{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  STORE problemer med hove!!
  • #1   6. sep 2012 Okay og jeg som troede min store hoppes hove var slemme.. Men det der slår godt nok hendes!!

• #2   6. sep 2012 Hvor lang tid har den fået biotin? Det tager gerne 1 år før du kan se nogen forandring på hovene.
    Hvad får den at spise? Får den de mineraler den skal?

• #3   6. sep 2012 han har fået biotin i 1 måned.
    Han får 250-500 gram fiberblanding om dagen + olie + hø

• #4   6. sep 2012 Jeg tror ikke der er meget andet at gøre end at lade dem gro ud, smøre dem en masse, og når de er blevet lidt længere, kan du runde dem lidt af med en hovfil, så du kan vente lidt længere med smeden.

• #5   6. sep 2012 synes detser slemt ud. Få smeden til at rette dem til. Det duer ikke med alle de flosser der stikker ud, hesten kan komme til at lave sår på sig selv af det. Så ville jeg lade den gå uden sko og lade være med at ride til hovene så bedre ud. Den skal kun på fold og på ridebane/ridehus med god bund. Ingen skovture, asfalt eller grusveje til din hest.

• #6   6. sep 2012 - Og så lade være med at proppe sko på den

• #7   6. sep 2012 Okay tak for hjælpen

• #8   6. sep 2012 jeg vil som det første foreslå at finde en anden smed, som kan finde ud af at slå en sko ordenligt fast..

og ellers så er der ikke så meget at gøre..

• #9   6. sep 2012 Du burde muligvis overveje Boots? smiley

• #10   6. sep 2012 Har også problemer med min fjorhoppe.
    Lad smeden komme og give hovene en lille beskæring, så hovene ikke flosser mere.
    Derefter skal de have lov til at gro ud, så INGEN sko på! Vask dem i vand/evt fodbad, hvis din hest kan stå med hoven i en spand - gerne 10 min pr hov. Undgå olie og fedt - hoven bliver "afhængig" af det!
    Når din hest er klar til at få sko på igen, så på med klokker! det kunne godt tyde på den har lidt svært ved at beholde skoene på, nu da den fik bagsko på.
    Held og lykke med det! smiley

• #11   6. sep 2012 problemet ligger i laget mellem de hårde lag i hoven.. jeg vil gætte på at der sidder en form for svamp..

du skal have en DYGTIG smed ud og se på det, eller en dyrlæge, dor det kan ikke kureres med biotin, eller creme, det skal beskæres væk.. måske en pause fra alt hvad der hedder sko..!

• #12   6. sep 2012 Okay tak for alle jeres gode råd.
    Vi har bestemt os for en smed vi har bare ikke lavet nogle aftaler med ham endnu.

• #13   6. sep 2012 min hests hove har set ligeså ude, sørg for det første for at smeden ved hvad han har med at gøre, det troede jeg jeg havde, men det vidste det sig jeg ikke havde og nu med den nye smed er der ingen ting og den har flotte hove smiley
    Min går med to par klokker på forbenene for ikke at træde forskoene af, du kan evt tage et par på bagbenene hvis den træder dem af også smiley

• #14   6. sep 2012 Er du sikker på der er vitaminer og mineraler i din fiberblanding? Og hvis der er, får den så den rette mængde, så den er dækket helt ind?

Hvad hedder din fibreblanding?

Tænker boots ville være en god løsning indtil hovene er blevet sunde .

• #15   6. sep 2012 Brug nu et Biotin produkt med Biotin og org, Zink plus aminosyrer så du får en stærk hov med sundt bindevæv.

• #16   6. sep 2012 enig med Hanne

• #17   6. sep 2012 En rigtig dygtig smed og et par boots kan gøre underværker smiley Har set have værre end disse, hvor smeden har kunne sætte en ny sko på efter 3-4 måneder.

• #18   7. sep 2012 Han får Videbæk Fiberblanding, men ikke den mænge de foreslå

• #19   7. sep 2012 Det ligner white line disease, prøv at google dette. White line disease er en bakterie/svampe-infektion i hovvæggens indre, upigmenterede del - den del, du ser som en hvid linie, foran den egenlige "hvide linie" (lamellerne), der egentlig mere er gullig. Hvis det var min hest, villle jeg behandle med hovbade med deinfiserende midler fx. vircon S eller oxine (chlorin dioxid), få trimmet hovvæggen/kanten (kaldet mustang roll, hvis du får en barfodstrimmer til det), bruge boots (fx. Easyboot Glove, Equine Fusion) og ellers holde hovene veltrimmede, så hovvæggen ikke kommer ned og bliver belastet som den eneste del af hoven til at tage fra, men derimod bærer sammen med sål og ikke mindst stråle. Og så forsøge at finde årsag til infektionen: Sur stråle; subklinisk forfangenhed (foderbetinget el. mekanisk); arvelighed (spec. hos connemarer)

• #21   7. sep 2012 I linket frarådes det at bruge skrappe desinfektionsmidler, da dette fjerner både gode og dårlige organismer, hvilket er helt korrekt. Jeg ville nu stadig begynde med de skrappe midler en gang eller to og så gå over til mildere midler (se linket).
    I min optik vil han have godt af bevægelse, da bevægelse stimulerer til ny hovvækst, men hvis han er øm, skal han lindres med boots evt. med indlæg (se evt. www.hovfokus.dk) og så ellers ud og gå nogle ture med ham. Ligeledes ville jeg bruge hyppige trimninger (i begyndelse ned til hver 2. uge), så hovvæggen hele tiden rundes, da en for lang hovvæg, vil fremprovokere løsning i lamellerne (den rigtige hvide linie), hvilket fører til at infektion kan komme op langs hovvæggens indre del.
    Vi har en dygtig trimmer her i Nordjylland - hun hjalp en connemare med lidelsen (arvelig) og det var tydeligt, at hyppig trim, hovvask og bevægelse bedrede hovene.
    Andre årsager til WLD end dem, jeg nævnte først, er mangelfuld ernæring; dårlig stald/fold hygieje (sur stråle -> WLD).
    Håber det lykkes:-)

• #22   7. sep 2012 Hej okay tak for det gode råd. Det lyder ikke godt det der White line disease.
    Jeg fandt ud af, at han faktisk ikke fik de vitaminer han skulle have.
    Så nu har jeg købt vitaminer med noget ekstra til hovene.

Kommentér på:
STORE problemer med hove!!

Annonce