En stooor beslutning {{forumTopicSubject}}
Hej derude
Jeg står og skal træffe en stor beslutning, og jeg er virkelig i tvivl om hvad jeg skal vælge...
Jeg har under tragiske omstændigheder mistet min elskede 5 års hingst for kort tid siden.
Nu er det så at jeg så småt er begyndt at kigge efter ny hest, og jeg har 30.000 at gøre med.
Jeg vil gerne have hingst igen, det skal være en varmblodstype, og den skal have rødt pas.
Der hvor jeg så kommer i tvivl er om jeg skal vælge en helt lille baby eller en der er lidt ældre 1-3 år... På den ene side ved jeg ikke om jeg orker at skulle starte helt forfra og vente 3-4 år på en babyhest, og på den anden side stiger prisen som regel i takt med alderen og det bliver sværere og sværere at finde en af en ordentlig kvalitet der stadig går hingst...
Jeg er virkelig meget i tvivl, og er vildt frustreret... Jeg har indtil videre kunnet finde indtil flere små føl der lever op til mine krav, men stort set ikke nogen 2 års...
Nåe ja så er jeg også lidt kritisk med farven, den skal helst være sort med aftegn eller brun med aftegn, ved godt det er noget pjat, men sådan ser min drømmehest ud...
Kan i hjælpe mig med at komme med for og imod begge dele så jeg får lettere ved at beslutte mig?
jul 2011
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 75
Hmmm det er svært men stod jeg og skulle vælge afhænger det af mange ting?
Kan du feks have hesten hjemme eller skal du ud og betale løsdrift eller opstaldning osv?
Jeg har faktisk prøvet begge dele købte min drømmedreng som 2 1/2 så ham kunne jeg jo gå i gang med kort tid efter - men købte et par år efter 2 drenge som 1 1/2 års og ja de gik længe og havde faktisk ofte dårlig samvittighed fordi jeg netop ikke havde dem hjemme men i løsdrift og nok ikke fik brugt så meget tid på dem som ønsket. Og ja nu har jeg lige fået ifolet min hoppe så venter føl til sommer men nu har jeg muligheden for at have dem hjemme og det hjælper os en del på økonomien.
Men stod jeg nu og skulle vælge idag vil jeg til hver en tid købe enten en 3-4 års eller 2 1/2 igen hvor de værste kanter er slebet væk orker simpelthen ikke flere "kampe"
Med hensyn til farve så er det absolut ok og være kritisk - held og lykke håber du finder den rigtige
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
- billigere
- lettere at finde en der passer til dine krav
- du kan følge med helt fra start og kan nå at præge den endnu mere
Ulemper ved føl:
- lang tid før du kan ride
- indtil den kan rides, er det en del år at betale for noget, du ikke rigtig kan bruge
Fordele ved plag:
- lige til at gå til
Ulemper ved plag:
- Dyrere
- Sværere at finde en der passer til dine krav
- kan ikke præge den helt så meget som et føl
Jeg ville personligt vælge en plag, da jeg synes, at 3-4 år er meget længe at vente, men rider bare for hyggens skyld, så har lidt færre krav (:
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.203
nov 2007
Følger: 48 Følgere: 49 Heste: 9 Emner: 11 Svar: 30
jul 2005
Følger: 77 Følgere: 74 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.468
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
det er en stor fordel at få hyppen når den er meget ung, man lærer den at kende, lærer dens signaler at kende og kan lære dem alt det man selv synes er vigtigt..
MEN man skal så også igennem teenager perioder, vokse pauser og tand skifte osv.. og selvfølgelig vente tid til man kan lave noget "seriøst" med hyppen
fordelen med et knap så ung hest er jo at de er klar
MEN de kan ha lært nogen man ikke ønsker, man har ikke samme bånd og fornemmelse for den..
ham jeg har nu, smølf, har vi haft siden han var 9 mdr grim
kender ham ud og ind, kan læse ham hurtigere end han kan tænke
har dog dage hvor jeg glædeligt ville skifte ham ud til en 10 års skovturs vallak
tror mit råd må være: lad være med at kigge på alderen, kig på hesten
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 4 Svar: 2
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 4 Svar: 2
apr 2009
Følger: 50 Følgere: 48 Heste: 12 Emner: 13 Svar: 101
okt 2006
Følger: 71 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 72 Svar: 752
Men jeg synes klart du skal vælge et føl/plag. måske op til 1 år, da du jo gerne vil havde den som hingst, og det er altså klart det nemmeste at kunne sætte en hingste basse på plads lige fra starten.
Men jeg tror også du skal mærke inden i dig selv om du har sørget nok over ham,fordi mange springer bare ud i at købe sig en ny hest for at sætte plaster på såret.
jeg ved hvad du går igennem , mistede min drømmehest d. 1/8-2012 inde på landbrugshøjskolen. det er simpelthen det største chok i verden, at ens ven for livet lige pludselig bliver revet fra en. derfor tror jeg det er vigtigt lige at sluge den før man kaster sig ud i noget nyt, for det bliver jo aldrig det samme.
apr 2006
Følger: 49 Følgere: 52 Heste: 9 Emner: 90 Svar: 353
Jeg kan godt lide tanken om at have en lille babyhest, men jeg er nu 27 år gammel, det vil sige at når babyhesten er gammel nok til rigtigt at gå i gang er jeg 30, og så er spørsgsmålet om tiden er til at ride unghest til og sådan igen, på et tidspunkt skal man jo også have børn og alt den slags... Det er virkelig et stort dilemma..
Jeg kommer mig nok aldrig helt over at have mistet Listo, den sorg forsvinder aldrig.... Jeg har kigget lidt rundt hvad der er af forskellige plage og føl, og føler en eller anden helt vildt mærkelig connection til denne:
(link fjernet)
Jeg har ikke været ude at se den eller noget, men kan mærke der sker et eller andet når jeg kigger på den :-S
En stooor beslutning