1.017 visninger
|
Oprettet:
hvorfor udlåne/låne Hets/pony {{forumTopicSubject}}
Ja jeg vil meget gerne bede om folks mening både dem der låner hvorfor? og dem der udlåner hvorfor?
og lån med forkøbsret osv osv.
Jeg er nemlig lige blevet ringet op af en dame der gerne vil låne Flipa som jeg har tilsalg, og hun ville gerne låne hende et ½-1 år også evt. købe hende derefter.
men hvad er plus og minus ved dette?
Jeg mangler ikke henvendelser på Flipa, men damen her bor i nærområdet så måske det var en ide?
nå men kom gerne med for og imod udlån og evt. erfarringer
dec 2007
Følger: 205 Følgere: 193 Heste: 10 Emner: 421 Svar: 4.643
Derfor betaler hestens ejer disse - dette giver mig muligheden for at have næsten egen hest, samt stå for de fleste udgifter
Ser ikke nogle minus ved dette
dec 2006
Følger: 117 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 383 Svar: 2.300
jeg ville f.eks udlåne min welsh hoppe, pga hun holder ponymål, så ku det jo være federe at låne hende ud til enn pony rytter der måske ku få nogle resultater på den frem for mig selv, der sku ride den so hest, pga alder.
og ellers jeg låner jeg en f.eks at ejeren skal læse, så ved vi hvordan har har det mens ejeren skal læse, og han ik bare skal "gå til spilde" i den periode.
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 10 Emner: 82 Svar: 683
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
Fra min synsvinkel er det en måde at sørge for at mine heste bliver passet, holdt i gang, nusset om og får opmærksomhed nu hvor jeg ikke selv har så meget tid.. Men da de betyder rigtig meget for mig og jeg ikke ønsker mig andre heste så får jeg dem jo tilbage igen når jeg har tid og råd til at have dem..
feb 2007
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
feb 2007
Som jeg kunne havde solgt for 6 mdr siden
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
Ville helst låne, da jeg ikke har alle pengene til en ny hest lige nu. Jeg står midt i noget forsikring halløj med Bruno, så ville egentligt først købe, når jeg havde de penge.
Og så var der bare et eller andet. Jeg føler jeg svigter Bruno ved at købe hans afløser, men føler ikke jeg svigter ham ligeså meget, hvis jeg lånte hans afløser.
Men nu faldt jeg over denne her annonce med en 3-års haflinger, som var til salg. Vi vendte tilbage til hans annonce flere gange, så jeg kontaktede sælger, forklarede tingene som de var, og nu skal vi hente ham på Søndag.
Jeg føler stadig jeg svigter min stor basse, men han kan ikke rides på andet end skridt ture, så tror faktisk han er ligeglad
maj 2005
Følger: 36 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 237 Svar: 1.383
Jeg har haft nogle triste udlån med meget hurtig opsigelse eller en meget tynd/fejlpasset hest hjem efter få måneder.
Jeg har dog en rigtig god låner nu, men son jeg følger nøje om hestens ve og vel.
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
og nu er Phoenex udlånt til mig, da min mor har en ridehest og en unghest hjemme, og jeg ikke har råd til at gå ud og købe hest
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
vi lånte en ung dejlig pinto vallak, som kunne rides stabilt i alle gangarter og han var bare fantastisk! ud til en pige som skulle have ham stående ved tommy lundby (tror jeg han hedder) vi regnede med at når han stod der kunne hun få hjælp af tommy når hun havde problemer, men da vi fik ponyen hjem igen var han modsat alt det vi havde sendt af sted. fuldkomme uopdragen, stejlede og bukkede med rytter osv.
Nortan som er min nuværende part lånte ejer også ud som konkurrence pony der skulle rides op og startes en masse konkurrencer så rytter kunne få redet ponyårene ud og ponyen kunne sælges. men da vi fik ham hjem var han ikke mere værd en 5 spytklatter. han var fuldkommen tynd,han havde ingen muskler, hans pels var mat og langt og grim og alt i alt var han da hvert fald ikke klar til at blive solgt - TVÆRTIMOD... så nej vi udlåner ikke...
mar 2008
Følger: 67 Følgere: 69 Heste: 5 Emner: 32 Svar: 178
Men hvis du har nok henvendelser på din hest så sælg den da istedet for du lige pludselig får den tilbage igen
jul 2005
Men jeg kan bare ikke få mig selv til, at sælge mine dyr, så vi ender nok med at udlåne ham, hvis han skal væk herfra.
Jeg synes der er så mange shetlændere, der ender som kastebolde og det ville jeg ikke kunne bærer med vores lille hest.
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 57 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.975
feb 2007
har da lidt henvendelser på hende og venter svar fra en på fredag som er intr. i køb.
jul 2005
Jeg har også lånt hest før. Han kan ses på min profil. Der var intet at klage over. Vi lavede en kontrakt. Hesten stod en lille halv times kørsel fra mit hjem, så den første måned red jeg den, mens den stod hos ejer. Jeg betalte 700 kr. som hjælp til opstaldningen, og så havde jeg den som min egen, fik undervisning osv. så jeg kunne finde ud af, om vi passede sammen.
Det er 4 år siden til efteråret og jeg har stadig kontakt til hende jeg lånte hesten af. Og ser jeg hesten til salg igen, så er der ingen tvivl om, at jeg vil gøre hvad jeg kan, for at få ham tilbage.
aug 2007
Følger: 390 Følgere: 388 Heste: 9 Emner: 215 Svar: 2.095
Jeg låner en 4års bronze hoppe. som jeg er utrolig glad for, Ejeren er rigtig flink, og jeg må have hende lige så længe jeg vil (-:
har tidligere lånt en, hvor ejeren snød mig, så det var ikke en god oplevelse.
Jeg låner en, fordi for 2 år siden mistede jeg min hest, som vi gav rigtig mange penge for, og solgte ham for meget lidt, pga. problemhest. og pga. jeg har min pony, som jeg stadig har forsikring på. så derfor venter jeg med køb af hest til jeg er 21.
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.619
De lånte Coco ud fordi de ikke vlle have føl på hende de næste to år.
nov 2006
Følger: 90 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 176 Svar: 1.337
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
En gang skulle min mor sælge sin islænderhoppe og der var mange ude og se på den. Til sidst var der så en rigtig sød dame ud og prøve og hun vil gerne have den med hjem på prøve, inden hun bestemte sig for om hun ville købe. Vi fik den tilbage 14 dage senere, fuldstændig stresset, uridelig og med en kæbe der var rykket af led. Ingen forklaring ud over "den duer ikke.."
Den blev aldrig helt sig selv igen efter den tur, og derfor overlader vi ikke vores heste til fremmede folk. Uanset hvor flinke de så virker..
Vi kom til at hænge på en hest der kostede en del i dyrlæge regninger og nu var endnu sværere at sælge...
Vi har til gengæld tit selv lånt heste af bekendte og haft stor fornøjelse af det. Men vi tør ikke løbe risikoen selv..
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.007
Man ved aldrig i hvilken stand man får den tilbage!
feb 2004
Følger: 98 Følgere: 94 Heste: 14 Emner: 40 Svar: 983
nov 2005
Følger: 26 Følgere: 30 Heste: 8 Emner: 83 Svar: 410
2 gang var en til en pige på Fyn. Hun kom og så hvor crys stod og red hende og igen blev der fortalt hvorn crys skulle rides og hun red hende rigtig fint. Så afsted til Fyn med crys og fik af vide hvor fint det gik. Men en dag vente bøtten for pigen og jeg kunne igen hente mit kræ. Men fandt så pigen kusine og fik en snak med hende og hun fortalt jo så at hun faktisk kun sjællent kom til hesten og når hun red forgik det med stramme tøjer ( Crys skulle rides med halv løse tøjler) og bukken og stejlen. Pigen havde også fortalt at jeg mishandlede hesten, den stod på en mark med et skur og ingen andre heste og ingen mad. ( Crys stod i løsdrift hos en dv avler sammen med hans avlshopper. Så nej ingen andre heste og ingen mad.) Bad til sidst tøsen om at holde sig fra min hest og spurgte så kusinen om hun ville passe crys til jeg fik fundet en plads og kunne hente hende hjem igen.
Så havde jeg stadig crys blev hun ALDRIG udlånt igen.
feb 2007
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
SELVFØLGLIG vil dårlige historier gøre mest indtryk.
Og de dårlige historier er dem der bliver fortalt her på HG, ikke solskinshistorierne.
Hvis du ikke tør udlåne, så lad endelig være med at sælge - for der er lige så mange sørgelige historier om heste der ender skidte steder eller ender med 117 ejere på få år.
Sådan er det desværre - der er dårlige mennesker alle steder, så har man ingen tillid eller tro på om verdenen så er det bedre at give kræet en kugle for panden.
jan 2008
Følger: 133 Følgere: 131 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 226
jan 2007
Følger: 38 Følgere: 31 Heste: 7 Emner: 49 Svar: 696
Jeg ville vælge at udlåne, for så har man altid muligheden for at følge med i hesten´s sidste år og mulighed for at sige stop når tid er.
jul 2005
Følger: 68 Følgere: 110 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.557
Jeg har lige haft udlånt min pony, men efter et uanmeldt besøg valgte jeg at hente ham hjem, da han ikke havde været passet med smed. Hans hove så forfærdelige ud, og det kommer til at koste dyrt at rette ham op.
Hvis jeg skulle udlåne igen, ville jeg sikre mig at hesten bliver passet ordentligt, ved evt. at have kontakt til opstaldningsstedet, eller folk på stedet. Og så tror jeg fremover at det kun bliver til nogle, som jeg enten selv kender, eller kender nogen som kender dem, og kan anbefale dem. At udlåne er virkelig en tillidssag har jeg erfaret mig..
De heste jeg selv har/har haft låneaftaler på har fungeret/fungerer rigtig godt. Vi har lavet nogle gode kontrakter - både med og uden forkøbsret. Derudover tager jeg jævnligt kontakt til ejer, og holder dem opdateret omkring deres hest.
Vigtigst af alt - lav en kontrakt, hvor alle detaljer bliver nævnt, så der ikke er nogen tvivl om noget som helst.. Den fra heste-nettet er super god.
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.447
Jeg låner ham med henblik på at gøre både ham og mig selv dygtigere og starte nogle stævner.
Jeg betaler kun opstaldning. Resten sørger hun for
jul 2005
jul 2005
Derfor har vi valgt ikke, at sælge vores shetlænder. Som jeg har beskrevet længere oppe.
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.374
vi har ikke haft de store problemer, dog vil jeg adrig nogensinde give en hest eller pony på prøve! der sætter jeg grænsen
feb 2007
Jeg vil nu helst sælge i stedet for at udlåne
okt 2008
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 29
Lige umiddelbart tænker jeg, hvorfor vil hun gerne låne den først i stedet for at købe? Det er jo alligevel relativt lang tid at se hesten an i?
Og så tror jeg det er en god idé at undersøge, hvis det er muligt, hvordan hun er? Om hun har redet nogle steder, eller nogen der har købt en hest af hende, som kan anbefale hende, og har haft en positiv oplevelse med hende.
jan 2011
Følger: 25 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 5
ellers tror jeg ikke jeg ville låne ud med mindre jeg slet ik kunne få solgt hesten og der var stor spørgsel på udlån...
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.948
Ejeren har haft ham siden han var føl og ville ikke sælge ham, men hun kan ikke selv ride på grund af en skade, så det blev udlån. Vi har en fælles ven, som foreslog ham
feb 2007
okt 2008
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 29
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 55 Heste: 7 Emner: 50 Svar: 593
Omvendt søger jeg selv en islænder jeg kan låne i ½-1½år som jeg så kan købe bagefter. Alene af den grund at jeg ikke står med pengene nu. Jo til udgifterne hver månede, men ikke til selve købet. Jeg låner ikke for at sende hende tilbage el. andet. For det er ikke min hensigt.
På grund af finanskrisen må mange sælge deres heste. Men det er svært at sælge for tiden og derfor vælger mange udlån i stedet for aflivning. Nogle vælger at udlåne til en dygtig rytter der kan uddanne den, starte stævner osv. Ander udlåner den fordi de er gravide, er blevet skadet osv. Nogle vil jo helst ikke sælge og så er det jo en fin løsning at udlåne og så få den tilbage når man selv kan igen.
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 55 Heste: 7 Emner: 50 Svar: 593
Det forstår jeg godt nå det er med det formål hun vil låne.
feb 2007
hvorfor udlåne/låne Hets/pony