{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.002 visninger | Oprettet:

Mishandlede heste {{forumTopicSubject}}

Jeg synes ofte man støder ind i folk der har en hest der har været "mishandlet" hos den tidligere ejer, og derfor er det helt fantastisk hvad man har opnået med den nu.
Må indrømme jeg hver gang tænker: "Nu igen?" for synes det er mange tidligere ejere der tilsynladende mishandler deres heste.

Så tænkte på hvad i ser som værende mishandling?

Personligt mener jeg der er en bevidst handling man udføre for at skade dyret.

Der er jo forskel på om det er mishandling eller manglende viden om hvordan et dyr skal passes og håndteres, og har svært ved at forstille mig der er så mange mennesker der bevidst render rundt og skader deres dyr.

Men ja, hvad er jeres tanker omkring det? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mishandlede heste
  • #2   20. aug 2012 jeg synes personligt det er lidt irriterende..
    self. er der lykkesager hvor man virkelig redder en forsømt hest, bevist mishandling eller ej.. men jeg har selv oplevet en hest som jeg har haft passet og som så blev solgt og så blev det pludselig til at den havde fortid som vanrøgtet og jeg ved ikke hvad.. og man ved det ikke passer, og når man påpeger det for vedkommende er der ingen respons på det, for man må jo ikke tage fra dem at de har "reddet" hesten fra en frygtelig skæbne..
    tænker der er gået lidt modefænomen i det med at redde en hest og lave "hms" med dem og uha så er man selv sådan en dejlig historie..

men ja mishandling vil jeg sige hvis man bevidst ved at den måde dyret behandles ikke er i overensstemmelse med dens ve og vel, vanrøgt vil jeg mene er hvis man ubevidst mangler viden eller midler til at tage sig af dyret på bedste vis og kan i nogen tilfælde self. være ligeså slemt for hesten, men så mange alvorlige sager tror jeg nu ikke er endt på HG som en lille ponypiges trickpony smiley

• #3   20. aug 2012 Jeg synes dyremishandling er en meget alvorlig anklage.. Da det er skaffe bart, jeg synes ikke det okay, når folk skrive ''ej hvor sparker du bare til din hest, det mishandling''. Det synes jeg ikke er okay.

Men mishandling i min verden er hvis heste eller andre dyr er utrolig udkørt (intet mad eller vand). Hvis den har store sår, hvis man ser et dyr blive banket. Hvis de lider overlast... Det er mishandling hos mig smiley Men jeg synes man skal have beviser før man anklager smiley

• #4   20. aug 2012 Sjovt nok så har lige haft tænkt tanken idag...

Det er imponerende så mange heste der bliver mishandlet i lille Danmark.

Måske kunne det tænkes at hesten af natur er skeptisk ved tingene?

Jeg har f.eks en hoppe,der af natur er reserveret og ikke særlig tryg ved nogle ting,dette er naturligvis blevet meget bedre i løbet af årene,men hun kan da stadig godt trykke sig en del,hvis hun bliver udsat for nye ting.

Og sjovt nok så har jeg et afkom efter hende gående der er præcis som hende og han er altså født her,så jeg VED 100 % at han aldrig har været udsat for noget grimt,han er bare reserveret af natur.

Jeg tror vi som mennesker har forskellige opfattelser af hvornår en hest har været mishandlet...Og har den i bund og grund ikke næsten det hvis den ikke er opdraget på den måde vi selv ville gøre det?

• #6   20. aug 2012 Og forresten så kunne jeg rigtig godt tænke mig at folk lærte at kende forskel på vanrøgt og mishandling...

• #8   20. aug 2012 Jah tror mange bare skriver hesten har været mishandlet fordi hesten måske har været sky eller andet..

Men tror bliver en fjer også til 5 høns..

Der var en som skrev ved min gamle hest som hun fik part på at tidliger ejer (mig) kun havde været og spille spande og aldrig så til hesten..

Det passede jo så sjovt nok ikk.. Fik hesten som 8 måneders total vildt (taget hjem fra markerne) og solgte hende som 3 års hvor hun kunne alt hvad sådan en burde.. Havde selv trænet hende..

Også blev man også sådan lidt ej hun har haft bid i munen for første gang og man tænker bare øøh nej har 20 ton billeder hvor hun har trense på.. Også eeej hun har haft rytter på for første gang øøh nej heller ikk jeg har været oppe på hende.. også ej første gang med sadel øøh nej heller ikk..

Tror mange piger sys det lyder bedre at de har trænet deres heste iiih så ååh så godt..
    Men selvfølgelig er der nogen som har haft det sådan.. Men tænker at nok 40 % af tilfældene er det ikk mishandling hestene kommer fra bare manglende menneske kontakt. =)

Jeg har selv haft en pony som jeg mener har været vandrøgtet af den ene grund at den var så tynd (5 måneder gammel) og kunne ikke engang gå så afkræftet var den så vi måtte hive/skubbe den over i stalden (den blev leveret, købte den ubeset til 1000 kr til selvskab til min hest.(vi viste ikk den var total udsultet før den kom ind i stalden og vi undersøgte den.).. Vi fik den heldigvis hurtigt på højkant igen selvom dyrlægen var lidt mistroisk da han så den.. men den kom sig og vi solgte drengen da han var 3 ½ år =)
    Men ellers har jeg faktisk ikk haft nogen =)

• #9   20. aug 2012 Tak for jeres svar, synes det er et interessant emne.

Min opfattelse er meget ligesom Kristina VBTs at der er gået mode i at man har redet den her hest fra en grusom skæbne, men at den faktisk har haft en ganske udemærket liv.

Og selvfølgelig er der er jo også sande historier. Det er jo forfærdeligt det sker som Day dreamer siger på et marked uden der så bliver grebet ind på det.

• #10   20. aug 2012 Suk - ja desværre er misrøgt begyndt at skulle blive mishandling.. Nix, du!

- Aram er ja blevet misrøget. Han blev forfangen og det blev ikke rettet på. Han fik dårligt mad - og stod udenfor i 2 timer om vinteren, og ellers inde i opvarmet stald 22 timer i døgnet.

Han er MISRRØGET - han er ikke MISHANDLET - mishandlet er for mig når man altså tror man gør rette ting - som er helt forkerte - og man ikke behandler hesten ordentlig.. Som f.eks at tæske den, m.m..

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #11   20. aug 2012 Desværre er det blevet populært at have "reddet" hesten eller ponien fra den grufulde tidligere ejer, de glemmer blot tit at den gamle ejer jo også har været bruger feks. herinde og så kan jeg ikke undlade at trække på smilebåndet når man ser en profil med en dejlig veltilpas hest der rider og går på fold og absolut ikke ser udtil at have lidt nogen overlast.

Mishandling er IKKE at tidligere ejer har brugt hesten til at ride på, har redet med bomsadel, trense med bid, haft pisk med og tilmed redet med spore og startet et stævne, det er heller ikke mishandling at man ikke har læst alle bøger om Pat Parelli eller Monty Roberts eller ikke tilmeldt et kursus på Blue Berry Hill.

Det er der den går galt som jeg ser det, når andre har en anden overbevisning om hvad den RIGTIGE måde at holde hest på er så er det desværre for nogen blevet at alle andre mishandler deres og det er jo ikke tilfældet.

• #12   20. aug 2012 Mishandling er i mit hoved et misbrugt ord.

Folk mener at mishandling er hvis man glemmer hesten en enkelt dag - Overdrivelsen fremmer forståelsen.

Mishandling er for mig:
    Direkte tæsk.
    Ingen foder, vand.
    Ikke behandling af sygdom.
    Heste som aldrig kommer på fold.
    Der står i sit eget lort til knæene osv.

Jeg har set mange tilfælde af mishandling og bliver dagligt mindet om det.

Se evt min (himmelhest) Back to Life.. smiley

• #13   20. aug 2012 En hest som aldrig kommer på fold sys jeg dog ikk er direkte mishandling da den godt kan lave helt fint uden.. dog er jeg ikk ening i måden

• #15   20. aug 2012 Min dreng Count er en af de omtalte mishandlede heste.

Han har ikke fået tilstrækkelig ernæring, har stået i sit eget lort i en boks 23 timer i døgnet, fået bank og spark også med genstande fordi han havde det skidt og sagde fra, ikke fået dyrlæge behandling, ikke fået smed, enefold 1 time dagligt, udsat for hård træning og stress trods underernæring.

Det er for mig mishandling.

Min hoppe Mirelle er derimod ikke mishandlet, men hun har været misvedligeholdt.
    Meget tynd og muskelfattig og redet trods ingen muskler og meget ondt i ryggen.

Men det er for mig 2 forskellige situationer.

• #16   20. aug 2012 Min søsters hest er i min verden mishandlet.
    Hun blev tilreddet som 2-2,5 år gammel, med føl i maven på grummeste vis af en der forstod ridning som at hive i hesten og sparke til den med sporene til den bløder. Hun fik mad, smed, dyrlæge osv, men er skadet for livet.
    det har taget min søster 3 år at lære hende at gå over en bom. 4 at lære hende at pisken ikke er farlig. (vi troede vi købte en ganske vidst rå unghest, men tilreddet og ca. 6 år gammel, hun var 3 ca ved køb)
    Hun har først sidste år lært at galopere under rytter, og smider ikke alt og alle af længere, men kan stadig kun have at det er bestemte ryttere. Sætter jeg mig op bliver hun ked af det og forvirret, trods hun har kendt mig lige så længe som min søster. Hun har simpelthen været så mistroisk overfor alting, og har blandt andet flygtet ved synet af en vandslange.

• #17   20. aug 2012 Husk der er forskel på misrøgt og vanrøgt smiley

• #19   20. aug 2012 min har været mishandlet... Han reagere MEGET voldsomt når han ser pisken.. Og så har han være vandrøgtet hele vinteren hvor han kun fik mad når ejere kunne, da gamle ejer er meget syg.. Men tvivler stærkt på det er gamle ejer der har slået ham...

• #20   20. aug 2012 Min tidligere traver var blevet mishandlet. Han blev pisket og slået og fik ikke nok foder. Han blev min bedste ven som er dybt savnet. Han viste mig en hengivenhed og kærlighed som igen anden hest har. Han havde dog angst for at stå inde og kunne ikke med ret mange heste. En tidligere part jeg også havde blev fundet bundet i et lille skur med lort op ad benene og rotterne havde begyndt at gnave på han (han stod med sår på benene og rotter løb rundt, så de troede det var det) Han blev aldrig normal igen. Han kunne rides (var ikke rigtig tilredet) men jeg kunne ikke røre benene da han sparket. han kunne også finde på at bide.Han var kun fem år da jeg flyttet og holdt op med at ride ham. Det er det jeg kalder mishandlede heste!

• #21   20. aug 2012 Når jeg skriver ikke kommer på fold, mener jeg at hesten står i en lille boks og aldrig ser solens lys.. smiley Burde nok have formuleret mig korrekt første gang

Kommentér på:
Mishandlede heste

Annonce