{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
828 visninger | Oprettet:

halt igen og igen {{forumTopicSubject}}

hej min dv hoppe på 17 er halt hele tiden, der er aldrig noget varmt eller hævet når hun er det , hun er halt ca en uge af gangen også når hun er klar igen går vi altid stille igang igen, men vi når kun og være igang 1-3 uger, også er hun halt igen, igen uden man kan se noget? det er altid så lidt så det ik har været nødvendigt med dyrlæge, men tænker lidt om jeg bare skal indse hun er blivet for gammel til andet end tur? er der noget der har bud på hvad det evt kunne være?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  halt igen og igen
  • #1   5. okt 2012 jeg ville sende den i røngten af det ben den halter på...

en 17 årig hest kan sagtens have flere gode år i sig.. men i dette tilfælde tror jeg det kræver en udredning hos dyrlægen..

har den for eks. nogle knoglenydannelser kan en ledbehandling ofte hjælpe lidt

• #2   5. okt 2012 Humm lyder ikke godt... Jeg kan ikke lade være med at tænke spat.. det mønstre du forklare her lyder lige som en gammel elev hest vi havde som fik konstateret spat. Jeg ville nok få en dyrlæge ud og få hende undersøgt. For det kan være mange ting.. det kan også være en mindre skade i benet som du bliver ved med at rive op i når den kun får en uges ro ad gangen.. men evt give hende noget tilskud til ledene. Matrix er rigtigt godt til de ældre heste med ben.problemer.

• #3   5. okt 2012 Jeg mener også at du burde konferere din dyrlæge, da det kan være alverdens ting. Jeg håber at du finder ud af det, så du kan få vished, og hesten forhåbentlig blive behandlet. smiley

• #4   5. okt 2012 måske den har spat

• #5   5. okt 2012 Sætter i den ind på boks når den er halt eller får den stadig lov at komme på fold? Hvis i plejer sætte den på boks så prøv at lade den gå ude istedet, for meget boksro kan godt gøre mere skade en gavn.
    Men ja, jeg ville nok kontakte dyrlæge og evt sende den i røntgen. Der kan stadig være masser af gode år tilbage i den..

• #6   5. okt 2012 det skifter for hver gang hvad ben hun er halt på, så tror ik det er en gammel skade jeg får op igen og igen, da det netop svinger sådan, jeg havde også tænkt spat, kender en der har haft en hest med det, kan være jeg skal høre dem ad

• #7   5. okt 2012 hun får altid lov til og gå på fold som altid, også fordi det ik er særlig meget hun halter....

• #8   5. okt 2012 jeg ville nok kontakten dyrlægen, det er trods alt ham/hende der har uddannelsen, alle andre folk kan være så "utrolig kloge" på noget det slet ikke er i sidste ende, det kan være så meget som det kan være ingenting, i sådan et tilfælde her når den viser tegn på halt hed så meget ... dyrlæge :o)

• #9   5. okt 2012 Min hest på nu 15 havde det samme hele sidste vinter, småhalt hele tiden på forskellige ben, dog med småslag og skrammer på benene. Han var ikke i form på noget tidspunkt fra september til marts, fordi han blev halt igen hver gang vi var lige ved at kunne træne ordentligt. Nu står han halt igen, tilsyneladende uden årsag, og ser jeg en gentagelse af sidste år, går jeg til dyrlægen. Synes det er mærkeligt, at det kun er om vinteren.

Det lyder nok lidt hårdt, men jeg ville ikke ofre røntgen på en 17-årig hest..

• #10   5. okt 2012 Vores pony til børnene gjorde det også forrig vinter. Da havde vi hende ikke men tidl ejer fortalte om hvordan de måtte skubbe hende ud af stalden. Hun er kraftig pony på islænderstørrelse. Hun kunne slet ikke gå på bagbenene.
    Dyrlægen kunne intet finde på hende overhovedet. Alt mulig medicin forsøg intet hjalp. De ville aflive hende men så fik vi hende.

I vinter var der ingenting, ganske vist stiv når hun skulle ud om morgenen men kun de første 10 meter. Hun er 16 år og jeg vil heller ikke ofre røntgen på en gammel hest. Hvad skal man bruge det til hvis man alligevel ikke vil ofre flere tusinde kr på evt operation...
    Vores pony har vist sig at have dårlige baghove. Jeg har i foråret fundet 4 hovbylder og deraf revnede hovene lidt. Nu er de ved at vokse ud og hun har så bestemt ikke ondt, hun galloperer glad rundt på marken.
    Jeg tror dog det er noget slidtage i leddene, hun knirker, ældre heste har jo tit slidgigt.
    Det kan jo også være slid hos din hest, en stor hest på 17 år kan sagtens være slidt når det så svinger fra ene til andet ben. At det skifter kan jo skyldes at det ene ben bliver overbelastet af at aflaste det andet og så skifter det bagefter.

• #11   5. okt 2012 Min gamle hest var også on/off halt i et halvt år.. det var også med 99 % sikkerhed slidgigt.. så hende aflivede vi, desværre. hun ville slet ikke gå rigtigt til sidst.

• #13   5. okt 2012 Du kan jo godt sende din hest i røntgen, men det helbreder jo ingenting. Så skal du også være indstillet på at man måske slet ikke kan se noget da der er knogle og brusk forhold du kan se på røntgen, plus mange led der skal fotograferes.
    Måske får du en afklaring, måske ikke.

Det kan være de kan se mus eller ingenting, så skal du gøre op med dig selv om du evt vil ofte flere penge på kikkert operation.

Hesten skal selvfølgelig ikke gå og have ondt, mener bare du skal gennemtænke om du vil føre det til dørs eller ej, ellers er det spild af penge.

Du kan jo prøve med glucosamin produkter og ser om det hjælper. Eller få dyrlægen ud til en vurdering og en snak. Det ville jeg gøre først.

• #14   5. okt 2012 Syns også det er mange penge og bruge på en hest på 17... Tænker også måske hun bare er slidt

• #15   5. okt 2012 Selvfølgelig skal der dyrlæge til, eller hesten skal være foldbums, hvis den kun bliver halt af ridning, men ikke fold...

17 år? Den kan da have mange gode år i sig endnu, mange dressur heste topper når de deroppe ad i årene, så at syntes det er mange penge at bruge på en 17 årig hest? Hvis den var 25, så ja, men come on... Du kan i det mindste ringe til din dyrlæge og snakke med denne om det videre forløb....

• #16   5. okt 2012 Sagde ik jeg ik ville ringe til dyrlægen vel, jeg sagde det er dyrt med røgten

• #17   5. okt 2012 Så dyrt er røngten altså heller ikke.... Men forstår ikke du ikke allerede har kontaktet dyrlægen, når hesten gang på gang bliver halt....

• #18   5. okt 2012 Det var ikke et emne hvor folk kunne skændtes, ville kun have gode råd Intet andet tak!

• #19   5. okt 2012 Der er skam ingen der skændes? smiley
    Jeg stiller bare spørgsmålstegn ved at man lader ens hest bliver halt gang på gang, uden i det mindste at konsultere dyrlægen...

• #20   5. okt 2012 Det var det jeg havde tænkt mig nu og derfor havde jeg spørgsmål her inde...

• #21   5. okt 2012 Det var godt, men skriv da gerne hvad dyrlægen siger når du får fat i denne smiley

• #22   5. okt 2012 jeg ville nok på den i røngten ved dyrlægen. en 17 årig hest kan sagtens have mange gode år endnu, men kommer jo også meget an på hvordan den er blevet redet. men ville nok få fat i dyrlægen:)

Kommentér på:
halt igen og igen

Annonce