{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.263 visninger | Oprettet:

Frieser ejere - Hjælp mig! {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Da jeg snart skal købe et frieser hingste plag, vil jeg gerne høre jeres meninger om frieseren. Jeg har en veninde der KUN sagde negative ting om frieseren (hun har en en dansk varmblod og en hollandsk varmblod, hun har aldrig ejet en frieser)

1.at den havde svage knæ,
2.den KUN var avlet til at være foran en vogn i skridt og trav,
3.ikke avlet til ridning,
4.man sidder dårligt på den,
5. Dyrelægeregninger går hurtigt op i løbet af året.
6. Den er ikke stærk
7. Har ingen udholdenhed

Så kære frieser ejere, hjælp mig! Frieseren er min drømme hest, og jeg vil SÅ gerne have en! Hvad er jeres mening om den og erfaring? Er det min veninde siger sandt?

Mange tak på forhånd! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frieser ejere - Hjælp mig!
  • #1   22. aug 2012 jeg har en frieser basse på 8 år..jeg har haft ham siden han var 3 og han har haft dyrlæge 2 gange på de 4 år (selvfølge har han haft dyrlgæe til tænder hver år, vaccine osv) og det var småting der var med ham..

han går pt dressur lb med min datter på 15 år

jeg springer på ham, sidste stævne var han fejlfri i LD, jeg har sprunget enkelt spring på ham på 130 cm

han har startet ringridning med min datter

han har startet jagt hvor han aldrig havde sprunget bane og der sprang han 24 ud af 25 spring

kun positivt om friesere herfra smiley

kig evt forbi ham smiley

• #2   22. aug 2012 Har selv frieser :o). tror hun taler ud fra manglende viden. Den er simpelthend bare fantastisk.
    Du er velkommen til at komme og besøge os og få en ridetur, så kan du selv opleve det :o)
    Glæd dig :o) super hest. Vores går i løsdrift og uden dækken, smuk pels :o)

• #3   22. aug 2012 Friesere udvikler sig langsomt, og bør først tilrides som 5-årig
    Hvis man ikke venter kan det resultere i svej ryg, svage ben, nakkeproblemer osv

I sin tid var den avlet til kørsel ja, men den har nu udviklet sig meget i avlen, og fåes nu i forskellige typer - dog er den ikke en typisk dressurhest, og kræver tålmodighed, for bl.a. At lære den at søge frem og ned, og ikke lave "frieserhals". Samtidig kræver de også typisk ekstra arbejde omkring galoppen, da de vilde benbecægelser bringer den ud af balance, og derfor har tendens til at ville løbe meget stærkt smiley ..men det er selvfølgelig muligt at lære den at gå dressur, ingen tvivl om det - så længe man er opsat på at arbejde for det smiley

Har kun hørt positive bemærkninger omkring hvordan de er at sidde på, og er selv enig smiley
    Udholdenhed følges vel med konditionstræning, som andre heste, så hvis du får bygget de rigtige muskler op, og får den i kondi, er den udholden på plan med andre heste? Kan ikke se hvad skulle gøre forskellen?

Frieseren er meget stærk! - igen, byg de rigtige muskler op. Herudover er det igen vigtigt den ikke er tilredet for tidligt, og den har fået de rigtige vitaminer osv under opvæksten smiley

..håber det kunne hælpe smiley

• #4   22. aug 2012 Mange tak alle sammen for de fantastiske svar! Jeg havde aldrig tænkt mig at give slip på ideen om frieseren, men hun ødelagde virkelig mit humør omkring det smiley

Tak alle! smiley

• #5   22. aug 2012 Alt det hun siger er pga uvidenhed - Har du spurgt hende med hvilken erfarring hun taler med?

1.at den havde svage knæ,
    HAR ALDRIG HØRT NOGET SÅ FJOLLET
    2.den KUN var avlet til at være foran en vogn i skridt og trav,
    MÅSKE DEN GAMLE TYPE VAR SÅDAN - MEN IDAG AVLES 3 TYPER.
    3.ikke avlet til ridning,
    UVIDENHED FRA HENDES SIDE AF - DER AVLES 3 TYPER FRIESERHESTE
    4.man sidder dårligt på den,
    ALLE HESTE HAR HVER DERES GANGART - HVIS HUN HAR PRØVET ÉN FRIESER, SÅ HAR HUN NOK IKKE KUNNE RUMME DENS GANG - HVEM SIGER AT ALLE DANSK VARMBLODS ER DEJLIGE AT SIDDE PÅ? OM EN HEST ER SVÆR AT SIDDE PÅ HAR DA IKKE NOGET MED DERES RACE AT GØRE...
    5. Dyrelægeregninger går hurtigt op i løbet af året.
    DER VIL ALTID VÆRE DYRLÆGEREGNINGER PÅ EN HEST - NOGLE MERE END ANDRE - MINE HAR ALDRIG FEJLET NOGET
    6. Den er ikke stærk -
    DET ER EN MEGET STÆRK HEST BÅDE HVAD ANGÅR PSYKE OG STYRKE - DEN ER AVLET TIL AT VÆRE EN STÆRK HEST
    7. Har ingen udholdenhed -
    VED INTENSIV TRÆNING KAN DENS KONDITION BLIVE SÅ GOD AT DEN KAN KUNKURRERE I ELITESPORTEN MED ANDRE RACER - MEN SÅDAN ER DET JO MED ALLE HESTE - TRÆNING OG FODRING ER VIGTIGT

Du er velkommen til at se Fakta om Frieseren på min hjemmeside - følg linket

(link fjernet)

• #6   22. aug 2012 jeg har haft 5 frieser, alle meget forskellige, ingen af dem har haft noget med sine ben, en har mild sommer eksem, hvor hun får fluse, de er heste der kun funger bedst med en ejer,
    de er i sin tid avlet som krigshest, senere som arbejdshest, og nu som ridehest,
    de har rigtig lækker ganarter, nogle har lav knæ løft andre høj.
    men en dejlig hest, så gå mod din drøm smiley

• #7   22. aug 2012 Mange tak igen! smiley

• #8   22. aug 2012 Jeg har en dejlig Frieser vallak.Ja der er ting omkring Frieseren men igen.. Det er der også omkring så mange andre racer. Jeg havde aldrig troet at jeg skulle have en så dejlig hest, til trods for at jeg har ofret en operation i begge bagben(OCD). Jeg ville til hver en tid gøre det igen for min skønne dreng. Det med at de er svære at sidde på er jo lige så forskelligt som ved andre heste, det kommer lidt an på om de har kort eller lang ryg. Min er lidt svær at sidde på, men jeg har også redet Friesere der var noget af det skønneste at sidde på.
    Så mine varmeste anbefalinger af Frieseren.

Med venlig hilsen Helene Munkholm og Hessel K.

• #9   22. aug 2012 hej ..
    du skal ikke høre på hvad din veninde siger . for frieser er lige så go som alle andre heste .. kan være hun er jalous over du få en mega flot hest smiley .. jeg stod opstalde et hvor ejere kun næste havde friser & de blev brugt til alt .. alle heste kan ha fejl . selv traver - selv dansk varmblod .. især dansk varmblod .. da de bliver redt til for tideligt.. så sys ikke du skal høre på din veninde ..

• #10   22. aug 2012 Safran sådan behøver du ikke at benævne mig på nettet smiley jeg vil dig kun det bedste men det er åbenbart ligemeget.

Har ikke nævnt at den ingen udholdenhed har, så den må du trække i dig smiley

Man kan ikke løbe fra at frieseren ER avlet til at gå for vogn Safran, derfor har den en stejl skulder og lang svag lænd FORDI at det ser godt ud for vogn (store bevægelser). Hvis man kræver dressur dressur af en hest med store bevægelser, så bliver den slidt smiley så enkelt er det. Jeg har ikke sagt at der ikke findes OK friesere overhovedet, de findes da. Og jo en frieser skal da nok kunne tåle at blive brugt som hygge/tur hest men dens bygning er simpelthen for udfordrende til at kunne dressur dressur, og det er altså over LB niveau (alt op til LA er alm. grundridning).

Jeg har fulgt med sygehistorier hos mange friesere, og kender behandlere der ligeledes har øv historier om dem. flere er blevet aflivet eller haft medfødt øv som har resulteret i at hesten fik slidgigt eller kun kunne bruge til let skovtur.

Her er lidt blandet "slik" hvor folk har haft problemer med knæ, ryg og sommereksem hos deres friesere. og det fandt jeg altså ved en enkelt google søgning smiley
    http://www.heste-nettet.dk/forum/5/561990/561990/
    http://www.heste-nettet.dk/forum/5/612372/606804/
    http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/vis/284485/
    http://forum.dressageinharmony.dk/viewtopic.php?f=8&t=768
    http://www.hestegalleri.dk/marked/hest/772295-quiny
    http://www.hestegalleri.dk/forum/generel-diskussion/604279-hun_har_knaelaasning_i_bagbenene
    http://www.heste-nettet.dk/forum/14/886968/886968/
    http://www.heste-nettet.dk/forum/5/448569/448569/
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/197645-frieser_baukjen
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/203446-frieser_wieke_marieke_
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/81899-frieser_alette_pj__rip_
    http://forum.dressageinharmony.dk/viewtopic.php?f=8&t=762

• #11   22. aug 2012 Du er velkommen til at komme på besøg hos os, hvor du kan opleve alle 3 typer - deres fantastiske sind og temperament..

Ingen udholdenhed???
    Min mand's Melle går marathon-stævner for vogn, hvor det er en dressurklasse, 2 gange keglekørsel og en distance på 12-18 km inkl 6 forhindringer.. Alt sammen på en dag... Det handler bare om den rette træning..

Ingen dressur???
    Min lille tykke trunte, Canna, kan uden problemer gå en LA4-6 stykker - bare for hyggens skyld.. Min Ster-hoppe, Henrikje, har gået M-klasse i Holland.

Altid syge og svage ben???
    Øøøøhhh nå!!

Ikke til at sidde på???
    Ud af de 5 redne Sorte vi har, er der kun en, der har voldsomt rygsving (Melle), men ikke mere end at man som rytter sagtens kunne vænne sig til det..

Ikke stærk???
    Melle bærer gladeligt rundt på min mand, som ikke er i den lette klasse.. (120 kg beslagsmed)... Han trækker også gladeligt afsted med turvognen (350 kg) med 6 voksne mennesker på..

• #12   22. aug 2012 Angelika C

Konkurrencesport stiller i dag de samme krav om præstation til alle heste. Dermed bliver der ikke taget hensyn til de forskellige racers typiske kendetegn og egenskaber. Også selvom Frieserhesten har bevaret sin oprindelige fremtoning og sin oprindelige individuelle karakter, er racen dog lige så ydedygtig som alle andre. Naturligvis er der også hos Frieseren forskellige typer og talenter, men de bærer alle de samme kendetegn. Frieseren kan kategoriseres i tre typer i relation til præsentationsevner:

Tung og svær type. (den du taler om)

Den tungeste og sværeste type, hvis led er meget udprægede og omgivet af tykt hudvæv, udgør den tunge vognhest. Den er repræsentativ foran vognen, og den er kraftig i træk. Den skiller sig ud fra koldblodsracen gennem sine knæløft og det energiske bevægelsesmønster. Denne type er meget sjælden i dag.

Mellemsvær type.

Den mellemsvære og velproportionerede Frieser type er racens optiske idealbillede. Den viser adel med sin yppige hårpragt, de store øjne, et relativt lille hoved, et bredt bryst, og en høj smuk hals. Leddene er godt prægede og omhyldet af stramt hudvæv.

Denne type er en ideel ride- og kørehest. Den anvendes til fri dressur i både cirkus og "Den høje skole".

Højbenet og let type.

Til elitesport er den lette og højbenede Frieserhest endnu bedre egnet end den mellemsvære type. Den er især i de hurtigere gangarter mere letbenet og udholdende. Ved god fodring og intensiv træning kan dens kondition blive så god, at den i elitesport absolut kan konkurrere med andre racer.

Frieserens historie viser, at allerede så berømte mænd som Max Fugger, Georg Simon Winters von Adlersfluegeln og Marguisen af New Castle har erkendt hestens indlæringsevne og dens egnethed til dressur og den høje skole.

Så du taler af uvidenhed.

Hvis vi slår sygdomme og skader op over Dansk Varmblods - hvor mange link tror du så jeg kan henvise til???

Alle heste har da fejlet noget - der er da ingen racer som fejler mere end andre - en hest sundhed kommer da i allerhøjeste grad af den måde den fodres på og dens opvækst og hvordan du behandler den...

• #13   22. aug 2012 Mange tak Sorte Perler smiley

• #14   22. aug 2012 Sikke da noget sludder at fyre af, og ja, det må komme af uvidenhed.
    Frieseren er ikke svagere eller har større tendens til fejl end alle andre heste.
    Og selvfølgelig kan de gå højere klasser end La.
    For 4 år siden skulle en frieser have været med til OL i dressur, desværre blev den kort forinden aflivet pga tarmslyng.
    Mange hollandske hingste går dressur på højt plan. Kig f.eks her:

http://www.youtube.com/watch?v=qfZ_dd4Xofo

• #15   22. aug 2012 Nu er jeg ikke Frieser-ekspert, langt fra, men nu kommer jeg lige med min egen erfaring:
    Jeg har part på en Barockhoppe (meget stor procentdel frieser) og hun er ret speciel.
    Hun er KLODSET! Vi begyndte at trave hende tilbage i januar/februar (meget stille og roligt) og hun kan stadig ikke traves uden man kan høre klonk, klonk, klonk - hun sparker sig selv i skoene. Hun taber også sine forsko HELE tiden.
    Hendes frieserhals er et evigt onde! Vi arbejder med akademisk dressur, hvilket hun har talent for, men vi har lige så langt tid jeg kan huske, prøvet at få hende til at søge ned i trav. Det dur ikke. Hendes balance er elendig og så snart hun bliver sat i trav - hvad enten det er fra jorden eller fra ryggen ryger hendes hoved helt op i skyerne og hun får svanehals - en stor én! Det er intet problem for hende at søge ned i skridt.
    Generelt - meget klodset, falder over alting, osv.

Derudover er hun typisk koldblodssind og er derfor mindre følom og flygtig end mange - hvilket også gør, at hun jo ikke ligefrem gider anstrenge sig for at passe på sine ben = større tendens til at vade ind i alting, snuble over sig selv eller små grene, osv.
    For ikke at nævne at hendes ryg jo desværre er kort og svag, selvom hun er Barocktypen (fremavlet til ridebrug).

Når det er sagt, skal det siges, at hun er en super dejligt tøs, meget fornuftig og dejlig at arbejde med. Jeg holder rigtig meget af hende - MEN hun har overbevist mig om, at jeg ALDRIG skal eje en frieser smiley

• #16   22. aug 2012 Jeg har selv en frieser hoppe på 8 år, og har også oplevet de kommentarer med at den duer kun til show, kørsel og turhest.
    - min niece på 7 år, kan selv ride rundt på min i alle tre gangarter og hun elsker de store gangarter ;o)
    - min bliver primært brugt til dressur, og vi har da også sprunget 1 meter smiley
    Frieseren er en varmblodshest, og kan som så mange andre heste være ekstremt tændt eller stille og rolig med gnist.
    Men de er også utroligt dejlige i deres sind, og ekstremt lærenemme smiley
    Frieseren er en stærk hest, og min at ihvertfald ikke svage knæ!
    Og hvis de trænes ordenligt og får ordenligt foder, så får du en stærk og udholdenhed hest! :-))

Min har dog lavet nogle uheldige skader pga. en for lille boks og ujævnheder på ridebanen, men ellers er de super stærke.

Kun positive ting om frieseren herfra smiley

• #17   22. aug 2012 Ejer godt nok ikke selv frieser , men den er avlet til at være kørehest og showhest så at den ikke erstærk er noget pjat at sige . Kan kun sige positive ting fra de friesere jeg har mødt på nær en , men tror det er fejl fra mennesket side a med den smiley

• #19   22. aug 2012 Jeg vel mene at de racer der har mest problemer med led og knæ er travheste og DV'er, men det skyldes nok hovedsagelig fejlagtig træning, ridning og pasning. Har aldrig hørt noget om at frieseren skulle have problemer med knæene, og jeg kender da nogen der avler dem. Til gengæld har jeg hørt at de er senere udviklet og at de kan være svære at tilride hvis man ikke har nok erfaring.

Kommentér på:
Frieser ejere - Hjælp mig!

Annonce