White line disease - svamp ? {{forumTopicSubject}}
En pony jeg passer har længe været halt.
Dyrlægen / smeden har ændret lidt mening hele tiden - Så sad det i skulderen, så var det en kodeledsforvridning og så var det en hovbyld da hoven flækkede på en underlig måde..
Nu er det så som om der er 'forsvundet' .. Og der bliver dannet en lille kløft.
Groft sagt ser det næsten ud som på stalden.
Ejeren af stalden, fortalte at hendes nogle år tilbage havde haft noget lignende, men haltede ikke. Det havde hun bekæmpet med Virkon S, så nu er vi igang med at vaske hans hove i det...
Han har ikke været 100% rentgående siden uge 29 - Et par dage +/- har der ikke været noget, og så er det kommet igen andre steder..
Billedet er under google hvis der søges 'White line disease'
Er der nogle af jer der har nogle råd, har prøvet noget lignende eller bare noget...
Jeg er ved at være desperat, og han må godt bare snart være rentgående igen...... :s
jun 2006
Følger: 143 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.896
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 41 Svar: 356
Nej, den er først begyndt at se sådan ud den sidste uge højst.
Billedet er ikke hans hov, men et billede jeg fandt på google
jun 2006
Følger: 143 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.896
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.007
Der er ikke helt enighed i hvad det skyldes. Nogle tilfælde er meget agressive og andre er mere milde.
Det er sandsynligvis en blanding af svamp og bakteriel infektion, eller en af delene.
Vi rensede godt ud, og så skar vi op, ligesom der er gjort på billedet. Så skar vi bare så revnen blev åbnet lidt mere op, og så vaskede vi det godt i klorhexidin opløsning, og til sidst hældte vi jod ned i og pakkede det med vat.
Så tog vi vattet ud og gentog ca. hver 2.- 4. dag afhængig af hvor slemt det var.
Nogle blev hurtigt gode igen, andre tog længere tid. Ingen af dem var på noget tidspunkt halte.
White line disease - svamp ?