 4 dage og er noget nedslående meget høje infektionstal, meget lav blodprocent og forhøjet blodlegmer, dyrlægen er ikke super optimistisk, og siger derfor til jonna at hun skal tage kontakt til sælger om at tage hesten retur, da den har været syg på salgstidpunkten, da den ikke kan få så ringe tal i blodprøverne på halvanden uge, men sælger er ikke til at tale med, hun bliver ved med at sige at jonna har skrevet under på at der ingen fortrydelses ret er, hun bliver forklaret at det er en reklamation og at hun skal betale og tage hesten, men det mener hun ikke.
Hun bliver efter nogle dage gjort opmærksom på at hvis ikke hun ville samarbejde vill hun blive stævnet, hun mener stadig ikke hun skal betale.
Vi syntes nu det hele er lidt mærkeligt, da vi til stor overraskelse ser at der i kontrakten står at jonna ikke må kontakte tidligere dyrlæge, det havde hun ikke været opmærksom på, da hin skrev under.
Hun bestemmer sig nu alligevel at kontakte dyrlægen, i håbet om at finde ud af hvad ida-selena fejler, dyrlægen kan oplyse at han har behandlet den for to forskellige ting om sælger har svaret nej til i kontrakten, men ikke noget af det ida-selena fejler nu.
Torsdag aften i sidste uge måtte jonna igen ringe efter dyrlæge, da ida-selena kommer ind fra fold er hun absolut ikke frisk, jonna tager hendes temperatur den siger 40,5, dyrlægen kommer hurtigt hun kan ikke gøre andet end at stabilisere hende og så skulle egen dyrlæge komme ud dagen efter, da hun mente det var bedst for han kendte ida-selena, der går ca. tre kvarter efter jonna og dyrlægen er kørt hvor jeg måtte ringe til jonna og sige den er helt gal hun ringer igen efter dyrlægen som kommer ud og kan konstatere at lille ida-selena har fået et ildebefindende, måske pga. en allerisk reaktion på det antibiotika hun havde brugt.
Fredag morgen ringer egen dyrlæge til jonna, da han havde læst dyrlægevagten mail fra aftenen før, og egen dyrlæges svar, var, jeg kommer og afliver hende idag, jonna det skal stoppe nu.
Så fredag i sidste uge sagde ida-selena farvel til denne verden alt alt tidligt.
Hun er elsket og savnet, hun tog os alle med storm.
Moralen med dette indlæg er sørg for at få handels undersøgelse og blodprøve, for en alm. handels undersøgelse ville aldrig ha set dette.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
apr 2010
Følger: 368 Følgere: 274 Heste: 10 Emner: 139 Svar: 981
Føler med jer. Jeg syntes også det er meget ondt at hun slet ikke vil betale eller noget!
Men held og Lykke i fremtiden til Jonna
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Mht. at få taget blodprøve, så kan man jo blive ved - så skal der tages røntgen af alle 4 ben, hals, nakke,ryg, lænd, laves gastroskopi osv. Så bliver det meget hurtigt dyrt at købe heste til små beløb
Men rigtig træls oplevelse for køber, min dybeste medfølelse herfra. R.I.P Ida Selena.
jan 2012
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 1.946
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 40 Svar: 356
- Det er bare for trist, jeg håber virkelig det bliver godt igen!
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.245
Mener dog som Team Grafik at i stadig bør køre sag mod sælger, da hun velvidende har solgt en syg hest - og bør derfor dække alle udgifter Jonna har haft til hesten.
Må lille Ida-Selena hvile i fred!
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
Men jeg tænker også, at I har gjort lidt af et impulskøb (lyder det til for mig) og samtidig ikke læst kontrakten ordentligt, så I har selv lavet en del fejl der. Men umiddelbart vil jeg mene, at i stadig burde få pengene tilbage fra hesten af.
mar 2012
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 770
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
mar 2012
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 770
mar 2005
Følger: 170 Følgere: 156 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 24
jul 2010
Følger: 50 Følgere: 30 Heste: 2 Svar: 12
okt 2012
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 2.846
jan 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 3
jan 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 3
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.245
Håber Jonna finder den helt rette hest og at den fejler absolut intet - og de får en masse skønne år sammen
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Dog undre jeg mig over hun ikk få den dyrlæge tjekket inden hun få den hjem og hun ikk engang har løst kontrakten ordenligt.
Men jah hvis pigen ikk er 18 og har solgt hesten på kontrakt er kontrakten ugyldig så det er ret ligetil for så er der ingen kontrakt og Hun å så betalene pengene tilbage.. Men jeg ville dog aldrig købe hesten af en pige under 18 år uden forældrene var med inden over..
sys måske det er virkelig sjusk fra jeres side også..
At sælger så er er en komplet idiotisk teenager so bare tror de kan snyde alt og alle er så en anden side af sagen.. tsk tsk..
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Svar: 166
jan 2009
Følger: 1 Svar: 1
Tusind tak for alle de medfølende ord.Og ikke mindst stort tak til gitte f min opstalder for dette indlæg. Jo jeg kører sagen videre så langt min pung rækker,har heldigvis super god heste advokat på. Jeg ønsker bare lidt retfærdighed i denne sag.Jeg anede jo ikke den havde fejl og mangler,i det der står en rar pige og handler med mig. til og med sagde hun også hun var 18 år .Og ja aldrig glem handels undersøgelsen, det har jeg dog lært nu,på den hårde måde.Håber bare sagen ender godt og ikke ripper mig helt,for hest kan jeg ikke undvære.
nov 2008
Følger: 140 Følgere: 124 Heste: 5 Emner: 193 Svar: 3.284
Stakkelst både hest og ejer.
Tænkt, at hesten måske lige er blevet så glad for et nyt hjem med god mad og pleje og en fantastisk ejer, også går det bare galt ;(
Sender gode tanker til jonna
R.I.P ida-selena
Stakkels lille Ida-selena