{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.580 visninger | Oprettet:

Regler omkring rosenknopper og andre fletninger til dressur. {{forumTopicSubject}}

Jeg har forsøgt at finde rundt i DRF's reglementer, men jeg kan altså intet finde. Så fik jeg lige tjekket lidt rundt og det er faktisk ikke en regel overhovedet, da det intet sted står åbenbart.

Hendes man ligger rigtig fint og man kan nemt se hendes hals selvom hun har "langt" hår.

- Sagen er den at dommerne jo derfor stadig dømmer ned og, at jeg starter lidt dressur på Jasmin, men jeg NÆGTER at klippe eller rykke hendes man så der kan være rosenknopper til hendes egentlige lange og tunge hår.
Man må jo ikke lave hingstefletninger, men vi lavede en gang på min mors gamle, sådan nogle "bølger". Altså først noget hår som gik "op" som en rosenknop og så lagde vi et stykke bånd ind som en sløjfe og så videre til næste bølge.

Må man godt lave det? smiley Altså tror I dommerne vil se ned på det, så længe det er fint og ikke ser rodet ud, at halsen er tydelig?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler omkring rosenknopper og andre fletninger til dressur.
  • #1   5. okt 2012 hvor står det at man ik må lave hingstefletninger?

• #2   5. okt 2012 Hopper må ikke have hingstefletninger - siger man. Det står der jo ikke nogen steder, men dommerne ser jo ned på det...

• #3   5. okt 2012 Jeg ser mange der rider med hingste fletninger på klubplan, mener dog kun at hestens hals skal være fri i dressur så man kan se det, mener dog kun det er på klupplan!

• #4   5. okt 2012 det er da noget fis... men er der ingen regler, gør du bare helt som du vil smiley

• #5   5. okt 2012 og jeg fik afvide af en klub dommer engang at det ikke var fletningerne de kiggede på, på den plan

• #6   5. okt 2012 altså med mindre at det står i reglementet kan dommeren vel ikke tillade sig at se ned på det og lade det trække ned.
    hvis han/hun gør det ville jeg altså klage

• #7   5. okt 2012 Du må gerne lave fransk fletning på din hoppe, og det må dommeren ikke dømme ned på. De skal bare kunne se halsmusklen.

• #8   5. okt 2012 Anna der er ingen regler smiley

Marie - jamen det er jo det. Hvilket er dejligt at vide, så jeg lige kan rette dommere fremover og kontakte DRF omkring det, men derfor ser dommerne jo stadig ned på det, og jeg synes de bølger var så fine, så det ville være dejligt at høre om andre der har lavet andet end rosenknopper og som dommerne ikke har valgt at se ned på smiley

• #9   5. okt 2012 Team Grafik, men jeg må vel også med hingstefletning? smiley

• #10   5. okt 2012 altså hvis jeg må med fransk smiley

• #11   5. okt 2012 En hingstefletning er jo en fransk, så ja det må du godt.

• #12   5. okt 2012
    Der står intet om at man skal kunne se halsmusklen, halsen eller om hvordan hvilket køn skal være flettet.

Det må de ikke dømme ned på :o).

• #13   5. okt 2012 De må IKKE dømme ned på, om din hest er skaldet, har rosenknubber eller hingstefletning.. Har heller ALDRIG hørt om at man dømmer ned på hopper. Det er vidst en der har bildt dig det ind smiley
    Så burde man da også dømme vallakker ned for rosenknubber pga. det ser feminint ud..

Det har jeg ALDRIG hørt i hele mit liv..

Det eneste krav der er i dressur med grooming er, at dommerne skal kunne se hestens halsmuskel. Så i prinsippet må du gerne klippe din hest's man af, eller lave den et par cm. kort.
    Men det mest velansete er, at den er flettet i en eller anden form, som der står inde i reglementet. Men i teorien er det ligegyldigt

• #14   5. okt 2012 Da jeg startede pony klasser på min pony, der havde den stritman smiley Der har dommerne aldrig bemærket, og jeg startede C-stævner. Jeg syntes at du skal lave hingstefletning, hvis du ikke vil rykke manen

• #15   5. okt 2012 Krikken: Jo hvis du ser under reglementet, så står der, at halsmusklen skal kunne ses i dressur.

• #16   5. okt 2012 Pixies - hvor?! Jeg kan ikke finde det. Det stod der en gang, men ikke længere smiley

• #17   5. okt 2012 Jasmin, ja nu hvor du nævner det, kan jeg faktisk heller ikke finde det :S Det var stadig gældende i Maj reglementet, men der står intet om det i det nye, så teoretisk set, må du jo så starte med den frithængene smiley Synes dog stadig det er pænest i hingstefletning

• #18   5. okt 2012
    Det står ingen steder - jeg har nemlig også ledt og ledt og ledt og bedt folk finde stedet for mig, folk med samme påstand, men ingen har kunne ;o)

Mener også at Ka herinde der er uddannet dommer har sagt at der intet gælder om opfletning. Det er bare tradition, ligesom farven på underlaget.

• #19   5. okt 2012 nu har min pony en lidt lang man og den er også lidt bred

og jeg kan nemt lave en flot man med nogen rigtig flotte knopper selvom jeg kun har gjort det 1 gang (kun med nogen få upser som man kun ser hvis man var helt tæt på eller sad på hesten)

• #20   5. okt 2012 Hehe - jeps nemlig smiley

Altså jeg synes også lige til dressur det er finest, men jeg må indrømme, rosenknopper på min hest er IKKE mig og IKKE kønt på hende.. Så vi snupper en flot, nem elegant hingstefletning... smiley ja vi gør så!!

• #21   5. okt 2012 Krikken:

Nej vi så det godt lige, at det er blevet rettet i reglementet pr. 1. Juni smiley

Det med underlag er ikke bare en skrøne smiley Det har også altid stået i reglementet, at det skal være diskrete farver. Hvid, sort eller off-white var OK. Dog kan jeg heller ikke finde dette i reglementet længere.

Men det har ellers altid været regel smiley Ligesom at ridehjelmen ALTID har skullet være samme farve som ridejakken, er det nu rettet til, at den ENDTEN skal være sort eller af samme farve som ridejakken smiley Så man må jo heller ikke ride med blå hjelm til sort jakke smiley

• #22   5. okt 2012 Synes nu ikke at din hest's man er så lang. Den kan SAGTENS laves til flotte rosenknubber smiley Bare sy dem..

• #23   5. okt 2012
    Har heller ikke kunne finde det i reglementet før d. 1 juni - har ledt :o)
    Ang. underlaget og diskrete farver så står iøvrigt kun bør, der står ikke skal - ergo må man selv vælge.

• #24   5. okt 2012 Hvorfor er det lige, at folk tror, dommeren dømmer ned på hingstefletninger, franskefletninger eller ingen fletninger??? Sikke noget...

Jeg er personligt fuldstændig ligeglad med hestens man - det er jo ikke en skønhedskonkurrence - det er dressur.

Hvad man så synes er flot, smart, hvad der gir et godt indtryk osv - det er jo MEGET forskelligt, men det har intet med bedømmelsen af et dressurprogram at gøre.

• #25   6. okt 2012 Self må en hoppe have hingstefletning (aner slet ikke hvorfor den hedder sådan i dag, det gjorde den ikke førhen).

Hos nogen racer er det faktisk sådan de "skal" flettes til shows o.l. Belgierne flettes med bast, men ellers som en normal hingstefletning. Er det en hoppe, flettes der kun på den ene side, er det en hingst, fletter man på begge.

PRE flettes osse sådan (osse hopperne har jeg da set i nogle tilfælde)

Og nej det trækker ikke ned overhovedet at en hoppe har hingstefletning. Min første pony havde lang man, og de snart 10år jeg red konkurrencer på hende, foregik det med hingstefletning. et er aldrig blevet kommenteret overhovedet.

Men det kan trække ned ikke at flette -det er reelt ikke et krav at an fletter, men helhedsindtrykket er jo et andet når hesten møder op flettet, og self betyder det da noget.

• #26   6. okt 2012 Det trækker ikke ned, hvis hesten ikke er flettet. det er jo DRESSUR og ikke skønhed. Hvis der kommer en velredet, lydig og spændstig hest med en rytter, der udviser ro blanace, og harmoni med hesten - så er bedømmelsen den samme - fletninger eller ej!

• #27   6. okt 2012 Hihi, min fuldblodsfræser har stritman, og ja hun er altså hest, ikke pony smiley

Dem der kommenterer på det, er alle andre end dommeren, fordi alle andre mener det samme som mange i denne tråd, og så er min åbenbart ikke "fin" nok til dressurstævner, med sin stritman xD

• #28   6. okt 2012 Tinne: Lige præcis smiley Det er nemlig blandt ryttere og andet godtfolk antagelserne og rygterne om, at man/strit/fletning/dulle/rosenknopper - ja, what ever har betydning for en dressurbedømmelse.

Naturligvis er din hest fin nok til dressurstævner - også med stritman smiley

Det er jo bund og grund ikke manen, det drejer sig om.

• #29   6. okt 2012 ka -nej det trækker ikke ned som sådan, men helhedsindtrykket er et andet og det KAN faktisk betyde noget i en konkurrence hvor bedømmelserne jo altså ER subjektive, uanset hvor dygtig dommeren så måtte være

• #30   6. okt 2012 Jep. Helhedsindtrykket betyder en del...

Men hvad er helhedsindtryk??

1) Harmoni, tillid, god holdning, spændstighed, takt, opstilling, præcision osv...

eller

2) Duller, fletninger?? Bling bling og blær?? Dyre mærker???

Ja, jeg er helt enig i at dressurbedømmelser er subjektive fordi, det er mennesker, der bedømmer. Det er og blir sådan. Men jeg vil stadig - både som underviser, konkurrencerytter og dommer - vove at påstå, at ser man en ekvpiage, der har, hvad jeg nævner længere oppe (punkt 1), så er manen total ligegyldig smiley Hvilket det i øvrigt også er, hvis ekvipagen IKKE har .... men så kan man jo altid give manen skylden og sige, det var derfor, man fik så lidt point smiley

• #32   6. okt 2012 ellers hvis du vil være 100 % sikker så stor dommerens navn sikker i porportionerne( eller what ever det nu hedder) og så kan du sikkert ringe og sprøge så du ikke skal stå på stævne pladsen og fletten manen smiley

• #33   6. okt 2012 ka -men at hesten er godt groomet betyder noget for helhedsindtrykket sammen med hvordan hest/rytter i øvrigt præsterer.
    Og en flettet man er med til at give et flot "finish". Jeg tvivler på man vinder eller taber blot på baggrund af om man har flettet, men en godt groomet hest, giver altså et pænt indtryk. Og det pæne indtryk kan måske betyde et point mere i forhold til en mere "sjusket" femtoning.

-igen, det er ikke det man vinder klassen på, men det kan da (sammen med en masse andet) være med til at give et godt indtryk, allerede når man kommer op af midterlinien. Og et godt startindtryk, skader jo i hvert fald ikke bedømmelsen smiley

Kommentér på:
Regler omkring rosenknopper og andre fletninger til dressur.

Annonce