oplevet dyremishandlning Hjælp {{forumTopicSubject}}
Hej Med jer .
har virkelig brug for hjælp.
Jeg har et spørgsmål og jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig og min veninde. Vi går nemlig rigtig meget op i at, dyr skal have det godt :).. - Min veninde skulle passe en hest for en klassekammerat ind til den skulle fole (have sit føl) og der blev skreven en kontrakt på at, han skulle betale fodre osv. Han skrev under. Hun fik hesten med sig hjem og det gik også rigtig fint, men så gik der noget tid. Min veninde og jeg fandt ud af at, hesten var bange for reb og mænd. Det undrede os rigtig meget, men vi prøvede at lære hesten at, reb og mænd ikke gør noget, men det var som det ikke virkede. Når vi skulle ride på hende, gik hun helt amok når hun så en mand, men når mændene var gået væk og hesten ikke kunne se dem, så faldt hun helt ned igen. Det undrede os rigtig meget. Når vi så skulle longer hende (det er hvor hesten løber rundt i og rundt) så blev hun bange for reb vi kunne ikke få hende igang, så hvis vi tog rebbet og begyndte at vifte lidt med det gik hun bare helt amok. Så meget en gang at hun løb fra os. Så begyndte vi at forhøre os rundt omkring. Der er mange der siger at hesten er bleven mishandlet. Det fik vi så også bevis på en sent aften i september, hvor hesten fik et kolik anfald. Min veninde ringede selvfølgelig til ejeren af hesten. Han mente ikke at hesten fejlede noget, han skubbede rundt med hesten, hev hesten i krimmen, var ved at stikke fingrene i øjnene på hesten. Hesten prøvede at komme væk fra ejeren hele tiden også når ejeren fik fat i hesten vippede hun ørene helt tilbage. Der fik min veninde og jeg et fint bevis, desværre fik ikke noget bevis på film eller billeder. Ejeren siger han har 20 års heste erfaring. Det passer ikke. Vi har spurgt om nogle forskellige sygdomme på heste, forskellige love og hvad man skal give dem at spise. (Det skal lige siges at, han har 5 heste i alt.). Han kunne ikke svare på noget af det, måske kun 1 - 2 ting ellers sagde han bare: ''Det ved jeg ikke'', ''Hvordan kan det være'', ''Hvorfor'' og ''Hvordan ser man det''. Kan det passe at en mand som ham må have hest? Min veninde og jeg besluttede os for at, tage en fælles veninde med ud til hesten som er ved at tage en uddannelse inde for heste. Hun konstaterede at hesten har ''sur stråle'' , den skal have smed til hovende, den skal have raspet tænder (slibet sine tænder da de er spids), Følet er måske dødt inden i hesten og hvis det er der så rådner det inden i hesten også kan hesten dø! Vi fik et nummer til en god dyrlæge. Min veninde gik ind og snakkede med hendes kæreste og han sagde: '' den hest den skal væk nu, ejeren vil ikke betale den dyrlæge regning, den skal væk''. Vi ringede til ejeren. Ganske rigtigt, så vil han ikke sætte en dyrlæge på hesten han sagde at, der skulle ske noget vildt før han satte en dyrlæge på hans heste.. Vi sagde til ham at, hesten skulle væk. Det var han også helt indforstået med. Inden han kom og hentede den så ringede vi til en dyrlæge for at høre og sagde det som det var. Dyrlægen sagde at, hvis der ikke kom nogen dyrlæge på er det dyrmishandling.Han hentede den kl 18.48 d 4/10 sammen med en ældre mand. Min veninde og jeg så på at, hesten blev mishandlet! Hesten løb væk fra ejeren og gik helt amok. De slog den med reb og skubbede til den og råbte og skreg af hesten. Til sidst så stak hesten af. Min veninde og jeg gik efter hende og vi sagde til ejeren at han skulle blive væk lige nu. Han lyttede så til os. Vi fik fat i hesten. Ejeren og den ældre mand bakkede heste traileren op til døren til stalden. Min veninde gik op i trailen. Ejeren og den ældre mand hev hesten i halen, de skubbede hesten, slog hesten med reb igen, tog fat i hesten og råbte af hesten. Til sidst lykkes det at, få hesten op i trailen. De lukkede for trailen.. Hesten var ikke bundet fast og hesten var utrolig urolig. Hesten er da bange for ejeren. Min veninde og jeg var græde færdig da de kørte væk med hesten. Og vi var så inderligt sur. Vi har det hele på video, hvor de henter heste, hvor de slår med reb og hiver den i halen og skubber den og hvor hesten løber væk fra ejeren.
Der ud over drikker han meget har ikke set hvor han ikke er fuld inu. Nu kommer spørgsmålet så: Hvad skal vi gør?! Har min veninde og jeg en sag på ham. For vi ved at, han mishander sine dyr.Vi håber at i kan hjælpe os. Ellers ved vi ikke hvad vi skal gøre.. - Kærlig Hilsen De 2 tøser..
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.845
hun er en utrolig godmodig hoppe, og manden er simpelthen syg i bolden - plus han er alkoholiker... vi håber der er noget at gøre!
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
www.hestens-vaern.dk
sep 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
vi skal lige orden video så skal jeg nok lægger dem ud.
sep 2012
sep 2012
sep 2012
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
sep 2012
det vil jeg gøre
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
Der er ingen tvivl om at mishandlingen samt misrøgt har fundet sted, så der burde være nok til at autoriteterne kan overtage sagen og få gjort noget ved det.
Hvor meget de kan gøre ved jeg dog ikke. I Danmark er vi jo desværre ikke så gode til at straffe dyremishandling, så det ender som regel kun med en bøde i sådanne tilfælde
sep 2012
mar 2008
Følger: 81 Følgere: 76 Heste: 6 Emner: 27 Svar: 60
Nu kommer jeg med et LANGT indlæg som der helst ikke skal misforstås, da det skal siges at jeg selvfølgelig tror på hvad i skriver her og hvis det er sådan her virkeligheden ser ud er det selvfølgelig dyremishandling... MEN i skal altså huske at en historie hurtigt kan få mere og mere indhold når man først kommer i gang - eller sagt på en anden måde så kan én fjer hurtigt blive til fem høns... . Og da i jo nok nu sidder og tænker "hvordan kan hun dog skrive det!" vil jeg da lige fortælle hvorfor Da jeg jo er heste pige ligesom jer andre og elsker heste, vil jeg selvfølgelig heller ikke have at de bliver behandlet dårligt. Men aligevel blev jeg i år, jeg vil ikke kaldet det stemplet, men mistænkt for at mishandle en af mine ponyer, menneskerne synes ihvertfad ikke at jeg gav den noget mad. Jeg blev selvfølgelig rasende og virkelig ked af det, da jeg elsker min pony over alt på denne jord. Jeg fortalte dem derfor at situationen var den at han er araber, de har jo som i nok ved et højre stofskifte end andre heste racer og er derfor tyndere eller mindre bygget. Min pony havde netop været syg og vi havde fået afvide af dyrlægen at vi ikke måtte give ham for meget mad da det handlede om en farlig forstoppelse, og eftersom han havde haft det var han blevet tynd... Vi ventede så på at en privat foder ekspert skulle komme og hjælpe os med hvad vi skulle gøre med ham. Der gik en uge eller to hvor min pony nu havde fået noget specielt foder som vi regnede med ville hjælpe.
En dag står jeg så i gang med at undervise hvor der køre to biler ind på min gårdsplads, de siger så at de er fra dyreværnet og at jeg var blevet anmeldt for at have "vanrøgt" min pony. Jeg gik selvfølgelig i chok og måtte så fortælle dem historien og de kunne selvfølgelig godt se at de som havde anmeldt mig ikke havde forstand på det de snakkede om... Og det var virkelig ubehageligt at stå der overfor nogle af mine elever og skulle forklare hvorfor man er blevet anmeldt af dyreværnet! Det viste sig så lidt tid efter at min pony også havde haft mavesår og det også var en del af det, hvilket jeg jo ikke vidste selvom jeg havde haft dyrlæge på ham MANGE gange i den periode... Det jeg vil med den historie er egentlig bare at jeg ville anbefale jer at være 100% sikre på at det i har set er sandheden, da det virkelig er ubehageligt som ejer at stå i en situation om at være dyremishandler. Så jeg ville foreslå jer at tage en snak med den ejer og høre hvad der foregår, hvis han så ikke vil kommentere det kan i ringe til dyreværnet da de kommer ud og kigger og snakker med den person som ejer hesten... Men det er jo igen bare min mening, jeg har som heste ejer bare en anden synsvinkel på sagen nu da jeg faktisk (desværre!) selv har stået i situationen.
Håber i kunne bruge det til noget trods alt.
Knus Cille
sep 2012
aug 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 2 Svar: 63
Hvorfor mener I lige præcis, at føllet skulle være dødt? Det lyder da lidt mærkeligt...
Når I heller ikke selv har haft en dyrlæge ude, så kan I jo ikke bare påstå at hesten fejler alt muligt
I må jo sende jeres video ind til dyrenes beskyttelse, hvis han er grov ved hesten, men pas på ikke at blive useriøse og overdrive. At manden drikker har fx i nødvendigvis noget med dyremishandling at gøre.
sep 2012
sep 2012
maj 2008
jeg var med ude og se hesten, og jo jeg ved godt lidt om sygdomme og om hvordan en hov skal se ud, og den hest skal som MINIMUM have smed!
Jeg mærkede inde i munden på den, hvilket TS og veninde også så, og den havde tandspidser (og ja, det ved jeg også hvordan føles, for min egen hest havde tandlæge i mandags, hvor jeg fik lov til at se og mærke!), manden har været sådan lige fra starten af, og er ikke kun ubehøvlet overfor dyr, også mennesker! men det er ikke det sagen handler om.
Føllet KAN være dødt, eftersom at et kolik anfald kan være kritisk for en hoppe i fol, og som er over halvvejs i sin drægtighed! ikke at der 100% er dødt, men hvis det ikke bliver tjekket enten med scanning eller i det mindste at lytte efter hjertelyd, så er man sku ansvarsløs!
og nej, at han drikker har måske ikke noget med dyremishandling at gøre, men han er jo pisse ligeglad med hvordan hans dyr har det, eftersom at han dukker døddrukken op i en stald pga. at folk er bekymrede for hans hests ve og vel, og at han så hiver og flår i den og knipser foran øjnene på den, for så at sige at dyret ikke fejler noget...
aug 2008
Manden er altså ikke nødvendigvis dyremishandler, fordi du ikke er enig i den måde han holder dyr på.
Derfor opfordrer jeg dig til at kontakte dyrenes beskyttelse, da de har lidt mere forstand på det. Hvis din video viser dyremishandling, så send den da ind til dem, så de kan vurdere den.
Anette jeg har skam læst kommentarerne, og jeg har stadig meget svært ved at se det saglige i denne sag. Såfremt føllet var dødt, så ville hoppen temmelig hurtigt få symptomer på dette. Det burde du vel vide, hvis du har så meget forstand på det. Og du burde vel vide, at kolik ikke nødvendigvis betyder behov for dyrlæge...
maj 2008
nu kender jeg selv en hoppe i fol som fik kolik, hvilket udviklede sig til tarmslyng og både hoppe og føl døde. det er ikke godt at vide om der er sket føllet noget under processen, og man kan ikke vide det uden dyrlæge. så at manden ikke vil få dyrlæge ud til sine dyr, er endnu en ansvarsløs ting.
utroligt at folk aldrig tror på hvad man siger herinde..
maj 2008
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 592
Jeg vil meget gerne hjælpe jer med hoppen, og sørge for at hun har det godt.
aug 2008
En anden gang, så ring dog efter en dyrlæge og ikke en 19-årig "ekspert", hvis I står med en syg hest; så må I da slås om regningen bagefter
maj 2008
og så slap af med dine anklager, jesus christ.
jan 2011
Så jo, det kan godt lade sig gøre..
dec 2010
Følger: 69 Følgere: 51 Heste: 7 Emner: 1 Svar: 33
sep 2012
feb 2012
Følger: 4 Svar: 22
Det var dog en forfærdelig behandling af en hest, man har i sin varetægt.
Havde det ikke været mere ansvarsfuldt ,at få fat på en dyrlæge , og ikke udsætte hesten for al den stres oveni,med flytning mens hun var syg.
Syntes godt nok det var meget ansvarløst over for hesten.
Skam jer selv også.
jun 2012
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 318
sep 2012
tænk på sagen i stedet for at begynder jeg over mig.
Vi alle sammen handler på hver vores måde og jeg havde en aftale med ejer om at jeg skulle ringe til ham hvis der skal dyrlæge elle smed på hende så vil han tage stilling til det da det var hans hest og hans pung.
så jeg måtte ikke bare ringe efter dyrlægen for så kunne jeg lige så godt købe en hest selv.
Og det med at sende heste tilbage var en beslutning min familie tog jeg var ikke med i den for de vil ikke ha en hest gående de ikke engang ved om er chippet.
Så tag jer sammen
jan 2011
aug 2008
JGR: Så din hest gik altså rundt og lod som ingenting, på trods af så voldsomme smerter som tarmslyng giver? Selvfølgelig ved man ikke nødvendigvis om den har tarmslyng (selvom man nok burde skifte dyrlæge, hvis de heller ikk kan se det), men man kan sgu da se, at der er noget galt...
Og ifølge TS, så lever hesten jo endnu, så så slemt har dens kolik jo tydeligvis ikke været; manden havde formentlig ret, men det er selvfølgelig sjovere at piske en stemning op...
jun 2005
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 83 Svar: 662
sep 2012
jul 2007
Følger: 107 Følgere: 151 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 1.394
Nu er du jo ikke alkoholiker Jeg ved man ikke skal dømme folk sådan, men sådan går det jo en gang i mellem af samfundets sociale tabere får skylden, og til tider er det velfortjent.
sep 2012
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
En hest skal ud og gå når den har kolik og det er rigtig hårdt og du bliver nødt ti lat være hård for de har ikke lyst til at gå selvom at det er den visse død at stå stille eller ligge sig ned.
Sorry men jeg synes det er rigtig skræmmende at i har taget den hest i pleje med så lidt viden omkring.
Angående mishandlingen er jeg af den mening at man ikke ved noget før man selv har vidnet det, drop nu det alle andre siger og tjek det op selv.
Hvis i virkelig frygter for hesten ve og vel så kontakt hestens værn og fortæl dem hvad i selv har oplevet og hvor bekymret i er
aug 2008
Følger: 41 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 40
jul 2006
Følger: 42 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 590 Svar: 5.099
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Har i ikke haft en kontrakt, for sorry men lyder til der problemer begge veje. At i ville have en hest stående uden at skulle give det mindste for det. Og så undrer jer over kvaliteten af hest og udlåner.
Det mega svært at høre en sag som denne kun fra en side, for det da mega nemt at blive foraget og give jer ret og sige ring til dyreværnet. Og som med alt andet man kan da bare ringe til dem, hvorfor har i ikke ringet til?
Hvor gammel er du siden familien har besluttet hen over hoved på dig?
Tager i en hest ind og vil passe den er det jeres ansvar at den er ok, med tænder hove ormekur osv. Så at i først tager den ind, og bagefter finder ud af der ikke er styr på betaling osv. Er sku pisse synd for hesten.
At manden er brutal i sin håndtering af hesten, må i ja tage med dyrværnet om der er en sag. For klart han skal ikke tæve hesten. Tror alle der har kæmpet med heste der ikke vil læsses kan blive presset. Og at der så står piger og råber og filmer og siger tag din hest hjem har næppe hjulpet på stemningen.
Som en skriver sur stråle, hvorfor har i ikke selv behandlet det? Der mange løse ender. Så hvis i har en sag, så det voldelig håndtering af hesten. Og om i så kan bruge filmen, eller om det ulovligt i har optaget ham! Må i høre dyrenes beskyttelse om eller hestens værn. Men ring til dem og få en snak.
Lyder til afhentning af hesten var en rigtig grim oplevelse og ja igen mest af alt for &hesten som er i fol og bliver stresset og igen presset af en flytning igen
sep 2011
Følger: 26 Følgere: 22 Heste: 7 Emner: 83 Svar: 1.350
maj 2011
Følger: 62 Følgere: 98 Heste: 6 Emner: 101 Svar: 509
oplevet dyremishandlning Hjælp