852 visninger
|
Oprettet:
Det at lave en løsdrift. {{forumTopicSubject}}
Hej
Lige nu har jeg min pony stående på en rideskole ca. 5 km. væk. Jeg vil utrolig gerne have min pony hjem og stå, og dette er også muligt, da jeg bor på en gård. Jeg er blevet enige med mine forældre om at vi skal lave en løsdrift, da jeg tror det er det bedste for hestene.:-)
Da jeg jo kun har 1 pony skal der selvfølgelig også være nogle opstaldere.
Har i et forslag til hvordan vi skal lave det?
Hvad er jeres erfaringer med løsdrift? Jeg har nemlig kun prøvet at have hest i boks.
På forhånd tak!
jan 2007
Følger: 35 Følgere: 72 Heste: 3 Emner: 351 Svar: 3.518
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Nu har vi denne :
http://www.rundbuehaller.dk/Flytbare_hytter/5x6m._Standard_hytte.aspx
Pladskravene er disse:
§ 8 Ved gruppeopstaldning skal gulvarealet opfylde følgende arealkrav:
1) For de første fire heste skal der være mindst (2,0 x hestens stangmål)2 pr.
hest.
2) For hver yderligere hest skal der være mindst (1,7 x hestens stangmål)2 pr.
hest.
I skal pladsere det så der er tilstrækkelig afvanding, enten lidt højt, på en skrånende plads el. dræne under
Dette er også regler fra loven:
§ 19 Den ansvarlige for et hestehold skal sikre, at heste, som går ude i vinterperioden
og i perioder med vinterlignende vejr, kun er ude i mere end 12 timer i
døgnet, hvis de har udviklet et kraftigt og tæt hårlag og er ved godt huld og
har adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidig kan hvile på et tørt,
strøet leje.
Stk. 2. I læskur eller bygning skal gulvarealet opfylde arealkravene i § 8, stk. 1.
Stk. 3. Læskur eller bygning skal placeres på et sted med tilstrækkelig afvanding
Vi bruger halm som strøelse, da det er det der giver den mest optimale bund herhjemme. Den luner godt og suger godt
Vi har prøvet spåner, men det fungerer ikke.
Derudover er jeg ikke tilhænger af at åbningen er lille, vores er 5 meter.
Man skal huske at tænke på at en hest nemt kan blive klemt inde, komme til skade, hvis der ikke er god mulighed for at komme væk ved tumult.
Alt afhængig af hvor mange opstaldere i ønsker, skal i huske at pladskravene i løsdriften skal overholdes.
okt 2009
Er det muligt så sørg for at der også er nogle læbælter i form af træer, bygninger el. andet
+ sørg for hestene altid har adgang til godt stråfoder.
Mine erfaringer mht løsdrift er forresten KUN gode, har intet dårligt at sige om den måde at holde hest på Alle de heste jeg har kendt har fungeret mest optimalt på denne måde og har ændret deres sind i positiv retning.
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 42
Heldigvis er der skov hele vejen rundt om vores gård/grund, så her blæser næsten aldrig.
Har beton som gulv under jeres skur?
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 42
okt 2009
Det at lave en løsdrift.