Bliver det nogensinde nemmere? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.
Jeg er så glad for at have jer at støtte mig bare en smule op af. Jeg har virkelig brug for at komme ud med noget.
Jeg er lige vågnet op fra et mareridt. Et mareridt omkring min tidl. part Sævar. Sævar var.. Ja var hesten af alle heste. Han betyder stadigvæk mere for mig end stjarni gør.. Ja det lyder egoistisk. Men når man har mistet en hest som er en så nær, ja så føles det som at miste sin søster. Eller en del af sig selv.
Sævar betød ALT. Det var ham jeg så frem til at se hele ugen. Det var ham som jeg ville gøre alt for. Det var ham, som jeg gerne var sammen med 9 timer om dagen. Han var alt.
Da han blev solgt, var det slemt. Jeg kunne knaptnok stå da jeg fik afvide han var solgt. Ja, det var så slemt, at jeg ikke kom i skole i 2 uger, hvor jeg bare sad inde på mit værelse og var hylet ud af den. Ugen efter det tog jeg mig så sammen og fik en sidste dag sammen med ham, en dag hvor det bare var ham og mig. En skridttur rundt på folden, på vores yndlingssti, bare i grime med trækketov. Jeg striglede ham, nussede ham, og jeg forsøgte at lade være med at græde. For selvom mange siger heste ikke har føleser, tror jeg han vidste jeg var sønderknust indeni. For han klæbede hele tiden op af mig, ville være hos mig.
Det glemmer jeg aldrig.
Efter han var væk, gik mit liv i stå. Bogstavelig talt. Jeg blev indelukket, og mit fravær fra skolen var alt for højt. Det var mine sygedage også. Var omkring 4 ud af 7 dage syg, med opkast, hovedpine, ingen søvn osv.
Jeg fik så Stjarni at klynge mig til, hvilket hjalp. Han var den som fik mig ovenvande igen, fik mig til at tage mig sammen, begynde på en ny skole, og fik faktisk hele familien til at flytte.
Men det er ikke blevet lettere.
Det eneste der skal til, er at nogle nævner hans navn. Sævar. Det er nok til at jeg kan begynde at græde.Endu værre vis jeg ser et billede af ham, er det som vis man stikker en kniv tværs igennem mig. Nogle gange har det været så slemt jeg ikke kan trække vejret.
For 2 måneder siden blev jeg så erkleret psygisk syg. Jeg er på medicin, og kan ikke tænke mange dage fremaf. Lægen mener at jeg nok altid har haft et lidt svært liv (Min far er alkoholiker, Blev mobbet i skolen osv) men at det hele blev sat ekstra igang pga det med Sævar.
Nu er Stjarni (Føles det) det eneste som holder mig oven vande, plus min dejlige mor, og min overskønne vendinde. Min far ser jeg ik ret meget til længere.
Nu er mit spørgsmål så til jer;
Bliver det nogensinde nemmere? Kommer man sig over smerten, eller bliver det ved med at gøre ondt som det gør nu?
Sævar blev solgt i Januar 2011. Dvs et år siden, snart 2. Men det er ikke blevet værre. Mine mareridt er der stadigvæk, mere heftige end nogensinde, hvilket holder mig vågen om natten.
Undskyld det blev så langt - Måtte simpelthen bare ud med alt det her, og uanset hvor latterligt det end lyder hjalp det en smule.
Tak fordi i gider læse dette.
- Louise.
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
nov 2009
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 88 Svar: 531
Jeg tror smerten går væk, lidt efter lidt. En dag lærer du at se tilbage på minderne, og smile over minderne, i stedet for at græde. Det samme skete mellem mig og min elskede kanin. Der skulle lige gå 2 år før jeg indså at alle de mærkelige ting vi havde lavet sammen, skulle smiles over, og ikke grædes over. (jaja, det er en kanin.. Men altså den betød rigtig meget for mig, og var meget speciel)..
Så jeg tror smerten går væk snart. Og jeg er ked af det med din far, og at du har fået konstateret psykisk sygdom.. Håber alt vender, og at du kan få lidt glæde og grin over din tid med Sævar..
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Hvad med at prøve at kontakte ny ejer og evt komme og besøge ham? Det hjælper mange at se deres bedsteven stadig har det godt.
jan 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 788
Det jeg tror du skal støtte dig til er at han har et nyt hjem og at han har det godt hvor han er.. Du kan søge op på ham og finde ud af hvor han står.. Prøv om du kan kontakte nuværende ejer og fortæl om din situation, og fortæl at du har brug for at se han har det godt så du kan sige farvel og komme videre eller takle din sorg over ham bedre.. Men nej sorgen går aldrig væk.. Men man lære at have et forhold til sorgen så man ikke behøver at bryde sammen hele tiden..
Ps vil lige understrege at jeg overhovedet ikke ser det egoistisk at du har haft et særligt bånd til en hest og nu ikke kan finde det samme ved den du rider nu.. Du er ikke egoistisk du er bare såret og båndet kan sikkert heller ikke erstattes..
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
jeg er ked af du mistede ham, for han lyder bare til at være din soulmate!
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
jul 2005
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 102 Svar: 560
Grunden til at du stadig er så ked af det over det, er fordi en del af din sjæl stadig er der hvor det hele skete. Altså for snart 2 år siden. Hvis du forestiller dig en vej er dit liv. Så der hvor din part blev solgt, har du simpelthen tabt et stykke af din sjæl. (det er det jeg tror på i hvert fald.)
Det er rigtig vigtigt at du husker at det er OKAY at komme videre? (Ta' det ikke ilde op!) Men det er OKAY at komme over tabet af den her hest, og det er OKAY ikke at være ked af det mere.
Min hund blev aflivet lille juleaften, han var 10 år og vi havde haft ham hele hans liv. Jeg voksede op sammen med ham og han har lært mig sååå mange ting. Han var nødt til at blive akut aflivet, jeg var 14, og dyrlægen sagde at vi godt kunne få noget smertestillende og så have ham juleaften over, jeg fik lov til at tage beslutning af mine forældre. og jeg var IKKE i tvivl, han skulle bare have lov til at have fred nu. Jeg græd i flere dage, indtil jeg pludselig følte at nu behøvede jeg ikke græde mere. Jeg savner ham da stadig, men den dag i dag tænker jeg tilbage på ham med et smil Nogle gange sidder der en lille tårer i mit øje, men det er af glæde over alt det vi havde sammen. Jeg VED at han ikke ønsker at jeg skal gå og være ulykkelig, men glæde mig over hvor heldig jeg var at møde ham. Det er nu 8 år siden. Jeg har lige købt min egen hund, ville gerne have opkaldt den efter ham, men det var jeg ikke klar til, fordi jeg skulle være sikker på mig selv at jeg ikke fik en hund for at erstatte ham, men fordi jeg elsker hunde
Dog er der én ting som for evigt har ændret sig efter hans død - JEG HADER JULEAFTEN! Fordi jeg blev tvunget til at holde jul sammen med familien, 24 timer efter min hund var blevet aflivet. Jeg havde brug for at ligge i min seng og bare tude lige så meget jeg ville, men fik ikke lov. Og det har så gjort at jeg hader jul, fordi det er noget man gør fordi man skal ikke fordi man har lyst..
Jeg er ved at brække mig af afsky hele december måned.
Ups, det blev langt. Men pointen er at den hest har ændret dit liv uanset. Og vær glad for det Vær glad for alt det i havde sammen. Og din nye hest er IKKE en erstatning - det er bare en ny hest. Og der er plads til dem begge i dit hjerte. Din nye hest kommer måske aldrig til at betyde ligeså meget for dig som den anden, men så kommer din nye hest til at betyde noget helt andet for dig, som en anden hest heller ikke kan. Og som sagt, er det OKAY at være glad, selvom du ikke er sammen med ham.
jul 2005
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 102 Svar: 560
jul 2005
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 997
maj 2006
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 1.670
Man kommer sig aldrig over nogen der har betydet så meget i ens liv, man lærer bare at leve med at de ikke er der længere.
jeg fik for 1½ år siden aflivet min pony Lyrix - hun var min soulmate! Jeg stolede blindt på hende, og med hende kunne jeg alt.
jeg tog selv beslutningen om at hun skulle aflives, da hun gik med kroniske smerter - som med en livslang behandling kunne holdes nede, men dette ønskede jeg ikke for min prinsesse :').
Det var hårdt da dagen kom og jeg skulle sige farvel, brugte en hel dag på at være sammen med hende.
Jeg græd også i flere uger, men en dag var der ikke flere tårer. Jeg lærte istedet at smile over de stunder vi har haft sammen.
Jeg har fået lavet et armbånd ud af hendes halehår, samt jeg har en navnehalskæde med hendes navn.
Små ting der gør mig glad i hverdagen og minder mig om hende. Samtidig er der en stjerne, som jeg lagde mærke til for første gang aftenen hvor hun var blevet aflivet, og hver gang jeg ser på den smiler jeg - for den minder mig om min tid med Lyrix :')..
Men nej, jeg synes ikke det bliver nemmere - dog heller ikke svære. Man lærer bare at leve med at det er sådan det er, og istedet for at græde - smiler man over den tid man har haft sammen!
Jo, jeg har da perioder hvor jeg mangler hende, og tårerne triller ned af kinderne på mig, og det tror jeg aldrig ændres
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Det bliver nemmere. Men den største forhindring for det er nok at have en negativ indstilling til tingene selv og blive ved med at hænge fast, tillade tingene at påvirke en, tillade en at lade sig gå på.
Hvis man vil være klynkene, så bliver man det også.
jun 2011
Følger: 79 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 153
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
Havde været hendes part i 7år, og vi havde været igennem ild og vand sammen, virkelig bokstaveligt alt havde vi prøvet, og til sidst blev hun flået væk fra mig af nogen der havde ondt i røven..
Jeg var tudefærdig og har grædt mange tårer, det der har gjordt mig "glad" igen er at jeg har fået hendes føl (nu 3,5år), som minder uendeligt meget om sin mor, så det føles som om jeg har hende tilbage bar i en andens krop hvis det giver mening..
Håber du os finder en måde til at mindes din uden at græde hver gang..
jan 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 788
Ærligt så må jeg sige jeg er forarget over så lidt empati.. Det må du dælme udybe.. Hvordan kan du kalde det klynkeri når lægen siger noget andet.. Og endeligt er det rimeligt ondt i mine øjn.. Ved godt at vi aldrig rigtig er enige, men fortryder du overhovedet ikke udtalelsen bare lidt?? For det ville jeg selvgøre
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
Jeg er SÅ taknemmelig over alle jeres historier om at komme videre - Er i det hele taget overrasket over at der kom mere end 2-3 indlæg!
Tusind tak for jeres støtte, ved godt man siger HG er et forfængeligt sted, det er det måske også nogle steder. Men super dejligt at man også kan få lidt støtte herinde!
Til jer som har sagt jeg skal prøve at kontakte sævars ejer..
Det tror jeg ikke helt går.
Hun virker desværre meget fjendtlig overfor mig, også selvom jeg skriver pænt og spørger ind til ham engang imellem når jeg har fået taget mig sammen.. Så det har jeg desværre opgivet
Men tak for alle jeres varmene, vise indlæg!
Knus Louise.
Bliver det nogensinde nemmere?