{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.616 visninger | Oprettet:

Gamle ejer blander sig i ALT :-( {{forumTopicSubject}}

Jeg bliver snart vanvittig.
Jeg købte Lukas på den betingelse af at han ikke blev solgt videre. og intet mere.
Men lige meget hvad jeg gør for den hest er det forkert. Hver gang der sker en ændring i mit liv skriver gamle ejer at det er i og år så synd for Lukas.
Jeg købte Lukas efter at jeg vidste at han havde gået forfanget og overvægtig i flere år ved gamle ejer. Jeg vidste ikke om han nogensinde ville blive smerte fri men jeg prøvede alt hvad jeg kunne og har virkelig gjordt alt for den hest.

Det startede med at jeg havde Wakira som blev akut aflivet pga tarmslyng ( havde opreret hende første gang med hun blev syg 3 dage efter igen så der var ikke mere at gøre)
Så købte jeg et par år efter en Shetlænder hingst som jeg ville hygge mig med lidt efter købte jeg Ariel som jeg ville bruge som ridehest.
I 2011 kommer de to heste så ned og står ved mig selv gratis jeg købte så Lukas til flokken. men da jeg pludselig ikke havde mulighed for at have hestene hjemme mere solgte jeg shetlænderen, sendte Ariel i ridning og Lukas kom i en privat stald at stå. Efter Ariel havde været i ridning 4 måneder hvor det havde gået op og ned undersøger vi hende fra øre til hale og finder en gamle skade fra hun var føl og havde gået med smerter hver dag så hun blev hurtigt aflivet. Lukas ville jeg stadigvæk ikke bruge som ridehest da jeg ikke vidste om han kunne holde til det. Så jeg låner Coco.
Da Coco så kommer på rideskolen i foråret bliver Lukas forfanget igen. Jeg kæmper alt hvad jeg kan for at få Lukas rask igen og flytter ham ud på rideskolen sammen med den anden. et hele køre som det skal. Men tænken om Lukas snart skulle væk blev ved med at køre i mit hoved da han jo ikke blev brugt og ved ikke hvordan han har det om han hat ondt? Så bliver jeg forelsket i et føl og vælger enlig at købe det som "erstatning" af Lukas så han kunne få fred. Men det var gamle ejer bestem ikke enig i og jeg får en kæmpe sviner. Efter nogle måneder hvor jeg går og er i tvivl om hvad jeg vil og bare tænker og tænker beslutter jeg mig for at sige nej til føllet. Coco havde jeg efterhånden haft i et halvt år og hun havde stået stille halvdelen af tiden. Så det går op for mig at hun aldrig bliver rigtig ridehest. Så jeg sender Coco hjem. Lidt efter finder jeg så min nye hest som jeg er ude og prøve flere gange og er helt forelsket i. Så jeg har nu købt en ny hest.

Nu er det så heller ikke godt nok at jeg har sagt nej til føllet. givet Coco tilbage for at få min egen ridehest så jeg kunne få styr over det hele.

Grunden til jeg ville have lukas slagtet nu er at han er mindst smerte fri nu. end hvis jeg ventet til han kommer ind og står det meste af dagen og keder sig eller til næste forår hvor han måske bliver syg igen.

Nej hvor er jeg forvirret. Lukas har været den sødeste og rareste og mest charmerne hest jeg nogensinde har haft. Det har været den hest jeg virkelig har kæmpet mest for. Har sagt siden jeg var 10 år at skulle Lukas sælges ville jeg købe ham. Nu har jeg ejet ham lidt over et år og der har bare ikke været andet end problemer smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gamle ejer blander sig i ALT :-(
  • #1   18. aug 2012 Når du har købt ham, har hun da ikke ret i at blande sig sådan?
    Sys bestemt at hvis hesten har smerter, skal den da ikke leve på smerter, bare fordi gl. ejer siger det?

• #2   18. aug 2012 mmh, jeg forstår det ikke helt... altså, Lukas går rundt og har mange smerter hele tiden, eller hvad?
    Og dette på grund af hvad? Gigt?

Kan han ikke rides?

• #3   18. aug 2012 Magister Equine: sorry, men der står tydeligt at det er pga. forfangenhed.

• #4   18. aug 2012 Nu tvivler jeg faktisk på, at han overhovedet kan slagtes, hvis han er blevet behandlet for forfangenhed igennem en længere periode på et tidspunkt. Så det er nok regulær aflivning, vi taler om - jeg går ud fra at den er chippet nemlig.
    Når det så er sagt. Ignorer den gamle ejer fuldstændig og aldeles, og lad være med at rette henvendelse til vedkommende igen! Slet alt hun skriver til dig ulæst og hold vedkommende fra livet. I har en aftale om at "Lukas" ikke må videresælges, den overholder du fuldt ud med en aflivning. Mvh

• #5   18. aug 2012 Har du en hest gående som måske har det skidt, og har ondt, så ville jeg give den fred. Og hvis gamle ejere genere dig, syndes jeg du skal gribe knoglen og ringe hende op, og fortælle at du ikke ønsker hun kontakter dig mere. eller helt lade værd med at svare hende hvis hun kontakter dig. Du har købt hesten, og så har tidligere ejer ikke mere at gøre med hesten.

• #6   18. aug 2012 Magister
    Læs, det hele står der smiley

Lukas skal selvfølgelig ikke gå rundt med smerter. Så er det bedst at sige farvel, istedet for at han først skal væk når han har aller mest ondt. Gamle ejer har ingen ret til at blande sig.

• #7   18. aug 2012 Jeg ved ikke om han går med smerter.
    Han har været forfanget og overvægtig i alt den tid jeg har kendt ham(8år) indtil jeg købte ham for et år siden hvor jeg fik ham til at tabe sig 200kg. Desværre var jeg ikke med til at bestemme overgrædnings måden derude hvor han stod i foråret så de ringer pludselig og siger at han er syg. Så han blev behandlet og flyttet derude fra og har nu stået på rideskolen siden april.
    Jeg har siden han var syg i foråret gået og tænkt på at han skulle aflives inden vinteren da han ikke kan rides og derfor bare ville stå i stalden og glo det meste af tiden og er 95%sikker på at han bliver syg til næste forår da han nu har været sig i 8 år.
    Så jeg ville aflive ham nu i mens han har det"godt". Men det er gamle ejer ikke enig med mig i. Da de mener jeg gør det fordi jeg har fået ny hest og sådan.

• #8   18. aug 2012 hvis du ejer hesten må du gøre præcis hvad du vil m den!

• #9   18. aug 2012 Hvad siger smeden? Også kan en mundkurv hjælpe rigtigt meget, når den er ude, det har jeg en bekendt med rigtig god erfaring med.

• #11   18. aug 2012 han er forfangen har mén af det.. er det jeg læser mig til...

jeg ville aflive ham.. Og gamle ejer, hun skal bare lukke måsen... Hvis hun så tydeligt bedst ved hvad der er bedst for Lukas.. Hvorfor har hun så solgt ham??? ellers må hun jo i købe ham tilbage.....

• #12   18. aug 2012 Når man har solgt en hest, kan gamle ejer intet gøre.. Sådan er det.. Hvis du mener hesten er bedre tjent med en aflivning og at den har ondt, skal du holde fast i den beslutning og ja det er det bedste for hesten.. smiley

• #13   18. aug 2012 det er helt klart det bedste at aflive sådan en hest.. Synes det er synd at han går rundt og har ondt hvert år..

Desuden er det da gamle ejer, der er uansvarlig, når hun har ladet hesten stå så smællerfed og blive syg.. er der nogen der fejler noget, må det da være hende..

• #15   18. aug 2012 1. jeg syntes du skulle skrive til gammel ejer. Et pænt brev hvor du beskriver dine frustrationer. Gør klart at du købe hesten for at give den et godt liv - og med salget fraskrev hun sig alle rettigheder og beslutningskrav (hjemfør købeloven hvis det skal skæres ud i pap). Og skriv at du er sikker på hun aldrig havde solgt hesten til dig hvis ikke hun vidste at du ville gøre alt for den i dens tarv. Indbefattet beslutningen om hvornår denne skal herfra.
    2. Du skal gøre dig klar på dine følelser omkrig hvad DU vil. skriv op for og imod. fx "jeg vil gerne ride" - "jeg vil gerne havde en bedre økonomi" og "jeg har det godt nok med en hest jeg kan klappe" eller " tidsmæssig passer det mig fint jeg bare skal ud og kigge til den og ikke ride" osv
    3. Du skal gøre dig klar på hvad der er i hestens tarv. For og imod igen. "Den er glad for at stå i boks i lang tid" eller "den keder sig i boksen" - "Dens ben har ikke godt af at stå i boksen" - "den har bedst af at gå i løsdrigt"
    4. Vuder objektivt hvad du kan tilbyde hesten - og om det stemmer overens med det den kan give dig og det du vil.
    5. Bed evt din kæreste/mand/ven ell se det du har skrevet. Bed dem ikke kommentere på følelsesmæssig baggrund men på objektivt plan fx. "Hvordan ser økonomien ud hvis den bliver syg" - "hvilket smerte forløb er der realistisk mulighed for hvis den bliver syg igen." osv.
    Så er jeg sikker på du bliver sikker i din sag - og du vil vide at dine overvejelser er i din hests tarv - og du herved med din samvittighed i behold kan argumentere - ikk kun over for den gamle ejer, men alle der sætter dit valg i tvivl - at dit valg er det rigtige - ikke kun for dig men for DIN hest.

Og ingen valg er forkerte - bare de er truffet i kærlighed smiley

• #16   18. aug 2012 Det skal gamle ejer slet ikke blande sig i!
    Du har købt ham ergo er det DIN hest, og hermed DIG der bestemmer!
    Så op i måsen med hvad gamle ejer mener og siger. Det er dem der er helt forkert på den her når de mener den har bedre af at gå og lide, og er i høj risiko for igen at blive syg!

Så jeg giver dig helt ret. Få ham aflivet nu imens han har det nogenlunde, og bliver der pjat med dem så bed dem holde sig langt væk og lade dig være i fred.
    De har INTET at skulle have sagt over ponyen længere efter som de jo netop er GAMLE ejere!

Dy kan efter min mening aflive ham med god samvittighed og vide at det er det rigtige for ham. smiley

• #17   18. aug 2012 Hvis dit navn står på ejercertifikatet, så kan tidligere ejer opføre sig så tosset som hun vil, juridisk har hun intet at skulle have sagt, og den aftale i har er at hesten ikke må sælges videre, den har du overholdt til punkt og prikke.
    Man kan ikke basere sit hestehold på, hvad andre synes man skal gøre.

Og undskyld mig, vedkommende må da være noget ligeglad hvis hesten har været overvægtig og syg i dennes varetægt igennem så mange år?

• #19   18. aug 2012 Jeg fornemmer at du bedst selv ved hvad der er bedst for både dig og Lukas, det er dig der har ham i hænder og arbejder med ham dagligt.
    At gamle ejer så ønsker at have indflydelse er noget andet, men princippet er, at han er i din magt, ergo er det dig der bestemmer og afgør hvad hans skæbne er... så op i rø**n hvad tidligere ejer mener så længe du ikke sælger Lukas videre.

• #20   18. aug 2012 jeg kender ALT TIL DET ER.. har det samme problem med min gamle.. GRRR

• #21   18. aug 2012 Selvfølgelig skal du gøre, hvad der er bedst for Lukas, - og et liv på en rideskole, hvor han vil tilbringe det meste af sit liv i en boks, ikke kunne komme på græs, og ikke kan bruges - er efter min mening ikke et liv at byde en hest. Og hvis han oveni købet går rundt med smerter, kan det kun gå for langsomt med at få afsluttet hans smerter.
    Gamle ejer har ikke været ansvarlig nok til at tage ordentlig vare på ham, så hun har intet at lade dig høre for.
    Var det min havde han allerede fred, - og med god samvittighed. Du har jo reddet ham fra hendes uansvarlig, så følg ham det sidste stykke til regnbuebroen, og til et "liv" uden smerter....

Kommentér på:
Gamle ejer blander sig i ALT :-(

Annonce