{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.925 visninger | Oprettet:

Equi Lab - gødningsprøver {{forumTopicSubject}}

Jeg tvivler på om de svar vi får på gødningsprøver fra Equi Lab nu også passer?

Vi havde indsendt vores 5 prøver og fik svar på at 2 heste ikke skulle behandles og en hest havde 200 EPG, en havde 500 EPG og den sidste 300 EPG?

Ved et tilfælde så bliver der en uge efter taget endnu et par prøver af to af ovenstående heste med henholdsvis 200 og 500 EPG. Efter laboratorieundersøgelse hos dyrlægen viser det sig at hesten med 200 EPG slet ikke havde noget og derfor ikke skulle behandles??? Den anden med 500 EPG viste hos dyrlægen at den faktisk havde 1500 EPG??

Så nu vil vi prøve at se hvad dyrlægens undersøgelser af de to heste der IKKE skulle behandles om de nu også stemmer.

Det er lidt tankevækkende at prøverne er så forskellige, og jeg har hørt at flere har oplevet lignende og andres dyrlæger ikke mener at alle prøver bliver tjekket hos Equi Lab da de får så mange ind at det vil være umuligt at nå at tælle alle de prøver??

Jeg tror ikke jeg tør bruge dem mere, jeg skal ikke fejlbehandle vores heste så nogle bliver restistente og andre fyldt med orm. Vi kender en som har mistet en hest pga. den var fyldt med orm smiley

Hvordan er jeres erfaring med Equi Lab - har I dobbelt tjekket dem?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Equi Lab - gødningsprøver
  • #1   1. okt 2012 jeg har kun haft super god erfaring med dem, jeg har dog aldrig nogensinde dobbelt tjekket, men ingen af mine heste har vist nogen ormeproblemer, så jeg har aldrig nogensinde mistænkt at der skulle være et problem

• #2   1. okt 2012 Præcis det har vi heller ikke, og mine erfaring gennem flere år har også været fuld tillid, men det giver mig dog anledning til at tjekke nu hvor der netop er så stor en forskel på prøverne?

• #3   1. okt 2012 Vi har også haft brugt dem, og har ikke haft dobbelttjekket, det har vi jo - desværre måske - regnet med ikke var nødvendigt. Det tætteste vi kommer på et eftertjek er at Jamiro og Astaldo var smuttet og fik lavet prøver i juli i stedet for i foråret, og så igen nu her i september - hvor Astaldo ingen havde og Jamiro havde 300. Han havde 250 sidst ved Equilab. Astaldo havde 300 ved Equilab i juli.

• #4   1. okt 2012 Forleden fik jeg tjekket 5 gødningsprøver på dyrhospitalet. Det laveste tal var 200, og det højste 2450 tror jeg. Kun den med 200 fik jeg at vide ikke skulle behandles. Det skiller ved 250 fik jeg at vide. Prøverne blev ikke sendt nogen steder hend, blot tjekket på dyrhospitalet!

• #5   1. okt 2012 det med gødningsprøverne kan man ikke helt regne med, da de ikke udskilder lige mange hver dage, der er dage hvor det er lig nul og andre hvor der mange (hvis den har det), men det er en god rette snor og derfor gør jeg det 2 gange om året, jeg har prøvet ved vores dyrelæge at min ikke havde under 100 epg og en uge efter ved samme dyrlæge så havde 300 epg, jeg bruger equi lab og er fuldt ud tilfreds med dem og så de MEGET billigere end vores dyrlæge smiley

• #7   1. okt 2012 vi blev nød til at dobbelt tjekke i foråret da en ren hest pludselig sked orm ud og det var helt galt med deres prøver så i fremtiden er det kun vores dyrlæge der skal tjekke prøver og de har os fortalt der køre mange sager om at de ikke får dem tjekket så jeg kan ikke anbefale dem

• #8   1. okt 2012 jeg har ikke dobbelt tjekket men syntes tallene virker lidt som "gætværk". har en hest som virkelig har tegn på den har problemer med orm men hun lå åbenbart under grænsen, hvilket jeg jo er træt af, da jeg gerne ville have haft en recept til hende.

• #9   1. okt 2012 Jeg har ikke fået dobbelt tjekket dem.

Det skiller ved 150 ved dem, min havde her i sept. 200, og fik en kur

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #10   1. okt 2012 Jeg bruger Dyrlægen og det er klart billigst giver 40 kr. plus moms for prøven og evt. en ormekur, har desværre erfaret at man ikke skal sende sine ormeprøver til dyrlæger der ikke fysisk ser hesten og som reglerne er skruet sammen idag så er det faktisk heller ikke tilladt for en dyrlæge eller en anden aktør på markedet at ordinere ormekur på en besætning de ikke fysisk har tilset indefor de seneste 3 måneder.

De må heller ikke udskrive medicin og ormekur til heste de ikke har passet på for de aner ikke om hesten er udelukket fra konsum og er den ikke det så må ejer ikke selv indgive ormekuren uden et medicinhåndterings kursus, men jeg er klar over at disse regler ser nogen fuldstændig stort på.

• #11   1. okt 2012 Bruger dyrlægen til det, idet jeg har hørt mange af dine historier om Equi Lab

• #12   1. okt 2012 Randi S: Du har fuldstændig ret! Det fluktuerer meget fra dag til dag samt i løbet af dagen hvor mange æg hesten udskiller. Af samme grund opsamler man også fæces fra en hund i 3 på hinanden følgende dage og laver et "miks" af disse 3 når der skal undersøges for om. Hvorfor dette ikke er praksis ved heste ved jeg ikke!

• #13   2. okt 2012 Tak for mange gode tilbagesvar og Jeres respektive meninger og råd.

Kommentér på:
Equi Lab - gødningsprøver

Annonce