{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.017 visninger | Oprettet:

hvorfor udlåne/låne Hets/pony {{forumTopicSubject}}

Ja jeg vil meget gerne bede om folks mening både dem der låner hvorfor? og dem der udlåner hvorfor?

og lån med forkøbsret osv osv.

Jeg er nemlig lige blevet ringet op af en dame der gerne vil låne Flipa som jeg har tilsalg, og hun ville gerne låne hende et ½-1 år også evt. købe hende derefter.

men hvad er plus og minus ved dette?

Jeg mangler ikke henvendelser på Flipa, men damen her bor i nærområdet så måske det var en ide?

nå men kom gerne med for og imod udlån og evt. erfarringer

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor udlåne/låne Hets/pony
  • #1   22. aug 2012 Jeg låner hest, da jeg pt. ikke har råd til dyrlægeregningerne.
    Derfor betaler hestens ejer disse - dette giver mig muligheden for at have næsten egen hest, samt stå for de fleste udgifter smiley

Ser ikke nogle minus ved dette smiley

• #2   22. aug 2012 altså, mange gange er det pga, man ike har beløbet til den ønskede hest at man vælger at låne frem for at købe.. tror jeg

jeg ville f.eks udlåne min welsh hoppe, pga hun holder ponymål, så ku det jo være federe at låne hende ud til enn pony rytter der måske ku få nogle resultater på den frem for mig selv, der sku ride den so hest, pga alder.

og ellers jeg låner jeg en f.eks at ejeren skal læse, så ved vi hvordan har har det mens ejeren skal læse, og han ik bare skal "gå til spilde" i den periode.

• #3   22. aug 2012 altså kvinden her vil betale ALLE udgifter på hende i perioden

• #4   22. aug 2012 Jeg har forsøgt at udlåne mine nu her mens jeg tager uddannelse.. 2 af mine heste har jeg haft fra de var helt små, selv trænet dem, tilredet dem osv.. Og den sidste har bare haft det lidt uheldigt før hun kom til mig..
    Fra min synsvinkel er det en måde at sørge for at mine heste bliver passet, holdt i gang, nusset om og får opmærksomhed nu hvor jeg ikke selv har så meget tid.. Men da de betyder rigtig meget for mig og jeg ikke ønsker mig andre heste så får jeg dem jo tilbage igen når jeg har tid og råd til at have dem..

• #5   22. aug 2012 *hest (i overskriften)

• #6   22. aug 2012 Det er meget normalt at låner afholder alle udgifter (udtagen forsikring da denne er valgfri og derfor ejerens valg) på hesten.. Ligesom de kan opstalde den hvor de vil og tage den med til stævner osv. uden at spørge om lov hver gang ligesom en part fx..

• #7   22. aug 2012 ok men jeg ønsker jo rent faktisk at sælge min hoppe, er det så dumt at udlåne? jeg tænker også hvad nu hvis hun får en varrig skade de hos låner, og personen så vil aflevere hende tilbage, hvad så? så står jeg jo bare der med en ubrugelig hest pludselig

Som jeg kunne havde solgt for 6 mdr siden

• #8   22. aug 2012 Jeg søgte en til låns indtil i lørdags, men endte med t købe en hel fantastisk lille haflinger.

Ville helst låne, da jeg ikke har alle pengene til en ny hest lige nu. Jeg står midt i noget forsikring halløj med Bruno, så ville egentligt først købe, når jeg havde de penge.
    Og så var der bare et eller andet. Jeg føler jeg svigter Bruno ved at købe hans afløser, men føler ikke jeg svigter ham ligeså meget, hvis jeg lånte hans afløser.

Men nu faldt jeg over denne her annonce med en 3-års haflinger, som var til salg. Vi vendte tilbage til hans annonce flere gange, så jeg kontaktede sælger, forklarede tingene som de var, og nu skal vi hente ham på Søndag.

Jeg føler stadig jeg svigter min stor basse, men han kan ikke rides på andet end skridt ture, så tror faktisk han er ligeglad smiley

• #9   22. aug 2012 Jeg har lånt mine heste ud da jeg er gravid og kan ikke selv. Og de skær ikke bare stå og kede sig/koste penge.

Jeg har haft nogle triste udlån med meget hurtig opsigelse eller en meget tynd/fejlpasset hest hjem efter få måneder.

Jeg har dog en rigtig god låner nu, men son jeg følger nøje om hestens ve og vel.

• #10   22. aug 2012 Min mor lånte Phoenex et halvt år, inden hun kkøbte ham, og dette gjorde hun af den simple årsag at, han var unghest og ikke tilredet, og hun ville gerne vide om hun fik den helt rigtige hest.

og nu er Phoenex udlånt til mig, da min mor har en ridehest og en unghest hjemme, og jeg ikke har råd til at gå ud og købe hest

• #11   22. aug 2012 jeg har kun negativt om udlånning - desværre

vi lånte en ung dejlig pinto vallak, som kunne rides stabilt i alle gangarter og han var bare fantastisk! ud til en pige som skulle have ham stående ved tommy lundby (tror jeg han hedder) vi regnede med at når han stod der kunne hun få hjælp af tommy når hun havde problemer, men da vi fik ponyen hjem igen var han modsat alt det vi havde sendt af sted. fuldkomme uopdragen, stejlede og bukkede med rytter osv.

Nortan som er min nuværende part lånte ejer også ud som konkurrence pony der skulle rides op og startes en masse konkurrencer så rytter kunne få redet ponyårene ud og ponyen kunne sælges. men da vi fik ham hjem var han ikke mere værd en 5 spytklatter. han var fuldkommen tynd,han havde ingen muskler, hans pels var mat og langt og grim og alt i alt var han da hvert fald ikke klar til at blive solgt - TVÆRTIMOD... så nej vi udlåner ikke...

• #12   22. aug 2012 Jeg vil aldrig låne en hest UD. da du kan få den tilbage meget mindre værd da den kan blive ødelagt fuldstændig.. Men det er jo bare mit valg.

Men hvis du har nok henvendelser på din hest så sælg den da istedet for du lige pludselig får den tilbage igen smiley

• #13   22. aug 2012 Vi har også en shetlænder, eller det er min kæreste's. Han er det sødeste lille væsen, som egentligt bare for det meste intet laver. Vi har snakket om, at sælge ham til en, som vil bruge ham, for han elsker at blive hygget om.
    Men jeg kan bare ikke få mig selv til, at sælge mine dyr, så vi ender nok med at udlåne ham, hvis han skal væk herfra.
    Jeg synes der er så mange shetlændere, der ender som kastebolde og det ville jeg ikke kunne bærer med vores lille hest.

• #14   22. aug 2012 pintoen var næsten stævneklar inden han tog afsted, men da han fandt ud af han kunne narre udlåner gjorde han det og hun blev bange for ham.

• #15   22. aug 2012 Altså jeg har aldrig stået i nogle af de her situationer, men har altid tænkt: Hvad gør man, hvis der lige pludselig sker noget alvorligt, og hesten bliver alvorligt syg, eller låneren bliver alvorligt kvæstet pga noget med hesten? Hvem står så for den kæmpe regning, samt en rytter eller hest det måske har med for livstid? smiley

• #17   22. aug 2012 lige præcis derfor er jeg meget i tvivl om hvad jeg skal gøre... sælge eller udlåne der er sååå mange meninger, men når alt kommer til alt tror jeg helst jeg vil sælge hende, har bestemt ikke lyst til pludselig at stå men en pony der hverken kan det ene eller ndet fordi der er sket noget hos låner....

har da lidt henvendelser på hende og venter svar fra en på fredag som er intr. i køb.

• #19   22. aug 2012 Jeg tror, at når man ser på, alle de heste, der bliver lånt ud, så er der overvejende fleste positive oplevelser.

Jeg har også lånt hest før. Han kan ses på min profil. Der var intet at klage over. Vi lavede en kontrakt. Hesten stod en lille halv times kørsel fra mit hjem, så den første måned red jeg den, mens den stod hos ejer. Jeg betalte 700 kr. som hjælp til opstaldningen, og så havde jeg den som min egen, fik undervisning osv. så jeg kunne finde ud af, om vi passede sammen.

Det er 4 år siden til efteråret og jeg har stadig kontakt til hende jeg lånte hesten af. Og ser jeg hesten til salg igen, så er der ingen tvivl om, at jeg vil gøre hvad jeg kan, for at få ham tilbage.

• #20   22. aug 2012 Jeg har udlånt min dygtige 4års welsh pony, fordi han kan komme meget langt, og jeg er for gammel til at ride pony. og jeg synes han fortjener at komme ud og vise sig. De afholder alle udgifter, undtagen forsikring. og jeg er ude og se dem ride undervisning hver uge, og hjemme ved dem. så han har det godt (-:

Jeg låner en 4års bronze hoppe. som jeg er utrolig glad for, Ejeren er rigtig flink, og jeg må have hende lige så længe jeg vil (-:

har tidligere lånt en, hvor ejeren snød mig, så det var ikke en god oplevelse.
    Jeg låner en, fordi for 2 år siden mistede jeg min hest, som vi gav rigtig mange penge for, og solgte ham for meget lidt, pga. problemhest. og pga. jeg har min pony, som jeg stadig har forsikring på. så derfor venter jeg med køb af hest til jeg er 21.

• #21   22. aug 2012 Jeg har lånt Coco. Vi skrev kontrakt på hvordan det hele skulle forgå. At jeg betalte alle udgifter som hesten var min egen. Dog ingen forsikring og Hvis jeg fik en dyrlæge regning over 5.000 kr ville de betale. Jeg skulle behandle hesten som min egen. og det gjorde jeg. Desværre egende Coco sig bare ikke som ridehest og hun er derfor sendt hjem som avls hoppe igen.

De lånte Coco ud fordi de ikke vlle have føl på hende de næste to år.

• #22   22. aug 2012 Jeg har haft Liva som låne hest i et år og før hende lånte jeg en pony palomino hingst og det har gået helt fint.. Jeg søger en part til min hest fordi jeg skal begynde på uddannelse nu her og for at have råd til det hele bliver jeg nødt til at have et job og så er der ikke lige så meget tid til hesten..

• #23   22. aug 2012 Vi låner ALDRIG vores heste ud mere! Vi har gjort det, men gør det ikke længere.
    En gang skulle min mor sælge sin islænderhoppe og der var mange ude og se på den. Til sidst var der så en rigtig sød dame ud og prøve og hun vil gerne have den med hjem på prøve, inden hun bestemte sig for om hun ville købe. Vi fik den tilbage 14 dage senere, fuldstændig stresset, uridelig og med en kæbe der var rykket af led. Ingen forklaring ud over "den duer ikke.."
    Den blev aldrig helt sig selv igen efter den tur, og derfor overlader vi ikke vores heste til fremmede folk. Uanset hvor flinke de så virker..
    Vi kom til at hænge på en hest der kostede en del i dyrlæge regninger og nu var endnu sværere at sælge...

Vi har til gengæld tit selv lånt heste af bekendte og haft stor fornøjelse af det. Men vi tør ikke løbe risikoen selv..

• #24   22. aug 2012 Jeg ville aldrig låne nogen af mine ponyer ud med mindre det var nogen jeg kendte godt i forvejen.
    Man ved aldrig i hvilken stand man får den tilbage!

• #25   22. aug 2012 Udlåner aldrig mine heste mere, når man har hentet sine heste hjem flere gange pga misrøgt, så tør man ikke mere. Jeg tør ikke en gang sælge min welsh sek a fordi hun tidligere er blevet solgt som ridepony, trods hun ikke må rides pga en gammel skade smiley Hun havde så ondt da hun kom til mig og det skal hun ikke udsættes igen, så jeg har flere heste som bare går og jeg ikke har brug for, men hellere det end dårlige hjem smiley

• #26   22. aug 2012 Udlån tjaa. Mens jeg havde Crys var hun udlånt 2 gange. Først til en lille rideskole i Hammershøj, forklarede dem meget tydeligt at hun ikke var alle mands hest og man altså skulle ride før man satte sig på ellers tog hun magten. Fortalte også hun havde stået stille i et par mdr så skulle startes stille op igen. Jo jo de forstod skam, de prøvede hende og alt gik fint. Tror hun var væk i 2 mdr også fik jeg ellers besked på at hente mit kræ.... Hun havde næsten fra dag 1 gået som elevhest med min 2 nye rytter hverdag ( hende der IKKE var alle mands hest), hun var jo så heller ikke blevet redet stille op igen, men blot redet et par gange af ejerne også ind som elevhest. Jeg fik en hest hjem som løb afsted med mig når hun så en mulighed for det og jeg mistede et helt nyt vinter dækken.
    2 gang var en til en pige på Fyn. Hun kom og så hvor crys stod og red hende og igen blev der fortalt hvorn crys skulle rides og hun red hende rigtig fint. Så afsted til Fyn med crys og fik af vide hvor fint det gik. Men en dag vente bøtten for pigen og jeg kunne igen hente mit kræ. Men fandt så pigen kusine og fik en snak med hende og hun fortalt jo så at hun faktisk kun sjællent kom til hesten og når hun red forgik det med stramme tøjer ( Crys skulle rides med halv løse tøjler) og bukken og stejlen. Pigen havde også fortalt at jeg mishandlede hesten, den stod på en mark med et skur og ingen andre heste og ingen mad. ( Crys stod i løsdrift hos en dv avler sammen med hans avlshopper. Så nej ingen andre heste og ingen mad.) Bad til sidst tøsen om at holde sig fra min hest og spurgte så kusinen om hun ville passe crys til jeg fik fundet en plads og kunne hente hende hjem igen.
    Så havde jeg stadig crys blev hun ALDRIG udlånt igen.

• #27   22. aug 2012 puha tror slet ikke udlån er for mig, får helt ondt i maven af de historier. Nu er flipa også en dame på 19 år så hun vil jo kun falde i pris hvis jeg udåner hende og får hende tilbage om ½-1 år så tror jeg holder fast i rent salg

• #28   22. aug 2012
    SELVFØLGLIG vil dårlige historier gøre mest indtryk.
    Og de dårlige historier er dem der bliver fortalt her på HG, ikke solskinshistorierne.

Hvis du ikke tør udlåne, så lad endelig være med at sælge - for der er lige så mange sørgelige historier om heste der ender skidte steder eller ender med 117 ejere på få år.
    Sådan er det desværre - der er dårlige mennesker alle steder, så har man ingen tillid eller tro på om verdenen så er det bedre at give kræet en kugle for panden.

• #29   22. aug 2012 jeg har lånt min hoppe ud fra september og det er ganske enkelt fordi jeg har haft den i 5 år og har været med til alt med hende og kan ikke klare tanken om at sælge hende

• #30   22. aug 2012 Enig med Krikken smiley Også taget i betragtening at hesten er 19 år gammel.

Jeg ville vælge at udlåne, for så har man altid muligheden for at følge med i hesten´s sidste år og mulighed for at sige stop når tid er.

• #31   22. aug 2012 Jeg har positive oplevelser med at låne, men ikke ved at selv at udlåne.

Jeg har lige haft udlånt min pony, men efter et uanmeldt besøg valgte jeg at hente ham hjem, da han ikke havde været passet med smed. Hans hove så forfærdelige ud, og det kommer til at koste dyrt at rette ham op.

Hvis jeg skulle udlåne igen, ville jeg sikre mig at hesten bliver passet ordentligt, ved evt. at have kontakt til opstaldningsstedet, eller folk på stedet. Og så tror jeg fremover at det kun bliver til nogle, som jeg enten selv kender, eller kender nogen som kender dem, og kan anbefale dem. At udlåne er virkelig en tillidssag har jeg erfaret mig..

De heste jeg selv har/har haft låneaftaler på har fungeret/fungerer rigtig godt. Vi har lavet nogle gode kontrakter - både med og uden forkøbsret. Derudover tager jeg jævnligt kontakt til ejer, og holder dem opdateret omkring deres hest.

Vigtigst af alt - lav en kontrakt, hvor alle detaljer bliver nævnt, så der ikke er nogen tvivl om noget som helst.. Den fra heste-nettet er super god.

• #32   22. aug 2012 Jeg låner en pony, af et stutteri. Jeg tror grunden er, at kvinden er en ældre kvinde, som jo ikke selv kan ride, men som avler.
    Jeg låner ham med henblik på at gøre både ham og mig selv dygtigere og starte nogle stævner.

Jeg betaler kun opstaldning. Resten sørger hun for smiley

• #33   22. aug 2012 Kathrine: Jeg kender dem rimelig godt, dem du lånte Sunny til. Bliver da helt chokeret nu.

• #34   22. aug 2012 Men som Krikken siger. Der findes også dårlige købere.

Derfor har vi valgt ikke, at sælge vores shetlænder. Som jeg har beskrevet længere oppe.

• #35   22. aug 2012 jeg har både lånt heste og ponyer, og haft udlånet en dyr springpony da jeg blev for gammel smiley

vi har ikke haft de store problemer, dog vil jeg adrig nogensinde give en hest eller pony på prøve! der sætter jeg grænsen smiley

• #37   22. aug 2012 Jeg har heldigvis lige overtalt kvinden til at komme og kigge og prøve hende med henblik på salg i stedet for ;o) men mange tak for jeres gode svar.

Jeg vil nu helst sælge i stedet for at udlåne

• #38   22. aug 2012 Ud fra kommentarene her ser det ud til, at hvis du bestemmer dig dig for at låne ud, er det rimelig vigtigt at kigge til din hest en gang imellem, så du kan se hvis tingene udvikler sig i den forkerte retning, og gribe ind før det gør skade.
    Lige umiddelbart tænker jeg, hvorfor vil hun gerne låne den først i stedet for at købe? Det er jo alligevel relativt lang tid at se hesten an i?
    Og så tror jeg det er en god idé at undersøge, hvis det er muligt, hvordan hun er? Om hun har redet nogle steder, eller nogen der har købt en hest af hende, som kan anbefale hende, og har haft en positiv oplevelse med hende.

• #39   22. aug 2012 Hvis jeg kendte hende som skulle låne den ville jeg ikke have noget imod det.
    ellers tror jeg ikke jeg ville låne ud med mindre jeg slet ik kunne få solgt hesten og der var stor spørgsel på udlån...

• #40   22. aug 2012 Jeg låner en hest, ikke fordi vi ikke havde råd, men det var jo selvfølgelig billigere. smiley

Ejeren har haft ham siden han var føl og ville ikke sælge ham, men hun kan ikke selv ride på grund af en skade, så det blev udlån. Vi har en fælles ven, som foreslog ham smiley

• #41   22. aug 2012 hun ville låne fordi hun ville se om hun kunne få det til at hænge sammen, med job, barn og hest. men har besluttet mig for jeg ikke vil udlåne

• #42   24. aug 2012 oki smiley

• #43   26. aug 2012 Jeg har en hest udlånt nu, da jeg ikke pt. kan få hende solgt. Låner vil så godt købe hende, og betaler af på hende under låneperioden.

Omvendt søger jeg selv en islænder jeg kan låne i ½-1½år som jeg så kan købe bagefter. Alene af den grund at jeg ikke står med pengene nu. Jo til udgifterne hver månede, men ikke til selve købet. Jeg låner ikke for at sende hende tilbage el. andet. For det er ikke min hensigt.

På grund af finanskrisen må mange sælge deres heste. Men det er svært at sælge for tiden og derfor vælger mange udlån i stedet for aflivning. Nogle vælger at udlåne til en dygtig rytter der kan uddanne den, starte stævner osv. Ander udlåner den fordi de er gravide, er blevet skadet osv. Nogle vil jo helst ikke sælge og så er det jo en fin løsning at udlåne og så få den tilbage når man selv kan igen.

• #44   26. aug 2012 Catarina.

Det forstår jeg godt nå det er med det formål hun vil låne.

• #45   26. aug 2012 ;o) Har heldigvis 2 intr. der kommer og kigger idag så krydser fingere for det er noget for nogen af dem

Kommentér på:
hvorfor udlåne/låne Hets/pony

Annonce